Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vilket "andra" menar du?
Om du har fel uppfattning om dom hebreiska orden "nesha·máh" och "nẹfesh" så har du nog inte en klar uppfattning om andra sakfrågor.
Jag menade det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Själen är hela personen.
Det du inte svarade på gällande det var att jag påpekade att det du skrev ovan om att "själen" skulle syfta på hela kroppen inte stämmer in på resonemanget om blodet eftersom det av Bibeln angivna problemet med att äta blod var att det var varelsers "liv", och gällande det så skrev du själv att "liv" där var samma ord som för "själ":
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
"Men kött som har liv (själ), det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1 Mose 9:4 Bibel2000)
"Ty varje varelses liv(själ) är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet(själen). Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i." (3 Mose 17:11-12 Bibel2000)
Här står det "liv", som är översatt från det hebreiska ordet "nephesh", som betyder "själ".
Men nu påstår du alltså att "själen" skulle syfta på hela kroppen och då skulle ju även köttet utan blod inte kunna ätas. Alltså om problemet med att äta blod var att man inte skulle äta ”liv” (själen).
Det är inte särskilt konsekvent tänkt i så fall eftersom det du påstår om att själen ("nepesh") skulle syfta på hela kroppen emotsägs av både 1 Mos 9:4 och 3 Mos 17:11, där "nepesh" tydligt syftar enbart på blodet och inte köttet, och än mindre på hela djuret.
Så, hur ska du ha det? Syftar "nepesh" på hela personen eller bara på blodet? ("Ty varje varelses liv
(nepesh) är dess blod ...")
Er översättning säger så här:
För en varelses liv är i blodet, och jag har själv gett er blodet så att era synder kan täckas över på altaret.
Där påstås "nepesh" vara i blodet, vilket alltså betyder att det inte ens är hela blodet, utan bara en komponent av blodet. Alltså absolut inte hela personen.
Hur ska ni ha det?