Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Det är ju väldigt kul att se en så animerad diskussion. Jag vill verkligen inte förstöra ert roliga, så för allt i världen, carry on. Men om någon skulle ha något att tillföra min ursprungliga fråga vore det mycket uppskattat. Ujhs har ju bidragit en smula. Finns det någon mer som kan bidra med lite upplysning vore det trevligt. Alltså det jag fetade ovan i citatet av mig själv. Gärna med tillägg kring om det förs någon diskussion kring ämnet inom rörelsen. Både diskussion kring den moraliska aspekten samt om den tolkning som gjorts är helt rätt. Om det inte förekommer någon diskussion alls är det också av intresse.

Man kan bara spekulera om en sådan fråga. Men, Ok,hardcorevittnen vekar inte tveka. Det finns hundratals eller tusentals sådana fall. Föräldrarna tycker sig ha den absoluta sanningen och är helt övertygade om att barnet ska få en jordisk uppståndelse efter Harmageddon.
Andra som inte är lika hardcore våndas nog mer. De kanske är rädda för att bli avrättade/slaktade i Harmageddon om de låter barnet få blod. De måste också kunna hålla tyst om att de gått med på att låta barnet få blod, annars riskerar de uteslutning (detta gäller förstås inte i länder där föräldrarna fråntas vårdnaden i en sådan situation)

Vi minst ett tillfälle har unga som dött p g a blodfrågam fått "pryda" förstasidan på en av JVs tidskrifter med sina porträtt. Smaklöst
Citera
2022-07-31, 19:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast vi pratar inte om "normalt språkbruk", utan vad bibeln säger. Bara för att man har ändrat betydelsen av ordet "själ"/"nephesh" i dagens "normala språkbruk ", så är bibeln tydlig med att det är hela människan/djuret som är "nephesh".

När Adam skapades så blev Adam en levande "nephesh", inte att han fick en "nephesh".
Men det står ju att Gud blåste in denna i näsan, så då kan det kan inte syfta på hela kroppen.
Och det stämmer heller inte in på resonemanget om blodet eftersom det ju var det som var problemet med att äta blod. Om det då som du påstår här skulle syfta på hela kroppen så skulle ju även köttet utan blod inte kunna ätas, om det alltså var frågan om att man inte skulle äta ”själen”.
Inte särskilt konsekvent tänkt.
Citera
2022-07-31, 19:23
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Man kan bara spekulera om en sådan fråga. Men, Ok,hardcorevittnen vekar inte tveka. Det finns hundratals eller tusentals sådana fall. Föräldrarna tycker sig ha den absoluta sanningen och är helt övertygade om att barnet ska få en jordisk uppståndelse efter Harmageddon.
Andra som inte är lika hardcore våndas nog mer. De kanske är rädda för att bli avrättade/slaktade i Harmageddon om de låter barnet få blod. De måste också kunna hålla tyst om att de gått med på att låta barnet få blod, annars riskerar de uteslutning (detta gäller förstås inte i länder där föräldrarna fråntas vårdnaden i en sådan situation)

Vi minst ett tillfälle har unga som dött p g a blodfrågam fått "pryda" förstasidan på en av JVs tidskrifter med sina porträtt. Smaklöst

Det beror ju på vad rubriken säger. Om det står "Ytterligare ett offer för sektens galna föreställningar mördat av sina föräldrar" hade det väl varit ganska rimligt. Även om man ju också där kan ifrågasätta det lämpliga med att slänga upp stor bild på ett dött barns ansikte på en tidningsframsida. Men hade de haft en sån rubrik skulle jag kunna låta det passera.

Känns som att även "hardcorevittnen" borde våndas. Annars är de knappast friska. Vilket iofs kanske är fallet när det gäller just den gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det står ju att Gud blåste in denna i näsan, så då kan det kan inte syfta på hela kroppen.
Och det stämmer heller inte in på resonemanget om blodet eftersom det ju var det som var problemet med att äta blod. Om det då som du påstår här skulle syfta på hela kroppen så skulle ju även köttet utan blod inte kunna ätas, om det alltså var frågan om att man inte skulle äta ”själen”.
Inte särskilt konsekvent tänkt.

Du är lite av en hjälte. Jag undrar om han kommer att se fotspåren när han klafsar ut ur det där hörnet han målade in sig i?
Citera
2022-07-31, 22:18
Medlem
Citat:
Citat:
Fast vi pratar inte om "normalt språkbruk", utan vad bibeln säger. Bara för att man har ändrat betydelsen av ordet "själ"/"nephesh" i dagens "normala språkbruk ", så är bibeln tydlig med att det är hela människan/djuret som är "nephesh".

När Adam skapades så blev Adam en levande "nephesh", inte att han fick en "nephesh".
Citat:

Du har fel, Gud blåste inte in "nẹfesh"/"själ" i näsan.
Citera
2022-07-31, 23:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men det andra hade jag rätt i?
Mina kunskaper i hebreiska är obefintliga, så du som tydligen vet vilket ord som används för ”liv” där och hur det skiljer sig från den term som används för liv när det talas om blodet så kan ju du passa på att klargöra det.
Citera
2022-08-01, 00:32
Medlem
Citat:

Inte blod heller. Det måste handlat om en gas när verbet blåsa används. Sannolikt luft.😎

Ni får ändra reglerna, ett JV får icke inandas en molekyl som någon levande redan haft i sina lungor.😁
Logiskt,eller hur?😜
Citera
2022-08-01, 06:45
Medlem
Citat:
Inte blod heller. Det måste handlat om en gas när verbet blåsa används. Sannolikt luft.😎

Jag skrev tidigare:

Citat:
Nej, han blåste in luft för att få igång hjärtat och andningen,

Citat:
Ni får ändra reglerna, ett JV får icke inandas en molekyl som någon levande redan haft i sina lungor.😁
Logiskt,eller hur?😜

Sade du att du var ett f.d. Jv? Det låter osannolikt med tanke på den okunnighet du har.

Som du sade tidigare, jag är tacksam att du skriver här så folk kan se hur ex.Jv uppenbart förvränger det Jehovas vittnen lär ut.
Citera
2022-08-01, 06:47
Medlem
Citat:

tror du verkligen på detta trams? guldplåtar som igne såg smat att jebus var född i Missouri?
Citera
2022-08-01, 07:24
Medlem
Citat:
Men det andra hade jag rätt i?

Vilket "andra" menar du?

Om du har fel uppfattning om dom hebreiska orden "nesha·máh" och "nẹfesh" så har du nog inte en klar uppfattning om andra sakfrågor.

Citat:
Mina kunskaper i hebreiska är obefintliga, så du som tydligen vet vilket ord som används för ”liv” där och hur det skiljer sig från den term som används för liv när det talas om blodet så kan ju du passa på att klargöra det.

Jag återkommer med detta.
Citera
2022-08-01, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
tror du verkligen på detta trams? guldplåtar som igne såg smat att jebus var född i Missouri?

Är du full? Jehovas vittnen tror inte att Jesus var född i Missouri.
Citera
2022-08-01, 08:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vilket "andra" menar du?

Om du har fel uppfattning om dom hebreiska orden "nesha·máh" och "nẹfesh" så har du nog inte en klar uppfattning om andra sakfrågor.

Jag menade det här:

Citat:
Själen är hela personen.

Det du inte svarade på gällande det var att jag påpekade att det du skrev ovan om att "själen" skulle syfta på hela kroppen inte stämmer in på resonemanget om blodet eftersom det av Bibeln angivna problemet med att äta blod var att det var varelsers "liv", och gällande det så skrev du själv att "liv" där var samma ord som för "själ":

Citat:
"Men kött som har liv (själ), det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1 Mose 9:4 Bibel2000)

"Ty varje varelses liv(själ) är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet(själen). Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i." (3 Mose 17:11-12 Bibel2000)

Här står det "liv", som är översatt från det hebreiska ordet "nephesh", som betyder "själ".

Men nu påstår du alltså att "själen" skulle syfta på hela kroppen och då skulle ju även köttet utan blod inte kunna ätas. Alltså om problemet med att äta blod var att man inte skulle äta ”liv” (själen).

Det är inte särskilt konsekvent tänkt i så fall eftersom det du påstår om att själen ("nepesh") skulle syfta på hela kroppen emotsägs av både 1 Mos 9:4 och 3 Mos 17:11, där "nepesh" tydligt syftar enbart på blodet och inte köttet, och än mindre på hela djuret.

Så, hur ska du ha det? Syftar "nepesh" på hela personen eller bara på blodet? ("Ty varje varelses liv (nepesh) är dess blod ...")

Er översättning säger så här:
För en varelses liv är i blodet, och jag har själv gett er blodet så att era synder kan täckas över på altaret.

Där påstås "nepesh" vara i blodet, vilket alltså betyder att det inte ens är hela blodet, utan bara en komponent av blodet. Alltså absolut inte hela personen.

Hur ska ni ha det?
Citera
2022-08-01, 08:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är du full? Jehovas vittnen tror inte att Jesus var född i Missouri.

Han blandade ihop JV med mormonerna, men inte ens de tror att Jesus föddes i Missouri.
Däremot påstås det ha funnits guldplåtar med text som påstås ha berättat om att Jesus tillbringade de 40 dagarna mellan korsfästelsen och himmelsfärden i Amerika, där han undervisade de judiska ättlingar som då skulle ha levt där i ett par hundra år.
(Hela berättelsen är betydligt mer osannolik i sin helhet med en översättande hatt och annat skoj, men det är ett långt sidospår).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in