Inget brott är exakt det andra likt.
Men den mänskliga reaktionen kan vara mer liknande.
Om man läser artikeln om Mijailo Mijailovic som dödade Anna Lindh
så kan man kanske finna likheter.
https://www.expressen.se/nyheter/exp...n-kommer-fram/
Han bestämde sig där och då när han fick syn på henne.
Allt gick så fort.
Han slängde kniven så att folk inte skulle se att han hade en kniv i handen.
Han trodde inte att han skulle klara sig undan.
Han ville inte skada vem som helst utan hade hat mot just politiker ( hat mot just en grupp eller personer ).
Han tänkte inte att nu ska du dö, det var en attack utan så mycket tanke på utgången.
Han tycker det känns obehagligt att prata öppet om det. Men är medveten om att ha orsakat mycket sorg.
När han letade gick han långsamt men började sedan kuta.
Han drack en mineralvatten på ett litet kafé efteråt för han var så törstig.
Sedan började han springa igen och tog en taxi.
Han såg polisbilar och tyckte det var konstigt att de inte tog honom inne i stan.
Han tror det beror på att de inte just då hade hans signalement och att allt gick så fort.
Han förstod direkt vad han hade gjort men att han fortfarande var hög. Han satt i en skog och nyktrade till där han slängde kläder.
Han tänkte det här är min sista tid i frihet. Det blir 99 års fängelse.
Mordet skedde på ett ögonblicks ingivelse.
För att han kände hat mot politiker, både svenska och serbiska. Jag skyllde alla mina egna misslyckanden på politiker,
Han säger att en annan toppolitiker lika gärna hade kunnat bli hans offer:
Han fick jag syn på en politiker. De ska liksom, de ska få se nu. Han levde på a-kassa, sjukbidrag, hade låg ersättning och ingen utbildning. Ingen framtid. Han var en människa utan jobb, utan bil, utan vänner, utan chans. enligt honom själv
- Det är sådana som mig man rekryterar som terrorister, förstår du.
Han tog tre milligram Flunitrazepam innan vilket gjorde det lättare att gå över tröskeln.
Men det var inte drogernas fel, säger han.
- Jag ansåg att politiker var roten till allt ont.
Att må dåligt är inte samma som att vara sjuk säger han.