2013-04-30, 19:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Du ser rätt på satellitbilden. Förutom Elsa Brändströmsgata kan man nå Barnhemsgatan mellan husen från Djurgårdsgatan via en asfalterad boendeparkering. Parkeringen är som en väg och löper nära och helt parallellt med Elsa Brändströmsgata.

GM kan alltså ha bott på Barnhemsgatan och tagit vägen hem via ICA för att slänga mössan, innan han kryper in till sitt på Djurgårdsgatan, Barnhemsgatan eller Elsa Brändsrömsgata. Socialen hade lägenhet i de gatorna men det har väl polisen 100 % koll på. Det scenariot ligger antagligen till grund för teorin polisen lanserat på Youtube.

Teorin om att GM försvinner ut i folkvimlet har det emot sig att GM inte ska dyka upp utanför ICA om han en gång gett sig in i Trädgårdsföreningen.

edit: Socialen har en lägenhet på Elsa Brändsrömsgata vad jag vet om. Området är bara fint annars, inget bus alls.
Problemet med Elsa Brändströmsgata är att den tar GM till centrum och en större parkeringsplats. Om GM blött kraftigt från handen borde det finnas spår att följa och jag undrar om man har spår från Trädgårdsföreningen till ICA eller ett par spår i Trädgårdsföreningen och mössan i tidningsstället vid ICA, det blir två helt olika lägen beroende på vad man har. Har det slutat blöda är det väl förståligt att GM gör sig av med mössan då en blodig mössa inte gör sig bra på huvudet direkt, tidningstället var kanske det som fanns närmast eller så har han panik att försvinna och kastar den på första bästa plats han hittar.

På satellitbilder ser jag att det finns två övergågsställen över Djurgårdsgatan och har GM tagit ett av dessa kan han ta sig över utan att någon bryr sig. Springer han rakt ut på gatan i full trafik är det knappast troligt att han kommer klara av det utan att ses av någon. Vad jag förstått är Djurgårdsgatan en gata det är en hel del trafik på så GM kan inte trycka mellan husen och passa på när det inte kommer en bil. Jag är även lite tveksam till en bil på ICA, mer troligt att den står på Barnhemsgatan. En parkerad bil vid ICA har ingen sett så jag tycker man skall anta att det aldrig stått en bil där. GM kan ta sig från ICA till Barnhemsgatan på runt en minut om han går, skulle han jogga dras tiden ner avsevärt och det rör sig om 10 tals sekunder.

Avstånden vi pratar om mellan punkter är inte långa, det är 100 meter, 200 meter eller ett par minuters gångväg. GM har inte svårt att försvinna från ICA och det finns inget vittne jag hört om som sett GM där. Jag ser det som fullt möjligt att GM gått på Barnhemsgatan samtidigt som polisen kommit till Åsgatan, lika troligt tror jag det är att polisen mött GM runt brottsplatsen men saknat signalement och därför inte gripit han på plats.

Finns det någon blodkarta som visar hur blodspåret ser ut från Åsgatan till ICA eller är det vittnen? Om det endast är vittnen är det fullt möjligt att de sett fel man, eller att några gjort det då längden är mellan 170 och 190. Problemet med detta har jag förklarat i ett annat inlägg. Vem är mannen på bänken som vissa pratar om? Har GM satt sig ner och rökt en cigg eller bara ta det lungt efter mordet är det någon som är riktigt sne i skallen. Vittnen verkar inte göra det lättare för polisen och jag tror man skall anta att vissa av dem tagit fel på man eller tid som gör det väldigt rörigt när man försöker lägga pussel med vad som finns.
Citera
2013-04-30, 20:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

(---) Om GM blött kraftigt från handen borde det finnas spår att följa...

(---) Vad jag förstått är Djurgårdsgatan en gata det är en hel del trafik på så GM kan inte trycka mellan husen och passa på när det inte kommer en bil.

(---) Jag är även lite tveksam till en bil på ICA, mer troligt att den står på Barnhemsgatan.

(---) En parkerad bil vid ICA har ingen sett så jag tycker man skall anta att det aldrig stått en bil där.

(---) Vem är mannen på bänken som vissa pratar om?

I tur och ordning gör jag följande kommentarer:

1) Blodflödet ska inte överdrivas. Jag har praktiserat på akutintag på två sjukhus och vet att det inte krävs mycket till sår för ett stort blodflöde en kort stund vid handskador, men att det stoppas snabbt och sen blöder det inget alls. Det behöver inte finnas några blodspår efter GM utöver det i mössan. Det är en skada i handen och inte i buken och det är stor skillnad!

2) Djurgårdsgatan är reglerad med två trafikljus nära ICA. Det ena vid korset Drottninggatan och det andra vid korset Lasarettsgatan. Det uppstår tillräckligt stora luckor för att lätt komma över gatan vid ICA även vid tidpunkter då genomfartstrafiken är hög.

3) En flyktbil på Barnhemsgatan måste ut på Storgatan som är ljusreglerad med långa väntetider. En annan väg är via Elsa Brändsrömsgata men där riskerar man att först stoppas upp av trafiken på Djurgårdsgatan, sedan väntar trafikljusen antingen vid korset mot Drottninggatan eller Lasarettsvägen. Det kan sammanlagt bli tidsödande att ta sig ut från Barnhemsgatan. En bil utanför ICA är mer på G så att säga.

4) De som parkerar utanför ICA gör kortvariga besök i affären eller närliggande butiker. Bilarna kommer och försvinner från den ena minuten till den andra. Många tänker nog inte på det ens tidiga morgnar eller nattetid då man även kan parkera där.

5) Mannen på bänken tycker jag också är intressant. Det passar in i bilden att GM sätter sig ned och samlar sig efter detta vansinnesdåd.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-30 kl. 20:27.
Citera
2013-04-30, 20:34
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
I tur och ordning gör jag följande kommentarer:

1) Blodflödet ska inte överdrivas. Jag har praktiserat på akutintag på två sjukhus och vet att det inte krävs mycket till sår för ett stort blodflöde en kort stund vid handskador, men att det stoppas snabbt och sen blöder det inget alls. Det behöver inte finnas några blodspår efter GM utöver det i mössan. Det är en skada i handen och inte i buken och det är stor skillnad!

2) Djurgårdsgatan är reglerad med två trafikljus nära ICA. Det ena vid korset Drottninggatan och det andra vid korset Lasarettsgatan. Det uppstår tillräckligt stora luckor för att lätt komma över gatan vid ICA även vid tidpunkter då genomfartstrafiken är hög.

3) En flyktbil på Barnhemsgatan måste ut på Storgatan som är ljusreglerad med långa väntetider. En annan väg är via Elsa Brändsrömsgata men där riskerar man att först stoppas upp av trafiken på Djurgårdsgatan, sedan väntar trafikljusen antingen vid korset mot Drottninggatan eller Lasarettsvägen. Det kan sammanlagt bli tidsödande att ta sig ut från Barnhemsgatan. En bil utanför ICA är mer på G så att säga.

4) De som parkerar utanför ICA gör kortvariga besök i affären eller närliggande butiker. Bilarna kommer och försvinner från den ena minuten till den andra. Många tänker nog inte på det ens tidiga morgnar eller nattetid då man även kan parkera där.

5) Mannen på bänken tycker jag också är intressant. Det passar in i bilden att GM sätter sig ned och samlar sig efter detta vansinnesdåd.

5) Problemet med mannen på bänken är att han observeras först flera timmar efter morden. Om han är mördaren, vad har han då gjort under dessa timmar? Har han yrat runt borde polisen sett honom. Nej, då tror jag snarare mannen på bänken inte har något med morden att göra, utan han är bara en människa som mådde väldigt dåligt då av någon orsak och själv kommer han inte ihåg att han befann sig där denna dag, därför har han inte hört av sig till polisen.
Citera
2013-04-30, 22:25
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
När jag google fallet så kom jag över den här artikeln:

Länk: http://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/724699-konstnaren-kan-kopplas-till-dubbelmord

I artikeln nämns att man hade en misstänkt för morden i september 2012, och på gärningsmannabeskrivningen så säger artikeln;

Citat:
“Vår gärningsman beskrivs av vittnen som en man i 20-årsåldern med cendréfärgat hår”.

Nu vet jag på ett ungefär hur cendréfärgat hår ser ut. Men när man googlar färgen så dyker det upp en rad träffar – och alla med olika färgtolkningar. Så vad exakt är cendréfärgat hår? Den person som jag “misstänker” för morden skulle nog – absolut - kunna vara en cendréfärgad snubbe. Så kan någon vänlig själ länka till en bild på person med cendrefärgat hår?

Dessutom tror jag “angivningslönen” har fallit i glömska hos befolkningen. Skulle absolut inte skada om man återigen påminde befolkningen om morden och därtill om pengarna man kan få genom att ange mördaren.
Citera
2013-04-30, 22:35
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
5) Problemet med mannen på bänken är att han observeras först flera timmar efter morden. Om han är mördaren, vad har han då gjort under dessa timmar? Har han yrat runt borde polisen sett honom. Nej, då tror jag snarare mannen på bänken inte har något med morden att göra, utan han är bara en människa som mådde väldigt dåligt då av någon orsak och själv kommer han inte ihåg att han befann sig där denna dag, därför har han inte hört av sig till polisen.

Tack för informationen då vet jag detta!

Mannen på bänken satt vid utgången från Trädgårdsföreningen mot Drottninggatan - om jag förstått det rätt - och det passar inte perfekt in i bilden av flyktvägen över ICA.

I scenariot att gm blandat sig med folkvimlet skulle en flyktväg från ICA över de mycket öppna gårdarna vid Elsa Brändströmsgata - en genväg för oräkneliga som inte bor där - mot Storgatan, förbi slottet och domkyrkan passat in bättre då hela innercity öppnar sig därefter några hundra meter från mordplatsen.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-30 kl. 22:38.
Citera
2013-05-01, 00:16
Medlem
FUP-12s avatar
Slänger ut den här och ser vad ni har för synpunkter:

När Mohammed kommer upp från Barnhusgatan står GM i parken 20 meter till höger om honom.

Mohammed viker av till vänster.

GM kommer ikapp Mohammed först efter 50-60 meter från det att Mohammed har vikt av.

Mohammed är ca 1.40 cm lång.

GM är mellan 1.80-1.90 cm lång.

Lite överslagsräkning:

På varje steg som Mohammed tar borde GM ta åtminstone ett och ett halvt (lågt räknat).

GM skulle i så fall ifatt Mohammed 30 meter in på Åsögatan!

GM borde ha hunnit ifatt Mohammed tidigare - speciellt om han hade planerat att överfalla honom och går beslutsamt.

Hur tolkar ni det här?

Jag tror att det handlar om en tvekan hos GM.

Vad säger ni?
Citera
2013-05-01, 00:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

När Mohammed kommer upp från Barnhusgatan står GM i parken 20 meter till höger om honom.

GM kommer ikapp Mohammed först efter 50-60 meter från det att Mohammed har vikt av.

Lite överslagsräkning:

På varje steg som Mohammed tar borde GM ta åtminstone ett och ett halvt (lågt räknat).

GM borde ha hunnit ifatt Mohammed tidigare - speciellt om han hade planerat att överfalla honom och går beslutsamt.

Hur tolkar ni det här?

Vad säger ni?

Jag tolkar det som att M kan ha förstått att något varit fel då han sett gm närma sig från parken och börjat småspringa. Gm kommer snabbt efter och fäller M till marken. Misshandeln börjar per automatik eftersom M nu gör motstånd. Kniven kommer fram och mordet utförs.
Citera
2013-05-01, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Lite överslagsräkning:

Hur tolkar ni det här?

Vad säger ni?

Kan ha handlat om tvekan, kan också ha handlat om att gärningsman inte vill skrämma mohammed på flykt på en gång. Om du t ex ska närma dig ett rådjur, så brukar du komma närmare om du går sakta framåt.

Det kan också ha handlat om att mohammed började springa. För att kände igen gärningsmannen? För att gärningsmannen skrek? Eller för att gärningsmannen upplevdes obehaglig?

Kanske sprang mohammed helt plötsligt bara, utan anledning, som barn kan göra, t ex för att komma fortare till kompisar i skolan. Oväntat för gärningsmannen.

Man det är klart intressant varför mordet inte skedde närmare parken om nu gärningsmannen kom därifrån. Kanske hade han så bra koll så att han visste att föräldrarna kunde se trappen från sitt hus. Kanske upplevdes ett anfall nära trappen som olämpligt, då många vittnen, från mohammeds husblock, skulle kunna se. Men då är det å andra sidan konstigt att mordet sker där det sker, där det finns vittnen från de nya husblocken.

Totalt sett, ur aspekten att undvika vittnen, så borde överfallet ha skett ca 10-15 meter efter trappen, inte direkt vid trappen/parken. Den aktuella mordplatsen är egentligen inte så långt ifrån, vilket kan tyda på ett planerat överfall. Att det sedan blir 50-60 meter kan som sagt var bero på flera olika saker.
Citera
2013-05-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ett intressant scenario i den meningen att en uppgörelse av något slag kan tänkas. Problemet är att om GM följt efter M redan i trappan upp till Åsgatan hade de som bor i husen Barnhemsgatan 8D, 6A och 6B kunnat sett honom i trappan.

Fördelen med scenariot som har vittnesutsagor till grund - dvs att GM kommit gående över den gamla infektionsparken, där han sakta gående kunnat vänta ut sitt offer - är att GM sedan bara har att följa efter M tills han vikit in 60 m på Åsgatan för att utföra mordet i skymundan från hyresgästerna på Barnhemsgatan. Det hade kunnat bli ett lönnmord i skymundan!
Det var relativt mörkt när morden utfördes!
Hur pålitliga är vittnena, jag är lite skeptiska till dom?
Det regnade mycket säger ni i tråden som bodde i området vid tillfället och solen gick upp kl 7.42.
Det betyder att det var mörka moln på himlen och solen var på väg upp, morden utfördes alltså inte i dagsljus utan det var halvmörkt ute.

Det anonyma vittnet som sett en man i slutet av Åsgatan hur pålitlig är han?
1. Vad gjorde han där i regnet, i halvmörkret, medan alla andra hade bråttom till jobbet eller skolan, och gick med huvudet nedåt för att inte få regnet i ögonen?
2. Om han var ute med hunden så var det ingen längre stund i regnet.

Hur långt kommer man med en mössa på sig innan mössan blir för blöt för att ha på sig, och man tar av sig den och stoppar den i fickan?
Om det regnar mycke blir mössan blöt efter 500-1000 meter och mössan blir jobbig att ha på sig.

Där mössan hittas tyder på att GM har sprungit norrut på Djurgårdsgatan, förbi ICA-butiken och slängt mössan där, sedan vidare, kanske första vänster efter ICA-butiken mot Barnhemsgatan och sedan hem, i närheten. Eller 20-50 meter på Djurgårdsgatan norrut.
1. GM kan i princip bott granne med BO.
2. GM kan ha varit inneboende hos någon kompis en kort stund för att utföra dådet och avvikit efter dådet till dit han kom ifrån.
Det ser ut som GM nästan har sprungit i en cirkel från mordplatsen och hem, om man ser till var mössan hittats. Hade GM bott på Barnhemsgatan borde han sprungit in där direkt och inte via ICA-BUTIKEN. Jag kan tänka mig att GM vistats på en relativt kort avstånd norr om ICA-BUTIKEN, troligtvis på en adress norrut på Djurgårdsgatan, ca 20-100 meter från ICA-Butiken.

Motiv?
1. Mohammeds äldre bröder Ali, 17 och Hassan, 15. Kan det vara någon av dom som har bråkat med någon och hämnden har gått ut på Mohammed 8 år?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10496009.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10496651.ab
Familjen känner sig hotad och flyttar!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10497873.ab

Själv har jag mycket svårt att förstå den här intervjun.
Den är publicerad den 2004-10-20, dagen efter mordet på internet, om den är publicerad i papperstidningen den 2004-10-20 vet jag inte!
1. Att Aftonbladet ringer Mohammeds föräldrar/pappa samma dag som deras son blir mördad och ber att få göra en intervju har jag svårt att tänka mig, lite väl magstark!
2. Det skulle innebära att pappan(muslim) ringer Aftonbladet några timmar efter mordet, det är också magstarkt men trots allt mer sannolikt.
3. Pappan har ju haft vissa företagsproblem innan så dom äldre bröderna kanske är inne på samma linje. https://www.flashback.org/t158509
Man vill ju inte tro det men allt kan vara möjligt.

Där mössan hittas är mycket besynnerligt och måste ha en förklaring. Jag har även lite svårt att tro att en människa med hjärnsläpp slänger mössan där om han inte bor i den riktningen.
Jag kan även tänka mig att mössan användes som någon slags maskering, hela klädseln tyder på det.

Jag gjorde lite efterforskning på mössan och kom fram till:
1. Ingen märkesmössa, jag hörde av mig till Pointer och dom dementerade att det var deras mössa.
2. En billig mössa man kunde köpa på en Statoil-mack för en 50.-, som fler påpekat i tråden.
http://www.tradera.com/ny-frasch-och-varm-mossa-pointer-fashion-wear-auktion_343185_176816789
Det vore intressant att veta hur pass blöt mössan var när den hittades.
Om mössan var relativt torr när den hittades kan han inte haft den på sig så länge då det regnade mycket.
Senast redigerad av sovvandring 2013-05-01 kl. 01:04.
Citera
2013-05-01, 01:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det var relativt mörkt när morden utfördes!
Hur pålitliga är vittnena, jag är lite skeptiska till dom?
Det regnade mycket säger ni i tråden som bodde i området vid tillfället och solen gick upp kl 7.42.
Det betyder att det var mörka moln på himlen och solen var på väg upp, morden utfördes alltså inte i dagsljus utan det var halvmörkt ute.

Det anonyma vittnet som sett en man i slutet av Åsgatan hur pålitlig är han?
1. Vad gjorde han där i regnet, i halvmörkret, medan alla andra hade bråttom till jobbet eller skolan, och gick med huvudet nedåt för att inte få regnet i ögonen?
2. Om han var ute med hunden så var det ingen längre stund i regnet.

Hur långt kommer man med en mössa på sig innan mössan blir för blöt för att ha på sig, och man tar av sig den och stoppar den i fickan?
Om det regnar mycke blir mössan blöt efter 500-1000 meter och mössan blir jobbig att ha på sig.

Där mössan hittas tyder på att GM har sprungit norrut på Djurgårdsgatan, förbi ICA-butiken och slängt mössan där, sedan vidare, kanske första vänster efter ICA-butiken mot Barnhemsgatan och sedan hem, i närheten. Eller 20-50 meter på Djurgårdsgatan norrut.
1. GM kan i princip bott granne med BO.
2. GM kan ha varit inneboende hos någon kompis en kort stund för att utföra dådet och avvikit efter dådet till dit han kom ifrån.
Det ser ut som GM nästan har sprungit i en cirkel från mordplatsen och hem, om man ser till var mössan hittats. Hade GM bott på Barnhemsgatan borde han sprungit in där direkt och inte via ICA-BUTIKEN. Jag kan tänka mig att GM vistats på en relativt kort avstånd norr om ICA-BUTIKEN, troligtvis på en adress norrut på Djurgårdsgatan, ca 20-100 meter från ICA-Butiken.

Motiv?
1. Mohammeds äldre bröder Ali, 17 och Hassan, 15. Kan det vara någon av dom som har bråkat med någon och hämnden har gått ut på Mohammed 8 år?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10496651.ab
Familjen känner sig hotad och flyttar!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10497873.ab

Själv har jag mycket svårt att förstå den här intervjun.
Den är publicerad den 2004-10-20, dagen efter mordet på internet, om den är publicerad i papperstidningen den 2004-10-20 vet jag inte!
1. Att Aftonbladet ringer Mohammeds föräldrar/pappa samma dag som deras son blir mördad och ber att få göra en intervju har jag svårt att tänka mig, lite väl magstark!
2. Det skulle innebära att pappan(muslim) ringer Aftonbladet några timmar efter mordet, det är också magstarkt men trots allt mer sannolikt.
3. Pappan har ju haft vissa företagsproblem innan så dom äldre bröderna kanske är inne på samma linje. https://www.flashback.org/t158509
Man vill ju inte tro det men allt kan vara möjligt.

Där mössan hittas är mycket besynnerligt och måste ha en förklaring. Jag har även lite svårt att tro att en människa med hjärnsläpp slänger mössan där om han inte bor i den riktningen.
Jag kan även tänka mig att mössan användes som någon slags maskering, hela klädseln tyder på det.

Jag gjorde lite efterforskning på mössan och kom fram till:
1. Ingen märkesmössa, jag hörde av mig till Pointer och dom dementerade att det var deras mössa.
2. En billig mössa man kunde köpa på en Statoil-mack för en 50.-, som fler påpekat i tråden.
http://www.tradera.com/ny-frasch-och-varm-mossa-pointer-fashion-wear-auktion_343185_176816789
Det vore intressant att veta hur pass blöt mössan var när den hittades.

Vad spelar det för roll vilka vittnen som sett fel eller rätt och varifrån GM kommit osv? M och A-L blev mördade och GM kan inte ha kommit "senkrecht von oben" som tysken säger, direkt ur molnen. Det är fullt rimligt att han kommit och flytt så som det beskrivs av polisen med stöd av 13 vittnen.

Länken om de dåliga affärerna är intressant. Där tror jag att lösningen på mordet ligger. Mordet kan ha varit ett beställningsjobb som utfördes av en klantskalle. Klantskallen själv hamnade nedstampad i en mossa i en skog nånstans. Tyvärr saknar polisen insikter i detta inte ovanliga förfarande i Sverige. Likaså saknar de insikt i affärsvärldens natur. Det talas om rekonstruktioner, dvs att rädda företag på väg mot konkursen. För detta krävs pengar och då bankerna sällan ställer upp med krediter för att rädda ett företag, speciellt som företaget redan var skamfilat, men vd själv lyckas rädda företaget då förstår sakkunniga att allt inte är som det beskrivs.

Den soppan skulle jag reda ut på en eftermiddag.
Citera
2013-05-01, 02:33
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll vilka vittnen som sett fel eller rätt och varifrån GM kommit osv? M och A-L blev mördade och GM kan inte ha kommit "senkrecht von oben" som tysken säger, direkt ur molnen. Det är fullt rimligt att han kommit och flytt så som det beskrivs av polisen med stöd av 13 vittnen.

Länken om de dåliga affärerna är intressant. Där tror jag att lösningen på mordet ligger. Mordet kan ha varit ett beställningsjobb som utfördes av en klantskalle. Klantskallen själv hamnade nedstampad i en mossa i en skog nånstans. Tyvärr saknar polisen insikter i detta inte ovanliga förfarande i Sverige. Likaså saknar de insikt i affärsvärldens natur. Det talas om rekonstruktioner, dvs att rädda företag på väg mot konkursen. För detta krävs pengar och då bankerna sällan ställer upp med krediter för att rädda ett företag, speciellt som företaget redan var skamfilat, men vd själv lyckas rädda företaget då förstår sakkunniga att allt inte är som det beskrivs.

Jag är skeptisk till ögonvittnen, speciellt under dom omständigheterna som rådde och framförallt anonyma vittnen=det vittne som sett GM stå och vänta!

Tekniska bevis är något helt annat, dom kan man lita på till 100%!
Ta en titt på mössan:
http://imageshack.us/photo/my-images/571/mssan.png/

1. Mössan måste ha hittats rätt så omgående av personalen på ICA som sedan larmat polisen.
2. Mössan är fotograferad innan man tagit bort hårstråt.
3. Som jag ser det är mössan lite fuktig på sin höjd, nästan torr.
4. Att GM stått och väntat på Mohammed i några minuter i mycke regn tror jag inte på, eller promenerat runt en tid innan mordet med mössan på sig, då borde mössan mer eller mindre varit dyblöt.
5. Mössan har han troligtvis haft på sig för att dölja sin hårfärg vid mordögonblicket och sedan tagit av sig den när han kommit i en annan miljö och sedan slängt den på väg hemåt.
6. Att GM måste använt mössan för att stoppa blodet ifrån handen behöver inte stämma, han kan mycket väl stoppat handen i fickan.

Kniven!
http://imageshack.us/a/img208/6530/kniven.png
En sån billig Butterfly-kniv som GM använde sig av går inte att hugga många kraftig hugg med, bladet viker ut nitarna om det blir stumma hugg mot något hårt föremål, som det måste ha blivit efter den våldsamma attack som båda offren utsattes för. Den här kniven visar inga spår alls av brytningar vid nitarna.
Det mest sannolika är att GM stuckit sina offer med en mindre kraft än den kraft som det blir med riktiga hugg.
Om du sticker någon blir det som att hålla kniven som när du skär en limpa, inte samma kraft som du hugger:
http://imageshack.us/photo/my-images/42/butterflyknivhllning.png/
Skadorna behöver inte blivit så allvarliga på GM i så fall.

Jag kan mer eller mindre lova dig att du bryter av den där kniven, med en hand runt bladet och en hand runt skaftet och tar i lite så bryter du av den vid nitarna.
Citera
2013-05-01, 11:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Jag vill tillägga att jag under firandet i natt såg ett par som hade handskar på sig när det blev lite sent. Även om GM blöder från handen rätt så kraftigt kan han ha haft ett par handskar med sig som han stoppar ner händerna i efter han dumpar mössan. Jag vet att man kanske skulle reagera på någon som har handskar på sig när det är så varmt men man lär reagera mer på någon som har en blodig hand.

Jag är även lite fundersam på hur stort såret är. Jag har själv fått ett antal ytliga sår (senast i förra veckan) och de läker väldigt snabbt och ärr ser man inte även om man söker efter dem.
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag tror att den här mannen på bänken är samma som många observationer, dvs någon som inte har ett skit med saken att göra. Däremot bör man hålla det öppet för att det är GM. En förvirrad dubbelmördare som driver runt i stan kan vänta på någon eller något. GM kan även ha fått skuldkänslor och gått till Trädgårdsföreningen för att hittas, han är för feg för att gå in på en polisstation så han sätter sig där och hoppas att han skall hittas av polisen. När polisen inte kommer går han därifrån.

Citat:

Med tanke på att GM sägs vara allt mellan 170 och 190 finns det en anledning att fundera lite över vem vittnen sett. Som jag ser det är 170 till 180 en man under medellängd och en man mellan 180 och 190 över medellängd. Det kan alltså vara två olika män som setts där den ena är mördaren och den andra ett vittne som möjligen hörts och toppsats av polisen. Han tänker inte på att han är någon folk tagit fel på så det blir lite svårt att sortera ut vem som är ett vittne och vem som är GM. Nu baserar jag detta på vad som skrivits i tråden, vissa säger att GM är 180 til 190 men andra har fört fram att han skall vara 170 till 180.

Jag tror att om det finns ett motiv som inte har en grund i någon psykos så är det pappan som man skall söka runt. Underliga affärer och rykten som kommit fram i tråden målar inte direkt upp en bild av en hederlig medborgare och de drar till sig ännu värre folk. Saken är bara den att mordplatsen är första parkett för folk som bor över gräsmattan. Risken att någon som dricker morgonkaffet skulle se mordet är för stor vilket jag tycker talar emot en GM som har en plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in