Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag hittade en dag en låda med bröllopsfoton från vänner som jag känt inom JV.
När jag tittade igenom de ca 40 korten kunde jag konstatera att mer än hälften var skilda nu.
i det flesta fall där jag känner till orsaken har det handlat om otukt.
Egoistiska/själviska/materialistiska människor har jag träffat inom JV i ungefär samma grad som utanför.
3 personer som jag kände och som var JV har tagit sina liv.
Så vad var din poäng?

Att Jv inte är mer än människor, och att dom inte följde Guds lagar?
Citera
2017-12-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du hög på något? Det här är grundläggande biologi. Du hade med stor sannolikhet fötts i en nazistisk familj om du hade fötts i Tyskland på 1930-talet.

Undviker du frågan om vad du skulle ha gjort på Grönland?
Vad är det du försöker dölja?
Är det nåt du skäms för?
Var ärlig nu!
Citera
2017-12-13, 23:39
Medlem
Citat:
Att Jv inte är mer än människor, och att dom inte följde Guds lagar?

Precis, resten av människorna är inte heller mer än människor.
Vare sig de påstår sig följa nån Guds lagar eller inte.
Citera
2017-12-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Därför att pingstkyrkan är betydligt mindre omdebatterad och inte heller klassas som destruktiv sekt. Pingstkyrkan har inte heller ett unikt sanningsanspråk som Jv har.

Med andra ord anpassar dom sig till samhället istället för bibeln?

Är sanningsanspråket unikt? Låt oss se vad Jesus och kristna sade om sanningen?

"Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus." (Joh 1:17 Bibel2000)

"Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."”(Joh 3:21 Bibel2000)

"Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen." (Joh 5:33 Bibel2000)

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

"Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst." (Joh 18:37 Bibel2000)

Bland många många andra skriftställen.

Menar du att pingstkyrkan inte har detta anspråk? Det förvånar mig inte, så du har nog rätt.
Citera
2017-12-14, 00:08
Medlem
Citat:
Min uppfattning är tvärtom. Som uppvuxen inom Jv blir man matad med hur hemska världens människor är. I själva verket är den absoluta majoriteten världsliga människor pålitliga trevliga och sympatiska.

Jag har erfarenhet av hur hemska människor kan vara.

Menar du att du lever livets glada dagar nu? Då kan jag undra varför du befinner dig på Flashback och beklagar dig över Jv varje dag?
Citera
2017-12-14, 07:29
Medlem
Citat:
Menar du att du lever livets glada dagar nu? Då kan jag undra varför du befinner dig på Flashback och beklagar dig över Jv varje dag?

Vem är du att bedöma någon annans väg till välbefinnande?
Citera
2017-12-14, 09:46
Medlem
Citat:
Om man har betänkligheter, om man vacklar i sin tro, så blir man inte utesluten, man får hjälp av sina bröder, återigen du påstår dig vara ett före detta Jv, och ändå förstår du inte sådana här enkla, grundläggande regler.

Ja, det här är precis hur systemet inom Jehovas vittnen fungerar.

Om man börjar fatta att den styrande kretsen faktiskt inte är ordinerad av Gud, att de är vanliga människor, och att de har tillskansat sig makt genom att själva påstå att de är speciellt utvalda, ja då förväntas man gå till äldstebröderna så att de kan starta stödstudium och återindoktrinera en.
Så att man återigen börjar tro att den styrande kretsens makt är på riktigt.

Det är givetvis inte så att det förekommer någon diskussion om man går till äldstebröderna, utan de ska "hjälpa" en att acceptera att den styrande kretsen har rätt att styra och ställa som de vill.

Accepterar man inte den "hjälpen" åker man ut med huvudet före.
Citera
2017-12-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Iofs men det är ju inte obiblisk som vittnena lär ut att man måste vara på jehovas sida för att överleva harmageddon(tänker på Sefanja 2:3, Matt 24:13, 1 joh 2:17) och att man kretsar undervisningen på läror från bibeln där det är extra tydligt vad bibeln lär. Men en sak tänker jag ttsp, är det inte lite konstigt att jehovas vittnen uppfyller kriterierna för en sekt(t ex vissa källor om sekter som ej har med jehovas vittnen att göra nödvändigtvis)?

Vilka kriterier uppfylls menar du?
Citera
2017-12-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tror inte pingstkyrkan är en lika sluten organisation som JV.
Dom har heller ingen toppledning som bestämmer hur bibeln ska tolkas.
Dom är liksom #felbara#, det verkar inte din organisation vara.

Det viktiga är vad bibeln säger.

Och visst, även dom första kristna kallades för sekt, frågan är vad som är rätt och fel.

Man underordnar sig inte ledarna, man underordnar sig Gud. Visa mig var Jehovas vittnen går emot bibeln.

"Vi har funnit att den här mannen är en smitthärd som sprider oro bland judarna på alla håll i världen och att han är ledare för nasareernas sekt." (Apg 24:5 Bibel2000)

"Men jag erkänner att jag följer Vägen, som de kallar för en sekt, och att jag på det sättet tjänar våra fäders Gud, samtidigt som jag tror på allt som lagen säger och allt som står skrivet hos profeterna"
(Apg 24:14 Bibel2000)

Citat:
Om jag säger att JV är toppstyrda, och i detalj, är det fel.?

Jv är styrda av bibeln, vem som helst kan undersöka detta i bibeln, och det är frivilligt att bli döpt som Jehovas vittnen.

Jehovas vittnen underordnar sig frivillgt den som dom uppfattar Gud i bibeln.

Citat:
JV kommer på besök ibland, de säger att, nej vi håller kontakt med de som är uteslutna, det är frivilligt.
Nej, vi bryr oss inte om homosexualitet,
Årtalet för Jerusalems förstöring verkar JV ha en egen historieuppfattning om.

Klart man blir nyfiken.
Sen finns här ett antal f.d. och uteslutna vittnen, som skriver med saknad om sina familjer.
Vad är det för sorts organisation.?

Ska jag utgå från att kritikerna ljuger och du står för sanning?
Eller kan vi nyansera.

Om du vill ha en nyanserad bild, så ska du inte lyssna på dessa som dag ut och dag in försöker smutskasta Jehovas vittnen. Bara det är sjukt tycker jag, om det var jag som blev utesluten, så skaffar jag mig ett eget liv, jag skulle inte hänga på forum och spy ut min frustration på mina tidigare vänner, och t.o.m. min mor min far, mina närmaste.

Och värst av allt är att le till min familj och vänner, och ljuga dom rakt upp i ansiktet, och senare på kvällen spy ut om att dens familj tillhör en sekt, och hans mor och mormor är en pedofilskyddare, usch.
Citera
2017-12-14, 12:00
Medlem
Citat:
Att inse att läran är åt skogen är alltså inte en rimlig betänklighet?

Du vill bara tjafsa. Vad i läran är fel gentemot bibeln?
Citera
2017-12-14, 12:00
Medlem
Citat:
Och värst av allt är att le till min familj och vänner, och ljuga dom rakt upp i ansiktet, och senare på kvällen spy ut om att dens familj tillhör en sekt, och hans mor och mormor är en pedofilskyddare, usch.

Om du nu är så lycklig, då kan man fråga sig varför du dag ut och in sitter och spyr ur dig såna här lögner om dem som har lämnat Jehovas vittnen?
Citera
2017-12-14, 12:01
Medlem
Citat:
Jo...en sak var bra. Det var lättraggat. ....och många snygga tjejer var intresserade. Så ta för dig, TTSP😆

Det här visar bara hur du är som person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in