2012-08-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Det kan vi nog förutsätta, ja....Men det verkar ändå inte vara polisens huvudteori, eftersom de fortfarande verkar tro på den slumpmässige galningen, varför man möjligen kan komma till slutsatsen att vanligt folks slutledningsförmåga verkar vara något bättre...Helt klart att det finns en konflikt nånstans.

Om Anna-Lena undervisade på Komvux så kan det ju säkert finnas en del att välja bland, brukar vara skapligt mycket lodisar som läser där...mycket möjligt att hon kände igen honom, eller åtminstone att han kände igen henne och trodde sig bli igenkänd själv. Kanske även SFI-teorin skulle kollas upp; nån kokko balt eller pollack som inte fick godkänt...

Vad gäller pojken är det väldigt svävande tycker jag vad som hänt, motiv osv. Väldigt svårt att få någon klarhet i. Vad gäller Anna-Lena däremot så är jag helt säker på att hon blev mördad för att hon och mördaren kände igen varandra. Inte alls omöjligt att det var en gammal elev till henne.
Citera
2012-08-11, 00:27
Medlem
Citat:
Men om det nu var så planerat (vilket jag också tror) så borde han väl ha tänkt på att polisen kan analysera DNA-spår...Mössa går en del runt med mitt i sommaren, det har inte med kyla att göra. Hur som helst, allt detta tyder på att det är någon halvfumlig grabb som inte borde vara så svår att hitta isf...Annars är det nån som vet att han troligen aldrig kommer att hittas och bara vill spela polisen ett spratt. För övrigt verkar polisen vara fruktansvärt "tipsstyrd" om man bara tänker efter, inte enbart i Anders Eklund-fallet, bedriver dom egentligen nån egen spaning när dom efterfrågar tips för jämnan?, det känns nästan som att "vanligt folk" styr polisutredningarna...En bra samverkan med allmänheten är A och O, säger dom, men vanligt folk är inte, och ska inte vara, polisen...Det finns en gräns...Det skulle alltså vara möjligt att hitta på felaktiga tips för att leda polisen fel. Vem fan vet, kanske GM själv har lämnat "tips"...? Jag skulle vilja veta vart kvinnan var lärare nånstans, i vad och på vilken nivå?, "språklärare" är allt jag har hört.

Sant det där med mössan men vill minnas att det var bra mycket mer ovanligt med mössa i värmen på den tiden Nu var det ingen högsommardag men I min värld tror jag ändå den kom på för att lätt byta skepnad.

DNA spåren tror jag han räknade med och han är aldrig tidigare topsad och säkert aldrig straffad.
Känslan du har om att vanligt folk styr utredningarna kan jag inte annat än att hålla med i.

Jag undrar verkligen hur aktivt man själv sökt efter gärningsmannen, alltså bortsett från tips.

Det räcker med att sticka ut huvudet på stan (civilt) och gå till rätt ställen så får man höra både det ena och det andra..Nu tror jag det är för sent.
Man hoppas att offren ska få någon form av upprättelse och familjerna ett avslut men i detta fall blir det nog att acceptera läget. Undrar hur mycket mer pengar man ska plöjja ner innan högre ort säger stop.
Senast redigerad av Vivohallen 2012-08-11 kl. 00:37.
Citera
2012-08-11, 05:49
Medlem
Fitnessgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippiflyger
Vad gäller pojken är det väldigt svävande tycker jag vad som hänt, motiv osv. Väldigt svårt att få någon klarhet i. Vad gäller Anna-Lena däremot så är jag helt säker på att hon blev mördad för att hon och mördaren kände igen varandra. Inte alls omöjligt att det var en gammal elev till henne.

.. gav han sig inte på Mohammed först? Sedan kom Anna-Lena förbi, såg vad som hände och försökte ingripa och då högg han även henne? Om hon var det tänkta målet känns det inte som han borde rört Mohammed liksom?
Citera
2012-08-11, 18:26
Medlem
Citat:
Vad kan nån haft för motiv mot ett så litet barn? Och om någon hade det borde det inte upptäckts, skolan borde väl vetat, familjen osv? Ett så litet barn kan inte hålla för sig själv att det finns en "hotbild" mot honom. Det måste varit nån konflikt om någon retat sig på pojken ju. En konflikt hade ett så ungt barn aldrig kunnat döljt eller hållit för sig själv.

Mer sannolikt är det då att någon ville skada någon i pojkens familj. Den värsta smärta är att förlora en familjemedlem.. Vad fanns där för andra i familjen? Syskon?

Som du skriver i inledningen, om det var någon som hade ett motiv så hade mordet klarats upp efter en vecka eller så. Polisen har säkert gått igenom alla eventuella fiender till familjen om och om igen, förhört, gått igenom kvitton till databutiken, intervjuat grannar, Mohammeds lärare, klasskompisar, etc.

Kan det inte vara så enkelt som att:
* GM går ikapp Mohammed och säger någonting, typ "hur är läget snorunge?".... Mohammed svarar uppkäftigt, typ "snorunge kan du vara själv". Eller det kan vara ett rånförsök i stil med, "ge mig din väska"... och Mohammed hotar med att han ska hämta sin farsa. GM tar hotet på allvar och utifrån den mentala obalans/paranoida vanföreställning han befinner sig i så agerar han rationellt, han hugger ner Mohammed. Precis då dyker Anna-Lena upp och som springer fram mot Mohammed för att avstyra bråket. GM hugger då ner även Anna-Lena.

Jag tycker det är intressant vad GM gjorde ute vid den tiden och den platsen. Han borde bo i närheten, men inte vara på väg till något jobb för isåfall borde han varit tvungen att sjukanmäla sig och då hade polisen fått nys om det. Skolan? Samma sak där. Om han var en datanörd så kan ha varit uppe och spelat hela natten och var på väg till ICA för att handla typ....... red bull eller snus eller vad som helst.
Citera
2012-08-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Som du skriver i inledningen, om det var någon som hade ett motiv så hade mordet klarats upp efter en vecka eller så. Polisen har säkert gått igenom alla eventuella fiender till familjen om och om igen, förhört, gått igenom kvitton till databutiken, intervjuat grannar, Mohammeds lärare, klasskompisar, etc.

Kan det inte vara så enkelt som att:
* GM går ikapp Mohammed och säger någonting, typ "hur är läget snorunge?".... Mohammed svarar uppkäftigt, typ "snorunge kan du vara själv". Eller det kan vara ett rånförsök i stil med, "ge mig din väska"... och Mohammed hotar med att han ska hämta sin farsa. GM tar hotet på allvar och utifrån den mentala obalans/paranoida vanföreställning han befinner sig i så agerar han rationellt, han hugger ner Mohammed. Precis då dyker Anna-Lena upp och som springer fram mot Mohammed för att avstyra bråket. GM hugger då ner även Anna-Lena.

Jag tycker det är intressant vad GM gjorde ute vid den tiden och den platsen. Han borde bo i närheten, men inte vara på väg till något jobb för isåfall borde han varit tvungen att sjukanmäla sig och då hade polisen fått nys om det. Skolan? Samma sak där. Om han var en datanörd så kan ha varit uppe och spelat hela natten och var på väg till ICA för att handla typ....... red bull eller snus eller vad som helst.

är det verkligen sannolikt att det skulle vara ett rånförsök som gick överstyr? vad kan en 8årig pojke påväg till skolan ha i sin väska? läxböcker och kanske nån extra tröja?
Citera
2012-08-12, 09:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylke83
är det verkligen sannolikt att det skulle vara ett rånförsök som gick överstyr? vad kan en 8årig pojke påväg till skolan ha i sin väska? läxböcker och kanske nån extra tröja?
Random galning knallar runt på stan efter att ha varit vaken i en vecka och stöter på en grabb, han är övertygad om att grabben har pengar i ryggsäcken och bestämmer sig för att ta den. Grabben hinner inte ens reagera på vad galningen säger före han blivit knivskuren. Han börjar skrika i panik och blir dödad, tanten går ut vid samma tidpunkt och hör grabben skrik. Hon ser galningen döda en unge och drabbas själv av panik och skriker så galningen hugger ner henne i farten. Galningen glömmer bort varför han ens gett sig på grabben och springer iväg.

Kanske inte så troligt med folk som har psykoser kan göra allt möjligt underlig. När jag växte upp fanns det en man på en väns gård som var tokig och han gjorde det mesta man kan tänka sig och inte tänka sig. Det hela slutade med att han knivskar sin flickvän och åkte in på psyket. Jag skulle kunna fylla sidor på sidor med alla hans upptåg och du skulle inte tro på mer än hälften. Han var så sne i skallen att du inte ens kan förstå hur han klarade av att klä på sig före han gick ut, vilket han inte alltid gjorde kan nämnas.

Jag tror dock att det är ett överfall på grabben av någon anledning. Vad anledningen är vet nog familjen men de vill inte tala.
Citera
2012-08-12, 12:16
Medlem
Jag bodde i området och mitt intryck är att pojken inte var det minsta dryg/kaxig. Det finns individer som borde ha topsats som jag misstänker fortfarande inte har gjort det. Jag har personligen tipsat om en individ som bodde tvärs över gatan och som lätt kunnat slinka igenom polisens "nät" av olika anledningar. Jag har iaf lämnat över så mycket information jag hade om honom till polisen så jag hoppas man gick vidare med det. Har bland annat en bild på honom som jag tycker är lika fantombilden.. kommer inte att posta den här dock av förklarliga skäl... hyffsat övertygad om att GM bodde i närheten av mordplatsen.
Citera
2012-08-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Random galning knallar runt på stan efter att ha varit vaken i en vecka och stöter på en grabb, han är övertygad om att grabben har pengar i ryggsäcken och bestämmer sig för att ta den. Grabben hinner inte ens reagera på vad galningen säger före han blivit knivskuren. Han börjar skrika i panik och blir dödad, tanten går ut vid samma tidpunkt och hör grabben skrik. Hon ser galningen döda en unge och drabbas själv av panik och skriker så galningen hugger ner henne i farten. Galningen glömmer bort varför han ens gett sig på grabben och springer iväg.

Kanske inte så troligt med folk som har psykoser kan göra allt möjligt underlig. När jag växte upp fanns det en man på en väns gård som var tokig och han gjorde det mesta man kan tänka sig och inte tänka sig. Det hela slutade med att han knivskar sin flickvän och åkte in på psyket. Jag skulle kunna fylla sidor på sidor med alla hans upptåg och du skulle inte tro på mer än hälften. Han var så sne i skallen att du inte ens kan förstå hur han klarade av att klä på sig före han gick ut, vilket han inte alltid gjorde kan nämnas.

Jag tror dock att det är ett överfall på grabben av någon anledning. Vad anledningen är vet nog familjen men de vill inte tala.

Om det är ett random psyko så anser jag det troligare att han helt enkelt ville känna hur känslan att döda nån var, och då är väl ett barn lättare offer än fullvuxen man? Och när "1an" gjord kom "2an" av bara farten som var i närheten och vittne dessutom.. Som sagt finns idioter till allt iaf.. men egentligen borde inte jag heller sitta och spekulera bara
Citera
2012-08-12, 20:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Det räcker med att GM kände igen Anna-Lena för att han ska döda henne. Hon kanske inte alls kände igen honom, men det kan inte han veta.

Citat:
Ursprungligen postat av fylke83

Med tanke på att hans släkt bedrev en butikskedja som sålde datorer etc så kan pojken fått med sig den senaste häftiga prylen för att styla på skolgården någon dag, den blivande mördaren kan ha sett detta och bestämt sig för att rån pojken dagar eller veckor senare när han är på väg till skolan. Men att det då gick åt helvete eftersom pojken denna dag bara hade torra daddlar i väskan.
Citera
2012-08-13, 14:02
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det räcker med att GM kände igen Anna-Lena för att han ska döda henne. Hon kanske inte alls kände igen honom, men det kan inte han veta.

Med tanke på att hans släkt bedrev en butikskedja som sålde datorer etc så kan pojken fått med sig den senaste häftiga prylen för att styla på skolgården någon dag, den blivande mördaren kan ha sett detta och bestämt sig för att rån pojken dagar eller veckor senare när han är på väg till skolan. Men att det då gick åt helvete eftersom pojken denna dag bara hade torra daddlar i väskan.

Frågan är bara varför i helvete han skulle ha fått med sig grejer från affären till skolan bara för att föräldrarna äger en databutik...? Knappast trolig teori... Det här inlägget förutsätter jag inte var seriöst menat, men jag håller med om att GM kan ha känt igen Anna-Lena och det var tillräckligt för att misstänka att hon också kände igen honom.
Citera
2012-08-13, 15:13
Medlem
Anna-Lena ska ha sagt något i stil med "Han var ju så ung" om mördaren.
Får mig att tro hon inte har en aning om vem han är, bara de att han verkade vara väldigt ung.

Tror mig läst på flera ställen att hon pratat något om någon Ulf.
Inte direkt världens vanligaste namn på unga människor.
Citera
2012-08-13, 15:15
Medlem
Citat:
Frågan är bara varför i helvete han skulle ha fått med sig grejer från affären till skolan bara för att föräldrarna äger en databutik...? Knappast trolig teori... Det här inlägget förutsätter jag inte var seriöst menat, men jag håller med om att GM kan ha känt igen Anna-Lena och det var tillräckligt för att misstänka att hon också kände igen honom.

När jag skrev att hon blivit rånad så menade jag inte ett seriöst rånförsök på det sättet, mer att GM var på dåligt humör och tog ut det på Mohammed. Han kan ha sagt något för att jävlas med Mohammed, typ: "ge mig väskan din idiot". Men det är väl irrelevant att spekulera i just vad som sades dem emellan eftersom vi troligen aldrig kommer att få reda på det. Jag menade bara att det kan ha varit ett sån provokation som gick överstyr och att GM inte behöver ha haft något särskilt motiv för att mörda just Mohammed. Jag tror inte på att det var någon ovän till familjen som gjort det här av den anledningen att det isåfall borde ha klarats upp för längesedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in