2013-04-06, 12:39
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hos vilka har han epitetet "virrpannan", är det polisen som kallar honom för det?
det är nog jag som står bakom denna del av profilen

Taken är att få ett namn för alla möjliga sjukdommar och annat som skulle skapa GM.
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det finns en till sak som passar in i detta sick-sackande och virriga beteende och det är att det tar för lång tid mellan mordplatsen och det att han observeras av vittnen på Djurgårdsgatan, vilket innebär att han inte gått raka vägen, så högst troligt är att han virrat runt bland småvägarna innan han hittar ut på Djurgårdsgatan.

Jag tycker att förklaring 3 är mest trolig. Han har inte 100% kontroll på området, men känner till Djurgårdsgatan och vet att han ska gå på den norrut för att komma tillbaka dit han kom ifrån innan morden.

Är polisen medveten om att Åsgatan är en genomfartsled för gångtrafikanter som kommit med buss från andra delar i Linköping eller t o m från andra orter? Jag har aldrig hört polisen ta upp detta och de enda de pratar om är att GM bör ha bott i närområdet.
Vet vi att det är ett sick-sakande? Vad jag förstått finns det lite vittnen här och där som sett GM i området upp till en timme efter mordet. Det känns inte vidare rimligt. Om GM haft Djurgårdsgatan som orienteringspunkt är det väl knappast troligt att han skall ha gått över gatan för att sedan gå tillbaks igen? Han kan väl ha tagit vägen förbi ICA på sin väg till Trädgårdsföreningen lika väl som att han gått över gatan för att sedan vända tillbaks? Han borde väl märka att han hamnat fel rätt så omgående om han irrat in i Trädgårdsföreningen så jag tror att han var påväg till den och har gått genom den till den plats han skall. Norrut har han city, österut idrottsplatsen och söderut ett kontors (?) och sjukhusområdet. Jag gissar på att han antagligen gått norrut eller österut då det är lätt att orientera sig i Trädgårdsföreningen om man gör detta. Att springa runt på gatorna i en okänd stad käns väldigt mycket virrpanna men då borde han inte försvinna likt han gör. Under förutsättning att han inte bor i stan vill säga. Jag har bara sett en satelitbild på trädgårsföreningen men jag tror man hittar norr och öster rätt så lätt om man skulle behöva. Det borde i värsta fall finnas skyltar som pekar åt rätt håll.

Jag tror man skall vara lite försiktig med vittnen då de kan ha misstagit sig på när och var de sett någon. När jag går till en plats kommer jag ihåg att jag sett dem men att veta exakt var på vägen är lite svårare. Skulel jag vara ett vittne hade det nog handlat mer om att jag sett en man på vägen mellan A och B än att jag sett han vid korsningen X och Y gatan vid en viss tidpunkt eller liknande.
Citera
2013-04-06, 18:54
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En mordutredning som förra hösten inkluderade 20 poliser, med förstärkning från Rikskriminalpolisen, som tagit förnyad hjälp av FBI:s Behavioral Analysis Unit i Quantico och som systematiskt DNA-testar tre individer i veckan för att utesluta misstänkta och avlidna - och du tycker att utredningen i praktiken är "nedlagd"?

Det har sagts här i tråden att FBI som tittat på fallet inte ha sett något liknande tidigare. Men att detta dubbelmord är så unikt tror jag inte en sekund på. När dubbelmordet inträffade i Linköping associerade jag till mordet i Arvika där en psyksjuk 23-årig ung man dödade ett 5-årigt förskolebarn. Många trodde nog att det fanns en psyksjuk man i omgivningarna som snart skulle kunna hittas. Ett liknande mord där en psyksjuk man dödar små barn skedde i Japan, massakern i Osaka. Den mannen hade tre diagnostiserade psyksjukdomar och hade använt en vanlig kökskniv för att döda x antal 5-7-åringar på en förskola. Och FBI säger att fallet i Linköping är unikt. Skulle det vara unikt att unga män knivskär små skolbarn till döds? Det händer över hela världen vad jag kan se i media.
Citera
2013-04-08, 07:54
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det har sagts här i tråden att FBI som tittat på fallet inte ha sett något liknande tidigare. Men att detta dubbelmord är så unikt tror jag inte en sekund på. När dubbelmordet inträffade i Linköping associerade jag till mordet i Arvika där en psyksjuk 23-årig ung man dödade ett 5-årigt förskolebarn. Många trodde nog att det fanns en psyksjuk man i omgivningarna som snart skulle kunna hittas. Ett liknande mord där en psyksjuk man dödar små barn skedde i Japan, massakern i Osaka. Den mannen hade tre diagnostiserade psyksjukdomar och hade använt en vanlig kökskniv för att döda x antal 5-7-åringar på en förskola. Och FBI säger att fallet i Linköping är unikt. Skulle det vara unikt att unga män knivskär små skolbarn till döds? Det händer över hela världen vad jag kan se i media.

Jag har för mig att FBI sa att något liknande inte inträffat i USA. Något jag också har lite svårt att tro visserligen, att det inte har...Jag fattar inte heller riktigt att också FBI anser det vara en tillfällighet.
Citera
2013-04-08, 13:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jag har för mig att FBI sa att något liknande inte inträffat i USA. Något jag också har lite svårt att tro visserligen, att det inte har...Jag fattar inte heller riktigt att också FBI anser det vara en tillfällighet.

I USA har man rätt att bära skjutvapen och där skjuter gärningsmännen barnen till döds. Kan det vara anledningen till att knivmord på barn i USA statistiskt sett är färre jämfört med Europa?
Citera
2013-04-09, 11:17
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
FUP-12 skrev: "För mig handlar detta om ett klassiskt impulsgenombrott, enligt psykiatrisk definition. En normal människa, som under extrema omständigheter, som inte kan kontrolleras, upplever en stark affektuppladdning, som sedan tas ut på något eller någon. "

Den teorin är fullt rimlig. Men teorin kräver en för-historia hos GM: en tid under vilken han laddats upp med den negativa energi som brottsoffren fick ta emot. Kan FUP-12 utveckla sin teori och säga något om GM:s personliga historia som fick honom att begå detta avskyvärda brott?

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Vad är dina tankar om GM's koppling till stan?

För att svara er sammantagna: Jag har både en hypotes kring affektuppladdningens orsaker och GM:s koppling till Linköping.

I själva verket har jag en sammanhållen hypotes som - om den stämmer - kan förklara gärningens förlopp, dess bakomliggande drivkraft (jag väljer detta ord istället för motiv), tidpunkten för gärningen, brottsplatsen, flyktvägens utformning och GM:s koppling till Linköping.

Det är praktiska problemet här - vad gäller vårt utbyte i tråden - är att denna hypotes sedan tre månader tillbaka ligger hos Linköpingspolisen för utvärdering och eventuella utredningsåtgärder. Eftersom hypotesen är prövbar - i meningen att den kan kan bli föremål för konkreta utredningsåtgärder - så kan jag tyvärr av praktiska skäl inte ta upp de resterade delarna i tråden. Detta skulle inte bara föregripa polisens möjliga åtgärder, utan även potentiellt inverka direkt menligt på dessa.

Två omdömen har jag dock fått på hypotesen: 1) att innehållet i hypotesen åtminstone inte motsägs av vad som har framkommit i utredningen hittills och 2) att den hittills inte har varit föremål för utredning, det vill säga, den handlar inte om psykfall, kriminella, datanördar, studenter, lajvare, boende i närområdet, eventuella kopplingar till familjen Ammouri (vare sig kriminella sådana eller missnöjda datorkunder) eller utländska torpeder.

Det vore djävligt skönt om man kunde få hypotesen bekräftad eller förkastad, men jag antar att det kommer att dröja.
Citera
2013-04-09, 11:28
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ska inte skriva någon på näsan här, men fundera på vilka miljöer finns det i omgivningen kring BP som just kan framkalla sådana känslotillstånd?

Kyrkogården eller infektionskliniken?
Citera
2013-04-09, 11:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy

Se där! Två bra alternativ!
Citera
2013-04-09, 13:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Kanske läge att se efter om någon begravts på just den kyrkogården en tid innan mordet, alltså.
Citera
2013-04-09, 23:00
Medlem
Är det någon som vet var man hittade mordvapnet, kniven?
Citera
2013-04-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Är det någon som vet var man hittade mordvapnet, kniven?

Den ska ha varit slängd på mordplatsen vid Anna-Lena i princip, märkligt agerande av GM att slänga ifrån sig den på platsen kan man tycka. Det är ju annars mycket som är motsägelsefullt med hela fallet. Polien måste ju ha vänt på oerhört många stenar, utan något resultat tyvär. tycker inte mantrat dom kör mer håller längre" för eller senare får vi en guldtoppsning". Man har sagt så några år nu. Jag tror loppet är kört tyvär, riktigt tragiskt.
Citera
2013-04-11, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Den ska ha varit slängd på mordplatsen vid Anna-Lena i princip, märkligt agerande av GM att slänga ifrån sig den på platsen kan man tycka. Det är ju annars mycket som är motsägelsefullt med hela fallet. Polien måste ju ha vänt på oerhört många stenar, utan något resultat tyvär. tycker inte mantrat dom kör mer håller längre" för eller senare får vi en guldtoppsning". Man har sagt så några år nu. Jag tror loppet är kört tyvär, riktigt tragiskt.
Tack för svaret.
Hur många knivhugg pratar vi om per brottsoffer?
Finns det någon karta på hur/var BO låg på platsen och var kniven hittades?
Citera
2013-04-11, 15:14
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack för svaret.
Hur många knivhugg pratar vi om per brottsoffer?
Finns det någon karta på hur/var BO låg på platsen och var kniven hittades?
Tror aldrig polisen har gått ut med exakt antal knivhugg GM utdelade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in