2017-05-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Ok.
Bor du i en storstad eller småstad.
Jag bor i Göteborg. Här var det ganska många år sedan jag såg några vittnen knacka dörr.

Däremot ser jag ofta, tror någon kallade det "passivt förkunnande" eller något sådant, alltså en "vagn" med en massa litteratur, 2-3 vittmen står några meter ifrån och pratar med varandra.
Brukar se detta på Backaplan (nära pressbyrån)

I fredags såg jag precis samma sak i Brunnsparken.
Det var hur mycket folk som helst i rörelse och där står vagnen och 3 vittnen som är helt uppe i ett roligt samtal.

Det är väldigt konstigt att inte någon av vittnena försöker ta kontakt för samtal med förbipasserande.
Fast där slog de ihjäl några timmar som kunde rappoteras som torgpredikan eller något.

Om du då inte ignorerar 2Kor 2

Citat:
5Om det nu är någon som har vållat sorg, så är det inte mig han har gjort bedrövad utan alla er – åtminstone i någon mån, för att inte överdriva. 6Det räcker för mannen med den bestraffning som flertalet av er redan har gett honom; 7nu skall ni i stället förlåta och trösta honom, så att inte hans sorg blir så stor att han går under.

Detta skrevs ett fåtal månader efter 1 kor där du citerade. Det handlar om samma man.
Flertalet är inte alla, och definitivt är inte mannens familj inkluderad.
Inga år av mötesbesök där han möttes av ignorans.
Citera
2017-05-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper

Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln. Pedofilanklagelse är lika meningslösa eftersom våra äldste bara gör vad präster inom svenska kyrkan gjort hur länge som helst - håller tyst om det som yppas i herdesamtal.

Med all respekt, du har inte särskilt mycket på fötterna där.
Och du har uppenbarligen inte funderat på uteslutningens verkningar.
Dessutom har du inte satt dig in i vad Bibeln verkligen säger om uteslutning.
Ett par exempel: Jesus sa att den "uteslutne" skulle betraktas på samma sätt som en tulltjänsteman eller en man av nationerna. Själv hade Jesus gett exempel på hur de skulle betraktas - helt annorlunda än hur Judarna gjorde. Vittena väljer att följa judarnas exempel som alltså avviker från Kristi exempel och därmed kan kallas okristet.
Dessutom var det församlingen som skulle döma den som uppfört sig opassande om vederbörande inte ville lyssna till den drabbade. Bibeln säger inte att allt skulle rapporteras direkt till äldste som sedan bildade en dömande kommitté.

Du har däremot rätt när du säger att jv-äldste håller tyst. De är beordrade att inte yppa för någon utom avdelningskontoret om man får reda på att någon i församlingen förgripit sig på barn. Att man sedan väljer att inte säga något även när förövaren utesluts och man således inte längre håller koll på vad han/hon har för sig blir bara ytterligare ett uttryck för att man anser sig själva vara bättre och mer värda än världens människor - inte ens barnen utanför församlingen förtjänar att varnas för att en pedofil går lös.
Citera
2017-05-21, 11:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Våra motståndare är dock nästan lika hopplösa som vår styrande krets och därför kan ni som hoppas på att vi ska gå under sluta hoppas. Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln.

Bibeln i JV-TOLKNING ... inte bibeln allmänt.

Och som bekant kan JVs bibel-tolkningsmetodologi kritiseras starkt ... från ett logisk, icke-emotionellt, underlag.
Citera
2017-05-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ok.
Jag bor i Göteborg. Här var det ganska många år sedan jag såg några vittnen knacka dörr.

Däremot ser jag ofta, tror någon kallade det "passivt förkunnande" eller något sådant, alltså en "vagn" med en massa litteratur, 2-3 vittmen står några meter ifrån och pratar med varandra.

Det var hur mycket folk som helst i rörelse och där står vagnen och 3 vittnen som är helt uppe i ett roligt samtal.

Det är väldigt konstigt att inte någon av vittnena försöker ta kontakt för samtal med förbipasserande.
Fast där slog de ihjäl några timmar som kunde rappoteras som torgpredikan eller något.

Jag råkade tydligen klicka på ditt inlägg som blev citerat i mitt inlägg. Det skulle ha varit Ttsp:s bibelcitat.
Citera
2017-05-23, 06:04
Medlem
Citat:
Ok.

Jag bor utanför en småstad samt har en stuga ute i obygden (där jag oftast är, tyvärr pga vittnena...)

När det gäller vagnsvittnande så är det helt och hållet sällskapets egen ide om att vi ska vara där folk är. Handlar om någon missriktad säljtaktik som grundar sig på faktumet att organisationen vill ha in mera folk (ses som godkännande av Gud)

Problemet är att jag (och många jag känner) går i tjänsten för att behaga Gud och visa oss värdiga och modiga inför världsmänniskor och det gör vi helst genom att knacka dörr (eftersom det kräver verkligt mod istället för att bara stå och räkna timmar i ett gathörn)

Det blir dock allt svårare att gå ifrån dörr till dörr eftersom vår litteratur blir sämre och sämre: fyllt med floskler om miljö och söta djur, fullt med bilder på negrer och vittnesbörd ifrån någon byfåne som blivit så lycklig av att ha blivit räddad av oss. Man skäms över sällskapet och deras låga målsättningar. Sedan skäms jag över JW broadcast och över våra tevepredikanter till styrande krets. Så jävla olikt det blivit sedan 80-talet (då de flesta av oss inte kunde namnet på någon i den styrande kretsen).

Även om våra läror är hyfsat solida så har vi gått och blivit sentimentala och känslosamma. Inte den hårda, raka domedagssekt som jag skulle vilja vi var.

Hoppet nu är att alla dessa stämmningar om pedofili och hur illa vi behandlar våra barn gör organisationen bankrutt så att vi kan gå tillbaka till att bli en fattig, principfast och illa sedd domedagssekt.

Så alla ni idioter som blivit uteslutna för att ni är värdelösa, misslyckade, icke-aborterade äckel: Gör oss en tjänst - gå till alla tidningar och media som finns och få bort våra bidrag, våra subventioner och gnäll på vad hemska vi är så kanske vi kan få bort den där jävla studion i New York för gott och kanske bli någonting som är värda att se upp till igen.
Citera
2017-05-23, 07:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Även om våra läror är hyfsat solida

Det beror ju helt och hållet på vilka kriterier för "soliditet" som användas.
Citera
2017-05-23, 10:17
Medlem
rex144s avatar
Det här med att man förminskar Jesus hos JV har sitt urspurng hos Rutheford som hatade de etablerade religioner och därför hatade han Jesus och slog till mot kärnan i kristendomen,

Hela NT handlar om Jesus inte om Jehova,

Rutheford förutspådde att hela kristendomen skulle utplånas år 1920 och när det inte skedde då flyttade han datumet till 1925, han hat mot de etablerade kristendomen tog sig uttryck i att han to fram Jehova,

Rutheford var fullfjädrad alkoholist, det är nog ursprung i alla hans profetior, tex. att Moses, Abraham och andra patriarker skulle återuppstå
Senast redigerad av rex144 2017-05-23 kl. 10:23.
Citera
2017-05-25, 12:11
Medlem
rex144s avatar
Hur kan de kalla sig kristna och hata Jesus?
Citera
2017-05-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Hur kan de kalla sig kristna och hata Jesus?

Det är en lögn, Jehovas vittnen älskar Jesus:

*** lr kap. 38 sid. 200 Varför vi bör älska Jesus ***

Jesus dog för oss också, för dig och mig. Han gav sitt fullkomliga liv så att vi skulle kunna få leva för evigt. Det är verkligen ett starkt skäl för oss att älska Jesus.

*** w01 1/1 sid. 13 § 18 Bli uppbyggda genom kärlek ***

Den 19 april 2000 blev så många som 14.872.086 påminda om skälen till att älska Jesus, när de var med vid den årliga åminnelsen av hans död.

*** w91 1/7 sid. 25 Hur man bygger upp en kristen personlighet hos sina barn ***

Vi bör redan från det att barnen är små lära dem att älska Jesus för det han har gjort och ännu gör för oss. — 1 Petrus 1:8.
Citera
2017-05-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är en lögn, Jehovas vittnen älskar Jesus:

*** lr kap. 38 sid. 200 Varför vi bör älska Jesus ***

Jesus dog för oss också, för dig och mig. Han gav sitt fullkomliga liv så att vi skulle kunna få leva för evigt. Det är verkligen ett starkt skäl för oss att älska Jesus.

*** w01 1/1 sid. 13 § 18 Bli uppbyggda genom kärlek ***

Den 19 april 2000 blev så många som 14.872.086 påminda om skälen till att älska Jesus, när de var med vid den årliga åminnelsen av hans död.

*** w91 1/7 sid. 25 Hur man bygger upp en kristen personlighet hos sina barn ***

Vi bör redan från det att barnen är små lära dem att älska Jesus för det han har gjort och ännu gör för oss. — 1 Petrus 1:8.
Hur små ska barnen vara, och hur stark ska indoktrineringen vara?
Citera
2017-05-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur små ska barnen vara, och hur stark ska indoktrineringen vara?

Från baby stadiet.
Jag har sett familjefilmer från innan jag kan minnas där jag och mina syskon drillas i att be till Jehova och att svara på intränade frågor.

Barn tränas i att lära sig att Gud ser allt du gör och tänker, så passa dig jävligt noga hela tiden.
Ett ganska ängsligt liv när man tänker tillbaka, men som upplevdes som helt naturligt när det begav sig.
Det är väl så effektiv indoktrinering bedrivs?
Citera
2017-05-25, 22:27
Medlem
rex144s avatar
"Jesus dog för oss också, för dig och mig. Han gav sitt fullkomliga liv så att vi skulle kunna få leva för evigt. Det är verkligen ett starkt skäl för oss att älska Jesus."

Skitsnack, Vakttornet förminskar Jesus hela tiden, man har ändrat på över 230 platser i NT och bytat namnet Jesus mot Jehova,

Vakttonet dessutom inbillar sina medlemmar att de måste knacka dörrar för att inte bli förintade i Armagedon,
Det står i Nya Testamentet att vi kan inte frälsa oss själva, tron på Jesus frälser inte våra gärningar, våra gärningar skulle aldrig räcka,

dessutom har Jesus dött förr alla människor, alla ska få komma till Himlen, inte ska det finnas nåt kast system med de som kommer till himlen och de andra som får stanna på jorden,

Vakttornet har blivit flera gånger påkommet med sina falska profetior, man fick backa från sina infantila beräkningar, 1914... de gyllene generationen, och snart får man backa från 144.000 då det finns inte plats för fler vittnen i himlen, varje år tillkommer nya, det blir trångt i himlen

Gång på gång har deras ledare blivit avslöjade med byxorna nere, deras organisation är inte styrt av Jehova, det är en mänsklig organisation, med alla fel och brister, tom värre än de flesta kristna Kyrkor,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in