Alltså, om du med fakta menar "matter of facts", så vill det ju säga "hur saker och ting är", alltså konstellationer av ting i världen. Sedan kan det finnas medvetandesoberoende fakta, som t.ex. att jorden rör sig med si och så hastighet runt solen, att det förekommer särskilda förändringar i mitt tarmsystem just nu, och att min dator är gjort av särskilda material. Sedan är det ett faktum, att jag just nu har särskilda upplevelser, t.ex. mina synsintryck och ljudet min sega dator gör, som jag upplever som en konstant brus som lägger en ljudmässig bakgrund till grannens barns skrik.
Alla dessa förhållanden gör sig gällande, men den förre typen kanske inte erkänns korrekt av ett enda människa (t.ex. vet jag inte vilka material min dator är gjort av, och ingen annan än jag vet vilken dator jag har, så ingen vet vad
min dator är gjort av, även fast många är i en position där de
kan komma till att veta det).
Den andra typen av förhållanden, att jag har vissa upplevelser, är fakta som beror på mitt medvetande då de ju faktiskt bara är en uppräkning av de medvetandestillstånd som gör sig gällande, men de är inte nödvändigtvis beroende av att jag
tror att jag har dessa tillstånd - men det ville vissa nog hävda. Vissa anser ju, att vi inte kan vara i tvivel om våra medvetandestillstånd, och att de, för att kvalificeras som såna, ska erkännas
medvetet, och att deras vara är lik sättet de visar sig. I så fall följer det ju, att dessa fakta bestäms av min tillgång till dem. Men det handlar om deras ontologi, och inte om att jag "väljer att tro", men om att jag inte kan annat än att tro vad som gör sig gällande, då min tro bestäms av deras vara, då jag har ett mycket intimt förhållande till dem.
Nu är det alltså, i enligt min åsikt, faktan som är fundamental, och vår dömen om den är då sann eller falsk beroende på överensstämmelsen mellan vår dom och faktan. Så fakta blir inte fakta först då vi dömer om den, men vår dom är sann då den beskriver fakta. Då kan man, för att understryka att man hittat sanning, säga "det är ett faktum att (t.ex.) jorden är rund", och då är det förhållandet "jorden är rund" som
är ett faktum, alltså ett sakförhållande i världen.
Om det var andra vägen runt, så hamnar vi i klurrigheten, att om jag tror, att jorden är platt, och du tror, att jorden är rund, då är jorden rund och platt. Jag skulle säga att jag
tror att jorden är platt, men att den faktiskt är rund, så att din tro är sann, och min är falsk, och om du har tillräckligt bra skäl för din tro, då
vet du att jorden är rund, medan jag aldrig kan
veta att jorden är platt (oavsett hur bra skäl jag har), då jorden ju inte
är platt.
Vet inte om det ger mening, men ungefärligen så ser jag på saken. Det är dock lite primitivt, och det finns säkert mängd med fel, men om inte det är i den riktningen, så får jag skjuta mig själv. ;