Citat:
Ursprungligen postat av
Dennyabra
Tack, härligt fritt inlägg med fina nyanser som vanligt. Det märks på forumet att Du, Yanni och flera nya tillkommit!
För att inte spä på grupphat mot svenskar eller invandrare kan ordet "okända" användas vilket inte syftar på invandrare utan kan lika gärna vara en svensk raggarbil söm kör några varv runt kvarteret eller en vanlig dörrknackare som inte vill sälja Bonniers lexikon utan en ny app.
Ursäkta min petitess men jag gillar inte meningar om "vi och dom" utan sammanhang till att se likheter. Bara en generell tanke som kom och inte spec till dej som har "hjärtat på rätt ställe" och inte är en batikhäxa på ena sidan planket.
Hjälp, en ny bomb en bit från domkyrka!
Till er som tjatat i åratal om att sånt händer inte i Linköping att en 8-åring blir ett knivoffer. Och hur ofta händer det att stan utryms för bombhot? Att äckliga skyltar får sättas upp om mord och barn. Jo det händer då och då liksom detta dubbelmord som aldrig hänt tidigare men likväl händer och många förnekar att det kunde hända mer eller mindre planerat i ett brott som gick rätt eller fel för GM.
Vi vet inget!
Dags att vakna upp till det okända kanske att vi lever i en globalvärld där allt kan hända som att Palme blev skjuten utanför min affär på Sveavägen, en 8-åring samt kvinna ihjälstuckna med kniv en morgon utan synlig orsak mer än hög ordväxling, mord och mord i Linköping. Svinigaste av dom alla i oskyldiga Mantorp utanför Linköping mm
Som sagt dax att spana in verkligheten och inte babbla om att mina libanesvänner är så goda och trevliga vilket jag tror stämmer. Nu är det så att det finns många tusentals uppväxta i krig och har använt knark som svenska barn fått mjölk samt sett lik som svenska barn sett en död fågel.
Tack, sluta att babbla om en libanesfamilj när det hettar till i tråden och då menar jag inte familjen som är inblandad i morden i högsta grad. Ett barnlik på gatan i Libanon var "vardagsmat" 2004 för det stackars folket utan skuld!
Skam att Kling&Klang i Linköping är utredare. Det borde varit internationell polis sänt från FN från dag ett eller åtminståne GW. Nu är alla spår bortsoppade utan dna som troligtvis bärs av man utanför rikets gränser.
Efter alla mina utlandsår är det ställt utom allt tvivel att sanning för olika folk betyder olika. För vissa innebär det att skydda sin familj och "sitt ansikte utåt" och att till polisen säga "vadsom helst" upplevs inte av dom som en lögn utan som en själklarhet att skydda sin familj just då och framåt. För en polis att förstå detta går inte då de lever i skilda världar och var och en är trogen sin familj eller regering.
Var glad idag, detta är bara början på motsättningar i Sverige som INTE är invandrarnas fel som bara kan leva enligt deras inlärda kultur. Önskar det fanns passande jobb och bostäder till egen försörjning och självkänsla att se en framtid ...
Tack snälla för det och för din förklaring!
Det är bra att vi kan diskutera svåra frågor.
Hat och fientlighet finns tyvärr.
Människan kan påverka varandra så det man känner blir ännu starkare tillsammans.
Det är helt klart bättre om man försöker finna det gemensamma och se likheter än att låta olikheterna komma emellan för möten och förståelse mellan människor.
Att inte låta olikheterna bygga murar så de blir osynliga spöken som får eget liv.
Man vill att alla över hela världen ska tänka så jämt!
Men så är tyvärr inte fallet och man själv är inte heller undantaget.
Ja det okända kan vara skrämmande.
Främling kan betyda precis som du säger mycket mer än bara invandrare.
Främling tillsammans med rädsla eller fientlighet menar just det. Att vara fientligt inställd från början utan att veta eller bara för att, eller som det egentligen kanske betyder vara rädd, rädd innerst inne.
Främling och rädsla kan vara mannen som går där bakom när man går ensam hem en sen kväll från tex bion. Han bara går där och tänker på sitt, men som tjej kan det knyta sig i magen ändå. En rädsla som finns inuti en för man inte vet vem som kan bli en varg, eftersom det tyvärr inte syns utanpå.
Ett punkgäng, eller som du skriver en raggarbil med högljudda raggare som dricker öl. Om man själv inte känner några raggare eller själv varit eller är en punkare för att ta några exempel..
Du vill hellre använda:
*okända* istället för främling. Rädsla för det okända.
Rädsla att förlora någonting, förlora det kända till det/de okända.
Sin plats, identitet, inkomst, trygghet, tro, vana, tystnad, samhörighet, kärlek, frihet, fred och frid, sin heder, självkänsla och sitt liv, sin rätt att få bli behandlad med respekt, sitt självbestämmande, värde etc. Det kan finnas många saker en människa är rädd att förlora.
Då pratar jag om människan som sådan. Dessa känslor kan dyka upp hos alla i smått som stort i hela världen.
Du tar upp många intressanta frågor och svar som belyser hur olika kulturer och världsbilder kan krocka utan ont uppsåt.
Hur saker och ting kan synas så olika tex pga väldigt annorlunda uppväxtförhållanden som att växa upp i krig eller i fred. Att bara ha sett en död fågelstackare och inte död som i elände, svält och krig.
Att inte kunna förstå även om viljan finns för erfarenheten inte finns där.
Det lägger på ytterligare att lager av svårigheter att lösa en del brott när man inte möts på mitten fastän man kanske tror det.
Jag tycker liksom andra att det väcks röda alarmklockor när pappan till M går ut i media och tror på orsaker som känns helt osannolika medan han dementerar mer sannolika, fastän han inte vet.
Det väcker frågor.
Nu har han på ett oerhört tragiskt sätt mist sin son, så chock och förtvivlan finns hos honom. Man kanske inte ska lägga så mycket vikt vid dessa speciella saker som han nämner då?
Men du menar att detta kan tyda på ytterligare någonting annat?
Att en misstänksamhet mot polis, samhälle och en grund att skydda sin familj mot tex anklagelser är mer troligt?
Ett reflex som inte betyder att man varken vet någonting eller inte?
Man vill bara skydda?
Ord kan bli bränsle på en redan brinnande eld.
Ord kan vara gnistan.
Ord är bara ord om man inte låter de bli ammunition och man själv bli vapnet.
Ibland mycket svårt dessvärre.