2012-12-08, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
ALLT är väl lite dumt att släppa men jag tycker det finns väldigt lite information som är offentligt. Utredningen ligger på över 23.000 dokument (140 pärmar) och informationen som är offentlig skulle väl kunna sammanfattas på ett A4.

Många uppgifter som vi spekulerar i finns säkert ren fakta om i utredningen. Skulle vara trevlig om sånt snabbt kunde avfärdas. Jag tror det här fallet skulle kunna lösas via crowdsourcing om mer information fanns tillgänglig.

När det gäller Palme-mordet är väl massor med dokument offentliga?
Den stora skillnaden mot palmemordet är att där väcktes åtal, vilket gjorde stora delar av förundersökningen offentllig.
Citera
2012-12-08, 18:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Problemet med att gå ut med information är väl att om GM är Svenne så fattar han att det är dags att lämna landet rätt så omgående? DNA testerna tror jag kommer av att polisen skall visa att något händer, det här är ett mord som vi kommer få leva med länge då det är så brutalt och underligt. Skulle polisen säga att de saknar spår och lagt utredningen på is kommer det att bli ett jävla liv i media. Lättare att ta in folk med jämna mellanrum för ett samtal och ett DNA test som åker rakt ner i papperskorgen eller möjligen slås på i deras register. Om ett år testar de väl alla inom 5 km från brottsplatsen och om 10 år innefattar testerna hela landet?

Det är nog mer medievård än utredning i det här fallet just nu.
Citera
2012-12-08, 18:43
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Problemet med att gå ut med information är väl att om GM är så fattar han att det är dags att lämna landet rätt så omgående?

Det skulle inte vara bättre att veta vem personen är även om han är borta än att inte veta nåt över huvud taget? DNA't går ju säkra via släktingar. Sen har jag svårt att tro att han går runt och softar i Linköping om dagarna. Han vet ju sedan länge att det pågår en massiv topsning så är han skraj har han lämnat landet för länge sen.
Citera
2012-12-08, 19:06
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Det skulle inte vara bättre att veta vem personen är även om han är borta än att inte veta nåt över huvud taget? DNA't går ju säkra via släktingar. Sen har jag svårt att tro att han går runt och softar i Linköping om dagarna. Han vet ju sedan länge att det pågår en massiv topsning så är han skraj har han lämnat landet för länge sen.
Vad jag menar är att om GM ser att de har något som kan knytas till han drar han, tex ett skoavtryck, något kvitto, etc. Vi kanske inte vet vad det är som identifierar GM men han gör det. Det är dessutom nog många som flyttar runt varje år för att han skulle kunna lämna landet utan att det väcker någon uppmärksamhet. Hamnar han utanför rikets gränser tappar man han snabbt om han skulle hålla låg profil. Även inom EU kan du gömma dig nog bra så länge du inte ställer till det för dig.

Jag tror att den enkla förklaringen till att GM inte hittats är att han inte är i Sverige eller är död. Kan inte se hur någon i staden skulle kunna hålla sig undan så länge som GM gjort. Tror att chansen är större att man hitta GM på kyrkogården än att spridda DNA tester ger träff.
Citera
2012-12-08, 19:12
Medlem
FUP-12s avatar
Fick precis lite ny info om topsningarna:

De har passerat 2000 topsningar, vilket sedan länge är svenskt rekord för ett enskilt fall.

Dessutom kollas i genomsnitt 3 avlidna i veckan som åldersmässigt stämmer in på GM. I det sistnämnda fallet siktar de in sig på självmord och annan förtidig död.
Citera
2012-12-08, 19:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Vad jag menar är att om GM ser att de har något som kan knytas till han drar han, tex ett skoavtryck, något kvitto, etc. Vi kanske inte vet vad det är som identifierar GM men han gör det. Det är dessutom nog många som flyttar runt varje år för att han skulle kunna lämna landet utan att det väcker någon uppmärksamhet. Hamnar han utanför rikets gränser tappar man han snabbt om han skulle hålla låg profil. Även inom EU kan du gömma dig nog bra så länge du inte ställer till det för dig.

Jag tror att den enkla förklaringen till att GM inte hittats är att han inte är i Sverige eller är död. Kan inte se hur någon i staden skulle kunna hålla sig undan så länge som GM gjort. Tror att chansen är större att man hitta GM på kyrkogården än att spridda DNA tester ger träff.

Psst, tala inte högt nu, låt oss skriva med små bokstäver så att GM inte hör. Det är så här att polisen har DNA från GM. Men som sagt, säg det inte högt så att han får reda på det, för då kanske han drar.

Citera
2012-12-08, 20:06
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Fick precis lite ny info om topsningarna:

De har passerat 2000 topsningar, vilket sedan länge är svenskt rekord för ett enskilt fall.

Dessutom kollas i genomsnitt 3 avlidna i veckan som åldersmässigt stämmer in på GM. I det sistnämnda fallet siktar de in sig på självmord och annan förtidig död.
Intresant info, har du möjigen någon info om hur glad JK är att man toppsat 2000 individer utan att ha fått träff?
Citera
2012-12-08, 21:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Intresant info, har du möjigen någon info om hur glad JK är att man toppsat 2000 individer utan att ha fått träff?

Vilket humör JK är på vet jag inte, men mig veterligen har hon inte gjort någon anmärkning.

Hittade den artikel från 2008 som nämner systematiken i topsningarna bland ungdomar i området.

http://www.dagensjuridik.se/2008/12/dubbelmorden-polisen-planerar-dna-testa-barn

Här är en artikel av en VARM anhängare av topsningar:

http://www.dagensjuridik.se/2009/01/darfor-topsas-det-lite
Citera
2012-12-08, 22:18
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Hittade den artikel från 2008 som nämner systematiken i topsningarna bland ungdomar i området.

Det där med att de topsar personer som stämmer in på signalement ska tas med en nypa salt. En kompis till mig har blivit topsad och han har t.o.m. mörkbrunt hår.

Det är för övrigt fyra kompisar till mig som blivit topsade. Som berättat öppet om det iaf... det är säkert fler som inte gått ut med det. Det är ju jävligt kränkande.
Citera
2012-12-10, 19:13
Medlem
LeonVances avatar
Vad tror ni om det här med frågorna om lajv-rollspel? Flera som blivit topsade har berättat om att polisen ställt frågor om just sådant. Var kan polisen ha fått den idén ifrån? Något de spånat ihop själva som en trolig teori eller har de något konkret som tyder på att det skulle vara en lajvare? Jag tycker det är konstigt eftersom de borde finns så många andra teori som är mer troliga och som polisen borde fråga om.

Vad tror ni?
Citera
2012-12-10, 21:07
Avslutad
Har polisen kollat den här svenske mördaren? Jag menar, eftersom man satte sånt stort hopp till att det kunde vara han i stockholm, borde den här också vara intressant.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10047445

28 år idag,
20 år 2004
Rökare
Citera
2012-12-10, 21:11
Avslutad
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10055157

Ja, verkar inte vara helt stabil. Kanske lite för ostabil föresten.

Angående en annan teori, vad är tips-adressen till GW Persson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in