2019-08-24, 00:42
Medlem
Enklaste förklaringen är nog att Muhammed har mobbat någon i skolan. Troligen är BO långsökt Säg en tjej +-2år. Han var oftast sen till skolan. Kan det skett någon incident mellan M och ev. BO i korridorerna? Vad jag minns va det inte mycket folk där när klasserna hade börjat.
Senast redigerad av dubbdack123 2019-08-24 kl. 00:46.
Citera
2019-08-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag har också tänkt på StirrandeMannen som ett hittills okänt vittne, inblandad eller ej vet jag inte.

Men varför har inte kontaktat polisen då? Återigen, det finns ingen risk att bli oskyldigt dömd i det här fallet eftersom det finns så stark teknisk bevisning. Är medveten om att inte alla människor tycker det är så kul att bli förhörd och initialt antagligen felaktigt misstänkt för ett dubbelmord man inte begått.. och att man inte vill tvingas vittna mot en gärningsman som tillhör potentiellt farliga nätverk. Men han hade bara kunnat ge sig tillkänna, sagt att det var han som hade den stirrande blicken, låtit sig bli topsad. Och så hade polisen kunnat gå vidare. Det faktum att han inte gjort det gör honom misstänkt i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
När GW och Benniet från polisen går runt på Åsgatan så kör dom ju att han står där och väntar på M. Vittne 1 ser honom vid södra delen av Åsgatan, vittne 2 (anonyma vittnet) möter honom troligen på gångstigen norr om vändplanen där Benniet står. Sen ser sopåkarna honom när han försöker att gömma sig. Sen attackerar han M snabbt bakifrån vid den skymda platsen. Hans plan är nog att skada alt döda M. Precis det som sker. Är nog inget som gått fel utan är nog det som hände som var planen mer eller mindre tror jag. Är nog det man ska utgå från i alla fall.

Tror inte heller att så mycket gick fel. Det snabba skeendet ger inte utrymme för konfrontation som spårat ur och diskussion som ledde till handgemäng osv osv. Men möjligtvis att GM var övertaggad och "tappade det".

Citat:
Enligt GM profilerare så brukar det vara så att om det finns ett övervåld (som det gör i Linköping) och en personlig koppling/konflikt mot offret så brukar det vara en konfrontation framifrån och det brukar finnas skador på offrets ansikte. M attackeras bakifrån och har inte några skador i sitt ansikte. Det talar för att det inte finns någon konflikt mellan GM och M. Fördel psykspåret och även familjespåret, att någon hjälpt den som ogillar pappan att attackera sonen som hämnd för något. Är ju som geografiska profilen bara antaganden men ändå intressant. Med tanke på att M attackeras drygt 50 meter ner från vändplanen där det är skymd sikt pga buskar talar väl ev också för att GM väntar in det stället. Om det var planerat så tror jag att hans flyktväg blev annorlunda än han tänkt sig pga att AL kom in i situationen.

Det verkar som att han vill sopa undan sina spår efter morden. Går lite medvetet vilseledande genom TRF och tillbaka dit han tänkt gå från början.

Det passar även in på min måhända något långsökta teori att övervåldet beror på att GM skulle bevisa sin "manlighet" för anstiftaren, som var på plats. (Så som den ena av de två oidentifierade personerna på platsen)
Citera
2019-08-24, 00:49
Medlem
Citat:
Sant. Är nog en polare eller ytterligare ett led bort till dörrvakten som hade en pågående konflikt med offrets pappa som är GM tror jag. Han har ju dödat en person innan samt misshandlat offrets pappa. Står han i dörren så kan han nog känna en del folk som är kapabla att köra.

Något i den stilen är vad jag också anser vara det mest sannolika. Då är lösningen inte alltför ologisk, men förklarar ändå varför det varit så svårt för polisen att klara upp. Vet du något om dörrvaktens alibi? Om han blivit avförd endast för att hans DNA inte matchade så känns det lite slapphänt. Det var väl dörrvakten som tipsade polisen om en annan person, som möjlig GM? Det skulle förklara varför han gjorde det, alltså för att leda polisen i fel riktning. Om han inte hade någon aning om vem GM var, varför skulle han då tipsa polisen om en annan? Egentligen. Förstår att han har sina egna teorier kring vem det kan vara, men har mindre förståelse för att han skulle vilja hjälpa polisen. Men jag kanske tänker ett steg för långt.
Citera
2019-08-24, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Något i den stilen är vad jag också anser vara det mest sannolika. Då är lösningen inte alltför ologisk, men förklarar ändå varför det varit så svårt för polisen att klara upp. Vet du något om dörrvaktens alibi? Om han blivit avförd endast för att hans DNA inte matchade så känns det lite slapphänt. Det var väl dörrvakten som tipsade polisen om en annan person, som möjlig GM? Det skulle förklara varför han gjorde det, alltså för att leda polisen i fel riktning. Om han inte hade någon aning om vem GM var, varför skulle han då tipsa polisen om en annan? Egentligen. Förstår att han har sina egna teorier kring vem det kan vara, men har mindre förståelse för att han skulle vilja hjälpa polisen. Men jag kanske tänker ett steg för långt.

Bara att den killen troligen inte sagt något i förhören, då finns det inget polisen kan göra. Dom har säkert spanat på honom och avlyssnat hans telefon men han har väl såpass IQ att han inte har kontakt med GM kan man tänka sig. Inte via dom kanalerna som polisen kan kolla av i alla fall.
Citera
2019-08-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Bänkmannen och han som gick in på ICA har observerats någon timma efter morden, om man kan spekulera i att de var kamrater till GM, varför hade de inte avslägsnat sig långt bort från mordplatsen? Hade GM en tillflyktslägenhet nära ICA där han satt och häckade?

Varför har de två inte gett sig tillkänna för Polisen?

De främsta hypoteserna till det har väl varit att GM bodde i närheten av mordplatsen och inte vågade gå hem eftersom det var så mycket polisaktivitet på vägarna.. eller att han skulle hem men väntade ut att en förälder/inneboende skulle åka till jobbet osv osv. Trädgårdsföreningen är ju en oas, fri från vägar att röka möta utryckande poliser på.

Det rimligaste (dvs enda rimliga imho) svaret på din andra fråga är att de båda är inblandade.
Citera
2019-08-24, 01:06
Medlem
Citat:

Tror att polisen har det som sitt egentliga huvudspår. Att dom kör en dåres verk är nog för att det är för känsligt att dra ett tänkbart motiv mot Hassan när hans son och även en granne är offer utan helt säkra bevis.

En fd utredare har ju kört i media. Jag har en teori om vad som hänt men inget jag vill säga. Nåt sånt.
Citera
2019-08-24, 10:04
Medlem
Citat:
Tror att polisen har det som sitt egentliga huvudspår. Att dom kör en dåres verk är nog för att det är för känsligt att dra ett tänkbart motiv mot Hassan när hans son och även en granne är offer utan helt säkra bevis.

En fd utredare har ju kört i media. Jag har en teori om vad som hänt men inget jag vill säga. Nåt sånt.
Då är det väl dags ändå, 15 år senare och med den betydligt öppnare attityd som finns idag, att dra invandrarkortet. Alltså; Mena möter Lagomlandet.
Citera
2019-08-24, 10:16
Medlem
Citat:
Är långsökt tycker jag. Dels borde dörrvakten själv fixat det hela, inte riskerat att lägga ut något på en person på det viset. Dessutom hade det riktat sig mot pappan, inte sonen. Det är onaturligt att gå den vägen, jag tror inte alls på det. Dessutom var ju dörrvakten på grund av sina tidigare gärningar naturligtvis intressant för polisen och säkert rejält utredd.

Jag tror att vi går över ån efter vatten i det här fallet.
Citera
2019-08-24, 11:27
Medlem
tänk om de va en finsk medborgare, med en massa hat som hade en dröm han verkligen ville utföra. billig båtresa hit, en mindre ord men inte allt för liten, gör sin grej sen taggar hem till Soumi
Citera
2019-08-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Är långsökt tycker jag. Dels borde dörrvakten själv fixat det hela, inte riskerat att lägga ut något på en person på det viset. Dessutom hade det riktat sig mot pappan, inte sonen. Det är onaturligt att gå den vägen, jag tror inte alls på det. Dessutom var ju dörrvakten på grund av sina tidigare gärningar naturligtvis intressant för polisen och säkert rejält utredd.

Jag tror att vi går över ån efter vatten i det här fallet.
Kärnan i hela detta brottsfall är ett aggressivt överfall bakifrån på en 8-årig invandrarpojke utfört av en yngre man med skandinaviskt DNA.
Citera
2019-08-24, 13:14
Medlem
Finnar knivar inte barn har många finska polare, och visst drar dom kniv på fyllan men dom skadar aldrig någon. En finne kanske hugger dig om du tar hans koskenkorva men inte för att du heter mohammad.
Citera
2019-08-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Finnar knivar inte barn har många finska polare, och visst drar dom kniv på fyllan men dom skadar aldrig någon. En finne kanske hugger dig om du tar hans koskenkorva men inte för att du heter mohammad.

och det säger du med 1000% säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in