2012-12-07, 08:51
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Det är inga svårigheter att kolla det etniska ursprunget i DNA numera.
Har det inte gjorts?
Det har gjorts, jag har för mig att resultatet sagt att det skall vara en nordbo. Men jag vet inte vad man menar med detta, möjligen är det en Svenne/Bagge eller så man menar eller en blond snubbe från norra halvklotet som i Norden, Finnland, Danmark, Baltikum, Ryssland, Tysklan, Polen, etc.
Citera
2012-12-07, 11:51
Medlem
botsmans avatar
Det är rätt stor skillnad mellan att inte ha förutfattade meningar om GM till att dra slutsatsen att han kommer från öst, vilket verkar vara en gärningsmannaprofil som fått eget liv vid det här laget. Jag tror inte polisen DNA-testar de som bodde i området vid tiden för mordet utan någon som helst grund. De vet definitivt mer än vad vi gör.
Citera
2012-12-07, 11:53
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botsman
Det är rätt stor skillnad mellan att inte ha förutfattade meningar om GM till att dra slutsatsen att han kommer från öst, vilket verkar vara en gärningsmannaprofil som fått eget liv vid det här laget. Jag tror inte polisen DNA-testar de som bodde i området vid tiden för mordet utan någon som helst grund. De vet definitivt mer än vad vi gör.

Det finns å andra sidan uppgifter i tråden om att polisen efterfrågat personer som jobbat i Öst efter alibi, tror det var saltkar som pratade om det. Samt att det var till Öst som pappan var skyldig pengar, vilken måste sägas är det starkaste motivbildet vi hittat.
Citera
2012-12-07, 12:09
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Dom topsar folk som bott inom 2 km från BP vad jag förstår på tråden, det är väldigt desperat och något jag inte tror kommer ge ett skit.
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Det finns å andra sidan uppgifter i tråden om att polisen efterfrågat personer som jobbat i Öst efter alibi, tror det var saltkar som pratade om det. Samt att det var till Öst som pappan var skyldig pengar, vilken måste sägas är det starkaste motivbildet vi hittat.
Det är främst att grabben drabbats som gör att jag misstänker öst då de har rensat ut hela familjer. Om någon har koll på Tyskland så tror jag det var där en hel familj slaktades i en villa som var inblandad i just cigg från öst. Alla i huset mördades och mördarna är inte funna. Östligorna är betydligt mer brutala än de Svenska grupperna där tom utlänningarna lugnar ner sig så fort de kommer över gränsen.
Citera
2012-12-07, 12:14
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Jag tror inte polisen DNA-testar de som bodde i området vid tiden för mordet utan någon som helst grund. De vet definitivt mer än vad vi gör.

Tyvärr så är det precis det de gör. Läs några sidor tillbaka om det ökade sökområdet och topsningarna om du missat det.

Och om de skulle veta så mycket mera, varför går de inte ut med mer info då den här röran kan lösas? Vad vinner de på att sitta inne på viktig info som kanske kan ge tips om GM? Det har gått 8 år nu.
Senast redigerad av herrgurka 2012-12-07 kl. 12:18.
Citera
2012-12-07, 14:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Det är väl ingen som sagt att han skulle vara ett proffs, snarare tvärtom. Han har fått i uppdrag att åka till Sverige och ha ihjäl sonen. Är man ung och aldrig har knivmördat någon så är det inte så lätt att veta vilka knivar som är bra. Kniv som kniv liksom. Hade inte jag kollat på Efterlyst och dylikt hade jag inte vetat vad som är en bra kniv för att mörda nån med. Om han kommer från något annat land så kanske skiter i att han dumpar kniven och mössan. Han vet att polisen inte kommer hitta honom.

Angående mössan i tidningsstället (vilket är ett märkligt ställe att dumpa en mössa på). Där han kommer ifrån finns inte gratistidningar och han tror att tidningsstället är en papperskorg (de är ju rätt lika).

Jag tycker inte det är helt osannolikt.

Men varför skicka hit någon från Baltikum? Varför inte då ta någon som redan fanns "på plats".

Och varför döda ett barn? En känsla jag har - som inte känner någon kriminell, visserligen, men utifrån ett rent teoretiskt perspektiv - är att många kriminella INTE vill planera att döda ett oskyldigt barn.

Men OM nu någon från Baltikum fått i uppdrag att åka till Linköping, Sverige, för att döda ett barn, varför då inte sticka kniven i honom på en gång och inte vänta till efter misshandel utan kniv? Och varför använda övervåld (om det nu inte var personligt, under påverkan av droger eller psykisk sjukdom)?

Dessutom, om det nu var fråga om ett "beställningsmord", varför inte använda handeldvapen? Det skulle vara mindre blodigt - och mindre personligt. (Och lika "tyst" med en ljuddämpare på.) Det hade beställaren säkert kunna bistått med. Jag förstår inte principen att få ett beställningsjobb i Sverige, åka hit från Baltikum "enbart" för att döda ett barn (!) - och dessutom med butterfly-kniv.

Mohammed brukade tydligen gå till skolan tillsammans med sin syster. Visste den som fått beställningsmordet i så fall att Mohammed denna morgon skulle gå själv? Eller hade han dödat båda två annars? Visste han att Mohammed gick en viss tid till skolan - och vilken väg - eller var det en ren chansning? Och OM en Baltikum-mördare visste detta, så hade han fått infon från någon som visste - och då möjligen på plats. Och då hade kanske denne kunnat utföra mordet (som nu blev "dubbelmordet").

För mig låter det lite för omständligt med denna "Baltikum-hypotes". Men osvuret är väl bäst.
Citera
2012-12-07, 15:21
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men OM nu någon från Baltikum fått i uppdrag att åka till Linköping, Sverige, för att döda ett barn, varför då inte sticka kniven i honom på en gång och inte vänta till efter misshandel utan kniv? Och varför använda övervåld (om det nu inte var personligt, under påverkan av droger eller psykisk sjukdom)?

När jag topsades passade jag på att fråga om det där med den grova misshandeln innan kniven kom in i bilden och om de var säkra på att kniven t.ex. inte var pojkens. Svaret jag fick var att de tror att kniven kom in i bilden ganska snabbt och att de är övertygade om att det är GM's kniv.

Så uppgiften att det förekom dödligt våld innan kniven kom in i bilden ska nog tas med en rejäl nypa salt.
Citera
2012-12-07, 16:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
När jag topsades passade jag på att fråga om det där med den grova misshandeln innan kniven kom in i bilden och om de var säkra på att kniven t.ex. inte var pojkens. Svaret jag fick var att de tror att kniven kom in i bilden ganska snabbt och att de är övertygade om att det är GM's kniv.

Så uppgiften att det förekom dödligt våld innan kniven kom in i bilden ska nog tas med en rejäl nypa salt.

Våldet blev antagligen dödligt, när kniven kom in i bilden. (Om nu inte misshandeln utan kniv var tillräckligt.)

Jag förstår inte övervåldet, om det skulle ha varit ett "beställningsjobb". Finns inget som motiverar något sådant (om det nu inte skulle ha sammanfallit med ett psykosutbrott eller att gm flippade ut p g a droger) - och speciellt inte mot en liten kille.
Citera
2012-12-07, 16:29
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Våldet blev antagligen dödligt, när kniven kom in i bilden. (Om nu inte misshandeln utan kniv var tillräckligt.)

Jag förstår inte övervåldet, om det skulle ha varit ett "beställningsjobb". Finns inget som motiverar något sådant (om det nu inte skulle ha sammanfallit med ett psykosutbrott eller att gm flippade ut p g a droger) - och speciellt inte mot en liten kille.

Tidigare i tråden fördes det just en diskussion hur brutala mord t.ex. den organiserade brottsligheten kan göra när det gäller cigarettsmuggling. Tanken kanske inte bara är att ha ihjäl pojken utan också visa familjen vad de är kapabla till.

Men men... det är mycket spekulationer men jag tycker denna teori ändå har en viss logik även om den känns jävligt långsökt.

Det är för mycket konstigheter om det vore en "ensam galning" så då borde det finnas ett motiv med i bilden och östspåret har ett tydligt motiv.
Citera
2012-12-07, 17:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tidigare i tråden fördes det just en diskussion hur brutala mord t.ex. den organiserade brottsligheten kan göra när det gäller cigarettsmuggling. Tanken kanske inte bara är att ha ihjäl pojken utan också visa familjen vad de är kapabla till.

Men men... det är mycket spekulationer men jag tycker denna teori ändå har en viss logik även om den känns jävligt långsökt.

Det är för mycket konstigheter om det vore en "ensam galning" så då borde det finnas ett motiv med i bilden och östspåret har ett tydligt motiv.

Ja, personer tillhörande organiserad brottslighet kan utföra mycket brutala - och hänsynslösa - mord. Men skulle de ge sig på en liten pojke, för att visa vad de är kapabla till? Det är det som jag främst ställer mig frågande till. Kan det ha varit en "märkning" (för att "visa"/skrämma familjen), som spårade ur av någon anledning? Och motivet emanerade ur "hämnd" gentemot familjen? Inget (?) är omöjligt i detta märkliga fall.

Det som främst talar emot en "ensam galning", är, enligt min mening, att han inte har åkt fast. Om man med "ensam galning" avser en psykiskt sjuk person, så är det som främst, enligt min mening, talar emot detta, det faktum att han inte åkt fast. (Då ligger motivet i sjukdomsbilden.) Sådana personer finns inte sällan kvar i omgivningen, förvirrade, kanske hör röster som talar till dem, pratar för sig själva osv. Men detta fall har en viss grad av rationalitet, och det borde det inte ha om gm var t ex en psykotisk människa. Om man i begreppet "ensam galning" däremot avser en person med psykopatiska drag, så blir saken en helt annan.

Konstigt är det i alla fall - oavsett gm och motiv. Det så mycket som talar för det ena, men samtidigt annat som tyder på någonting helt annat. Jag hoppas verkligen att detta fall kan lösas. Främst naturligtvis för offrens familjer, men också för att man ska få en bild av vad som låg bakom, vad som utlöste attackerna, vilken typ av människa som kan utföra en sådant dåd, motiv osv.
Citera
2012-12-08, 16:59
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Och om de skulle veta så mycket mera, varför går de inte ut med mer info då den här röran kan lösas? Vad vinner de på att sitta inne på viktig info som kanske kan ge tips om GM? Det har gått 8 år nu.
Går polisen någon gång ut med alla detaljer? Förundersökningar är väl aldrig offentliga förrän åtal väcks?

Jag finner baltcigarettsmugglarspåret det mest omständiga och otroliga scenario som tänkas kan. Tvärtom, vad som tycks vara uppfattningen här, borde det väl underlätta utredningen? Om familjen var så djupt i skiten borde det knappast vara helt okänt för polisen och då tvivlar jag på att de skulle ödslat någon tid på sådant här DNA-fiske.
Citera
2012-12-08, 17:33
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Går polisen någon gång ut med alla detaljer? Förundersökningar är väl aldrig offentliga förrän åtal väcks?

ALLT är väl lite dumt att släppa men jag tycker det finns väldigt lite information som är offentligt. Utredningen ligger på över 23.000 dokument (140 pärmar) och informationen som är offentlig skulle väl kunna sammanfattas på ett A4.

Många uppgifter som vi spekulerar i finns säkert ren fakta om i utredningen. Skulle vara trevlig om sånt snabbt kunde avfärdas. Jag tror det här fallet skulle kunna lösas via crowdsourcing om mer information fanns tillgänglig.

När det gäller Palme-mordet är väl massor med dokument offentliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in