2011-06-03, 04:03
Citat:
Hur man än försöker kringgå semantiken så gör den sig påmind på något sätt. Jag kanske lät väl tvärsäker när jag diskuterade användandet på svenska, din tolkning är givetvis inte orimlig på något sätt, jag tycker bara att du avhakar det epistemiska i det väl lättvindigt. Det är vi som är intresserade av att konstatera att något är vad det är, det är vi som söker någon typ av relation mellan våra trosföreställningar och hur saker och ting verkligen förhåller sig. I vilka sammanhang talar vi om fakta? Jo, när vi vill säga något om världen. Det är ju också något vi i flera fall påstår oss ha tillgång till, och några sådana anspråk är det ju få som gör på sanning, åtminstone med en korrespondensteoretisk syn på denna.
Ursprungligen postat av LucNN
Jag ska svara imorgon eller övermorgon, men vill snabbt säga: du har förstått mig rätt. Jag tror på någon sorts korrespondensteori (dock inget jag har tänkt igenom helt), jag är ganska starkt realistisk (fast jag har, innan jag stiftade bekantskap med seriös litteratur) varit primitiv antirealist, och då använde jag mig av ett ganska oldschool argument, nämligen argumentet från illusioner (efter en tur på svamp kom jag på detta, lol. Mycket seriöst).
Jag gillar inte riktigt koherensteori, även fast koherens antagligen spelar en stor roll i vår faktiska belief-revision.
Och jag vet inte vad fakta på svenska betyder i så fall, om det du säger stämmer, men i engelsk litteratur används fact (inte alltid, men ofta - detta är ju även ett kontroversiellt ämne) i riktning av vad jag använde det som ovan. På danska heter det "kendsgerninger" (och det ligger en liten ton av något epistemisk i det, fast i de kretsar jag möter, är man ganska realistiska för det mesta).
Fast får ärligt erkänna att jag inte är helt så insatt som jag borde vara för att diskutera detta.
Jag gillar inte riktigt koherensteori, även fast koherens antagligen spelar en stor roll i vår faktiska belief-revision.
Och jag vet inte vad fakta på svenska betyder i så fall, om det du säger stämmer, men i engelsk litteratur används fact (inte alltid, men ofta - detta är ju även ett kontroversiellt ämne) i riktning av vad jag använde det som ovan. På danska heter det "kendsgerninger" (och det ligger en liten ton av något epistemisk i det, fast i de kretsar jag möter, är man ganska realistiska för det mesta).
Fast får ärligt erkänna att jag inte är helt så insatt som jag borde vara för att diskutera detta.

Jag är också realist, jag har främst brottats med de här problemen inom vetenskapsteorin, och är det alltså även för teoretiska entiteter och lutar åt att vara det också för teorier(brottas lite med den här biten), men jag tycker att antirealistens invändningar är värda att beakta. I någon mån anser jag också att en principiell agnosticism är vettig oavsett vilken fråga det är man diskutera, även om man försvarar en annan ståndpunkt, mest för att den är en solid kur mot tvärsäkerhet. Nu gled jag dock bort helt från ämnet, men det är sådant jag hoppas att du och andra har överseende med med tanke på att jag inte sovit på drygt tjugo timmar nu.
En berättigandestruktur(structure om justification), som inte är koherent ger jag inte mycket för, och än mindre för ett trossystem som inte är det. Jag är en vän av koherensteorin, dock så kan man inte gärna neka till att saker är vad det är, och att företeelser förhåller sig som de förhåller sig, och därför anser jag också att korrespondensteorin för sanning är riktig. Men då korrespondensen inte kan analyseras närmare är koherens en av våra bättre måttstockar, för om verkligheten, som den faktiskt förhåller sig, återges i ett system, så bör ju detta rimligtvis vara konsistent, och de ingående teorierna koherenta. Jag vill nog påstå att flera av de populärare sanningsmodellerna rimmar ganska bra med varandra, men inte heller detta är väl trådens huvudämne.
Det känns som att vi har lite olika approach här, men det är alltid kul med nya infallsvinklar. Jag vet inte om jag kommer att möjlighet och svara det närmaste då jag ska iväg, men det ska bli intressant att höra vad du har att säga.