2019-07-10, 22:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag har ofta funderat på vad motivet bakom dessa mord var, det kan verka som att GM var ute efter A-L och att M var ett tillfälligt offer, men vad som egentligen var motivationen för morden är svårt att se.
Citera
2019-07-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag har ofta funderat på vad motivet bakom dessa mord var, det kan verka som att GM var ute efter A-L och att M var ett tillfälligt offer, men vad som egentligen var motivationen för morden är svårt att se.

Om A-L var gärningsmannens mål är ju det mest sannolika någon typ av svartsjuka. Det brukar ju vara så när kvinnor mördas. Varför krångla till det denna gång.
Citera
2019-07-10, 22:57
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Om A-L var gärningsmannens mål är ju det mest sannolika någon typ av svartsjuka. Det brukar ju vara så när kvinnor mördas. Varför krångla till det denna gång.

Det är mkt möjligt att svartsjuka låg bakom mordet av A-L och att M bara var på fel plats vid fel tillfälle, men det kan lika gärna ha varit några helt andra motiv bakom morden. Denna fråga är iofs omöjlig att svara på.
Citera
2019-07-10, 23:04
Medlem
Citat:
Det är mkt möjligt att svartsjuka låg bakom mordet av A-L och att M bara var på fel plats vid fel tillfälle, men det kan lika gärna ha varit några helt andra motiv bakom morden. Denna fråga är iofs omöjlig att svara på.

Du har helt rätt. Förhoppningsvis får vi någon gång veta facit.

En rädsla jag har är att detta år passerar och att det en regnig höstdag om några år samlas till pressträff där vi får veta att:

”Dubbelmordet i Linköping anses nu vara polisiärt uppklarat. På grund av att gärningsmannen vid tiden för brottet var under 21 år kommer inga åtgärder vidtas och gärningsmannens identitet kommer att förbli anonym.”
Citera
2019-07-11, 09:54
Medlem
countrychicks avatar
Citat:

Jag har svårt att tro att AL var det primära offret. GM attackerade M först. GM kunde inte veta exakt när AL skulle komma ur porten eller att hon skulle närma sig när han attackerade M. AL hade lika gärna kunnat ränna åt andra hållet.

Hade AL varit det tilltänkta offret tycker jag att det rimliga hade varit att invänta henne istället för att riskera att missa henne under tiden han ägnade sig åt att besinningslöst hugga ihjäl M.
Citera
2019-07-11, 10:27
Medlem
Eller så väntar han på AL, han vet när hon brukar komma ut för han har rekat dagarna innan. Precis när AL ska komma då dyker lille pojken upp, vilket han inte gjort när mördaren rekat. Full av adrenalin blir mördaren tokig av detta och att det inte gått som han planerat..
Citera
2019-07-11, 12:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den som GM ville tala med kan också ha varit M:s syster. Hon brukade ju ledsaga honom, men gjorde det inte denna dag. GM har frågat M om hans syster, men har fått vad han uppfattat som kränkande svar.

Olycklig kärlek kan vara som en psykos.
Citera
2019-07-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som GM ville tala med kan också ha varit M:s syster. Hon brukade ju ledsaga honom, men gjorde det inte denna dag. GM har frågat M om hans syster, men har fått vad han uppfattat som kränkande svar.

Hur gammal var M’s syster?
Citera
2019-07-11, 13:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii

Gemensamt för intim/groteska (herrejesus kan någon komma med ett bättre namn på det?) är att de som överdoserat/missbrukat benzo inte minns riktigt vad som hänt (eller ljuger väldigt bra). Tänker att GM alltså inte minns helt och bortförklarar/förtränger de minnen som poppar upp.

Om det nu är så att analyser har visat att GM inte hade droger i blodet så är det ju egentligen onödigt att
fortsätta spekulera i det.

Men jag kan inte låta bli at replikera detta sista: har alltid varit väldigt misstänksam mot när folk påstår att de har minnesluckor etc. Men under en period hade jag svårt att sova och fick insomningstabletter.Om jag då inte släckte lampan direkt utan hade en t.ex. en konversation med min partner (eller t.o.m. sex) eller skrev några mail så kunde jag vakna upp dagen efter utan något som helst minne av det hela.. Det var tomt, blankt. och då hade jag enligt utsago inte verkat drogad alls eller skrivit skumma saker i mina mail. Men minnet av det inträffade fanns helt enkelt inte. Needless to say spolade jag ner tabletterna efter ett tag, det var sjukt obehagligt. Benzo..
Citera
2019-07-11, 14:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har svårt att tro att AL var det primära offret. GM attackerade M först. GM kunde inte veta exakt när AL skulle komma ur porten eller att hon skulle närma sig när han attackerade M. AL hade lika gärna kunnat ränna åt andra hållet.

Hade AL varit det tilltänkta offret tycker jag att det rimliga hade varit att invänta henne istället för att riskera att missa henne under tiden han ägnade sig åt att besinningslöst hugga ihjäl M.

Jo, jag vet att GM attackerade M först. Men det behöver inte betyda att A-L inte var det primära målet, jag har svårt att se varför M skulle vara första målet för gärningsmannen, jag gissar att GM var ute efter A-L och att omständigheterna gjorde att M attackerades först. Men detta är endast spekulationer, M kan lika gärna ha varit huvudmålet för GM som det A-L var.
Citera
2019-07-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Olycklig kärlek med sin tidigare lärarinna?
Citera
2019-07-11, 14:55
Medlem
Tyvärr så händer det att någon blir förtjust i en lärare eller vem annan som helst och när hen inte får någon respons då blir de arga, besvikna, vill hämnas och börjar då förfölja eller stalka sitt offer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in