2013-04-29, 11:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
(---)
Hur är det att ta sig från ICA till Barnhemsgatan? På de kartor och satellitbilder jag tittat verkar det vara samma gata. Jag är inte så säker på att GM har haft en bil vid ICA eller någon bil alls.
(---)
Det enda problemet för mördaren är skadan på handen. Jag har fått en bild av att det skall vara en stor skada men undrar om det inte kan vara likt de skrapsår jag ibland får ute i skogen?
(---)
Har GM ett djupt sår måste han väl sy det på ett sjukhus någonstans?

1) Djurgårdsgatan och Barnhemsgatan är två skilda gator.

2) Om det blödde mycket så förklarar en flyktbil utanför ICA att spåren upphör där. En person som döljer en skadad hand kan någon tagit notis om den morgonen i Linköping, men de tipsen finns inte. Inte heller finns spår av droppande blod efter att mössan lämnats utanför ICA. Detta talar för att gm försvunnit alldeles i närheten av ICA, antingen in i en bostad eller bort i en flyktbil.

3) Skadan i handen ska inte överdrivas enligt ett trovärdigt inlägg på den här tråden. Skadan sitter i greppet mellan tummen och pekfingret.
Citera
2013-04-29, 11:42
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag borde nog åka till stan och titta på hur det ser ut

Sitter skadan mellan tummen och pekfingret är det antagligen något alla ser när man skakar hand med mördaren eller så var såret så litet att det självläkte utan att lämna något stort ärr.

Är fortfarande lite fundersam på om GM verkligen måste bo i närheten. Vet inget om skadan men som jag ser det skulle en ytlig skada sluta blöda inom 10 minuter och har GM haft en sådan skada finns det en förklaring till att blodspåren slutar. Mösan kan ha lämnats för att den varit blodstopp och när det slutat blöda gör han sig av med mössan.

Hur stor är skadan egentligen? Jag vet att fingrar blöder riktigt mycket av små sår så polisen kan överskatta skadan som jag ser det. Det är väl även möjligt att GM skadat insidan av pekfingret där en betydligt större skada kan gömmas än om den sitter på översidan av fingret.
Citera
2013-04-29, 12:41
Medlem
MossTrumss avatar
Gåtorna med dubbelmordet i Linköping är många:

1) Mordplatsen ligger avsides. Den gångväg som gm kom gående på – genom den gamla infektionsparken – kan inte ses utifrån Malmslättsvägen eller Barnhemsgatan. Gm måste ha känt till parken för att ha tagit den vägen.
2) Offren: ett litet barn blir mördat efter att ha slagits till marken och misshandlats.
3) Ett vittne till händelsen mördas. Hur ofta händer det att vittnen tystas i anslutning till ett mord på en öppen offentlig plats?
4) Mördarens flyktväg leder inte raka vägen bort från mordplatsen, utan går i en halv cirkelrörelse tillbaka för att upphöra vid ICA på Djurgårdsgatan. Det är förlorad tid om gm vill bort från mordplatsen. Att det var tidningskorgen för Metro utanför ICA som lockade gm tillbaka för att göra sig av med den blodiga mössan, kan avfärdas med att ICA aldrig någon gång syns inifrån Trädgårdsföreningen. Den stora parken som utgörs av Trädgårdsföreningen har gott om avfallskorgar för hundpåsar och skräp. Parken har många undanskymda gångvägar med träd, buskar och stenhällar så det hade varit mycket lätt att komma undan en förföljare. Ser man ett annalkande möte med någon i parken finns det alltid en gångväg åt ett annat håll. Att mördaren snabbt lämnar skyddet i Trädgårdsföreningen för att ta sig ut på den genomfartstrafikerade Djurgårdsgatan är svårt att förstå: att gm bor i kvarteren och vill komma hem ligger närmast till hands att tro.
5) Mördaren är tonåring och han bör som sådan i staden ha varit känd men inget avgörande tips har kommit in efter nio år.
6) Gärningarna tyder på en person som tidigare finns registrerad i ett psyko-/social- eller kriminalregister. Men denna gm förblir okänd trots att hans DNA är känt av polisen.
7) Gärningen bör vara tung att bära på. Men någon gm har inte fallit till föga och erkänt brotten eller ens knystat om brottet.
8) Trots en belöning på 1,4 miljoner kronor till den som kan namnge gm finns ännu inget avgörande tips. Här trodde man väl ändå att polletten skulle trilla ner till sist.
Citera
2013-04-29, 14:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
6) Gärningarna tyder på en person som tidigare finns registrerad i ett psyko-/social- eller kriminalregister. Men denna gm förblir okänd trots att hans DNA är känt av polisen.
Det är fullt möjligt för GM att vara väldigt våldsam och ha en lång rad brott bakom sig som inte anmälts eller löst utanför domstolar. Om han bor i en mindre stad kan jag tänka mig att de gör upp som så att GM inte skall få vara på en plats/område mer efter ett brott. Sedan har det tidigare varit så att man rensat i registret när någon blir myndig. Dvs fullt möjligt för en undgomsbrottsling att ha ett rent register.
Citera
2013-04-29, 15:47
Medlem
Enligt polisen är gärningsmannen skadad nära LILLFINGRET.

https://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk
Citera
2013-04-29, 16:52
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Det är fullt möjligt för GM att vara väldigt våldsam och ha en lång rad brott bakom sig som inte anmälts eller löst utanför domstolar. Om han bor i en mindre stad kan jag tänka mig att de gör upp som så att GM inte skall få vara på en plats/område mer efter ett brott. Sedan har det tidigare varit så att man rensat i registret när någon blir myndig. Dvs fullt möjligt för en undgomsbrottsling att ha ett rent register.

Två personer blev idag häktade för för att ha lurat till sig stora summor på online-poker hos Svenska Spel. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article16688704.ab

Fuskarna kunde uppdagas efter att Svenska Spel använt sig av neurala nätverk: en programvara som fungerar som artificiell intelligens (AI) för att kartlägga mönster hos spelarna online. Spelare som avviker från det normala beteendet sållas ut av programvaran och synas tills fusket kan uppdagas. Det handlar om hur länge man sitter vid spelbordet, om man tar pauser osv. I det här fallet hade fuskarna använt sig av otillåten programvara som spelat pokergivarna åt dem. Programvaran fuskarna använde analyserar de andra spelarna på en nivå en människa inte når upp till och blir lätt överlägsen motståndarna runt ett pokerbord. Det är inte tillåtet.

I USA används AI inom en rad områden. Skadeståndskrav mot ett sjukhus i USA kan bli så höga att många privata sjukhus förlitar sig till AI för att ställa en säker diagnos hos patienterna. I Sverige är det okänt för många att AI sedan årtionden tillbaka visat sig överlägset läkarna att göra säkra diagnoser. I Sverige har läkarvetenskapen försvarat sig med att det är viktigt att en läkare lär känna sin patient. I dagsläget träffar man en ny läkare vid varje nytt läkarbesök (s k stafett-läkare), så vi kunde lika gärna förlita oss till AI inom sjukvården för att ställa säkra sjukdomsdiagnoser.

Vi är på datorområdet AI långt efter i Sverige, men Svenska Spel är med i galoppen. Frågan är när Kriminalpolisen gör som Svenska Spel och skaffar sig programvaror med artificiell intelligens för att klara upp de mest svårlösta brotten?

Dubbelmordet i Linköping är exempel på ett brott som kan vara kandidat till att analyseras genom AI, eller kalla det för expert-system.
Citera
2013-04-29, 16:54
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside
Enligt polisen är gärningsmannen skadad nära LILLFINGRET.

https://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk

Då skulle du se mina händer efter alla fisketurer med fars-gubben i barndomen. Fiskkrokar i både händerna och ansiktet satte sina spår.
Citera
2013-04-30, 11:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Gåtorna med dubbelmordet i Linköping är många:

1) Mordplatsen ligger avsides. Den gångväg som gm kom gående på – genom den gamla infektionsparken – kan inte ses utifrån Malmslättsvägen eller Barnhemsgatan. Gm måste ha känt till parken för att ha tagit den vägen.
2) Offren: ett litet barn blir mördat efter att ha slagits till marken och misshandlats.
3) Ett vittne till händelsen mördas. Hur ofta händer det att vittnen tystas i anslutning till ett mord på en öppen offentlig plats?
4) Mördarens flyktväg leder inte raka vägen bort från mordplatsen, utan går i en halv cirkelrörelse tillbaka för att upphöra vid ICA på Djurgårdsgatan. Det är förlorad tid om gm vill bort från mordplatsen. Att det var tidningskorgen för Metro utanför ICA som lockade gm tillbaka för att göra sig av med den blodiga mössan, kan avfärdas med att ICA aldrig någon gång syns inifrån Trädgårdsföreningen. Den stora parken som utgörs av Trädgårdsföreningen har gott om avfallskorgar för hundpåsar och skräp. Parken har många undanskymda gångvägar med träd, buskar och stenhällar så det hade varit mycket lätt att komma undan en förföljare. Ser man ett annalkande möte med någon i parken finns det alltid en gångväg åt ett annat håll. Att mördaren snabbt lämnar skyddet i Trädgårdsföreningen för att ta sig ut på den genomfartstrafikerade Djurgårdsgatan är svårt att förstå: att gm bor i kvarteren och vill komma hem ligger närmast till hands att tro.
5) Mördaren är tonåring och han bör som sådan i staden ha varit känd men inget avgörande tips har kommit in efter nio år.
7) Gärningen bör vara tung att bära på. Men någon gm har inte fallit till föga och erkänt brotten eller ens knystat om brottet.
8) Trots en belöning på 1,4 miljoner kronor till den som kan namnge gm finns ännu inget avgörande tips. Här trodde man väl ändå att polletten skulle trilla ner till sist.

Jag tror helt enkelt inte att GM har varit i trädgårdsföreningen. Att korsa djurgårdsgatan vid ICA är problematiskt. Det bör ha varit mycket traffik och såvitt jag kommer ihåg finns det bara övergångsställ nere vid drottninggatan och uppe vid lasarettsgatan.
Skulle GM ha bil vid ICA är det förbannat onödigt att dumpa mössan där. Jag tror han kom "rakaste" vägen till ICA, ner han är nere vid drottninggatan är han så centralt att man nästan kan tala om försvinna i folkvimlet.
Citera
2013-04-30, 12:42
Medlem
Ett scenario till!
Det regnade mycke den här morgonen säger ett par stycken i tråden! Om man har mössa på sig och det regnar mycke blir mössan blöt rätt så snabbt. Efter 10 minuter blir det som att ha en blöt svamp på huvudet, det kan betyda att GM bodde mycke nära brottsplatsen. Intressant vore att veta hur pass blöt mössan var när polisen tog hand om den?
Fick en liten känsla av att GM t.o.m. kan ha träffat på eller sett Mohammed via genomgången i huset på Barnhemsgatan 8c och att han sedan har följt efter Mohammed. På Åsgatan har det sedan smällt till av någon anledning, varför? GM har sedan sprungit närmaste vägen hem, söder ner på Åsgatan, vikt av norrut på Djurgårdsgatan, slängt mössan i tidningsstället utanför ICA-butiken och fortsatt hem/där han bodde för tillfället, inom ett område av 0-100 meter norr om ICA butiken, på Djurgårdsgatan 8-16 eller Barnhemsgatan, där omkring!
Motivet kan då vara att Mohammed hade två äldre bröder som på något sätt bråkat med en annan person och som tog ut hatet på lille Mohammed istället. GM kan ha utfört morden för den personens räkning skull, det behöver inte vara personen som har bråkat med någon av bröderna som har utfört morden. Alla personer som är inblandade får på något sätt en hållhake på varandra. Mohammeds bröder vill inte berätta något, pojken som Mohammeds bröder bråkade med håller tyst då det inte var han som gjorde det och GM har bara kommit på besök för att utföra misshandeln, som slutade med mord på Mohammed. Någon slags grannfejd/hämnd/uppgörelse som har spårat ut.
Citera
2013-04-30, 17:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ett scenario till!
Det regnade mycke den här morgonen säger ett par stycken i tråden! Om man har mössa på sig och det regnar mycke blir mössan blöt rätt så snabbt. Efter 10 minuter blir det som att ha en blöt svamp på huvudet, det kan betyda att GM bodde mycke nära brottsplatsen. Intressant vore att veta hur pass blöt mössan var när polisen tog hand om den?
Fick en liten känsla av att GM t.o.m. kan ha träffat på eller sett Mohammed via genomgången i huset på Barnhemsgatan 8c och att han sedan har följt efter Mohammed. På Åsgatan har det sedan smällt till av någon anledning, varför? GM har sedan sprungit närmaste vägen hem, söder ner på Åsgatan, vikt av norrut på Djurgårdsgatan, slängt mössan i tidningsstället utanför ICA-butiken och fortsatt hem/där han bodde för tillfället, inom ett område av 0-100 meter norr om ICA butiken, på Djurgårdsgatan 8-16 eller Barnhemsgatan, där omkring!
Motivet kan då vara att Mohammed hade två äldre bröder som på något sätt bråkat med en annan person och som tog ut hatet på lille Mohammed istället. GM kan ha utfört morden för den personens räkning skull, det behöver inte vara personen som har bråkat med någon av bröderna som har utfört morden. Alla personer som är inblandade får på något sätt en hållhake på varandra. Mohammeds bröder vill inte berätta något, pojken som Mohammeds bröder bråkade med håller tyst då det inte var han som gjorde det och GM har bara kommit på besök för att utföra misshandeln, som slutade med mord på Mohammed. Någon slags grannfejd/hämnd/uppgörelse som har spårat ut.

Ett intressant scenario i den meningen att en uppgörelse av något slag kan tänkas. Problemet är att om GM följt efter M redan i trappan upp till Åsgatan hade de som bor i husen Barnhemsgatan 8D, 6A och 6B kunnat sett honom i trappan.

Fördelen med scenariot som har vittnesutsagor till grund - dvs att GM kommit gående över den gamla infektionsparken, där han sakta gående kunnat vänta ut sitt offer - är att GM sedan bara har att följa efter M tills han vikit in 60 m på Åsgatan för att utföra mordet i skymundan från hyresgästerna på Barnhemsgatan. Det hade kunnat bli ett lönnmord i skymundan!
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-30 kl. 17:13.
Citera
2013-04-30, 17:20
Medlem
02-02-2012s avatar
Om GM kan tänkas gå in på Barnhemsgatan är hela bostadsområdet norr om ICA möjligt för GM att försvinna in i. Jag tror även att det är möjligt för GM att nå betydligt längre under förutsättning att han inte blöder kraftigt från handen. Har han en bil som blodas ner är det möjligt att komma undan, har GM en lägenhet blodar ner är det möjligt att komma undan men det är inte möjligt för GM att springa runt på stan med en kraftigt blödande hand. Om det är ett djupt sår behöver GM läkarvård och då är frågan var han får denna vård. Dessutom är frågan om det finns blodspår vid ICA eller om det endast är mössan man hittat, finns det någon som har bra koll på vilka spår man har därifrån?

Jag har tittat på kartor och satellitbilder på området runt ICA och jag ser det som minst lika möjligt att GM knallat norrut via Barnhemsgatan och försvunnit som att han skall ha hoppat in i en bil eller slinkit in i en trapp. Som jag ser det finns det ingen mur eller annat som hindrar GM från att slinka in bakom ICA och ta sig vidare. Har jag missat något i mina gatuvyer eller såg området annorlunda ut 2004? Jag är lite inne på langaocb's tankar om folkvimmlet. Så länge GM inte blöder kraftigt är det bara någon som knallar runt på stan när folk skall till jobbet.
Citera
2013-04-30, 18:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Om GM kan tänkas gå in på Barnhemsgatan är hela bostadsområdet norr om ICA möjligt för GM att försvinna in i. Jag tror även att det är möjligt för GM att nå betydligt längre under förutsättning att han inte blöder kraftigt från handen. Har han en bil som blodas ner är det möjligt att komma undan, har GM en lägenhet blodar ner är det möjligt att komma undan men det är inte möjligt för GM att springa runt på stan med en kraftigt blödande hand. Om det är ett djupt sår behöver GM läkarvård och då är frågan var han får denna vård. Dessutom är frågan om det finns blodspår vid ICA eller om det endast är mössan man hittat, finns det någon som har bra koll på vilka spår man har därifrån?

Jag har tittat på kartor och satellitbilder på området runt ICA och jag ser det som minst lika möjligt att GM knallat norrut via Barnhemsgatan och försvunnit som att han skall ha hoppat in i en bil eller slinkit in i en trapp. Som jag ser det finns det ingen mur eller annat som hindrar GM från att slinka in bakom ICA och ta sig vidare. Har jag missat något i mina gatuvyer eller såg området annorlunda ut 2004? Jag är lite inne på langaocb's tankar om folkvimmlet. Så länge GM inte blöder kraftigt är det bara någon som knallar runt på stan när folk skall till jobbet.

Du ser rätt på satellitbilden. Förutom Elsa Brändströmsgata kan man nå Barnhemsgatan mellan husen från Djurgårdsgatan via en asfalterad boendeparkering. Parkeringen är som en väg och löper nära och helt parallellt med Elsa Brändströmsgata.

GM kan alltså ha bott på Barnhemsgatan och tagit vägen hem via ICA för att slänga mössan, innan han kryper in till sitt på Djurgårdsgatan, Barnhemsgatan eller Elsa Brändsrömsgata. Socialen hade lägenhet i de gatorna men det har väl polisen 100 % koll på. Det scenariot ligger antagligen till grund för teorin polisen lanserat på Youtube.

Teorin om att GM försvinner ut i folkvimlet har det emot sig att GM inte ska dyka upp utanför ICA om han en gång gett sig in i Trädgårdsföreningen.

edit: Socialen har en lägenhet på Elsa Brändsrömsgata vad jag vet om. Området är bara fint annars, inget bus alls.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-30 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in