Jag har nu läst igenom delar av vår diskussion igen, och jag har kommit fram till att koherensteori måste överges. Jag vill ge följande skäl:
1) De största problemen som koherensteori bråkar med, kan lösa om man konstruerar koherens mindre fundamentalt (och således inte som en teori om sanning).
2) Du förlitar dig hela tiden på ett begrepp om sanning som transcenderar våra förmodningar.
Det första argumentet har jag redan skrivit, så jag vill inte genta mig själv. Ett möjligt svar är, att problemet bottnar i korrespondansteoretiska fördomar, men det menar jag är för billigt sluppit, och de flesta tar problemet seriöst.
Det andra argumentet är lite ad hominem, om det förstås som ”haha, du tror ju inte själv på det!”, men det är inte menad så i heller. Min poäng är, att även fast du säger, att du tror på någon sorts koherensteori om sanning, så ligger hela tiden sanning som korrespondans och lurar i bakgrunden, och det krävs alltså mer av din argumentation för att övertyga mig. Ett liiite starkare påstående: du kan inte formulera positionen utan att, på ett suddigt sätt, luta dig mot ett annat, mera fundamentalt begrepp om sanning (det som jag tar för det rätta).
Du skriver:
Citat:
Att ett koherent system av trosföreställningar kan bildas trots att detta inte är en riktig beskrivning av verkligheten är priset vi får betala för att åtminstone ha en måttstock.
Och sedan:
Citat:
Det är, som du säkert också vet, inte så att alla koherenta system likställs, utan att storlek och förklaringskraft också är avgörande för huruvida något är riktigt eller inte.
Och på mig är detta ett solklart bevis på att du faktiskt inte är koherensteoretiker mht. Sanning, utan med epistemisk justifikation. I det första citatet skriver du, att ett koherent system kan bildas, som inte är den korrekta beskrivningen (av världen). Det är naturligt att se världen själv, som måttet på, om ditt system är den korrekta beskrivningen, men vad som är sant om världen är i följe koherensteorin inget annat än ett särskilt system av förmodningar i kraft av att de är ett särskilt system av förmodningar.
Du skriver i nästa mening, att det (flera system) ä priset för att ha en måttstock – ja, en måttstock för vad vi ska ta för sant. För om det är en måttstock, då förutsätter det, att något ska mätas, nämligen korrektheten av beskrivningen, och här kan koherens tas som en sådan. Men nu har vi ju gått från en teori om sanning, till en teori om begrundelse: att förmodningar ingår i ett koherent system, som är omfattande och förklaringskraftigt, är tillräckliga skäl för att ta det för sant.
Sedan skriver du, att inte alla koherenta system är sanna – och just kriteriet för att diskriminera mellan de sanna och de falska systemen, menar jag förutsätter fakta, som är oberoende av systemet – och plötsligt har vi behov för sanning som korrespondans.
Ditt kriterium är, att systemet ska vara det största och mest förklaringskraftiga. Storleken av systemet kan endast spela roll om vi antar, att det ska förklara något, som är stort och komplext. Ta t.ex. totaliteten av information i Tolkiens trilogi, The Lord of the Rings, och tänk dig ett system, 1, av förmodningar om att denna information är sann. Ta då ett system, 2, som listar betingelserna för att en kebab ska vara färdigstekt. Nu är jag övertygad om, att det senare system skulle vara omfattande, men system 1 skulle nog vara mer omfattande. System 2 är sant, men system 1 är övervägande falskt.
Om systemets förklaringskraft ska spela in, så måste det finnas något extrasystemiskt som ska förklaras, dvs. något vi skapar förmodningar om. Din uppgift är, IMO, att förklara hur vi ska skilja på sanna och falska system utan att ha något externt för systemet, som systemet är om. Alternativt får du förklara vad det är vid systemet, som ger det en skaparkraft som inte andra system besitter. Hur kommer det sig, att just dét systemet, som är sant, konstituerar sanning, och därmed världen? Det är något som är så komplext, att det omöjligen kan vara fundamentalt, och måste alltså förklaras, IMO.
När du skriver, att man inte måste välja mellan teorierna, så måste jag stå av. I mina ögon står valet mellan någon sorts idealism och realism. Så klart är det världen, som systemet av förmodningar är om, men försåvida vi väljer din version av koherensteori, så är alltså världen ett system av förmodningar – de samma förmodningar som ett komplett system av sanna förmodningar som en korrespondansteoretiker ville ha (minus de om sanningsteori), men korrespondansteoretikern säger ju netop något om detta system, och varför det är sant. Och om du vill vidkänna dig någon sorts metafysisk realism, måste du också gå med på sanning som korrespondans.
Ps. jag ser inte hur sanning blir mer åtkomlig inom koherensteoretiska ramar. Som sagt, om förklaringskraft är demarkationskriteriet, så står vi med problemet att specificera vad det är, som förklaras, om sanningen om det består i förklaringen. Det är en cirkel.