Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Tidigare i tråden fördes det just en diskussion hur brutala mord t.ex. den organiserade brottsligheten kan göra när det gäller cigarettsmuggling. Tanken kanske inte bara är att ha ihjäl pojken utan också visa familjen vad de är kapabla till.
Men men... det är mycket spekulationer men jag tycker denna teori ändå har en viss logik även om den känns jävligt långsökt.
Det är för mycket konstigheter om det vore en "ensam galning" så då borde det finnas ett motiv med i bilden och östspåret har ett tydligt motiv.
Ja, personer tillhörande organiserad brottslighet kan utföra mycket brutala - och hänsynslösa - mord. Men skulle de ge sig på
en liten pojke, för att visa vad de är kapabla till? Det är det som jag främst ställer mig frågande till. Kan det ha varit en "märkning" (för att "visa"/skrämma familjen), som spårade ur av någon anledning? Och motivet emanerade ur "hämnd" gentemot familjen? Inget (?) är omöjligt i detta märkliga fall.
Det som främst talar emot en "ensam galning", är, enligt min mening, att han inte har åkt fast. Om man med "ensam galning" avser en psykiskt sjuk person, så är det som främst, enligt min mening, talar emot detta, det faktum att han inte åkt fast. (Då ligger motivet i sjukdomsbilden.) Sådana personer finns inte sällan kvar i omgivningen, förvirrade, kanske hör röster som talar till dem, pratar för sig själva osv. Men detta fall har en viss grad av rationalitet, och det borde det inte ha om gm var t ex en psykotisk människa. Om man i begreppet "ensam galning" däremot avser en person med psykopatiska drag, så blir saken en helt annan.
Konstigt är det i alla fall - oavsett gm och motiv. Det så mycket som talar för det ena, men samtidigt annat som tyder på någonting helt annat. Jag hoppas verkligen att detta fall kan lösas. Främst naturligtvis för offrens familjer, men också för att man ska få en bild av vad som låg bakom, vad som utlöste attackerna, vilken typ av människa som kan utföra en sådant dåd, motiv osv.