2019-08-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Tänkte höra om det är några som är intresserade av en rundvandring på morddagen i oktober? Skulle vara kul o få ett ansikte på er och prata lite 😊
Skulle jag vilja
Citera
2019-08-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men om han varit drogad borde polisen ha sett det i blodet. För det antar jag att man kollade eftersom man såg spår av tobak men inte säger något om alkohol, narkotika eller medicin.
Tror man behöver mer blod eller urin för att kunna se om personen var påverkad.
Hårstrået däremot visar ju inga spår av långvarigt bruk. Om jag förstått det hela rätt.
Det innebär att GM kan ha knaprat benzo före morden men det var vi inte.
Citera
2019-08-19, 10:17
Medlem
Okej vad kul, ska kolla med Janne som har hand om Facebook gruppen 😊
Citera
2019-08-19, 23:53
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Okej vad kul, ska kolla med Janne som har hand om Facebook gruppen 😊

Är det polisens sista desperata försök ?
Citera
2019-08-20, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Är det polisens sista desperata försök ?
Jo tjena
Citera
2019-08-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Om vi kollar på den här sammanställningen
https://www.flashback.org/sp44848694

FUP-12 skrev:

Om vi tror att FUP-12 har rätt så ser vi att polisen har kollat både faniljen A och familjen A-L, kollat med skolor och kollat med US och soc.
Och så vidare.
De söker dna från suicid och de har sökt alla upptänkliga motiv till att mörda barnet och eller A-L.

Hur ska vi kunna få fram något nytt i de infallsvinklarna när Polisen kollat dessa spår redan?

Det blir gissningar.
Men vem vet?
Kanske kommer vi hitta rätt nyckel.
Bra länk med info.
Tack för den!
Frågan är var GM slunkit igenom?
Eller har man som sagt inte ens snuddat vid honom?
Kan det tyda på mer komplicerade kopplingar?

Tyder det mer på att han kan vara en kund som inte visat för någon sina känslor inombords, istället för en anställd om man tror på det spåret?
Finns han i kvittorullarna?
Tyder det på en utomstående person som gjort detta, utan tydlig koppling till någon som har att göra med affärerna på något sätt?
En person som varit på tillfälligt besök någon vecka hos sin farmor längs skolvägen, där någonting har hänt som bara M och de andra två vet om?
Det blir ju väldigt svårt om tex bara M och GM vet vad det handlar om.

Väldigt märkligt att kunna komma undan så länge med alla resurser som lagts ner på detta.
De som vet säger ingenting.
Så mycket är nog säkert iallafall.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-20 kl. 10:53.
Citera
2019-08-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Tack för det!
Som vi tidigare har pratat om att man har på sina olikfärgade glasögon och reagerar på ord och olika saker utifrån bla sitt eget synfält och erfarenheter.
Ett ord kan betyda lite olika saker och ha olika styrka för olika människor.
I vilket sammanhang och tid och rum ordet befinner sig i.

Jag tycker inte främlingsfientlighet är ett hatord men kanske är främlingsrädsla ett bättre ord.
Ett ord som kan passa in på oss alla någon gång.
Men som sagt ord kan byta skepnad.

Ibland behövs ett lite trubbigt ord för att förklara vad men menar.
Vi alla är ju dock individer så samlingsord berättar oftast inte hela sanningen.

Just nu är saker och ting känsliga att diskutera och debatt om invandring tex blir lätt polariserad.
Inte bra att två eller flera sidor står och bara kastar glåpord till varandra utan att lyssna på vad alla har att säga. Det finns bra och dåliga sidor av det mesta och saker och ting måste få diskuteras, men så respektfullt det går.
Det sitter absolut säkert i människans natur att vara observanta och avvaktande mot något främmande som du skriver:

"ALLA är observanta på när något främmande kommer i i vår egen hönsgård vilket är en bra strategi för överlevnad."

Inga konstigheter och fullt förståeligt och kanske tom nödvändigt.
Men tyvärr så finns det några som alltid måste ta det några eller många steg för långt.
Så har det varit och så är det idag.
En mindre klick som blir hatiska tillsammans och klumpar ihop tex alla invandrare i en och samma klump. Man kan byta ut invandrare mot tex alla män, kvinnor, homosexuella osv.
Det är så jag tänker en sådan mindre klick av personer som triggat varandra i rädsla och hatiska åsikter om andra människor som grupp. Att just någon av dessa blivit lurad och att deras kitt, det de har gemensamt varit gnistan som tände elden.

Någon kan ha blivit illa behandlad och kränkt men gnistan fanns också i bakgrunden för att detta skulle kunna ske.

Frågan är bara vad gnistan bestod av?

Tack, härligt fritt inlägg med fina nyanser som vanligt. Det märks på forumet att Du, Yanni och flera nya tillkommit!

För att inte spä på grupphat mot svenskar eller invandrare kan ordet "okända" användas vilket inte syftar på invandrare utan kan lika gärna vara en svensk raggarbil söm kör några varv runt kvarteret eller en vanlig dörrknackare som inte vill sälja Bonniers lexikon utan en ny app.

Ursäkta min petitess men jag gillar inte meningar om "vi och dom" utan sammanhang till att se likheter. Bara en generell tanke som kom och inte spec till dej som har "hjärtat på rätt ställe" och inte är en batikhäxa på ena sidan planket.

Hjälp, en ny bomb en bit från domkyrka!

Till er som tjatat i åratal om att sånt händer inte i Linköping att en 8-åring blir ett knivoffer. Och hur ofta händer det att stan utryms för bombhot? Att äckliga skyltar får sättas upp om mord och barn. Jo det händer då och då liksom detta dubbelmord som aldrig hänt tidigare men likväl händer och många förnekar att det kunde hända mer eller mindre planerat i ett brott som gick rätt eller fel för GM.

Vi vet inget!

Dags att vakna upp till det okända kanske att vi lever i en globalvärld där allt kan hända som att Palme blev skjuten utanför min affär på Sveavägen, en 8-åring samt kvinna ihjälstuckna med kniv en morgon utan synlig orsak mer än hög ordväxling, mord och mord i Linköping. Svinigaste av dom alla i oskyldiga Mantorp utanför Linköping mm

Som sagt dax att spana in verkligheten och inte babbla om att mina libanesvänner är så goda och trevliga vilket jag tror stämmer. Nu är det så att det finns många tusentals uppväxta i krig och har använt knark som svenska barn fått mjölk samt sett lik som svenska barn sett en död fågel.

Tack, sluta att babbla om en libanesfamilj när det hettar till i tråden och då menar jag inte familjen som är inblandad i morden i högsta grad. Ett barnlik på gatan i Libanon var "vardagsmat" 2004 för det stackars folket utan skuld!

Skam att Kling&Klang i Linköping är utredare. Det borde varit internationell polis sänt från FN från dag ett eller åtminståne GW. Nu är alla spår bortsoppade utan dna som troligtvis bärs av man utanför rikets gränser.

Efter alla mina utlandsår är det ställt utom allt tvivel att sanning för olika folk betyder olika. För vissa innebär det att skydda sin familj och "sitt ansikte utåt" och att till polisen säga "vadsom helst" upplevs inte av dom som en lögn utan som en själklarhet att skydda sin familj just då och framåt. För en polis att förstå detta går inte då de lever i skilda världar och var och en är trogen sin familj eller regering.

Var glad idag, detta är bara början på motsättningar i Sverige som INTE är invandrarnas fel som bara kan leva enligt deras inlärda kultur. Önskar det fanns passande jobb och bostäder till egen försörjning och självkänsla att se en framtid ...
Citera
2019-08-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det märkliga är ju att pappa Ammouri har varit ute i media och avfärdat tips som kommit in, även morbrodern har gjort det. Det gällde tex spåret med kroppsbyggaren/dörrvakten, varav den ena alltså hade dömts för misshandel av pappa Ammouri i dennes butik. De har kritiserat polisen och känt sig misstänkliggjorda av dem. Tyder det här på en utredning där de samarbetat med polisen och visat dem bokföringar som inte ens fanns, kvitton som inte fanns, anställningskontrakt som inte fanns? Knappast. Betyder det att GM är en tidigare kund eller tidigare anställd? Knappast, polisen bör ha fått hyfsad överblick över personalen genom att intervjua tidigare anställda och pussla ihop deras uppgifter. Men det blir samtidigt svårare att utesluta. Rätta mig gärna om jag minns fel, men dispyten som ledde till misshandeln handlade från början om en outbetalad lön? Eller var det en raderad hårddisk? Det fanns även en tvist där Ammouri sparkade anställda och sen försatte bolaget i konkurs, varför uppsägningstiden sattes ur spel och de anställda gick miste om den lön de annars skulle haft rätt till under uppsägningstiden? Även något med att de sparkade inte fick A-kassa eftersom pappa Ammouri hävdade att de sagt upp sig själva? Ska försöka kolla igenom det. Pappa Ammouri blev iaf överfallen i sin butik och den skyldige åtalades och dömdes för detta. Denna person ska ha känt ett starkt agg gentemot pappa Ammouri, även i efterhand. Ändå går bröderna Ammouri tidigt ut och avfärdar hans inblandning i mordet eftersom bråket är överstökat? Blandar jag ihop det, kanske?

Misstänkte inte någon av bröderna Ammouri en tidigare prao-elev? Var det innan pappa Ammouri började prata om pedofiler och vänner till Anna-Lena vid namn Leif? Eller tiden emellan dessa båda spår?

Pappa Ammouri har väl även haft synpunkter på GWs påstående att GM är tonåring? Det är lite konstigt, väl? Om de inte vet vem GM är så vet de lika lite som allmänheten, och varför skulle de då invända mot vad Sveriges förnämsta kriminolog säger?

Vi vet också att några av de anställda i butiken var kriminellt belastade. Dörrvakten/kroppsbyggaren hade ett relativt digert utdrag ur belastningsregistret. Och att de varit anställda där (åtminstone den ena av dem) bekräftas av såväl dem själva som av bröderna Ammouri. Är det intressant i sammanhanget? På ett sätt, eftersom det betyder att bröderna Ammouri inte gärna själv kan ha tittat på utdrag ur belastningsregistret när de "anställde" folk. Det ska också ha funnits många som hängde runt i butiken, utan att kunder visste om de jobbade där eller inte. Ett företag som anställer folk till höger och vänster kan lätt få en viss typ av personal, åtminstone som anställda anställer sina vänner osv osv osv. Alla får spekulera vidare utifrån de här uppgifterna men det målar en bild av verksamheten imho.

Två olika personer har i tråden skrivit att det förekommit knarkhandel under disk i butiken. En tidigare anställd har skrivit att Mohammed spelade på datorer som kunder hade lämnat in för lagning. En har skrivit att Mohammed gick runt i butiken och talade om för personalen om släktens våldskapital. Om man utgår från att Mohammed var mycket i butiken så är det inte så otroligt att tänka att han kan ha sett något, retat upp någon, eller sagt något till sin farsa som gjort att en av de anställda fått sparken. Iaf så kan den anställde ha ansett att det är Mohammeds fel att han fått sparken.

Har polisen inte kollat upp detta? Så klart. Vi vet att polisen tidigt var optimistiska om att lösa fallet och att de tidigt förhörde personer som stämmer överens med den här motivbilden. Jag tror därför att GM har ett uppdiktat alibi, som polisen misstagit vara mycket starkt. Han kan tex ha varit skriven på annan ort och haft föräldrar eller stämpelkort/närvarolistor som visar att han varit på jobb/högskola den dagen.

Sorry för spretigt inlägg, ska försöka att editera det i efterhand med länkar osv.
Ett mycket bra och informativt inlägg!
Allt är en soppa och här kan motivet och orsaken ligga och skvalpa.
Polisen har helt säkert dykt ner och sökt och försökt. Men jag tror inte det är helt lätt att finna rätt även om man försökt.
Citera
2019-08-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det märkliga är ju att pappa Ammouri har varit ute i media och avfärdat tips som kommit in, även morbrodern har gjort det. Det gällde tex spåret med kroppsbyggaren/dörrvakten, varav den ena alltså hade dömts för misshandel av pappa Ammouri i dennes butik. De har kritiserat polisen och känt sig misstänkliggjorda av dem. Tyder det här på en utredning där de samarbetat med polisen och visat dem bokföringar som inte ens fanns, kvitton som inte fanns, anställningskontrakt som inte fanns? Knappast. Betyder det att GM är en tidigare kund eller tidigare anställd? Knappast, polisen bör ha fått hyfsad överblick över personalen genom att intervjua tidigare anställda och pussla ihop deras uppgifter. Men det blir samtidigt svårare att utesluta. Rätta mig gärna om jag minns fel, men dispyten som ledde till misshandeln handlade från början om en outbetalad lön? Eller var det en raderad hårddisk? Det fanns även en tvist där Ammouri sparkade anställda och sen försatte bolaget i konkurs, varför uppsägningstiden sattes ur spel och de anställda gick miste om den lön de annars skulle haft rätt till under uppsägningstiden? Även något med att de sparkade inte fick A-kassa eftersom pappa Ammouri hävdade att de sagt upp sig själva? Ska försöka kolla igenom det. Pappa Ammouri blev iaf överfallen i sin butik och den skyldige åtalades och dömdes för detta. Denna person ska ha känt ett starkt agg gentemot pappa Ammouri, även i efterhand. Ändå går bröderna Ammouri tidigt ut och avfärdar hans inblandning i mordet eftersom bråket är överstökat? Blandar jag ihop det, kanske?

Misstänkte inte någon av bröderna Ammouri en tidigare prao-elev? Var det innan pappa Ammouri började prata om pedofiler och vänner till Anna-Lena vid namn Leif? Eller tiden emellan dessa båda spår?

Pappa Ammouri har väl även haft synpunkter på GWs påstående att GM är tonåring? Det är lite konstigt, väl? Om de inte vet vem GM är så vet de lika lite som allmänheten, och varför skulle de då invända mot vad Sveriges förnämsta kriminolog säger?

Vi vet också att några av de anställda i butiken var kriminellt belastade. Dörrvakten/kroppsbyggaren hade ett relativt digert utdrag ur belastningsregistret. Och att de varit anställda där (åtminstone den ena av dem) bekräftas av såväl dem själva som av bröderna Ammouri. Är det intressant i sammanhanget? På ett sätt, eftersom det betyder att bröderna Ammouri inte gärna själv kan ha tittat på utdrag ur belastningsregistret när de "anställde" folk. Det ska också ha funnits många som hängde runt i butiken, utan att kunder visste om de jobbade där eller inte. Ett företag som anställer folk till höger och vänster kan lätt få en viss typ av personal, åtminstone som anställda anställer sina vänner osv osv osv. Alla får spekulera vidare utifrån de här uppgifterna men det målar en bild av verksamheten imho.

Två olika personer har i tråden skrivit att det förekommit knarkhandel under disk i butiken. En tidigare anställd har skrivit att Mohammed spelade på datorer som kunder hade lämnat in för lagning. En har skrivit att Mohammed gick runt i butiken och talade om för personalen om släktens våldskapital. Om man utgår från att Mohammed var mycket i butiken så är det inte så otroligt att tänka att han kan ha sett något, retat upp någon, eller sagt något till sin farsa som gjort att en av de anställda fått sparken. Iaf så kan den anställde ha ansett att det är Mohammeds fel att han fått sparken.

Har polisen inte kollat upp detta? Så klart. Vi vet att polisen tidigt var optimistiska om att lösa fallet och att de tidigt förhörde personer som stämmer överens med den här motivbilden. Jag tror därför att GM har ett uppdiktat alibi, som polisen misstagit vara mycket starkt. Han kan tex ha varit skriven på annan ort och haft föräldrar eller stämpelkort/närvarolistor som visar att han varit på jobb/högskola den dagen.

Sorry för spretigt inlägg, ska försöka att editera det i efterhand med länkar osv.
Återkopplar till ditt nödvändigt utförliga inlägg. Jag misstänker att någonstans i ovanstående härva finns svaret på morden. När man läser det du skriver förstår man också hur oerhört svårt det måste vara för utredarna att överhuvudtaget få koll på bakgrundsfakta. Här finns många oklarheter; personaluppgifter? kundregister? kvittorullar? affärstransaktioner utan skriftlig bevisning? svarta inkomster? svarta utbetalningar? mutor? osv, osv.
Citera
2019-08-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Ett mycket bra och informativt inlägg!
Allt är en soppa och här kan motivet och orsaken ligga och skvalpa.
Polisen har helt säkert dykt ner och sökt och försökt. Men jag tror inte det är helt lätt att finna rätt även om man försökt.
Jag tror att det är små marginaler, även om det finns ett "tydligt" motiv så kan han helt enkelt hamnat mellan stolarna. Varför? Få vet vem han är och han han för en tillvaro som gör att han absolut inte utmärker sig. Gemene man kommer inte att tänka på honom när de hör ordet "knivmördare". För glöm inte att polisen fått en jävla massa tips genom åren och topsat flera tusen män i rätt ålder. Inte ens 1.5 miljoner kronor har fått någon att sätta åt honom. Således vet mer eller mindre ingen vem han är.

Han har inte i efterhand fastnat i de filter polisen använt, finns inte i rullarna på ett sådant sätt att han kommit upp. Och egentligen är det ju inget som motsäger att han hade ett starkt motiv, det är bara att ingen annan inklusive offrets familj fattar vad det är. Om man tänker efter är det rätt lätt hänt att han kommer undan, när han väl var utom räckhåll fysiskt morddagen.

DNA är sista chansen, och den är liten.
Citera
2019-08-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Återkopplar till ditt nödvändigt utförliga inlägg. Jag misstänker att någonstans i ovanstående härva finns svaret på morden. När man läser det du skriver förstår man också hur oerhört svårt det måste vara för utredarna att överhuvudtaget få koll på bakgrundsfakta. Här finns många oklarheter; personaluppgifter? kundregister? kvittorullar? affärstransaktioner utan skriftlig bevisning? svarta inkomster? svarta utbetalningar? mutor? osv, osv.

Några kvittorullar finns nog inte. När farbror Ammouri åtalades för bokföringsbrott uttalade sig ju åklagaren att att det var problematiskt att driva åtalet med tanke på att det saknades underlag, dvs det fanns ingen bokföring att ens gå igenom.

Vill inte svartmåla affärsverksamheten för sakens skull, utan mest belysa att det inte alls är omöjligt att polisen missat en GM trots att det kan finnas ett tydligt motiv.

Varför var tex pappa Ammouri så snabb med att avfärda att kroppsbyggaren/dörrvakten hade nåt med morden att göra? När den ena av dem i sin tur ska ha tipsat polisen om en annan person i sin närhet, som enligt honom hyste ett starkt agg gentemot Ammouri efter en ouppklarad tvist. Det behöver inte vara konstigt, men tycker är lite uppseendeväckande. Dvs Ammouri utger sig för att inte veta vem GM är men har samtidigt starka åsikter om vilka de kan vara och vilka det enligt honom inte kan vara. Men som sagt, det är kanske inte så ovanligt i mordutredningar att anhöriga på ett eller annat sätt lägger sig i polisutredningar. Men det är nog i det flesta fall besvärande för själva utredningsarbetet, eftersom det bör innebära att samarbetsviljan är begränsad eller åtminstone till olika grad villkorad. Att Ammouri avfärdar den tidigare anställd som misshandlat honom i butiken ger sken av att han varit ointresserad av att hjälpa polisen att utreda dylika spår. Inte nödvändigtvis för att han vill dölja något utan kanske lika gärna för att han personligen inte anser att det är ett troligt spår. De teorier om motiv som han gått ut med publikt har som sagt med allt annat än själva affärsverksamheten att göra.
Citera
2019-08-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Oidentifierade unga män nära mordplatsen som inte gett sig till känna för polisen är:
1) Den unga man sopgubbarna såg när mp.
2) Den unga man som satt "förstörd" på en parkbänk i Trädgårdsföreningen.
3) Den unga man som skyggt handlade en läsk på ICA efter att de öppnat.

Kan dessa oidentifierade personer som vittnen sett vara en och samma person dvs gm? Signalementen på dem talar emot detta.

Utifrån att ingen av dem gett sig till känna för polisen infinner sig frågan om gm kan ha varit i sällskap med någon/några av dem denna morgon.

Fyller på med andra personer av intresse som polisen trots idoga försök aldrig kommit i kontakt med:

* Nyckelmannen
* Mannen som blev utkastad från festen
* Valvmannen
* Den springande mannen på Kanbergsgatan (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngMvyd/aftonbladet-avslojar-jag-sag-dubbelmordaren)
* Den blodiga personen på bussen
* Mannen i svart och mannen i beige som polisen omvartannat misstänkt vara GM/nyckelvittne

EDIT:
Finns olika bilar som rivstartat i området strax efter morden också? Som polisen väl inte kommit i kontakt med? En vid återvändsplatsen på Åsgatan och en på andra sidan kyrkogården, väl?

EDIT #2:
Mannen som betedde sig konstigt inne på Universitetssjukhuset samma morgon har heller aldrig trätt fram?
Senast redigerad av clandeztino 2019-08-20 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in