2019-08-22, 08:28
Medlem
rubin22s avatar
[quote=Yanii|68463354]Om vittnen tänker sig en yngre mansperson som GM så minns de de yngre de träffat på, men om mördaren är en kvinna, en vuxen man, en åldring eller ett barn kan denne ha gått förbi obemärkt?

[b]DNA visar det kön och ålder?

DNA visar att det var en man.
DNA visar på att han troligtvis inte var yngre än 13 år och inte äldre än 30 år.
Citera
2019-08-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Anabola kan det vara, vet inte om det syns på hårsnslys.
Osvsett vad den tagit eller vilken personlighetsstörning den har så borde den ha gjort något igen(?) om det är en påverkad eller tokig person.
En psykos som kom en gång och aldrig återkom någonsin mer?
En hyrd inkasserare/mördare etc som anvönder en butterfly som vapen??

Allt är konstigt!
Ibland överträffar verkligheten dikten. Vi försöker hitta förklaringar, sen 15 år tillbaks, utan resultat.
Krånglar vi till det i onödan? Är förklaringen för självklar, uppenbar, för att vi ska fastna för den?
Kokar vi ner alltihop får vi: aggressiv ung (svensk?) man med butterfly knivar ihjäl 8-årig invandrarpojke + vittne.
Citera
2019-08-22, 08:36
Medlem
[quote=rubin22|68463837]
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Om vittnen tänker sig en yngre mansperson som GM så minns de de yngre de träffat på, men om mördaren är en kvinna, en vuxen man, en åldring eller ett barn kan denne ha gått förbi obemärkt?

[b]DNA visar det kön och ålder?

DNA visar att det var en man.
DNA visar på att han troligtvis inte var yngre än 13 år och inte äldre än 30 år.
Tack, ville bara utesluta möjligheten.
Citera
2019-08-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennyabra
Tack, härligt fritt inlägg med fina nyanser som vanligt. Det märks på forumet att Du, Yanni och flera nya tillkommit!

För att inte spä på grupphat mot svenskar eller invandrare kan ordet "okända" användas vilket inte syftar på invandrare utan kan lika gärna vara en svensk raggarbil söm kör några varv runt kvarteret eller en vanlig dörrknackare som inte vill sälja Bonniers lexikon utan en ny app.

Ursäkta min petitess men jag gillar inte meningar om "vi och dom" utan sammanhang till att se likheter. Bara en generell tanke som kom och inte spec till dej som har "hjärtat på rätt ställe" och inte är en batikhäxa på ena sidan planket.

Hjälp, en ny bomb en bit från domkyrka!

Till er som tjatat i åratal om att sånt händer inte i Linköping att en 8-åring blir ett knivoffer. Och hur ofta händer det att stan utryms för bombhot? Att äckliga skyltar får sättas upp om mord och barn. Jo det händer då och då liksom detta dubbelmord som aldrig hänt tidigare men likväl händer och många förnekar att det kunde hända mer eller mindre planerat i ett brott som gick rätt eller fel för GM.

Vi vet inget!

Dags att vakna upp till det okända kanske att vi lever i en globalvärld där allt kan hända som att Palme blev skjuten utanför min affär på Sveavägen, en 8-åring samt kvinna ihjälstuckna med kniv en morgon utan synlig orsak mer än hög ordväxling, mord och mord i Linköping. Svinigaste av dom alla i oskyldiga Mantorp utanför Linköping mm

Som sagt dax att spana in verkligheten och inte babbla om att mina libanesvänner är så goda och trevliga vilket jag tror stämmer. Nu är det så att det finns många tusentals uppväxta i krig och har använt knark som svenska barn fått mjölk samt sett lik som svenska barn sett en död fågel.

Tack, sluta att babbla om en libanesfamilj när det hettar till i tråden och då menar jag inte familjen som är inblandad i morden i högsta grad. Ett barnlik på gatan i Libanon var "vardagsmat" 2004 för det stackars folket utan skuld!

Skam att Kling&Klang i Linköping är utredare. Det borde varit internationell polis sänt från FN från dag ett eller åtminståne GW. Nu är alla spår bortsoppade utan dna som troligtvis bärs av man utanför rikets gränser.

Efter alla mina utlandsår är det ställt utom allt tvivel att sanning för olika folk betyder olika. För vissa innebär det att skydda sin familj och "sitt ansikte utåt" och att till polisen säga "vadsom helst" upplevs inte av dom som en lögn utan som en själklarhet att skydda sin familj just då och framåt. För en polis att förstå detta går inte då de lever i skilda världar och var och en är trogen sin familj eller regering.

Var glad idag, detta är bara början på motsättningar i Sverige som INTE är invandrarnas fel som bara kan leva enligt deras inlärda kultur. Önskar det fanns passande jobb och bostäder till egen försörjning och självkänsla att se en framtid ...
Tack snälla för det och för din förklaring!
Det är bra att vi kan diskutera svåra frågor.
Hat och fientlighet finns tyvärr.
Människan kan påverka varandra så det man känner blir ännu starkare tillsammans.
Det är helt klart bättre om man försöker finna det gemensamma och se likheter än att låta olikheterna komma emellan för möten och förståelse mellan människor.
Att inte låta olikheterna bygga murar så de blir osynliga spöken som får eget liv.

Man vill att alla över hela världen ska tänka så jämt!
Men så är tyvärr inte fallet och man själv är inte heller undantaget.

Ja det okända kan vara skrämmande.
Främling kan betyda precis som du säger mycket mer än bara invandrare.
Främling tillsammans med rädsla eller fientlighet menar just det. Att vara fientligt inställd från början utan att veta eller bara för att, eller som det egentligen kanske betyder vara rädd, rädd innerst inne.
Främling och rädsla kan vara mannen som går där bakom när man går ensam hem en sen kväll från tex bion. Han bara går där och tänker på sitt, men som tjej kan det knyta sig i magen ändå. En rädsla som finns inuti en för man inte vet vem som kan bli en varg, eftersom det tyvärr inte syns utanpå.
Ett punkgäng, eller som du skriver en raggarbil med högljudda raggare som dricker öl. Om man själv inte känner några raggare eller själv varit eller är en punkare för att ta några exempel..

Du vill hellre använda:
*okända* istället för främling. Rädsla för det okända.
Rädsla att förlora någonting, förlora det kända till det/de okända.
Sin plats, identitet, inkomst, trygghet, tro, vana, tystnad, samhörighet, kärlek, frihet, fred och frid, sin heder, självkänsla och sitt liv, sin rätt att få bli behandlad med respekt, sitt självbestämmande, värde etc. Det kan finnas många saker en människa är rädd att förlora.
Då pratar jag om människan som sådan. Dessa känslor kan dyka upp hos alla i smått som stort i hela världen.

Du tar upp många intressanta frågor och svar som belyser hur olika kulturer och världsbilder kan krocka utan ont uppsåt.
Hur saker och ting kan synas så olika tex pga väldigt annorlunda uppväxtförhållanden som att växa upp i krig eller i fred. Att bara ha sett en död fågelstackare och inte död som i elände, svält och krig.
Att inte kunna förstå även om viljan finns för erfarenheten inte finns där.

Det lägger på ytterligare att lager av svårigheter att lösa en del brott när man inte möts på mitten fastän man kanske tror det.

Jag tycker liksom andra att det väcks röda alarmklockor när pappan till M går ut i media och tror på orsaker som känns helt osannolika medan han dementerar mer sannolika, fastän han inte vet.
Det väcker frågor.
Nu har han på ett oerhört tragiskt sätt mist sin son, så chock och förtvivlan finns hos honom. Man kanske inte ska lägga så mycket vikt vid dessa speciella saker som han nämner då?
Men du menar att detta kan tyda på ytterligare någonting annat?
Att en misstänksamhet mot polis, samhälle och en grund att skydda sin familj mot tex anklagelser är mer troligt?
Ett reflex som inte betyder att man varken vet någonting eller inte?
Man vill bara skydda?

Ord kan bli bränsle på en redan brinnande eld.
Ord kan vara gnistan.
Ord är bara ord om man inte låter de bli ammunition och man själv bli vapnet.
Ibland mycket svårt dessvärre.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-22 kl. 17:42.
Citera
2019-08-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag tror att det är små marginaler, även om det finns ett "tydligt" motiv så kan han helt enkelt hamnat mellan stolarna. Varför? Få vet vem han är och han han för en tillvaro som gör att han absolut inte utmärker sig. Gemene man kommer inte att tänka på honom när de hör ordet "knivmördare". För glöm inte att polisen fått en jävla massa tips genom åren och topsat flera tusen män i rätt ålder. Inte ens 1.5 miljoner kronor har fått någon att sätta åt honom. Således vet mer eller mindre ingen vem han är.

Han har inte i efterhand fastnat i de filter polisen använt, finns inte i rullarna på ett sådant sätt att han kommit upp. Och egentligen är det ju inget som motsäger att han hade ett starkt motiv, det är bara att ingen annan inklusive offrets familj fattar vad det är. Om man tänker efter är det rätt lätt hänt att han kommer undan, när han väl var utom räckhåll fysiskt morddagen.

DNA är sista chansen, och den är liten.
Du kan ha helt rätt i det.
Tar man bort de som är mer synliga för polisen så som tex kriminella, missbrukare, svårt psykiskt sjuka mm så vilka alternativ blir kvar?
Om han inte alls är någon av dem, hur lätt hittar man honom då?
Ingen som tipsar och ingen tydlig koppling.
Då kan han vara var som helst och bara leva sitt liv som vem som helst.
Då blir det som att finna en nål i en höstack.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-22 kl. 17:06.
Citera
2019-08-22, 17:03
Medlem
Inget brott är exakt det andra likt.
Men den mänskliga reaktionen kan vara mer liknande.
Om man läser artikeln om Mijailo Mijailovic som dödade Anna Lindh
så kan man kanske finna likheter.
https://www.expressen.se/nyheter/exp...n-kommer-fram/

Han bestämde sig där och då när han fick syn på henne.
Allt gick så fort.
Han slängde kniven så att folk inte skulle se att han hade en kniv i handen.
Han trodde inte att han skulle klara sig undan.
Han ville inte skada vem som helst utan hade hat mot just politiker ( hat mot just en grupp eller personer ).
Han tänkte inte att nu ska du dö, det var en attack utan så mycket tanke på utgången.
Han tycker det känns obehagligt att prata öppet om det. Men är medveten om att ha orsakat mycket sorg.

När han letade gick han långsamt men började sedan kuta.
Han drack en mineralvatten på ett litet kafé efteråt för han var så törstig.
Sedan började han springa igen och tog en taxi.
Han såg polisbilar och tyckte det var konstigt att de inte tog honom inne i stan.
Han tror det beror på att de inte just då hade hans signalement och att allt gick så fort.
Han förstod direkt vad han hade gjort men att han fortfarande var hög. Han satt i en skog och nyktrade till där han slängde kläder.
Han tänkte det här är min sista tid i frihet. Det blir 99 års fängelse.
Mordet skedde på ett ögonblicks ingivelse.
För att han kände hat mot politiker, både svenska och serbiska. Jag skyllde alla mina egna misslyckanden på politiker,
Han säger att en annan toppolitiker lika gärna hade kunnat bli hans offer:
Han fick jag syn på en politiker. De ska liksom, de ska få se nu. Han levde på a-kassa, sjukbidrag, hade låg ersättning och ingen utbildning. Ingen framtid. Han var en människa utan jobb, utan bil, utan vänner, utan chans. enligt honom själv
- Det är sådana som mig man rekryterar som terrorister, förstår du.

Han tog tre milligram Flunitrazepam innan vilket gjorde det lättare att gå över tröskeln.
Men det var inte drogernas fel, säger han.
- Jag ansåg att politiker var roten till allt ont.
Att må dåligt är inte samma som att vara sjuk säger han.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-22 kl. 17:13.
Citera
2019-08-22, 20:14
Medlem
Citat:
Är onekligen intressant att de inte verkar fått tag på i stort sett någon. Verkar ju som folk generellt håller sig undan då de inte vill bli inblandade. Och om det inte är en lokal snubbe så kanske inte ens infon når dem. Av de du nämner så är väl 1-2 inblandade.

Kom på en till, han som någon bilist såg springa på Lasarettsgatan.

Mm, säkert så att en del vill inte bli inblandade. Vilket är lite konstigt eftersom ett DNA-test skulle avskriva dem.
Citera
2019-08-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Tack snälla för det och för din förklaring!
Det är bra att vi kan diskutera svåra frågor.
Hat och fientlighet finns tyvärr.
Människan kan påverka varandra så det man känner blir ännu starkare tillsammans.
Det är helt klart bättre om man försöker finna det gemensamma och se likheter än att låta olikheterna komma emellan för möten och förståelse mellan människor.
Att inte låta olikheterna bygga murar så de blir osynliga spöken som får eget liv.

Man vill att alla över hela världen ska tänka så jämt!
Men så är tyvärr inte fallet och man själv är inte heller undantaget.

Ja det okända kan vara skrämmande.
Främling kan betyda precis som du säger mycket mer än bara invandrare.
Främling tillsammans med rädsla eller fientlighet menar just det. Att vara fientligt inställd från början utan att veta eller bara för att, eller som det egentligen kanske betyder vara rädd, rädd innerst inne.
Främling och rädsla kan vara mannen som går där bakom när man går ensam hem en sen kväll från tex bion. Han bara går där och tänker på sitt, men som tjej kan det knyta sig i magen ändå. En rädsla som finns inuti en för man inte vet vem som kan bli en varg, eftersom det tyvärr inte syns utanpå.
Ett punkgäng, eller som du skriver en raggarbil med högljudda raggare som dricker öl. Om man själv inte känner några raggare eller själv varit eller är en punkare för att ta några exempel..

Du vill hellre använda:
*okända* istället för främling. Rädsla för det okända.
Rädsla att förlora någonting, förlora det kända till det/de okända.
Sin plats, identitet, inkomst, trygghet, tro, vana, tystnad, samhörighet, kärlek, frihet, fred och frid, sin heder, självkänsla och sitt liv, sin rätt att få bli behandlad med respekt, sitt självbestämmande, värde etc. Det kan finnas många saker en människa är rädd att förlora.
Då pratar jag om människan som sådan. Dessa känslor kan dyka upp hos alla i smått som stort i hela världen.

Du tar upp många intressanta frågor och svar som belyser hur olika kulturer och världsbilder kan krocka utan ont uppsåt.
Hur saker och ting kan synas så olika tex pga väldigt annorlunda uppväxtförhållanden som att växa upp i krig eller i fred. Att bara ha sett en död fågelstackare och inte död som i elände, svält och krig.
Att inte kunna förstå även om viljan finns för erfarenheten inte finns där.

Det lägger på ytterligare att lager av svårigheter att lösa en del brott när man inte möts på mitten fastän man kanske tror det.

Jag tycker liksom andra att det väcks röda alarmklockor när pappan till M går ut i media och tror på orsaker som känns helt osannolika medan han dementerar mer sannolika, fastän han inte vet.
Det väcker frågor.
Nu har han på ett oerhört tragiskt sätt mist sin son, så chock och förtvivlan finns hos honom. Man kanske inte ska lägga så mycket vikt vid dessa speciella saker som han nämner då?
Men du menar att detta kan tyda på ytterligare någonting annat?
Att en misstänksamhet mot polis, samhälle och en grund att skydda sin familj mot tex anklagelser är mer troligt?
Ett reflex som inte betyder att man varken vet någonting eller inte?
Man vill bara skydda?

Ord kan bli bränsle på en redan brinnande eld.
Ord kan vara gnistan.
Ord är bara ord om man inte låter de bli ammunition och man själv bli vapnet.
Ibland mycket svårt dessvärre.

Problemet kära Alex är-om man nu vill kalla livet där folk dör när som helst i alla åldrar ett problem- är att vi använder en massa ord som inget betyder för var och en innerst inne i hjärtat. Vi är bara vandrande skitfabriker och vi pratar skit istället för att säga vad vi innerst inne vill ha och uppleva. Och säger du inte det så blir det bara rundgång och osämja för att alla ljuger om sina behov till någorlunda varaktig trygghet som ALDRIG kommer att duga fullt ut som vi vill och är värda.

Vad vi alla vill ha är kontrollen över vår överlevnad till att människan skall förökas och så vill vi uppleva vänskap trygghet, samförstånd, respekt, bekräftelse, uppskattning. Vi kan kalla allt för kärlek rätt och slätt. Vi har inga andra basbehov. Överleva och känna oss älskade!

Om vi inte ljög om våra basbehov skulle det vara lätt som en plätt men när min gud är bättre än din, mitt parti bättre än ditt eller det stinna pengasamhället är bättre än bara mat till överlevnad, skola samt vänskap i U-länder finns ingen gemensam värdegrund.

Nu vill vissa pumpa up sig till att bli regeringens lakejer, mördare eller bossens mördare för att få lite kärlek av gruppen. Andra vill låna pengar för att vara generös mot sina vänner och ovänner för att få en smutta kärlek osv i all oändlighet av uppsåt som bara fungerade en kort stund när vi vill känna oss trygga hela dagen och även när vi sover.

Att döda någon är att ta tillbaks respekten och uppleva skön egenkärlek för en stund i ett rus av dårskap mot helheten. Hedersmord på samma sätt liksom att knarka eller självmord.... Vi gör allt i kärlekens tecken men inser inte att den kärleken tar slut lika fort som den kom. Vi är kärlekshungriga rovdjur som inte ser helheten då vi ljuger om motiven.

Därför är motivet viktigt i detta brott och att fråga en som ljuger om det är lönlöst. Att dessutom släppa in katter bland hermeliner gör det inte lättare där var och en bara lever ut sin egen kulturs påhitt, GENER, svensk som libanes.

Allt annat än att satsa på kärlek och vänskap ger bara frustration som vi sen tar ut på andra med annat utseende, språk, seder, religioner eller klädsel. Hopplöst att sätta en rosett på soptunnan den luktar ändå skit helt naturligt. Tacka vet jag gödsel!

Skicka alla som tror på, slåss för sin egen gud till Sibirien så kan resten jobba för sitt upppehälle, lära känna varandra samt vårda de som inte orkar arbeta längre är mitt recept. Fotboll, boxning, hockey samt alla sporter finfint att glänsa med tackla varandra. Börja nu och förlåt ALLT gammalt som bara är att slänga pengarna i sjön eller ån.

Usa tog fast alla tiders största dealer El Chapo och det är värre med knarket än någonsin. Att fånga GM i Linköping skulle sitta bra en stund men löser inget på sikt. Börja om, vi är inne på fel väg! Börja med att byta ut vansinniga egentjänande politiker och rösta på vanligt folk med helhetsseende. Och jag sa inte Greta men beundrar hennes hängivenhet!

Kom just ut en ny film på Netflix om ett fängelse som blev transformerat i Philippinerna. Det går om du vill och hoppas nu att GM kommer fram efter 15 år och säger förlåt jag drabbades av galenskap och har lidit under 15 år men skulle inte klarat av fängelset och daglig misshandel av andra intagna, sorry drogen tog över mej eller annan galenskap jag inte bett om utan drabbades av. Var tacksam det inte hände dej!
Senast redigerad av Dennyabra 2019-08-22 kl. 20:34.
Citera
2019-08-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Kom på en till, han som någon bilist såg springa på Lasarettsgatan.

Mm, säkert så att en del vill inte bli inblandade. Vilket är lite konstigt eftersom ett DNA-test skulle avskriva dem.
Ok, honom har jag missat helt. Inte twigo's farsas gubbe på Drottninggatan?
Citera
2019-08-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ok, honom har jag missat helt. Inte twigo's farsas gubbe på Drottninggatan?

Nej, inte samma. Var det inte en bilist som såg en person springa längs Lasarettsgatan och vika av mot Trädgårdsföreningen? Kan leta upp.

EDIT: Det var nog jag som kom ihåg fel, sorry. Det var det här citatet jag tänkte på:

Citat:
Benniet Henricson tror att mannen tog en annan väg.

-- Jag misstänker att han svängde upp på Lasarettsgatan innan han gick in i Trädgårdsföreningen. Han gjorde en kringgående rörelse innan han kom ut på Djurgårdsgatan och dumpade mössan. Kanske såg han en polisbil och insåg att han borde ta av sig mössan.

Men det var ju en spekulation och inte en vittnesiakttagelse.

I samma artikel (https://www.corren.se/nyheter/linkoping/sakrare-signalement-pa-dubbelmordaren-4366047.aspx - har länkats till tidigare i tråden) skönjs förvirringen kring signalement, vilket väl måste betyda att det funnits två fortfarande oidentifierade person i anslutning till mordplatsen:

Citat:
Polisen har dock aldrig vågat gå ut med något signalement eftersom flera andra vittnen berättat om en man som var klädd i en beige jacka.För spaningsledningen har det ofullständiga signalementet varit ett stort problem som försvårat möjligheterna att få fram vittnesuppgifter.
Senast redigerad av clandeztino 2019-08-22 kl. 20:50.
Citera
2019-08-23, 12:57
Medlem
Ny fråga:

Såg något GM kasta mössan i Metrostället?
Citera
2019-08-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Nej, inte samma. Var det inte en bilist som såg en person springa längs Lasarettsgatan och vika av mot Trädgårdsföreningen? Kan leta upp.

EDIT: Det var nog jag som kom ihåg fel, sorry. Det var det här citatet jag tänkte på:

Men det var ju en spekulation och inte en vittnesiakttagelse.

I samma artikel (https://www.corren.se/nyheter/linkoping/sakrare-signalement-pa-dubbelmordaren-4366047.aspx - har länkats till tidigare i tråden) skönjs förvirringen kring signalement, vilket väl måste betyda att det funnits två fortfarande oidentifierade person i anslutning till mordplatsen:

Om detaljen från hon cykelvittnet vid övergångsstället.

Det nya vittnets uppgifter stämmer med tidigare uppgifter från två andra vittnen och anses nu högintressanta.
–Det var beskrivningen av en man med stirrande blick som fick oss att sätta det nya vittnesmålet i samband med tidigare vittnen i närheten av mordplatsen, säger förundersökningsledaren Thommy Håkansson.

Är säkert att han hade stirrande blick som är detaljen, så ville dom inte låsa andra tänkbara vittnen eftersom det nya vittnet i så fall innebar att han tog en annan väg än direkt upp för Djurgårdsgatan, vilket dom utgår från först tror jag. Är nog inte konstigare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in