2012-10-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Njaa beror nog på. Är man en nära vän gör man väl inte det men om det är någon man inte känner så bra men ändå vet äger en butterfly och stämmer in på ålder osv så gör man nog det.
Saken är ju den att om folk som knappt känner personen skulle veta att han äger en kniv borde det vara för att personen springer omkring och viftar med den, och då skulle han med största sannolikhet ha fastnat i polisens nät. Det är trots allt rätt vanligt att folk äger något typ av vapen i vissa kretsar, inte minst för att det idag är fruktansvärt lätt att beställa vapen online för ett par hundra kronor. Det behöver inte ens vara inom kriminella kretsar, utan exempelvis bland ungdomar som tycker det är "en cool grej" att äga en butterflykniv.
Citera
2012-10-31, 22:46
Medlem
LeonVances avatar
Som jag förstår det är det väldigt många i Linköping som tror att mordet på Mohammed var riktat mot hans familj, att motivet var hämnd eller liknande och att det inte var ett slumpmässigt mord.

Men, som jag ser det är det helt enkelt bara en försvarsmekanism hos folket i Linköping, eftersom det skulle bli för tungt att leva med tanken att det kan ske igen och drabba vem som helst. Därför är det mycket lättare att bara avfärda det hela med att det var riktat mot Ammouris och så kan alla andra leva lyckliga i alla sina dagar. För vilken förälder kan leva med tanken att deras barn kan bli knivmördad när som helst och att en sådan knivmördare går lös?
Citera
2012-10-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Som jag förstår det är det väldigt många i Linköping som tror att mordet på Mohammed var riktat mot hans familj, att motivet var hämnd eller liknande och att det inte var ett slumpmässigt mord.

Men, som jag ser det är det helt enkelt bara en försvarsmekanism hos folket i Linköping, eftersom det skulle bli för tungt att leva med tanken att det kan ske igen och drabba vem som helst. Därför är det mycket lättare att bara avfärda det hela med att det var riktat mot Ammouris och så kan alla andra leva lyckliga i alla sina dagar. För vilken förälder kan leva med tanken att deras barn kan bli knivmördad när som helst och att en sådan knivmördare går lös?
Förmodligen samma typ av föräldrar som kan leva med vetskapen att deras barn kan bli påkörda av en bil på väg till skolan vilken dag som helst ...
Citera
2012-10-31, 23:23
Medlem
Citat:

Lite så tänker nog en del, ett önsketänkande.. Det är ju lite otäckt när man tänker på det att det går en dubbelmördare lös. Är man kapabel att dubbelmörda så är man ku kapabel att göra det igen...
Citera
2012-11-01, 11:27
Avslutad
Funderar lite på GMs tillväga gångsätt. Ett otroligt övervåld mot Ammouri där det inte är en tvekan om att han är död. Sedan när Anna-Lena kommer in i bilden ger han sig på henne, som sagt troligast för att tysta ett vittne. Men här är det väl inget övervåld eller har jag fel? Han hugger henne men hon lever ju då ambulans anländer, vad fick han att använda mindre våld mot AL? Blir han avbruten av något? Om han är en sådan våldsverkare varför försäkrar han sig inte att Al är död? Han börjar på någotvis här ändra sin rationalitet. Han försäkrar sig inte att AL är död och gör sig av med Kniven och mössan på ett mkt orationellt sätt. För att i början ha agerat mycket beslutsamt.
Citera
2012-11-01, 11:31
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Kannibalen i Gävle, Lennart Persson, bodde egentligen i Skutskär, en bit utanför Gävle. Han tog bussen till och från Gävle när han begick sitt första mord. När han åkte hem hade han helt nerblodade kläder, men inte en enda person på bussen reagerade på detta. Vissa människor blir aldrig sedda. De kan nästan göra vad som helst, men ingen ser dem ändå.

Du sa tidigare i tråden att kannibalen i Gävle visade sig vara en ljushårig pollack, är det alltså han som heter Lennart Persson...?
Citera
2012-11-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Funderar lite på GMs tillväga gångsätt. Ett otroligt övervåld mot Ammouri där det inte är en tvekan om att han är död. Sedan när Anna-Lena kommer in i bilden ger han sig på henne, som sagt troligast för att tysta ett vittne. Men här är det väl inget övervåld eller har jag fel? Han hugger henne men hon lever ju då ambulans anländer, vad fick han att använda mindre våld mot AL? Blir han avbruten av något? Om han är en sådan våldsverkare varför försäkrar han sig inte att Al är död? Han börjar på någotvis här ändra sin rationalitet. Han försäkrar sig inte att AL är död och gör sig av med Kniven och mössan på ett mkt orationellt sätt. För att i början ha agerat mycket beslutsamt.
Anna-Lena var också utsatt för ett kraftigt övervåld.. Kanske aningen mindre än Muhammed. Det kan ju ha varit så att han känner att han vill bort från platsen och därför lämnar Anna-Lena.
Citera
2012-11-01, 11:36
Medlem
02-02-2012s avatar
Man skall inte underskatta tantens förmåga att skydda sig själv mer framgångsrikt än en 8 årig grabb. Om vi leker med tanken att grabben var första offret ger det GM initiativ, vikt och en kniv i handen. Mot tanten blir det bara en kniv han har på sin sida och håller hon ut armarna och är allmänt jobbigt blir det svårt att döda henne snabbt och effektivt även om GM ger henne dödliga skador.
Senast redigerad av 02-02-2012 2012-11-01 kl. 11:41.
Citera
2012-11-01, 11:40
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck

Min gissning är helt klart att det är för att Ammouri är målet, det är Mohammed han hyser agg mot av någon anledning, A-L skulle han troligen inte huggit alls om hon inte hade kommit på honom på bar gärning, är min gissning.
Citera
2012-11-01, 11:52
Medlem
Det var övervåld på A-L också ...
Tror jag läste någonstans om att , efter GM hade huggit A-L och sprungit ett par meter så vände han tillbaka och högg på henne ett par gånger medan hon var liggandes .. Allt för att förmodligen försäkra sig om att hon också var död. Sedan är det väl inte så lätt att ta kål på en människa med en butterfly kniv , A-L hade säkert på sig en tjock jacka och försökte kämpa i mot.
Efter att ha dödat Mohammed så har han ju mindre tid på sig , pågrund av polis,vittnen och annat .. så han måste ha varit lite stressad och i panik.
Citera
2012-11-01, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eldibalo
Det var övervåld på A-L också ...
Tror jag läste någonstans om att , efter GM hade huggit A-L och sprungit ett par meter så vände han tillbaka och högg på henne ett par gånger medan hon var liggandes .. Allt för att förmodligen försäkra sig om att hon också var död. Sedan är det väl inte så lätt att ta kål på en människa med en butterfly kniv , A-L hade säkert på sig en tjock jacka och försökte kämpa i mot.
Efter att ha dödat Mohammed så har han ju mindre tid på sig , pågrund av polis,vittnen och annat .. så han måste ha varit lite stressad och i panik.

Vet inte hur länge AL levde efter dådet, men övervåld samtidigt som människan lever och kan tala en stund efteråt finns väl som sagt grader av övervåld.
Citera
2012-11-01, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Min gissning är helt klart att det är för att Ammouri är målet, det är Mohammed han hyser agg mot av någon anledning, A-L skulle han troligen inte huggit alls om hon inte hade kommit på honom på bar gärning, är min gissning.

Är inne på den linjen också. Det känns som Ammouri dådet är planerat, sedan slutar GM att agera rationellt. Utan AL som vittne och offer tror jag inte han hade dumpat kniven och mössan så dumt. Utan utfört dådet och sedan varit mer kall. AL ställde nog till det en del för GM både praktiskt och mentalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in