Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 19:45
  #5173
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Du har varit borta länge eller hur?

Borta från vad? Jag har vart öppen här om min anknytning till JV, du borde veta att jag aldrig vart döpt eller fördjupad inom sekten. Så hur menar du då med att jag vart borta länge?

Hur vore det om du bemötte mitt inlägg seriöst istället för dina återupprepade försök till avledning, i form av en fåordig, kryptisk mening?
Citera
2017-03-17, 19:48
  #5174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Borta från vad? Jag har vart öppen här om min anknytning till JV, du borde veta att jag aldrig vart döpt eller fördjupad inom sekten. Så hur menar du då med att jag vart borta länge?

Hur vore det om du bemötte mitt inlägg seriöst istället för dina återupprepade försök till avledning, i form av en fåordig, kryptisk mening?


Om jag bemötte dig, skulle du då lyssna?
Citera
2017-03-17, 20:11
  #5175
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Om jag bemötte dig, skulle du då lyssna?

Du har ju aldrig nåt att säga, förutom en fåordig, kryptisk mening inflikad här och där, som inte ger nåt stoff alls till pågående diskussion.

Men förall del, jag lyssnar.
Citera
2017-03-17, 22:41
  #5176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Om jag bemötte dig, skulle du då lyssna?


Många skulle lyssna...om du inte predikade som ett vanligt JV......men du har aldrig överraskat oss....så ta chansen att göra det nu.
Citera
2017-03-18, 08:15
  #5177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Om jag bemötte dig, skulle du då lyssna?

Om du bemödade dig om att svara ärligt på våra frågor istället för att bara klippa och klistra ur vittnenas litteratur eller bara ignorera frågorna skulle även jag lyssna uppmärksamt.
Citera
2017-03-21, 15:34
  #5178
Medlem
Jag väntar fortfarande ttsp på ditt svar angående
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Och:

Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Som ett Jehovas vittne så vet du att den senaste förståelsen som gäller.
Läs du hela delen i Vakttornet om fåren och getterna även innan det som jag citerade åt dig, så ser du alla förståelser uppspaltade med år och vad ni tidigare trodde. Sen kan du lägga vakttornet från 1976 och 1995 som du citerade i runda arkivet, det är avfällingsmaterial.

Det ersätter inte dopkravet eller andra krav, utan är ytterligare ett krav

Det ersätter inte dopkravet eller andra krav, utan är ytterligare ett krav.

Gäller inte, se ny förståelse från Vakttornet mars 2015 i mitt inlägg ovan

Det ersätter inte dopkravet eller andra krav, utan påminner om att kämpa vidare, indirekt för AB Vakttornet.

Just det, du är inte skyddad enbart för att du är ett Jehovas Vitnne, utan du har ett personligt ansvar, och att Jehova ser till dina möjligheter att visa dig på topp.

Alla har möjlighet att bli en Jehovas tjänare = döpt, innan "rättegången" Men det betyder inget annat än det. Det står inget annat än det, även om du kan få intrycket av att det inte finns några krav när du läser det.


Ser du fifflet med ord?
"En del som en gång var trogna kristna har uppsåtligt dragit sig bort från Gud"
De man syftar på är inte de som vänt sig bort från Gud, utan de som vänt sig bort från Jehovas vittnen.

Som du ser så är detta JV:s egna ord, ser du avsaknaden av stödjande bibelställen om avfällingars eventuella brott mot den heliga anden?
Man dömer inte, om du läser noga, men man skriver med uppsåt att den som läser ska döma de som JV klassar som avfällingar som sådana som begått den oförlåtliga synden mot helig ande.

En annan sak är De motstår medvetet det som klart och tydligt är ett verk av den heliga anden. Här står det rakt upp och ner att de anser sig vara inspirerade i det de lär ut. Eller vad är det som så klart och tydligt kommer från den heliga anden?
Man ha detta i minnet och plocka fram ovannämnda Vakttorn från mars 2015 och läsa hattandet om förståelsen om Fåren och getterna genom åren medan man samtidigt funderar på hur den helige anden verkade vid varje tillfälle som synen ändrades. Kan man nu räkna med att för att bli ett får så ska man vara god mot de smorda?

Sammanfattningsvis så citerar du en del Vakttorn om bl.a rätt hjärteinställning, ja du måste också ha rätt hjärteinställning. Du vet mycket väl att du måste vara döpt och ha rätt hjärteinställning. Men ingen vet utom Jesus, på domens dag, vad som är tillräckligt bra inställning.
Allt du citerar står i Vakttornet för att driva på sina läsare, för det mesta döpta Jehovas Vittnen.
Som jag skrev är dopet och handlandet mot de smorda bara två krav av flera. De flera framkommer, förutom de direkta felaktigheterna du citerar i Vt 76 och 95, i de citat du visar.
Citera
2017-03-21, 16:12
  #5179
Medlem
pungluders avatar
Hur ser jehovas ekonomi ut ?

Bör det inte va extra skattepåslag för uppförandet av nya salar ?
Citera
2017-03-30, 02:05
  #5180
Medlem
Vasectomaters avatar
Hur kommer det sig att Jehovas vittnen använder sig av Uppenbarelsebokens profetia om en skara (människor) som är så pass stor att ingen kan räkna dom, (den stora, icke smorda skaran med jorden som slutdestination) men JV kan räkna sina medlemmar exakt? (8 milj)

Om man ställer upp 144 tusen pers i en skara/klunga framför sig (den lilla smorda skaran med himmelskt hopp), är det då möjligt att kunna räkna dom? Eller är det lika omöjligt som om antalet vore 8 miljoner?

Lite ologiska JV doktriner som tål att fundera på.
Citera
2017-03-30, 05:13
  #5181
Medlem
rex144s avatar
Mycket blir konstigt i Vakttornets teologi eftersom de tar symboliska tal från Uppenbarelseboken som är en ytterst symbolisk och säger att det handlar om verkliga tal och exakta tal,

Vakttornet har jo redan fått backa från Jehovas löfte om den sista generationen när verkligheten hann ikapp de, Gud straffar de för deras hybris , det står uttryckligen i bibeln att kristna ska inte ägna sig åt uträkningar,

Deras andra dogm om de 144.000 börjar också bli naggat i kanten och visar hur infantil deras teologi är, det börjar bli ont om platser i himlen

Vakktornet har räknat in alla bibliska och andra värdiga personer som levt de senaste 2000 åren + Jehovas vittnen och om det inte blir snart Armagedon då kommer det snart bli fullbokat i himlen

Allt fler jv känner sig värdiga att dricka vinet på åminnelsedagen , på detta sätt manifesterar de inför hela församlingen att de känner sig redo för det himmelska livet efter döden, att de tillhör de utvalda 144.000


PS

Vakttornet kritiserar att inom den katolska kyrkan finns helgon, men dessa personer blir helgonförklarade efter sin död medan levande jehovas vittnen går runt och säger sig vara "helgon" , snacka om hybris
__________________
Senast redigerad av rex144 2017-03-30 kl. 05:17.
Citera
2017-03-30, 07:54
  #5182
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Mycket blir konstigt i Vakttornets teologi eftersom de tar symboliska tal från Uppenbarelseboken som är en ytterst symbolisk och säger att det handlar om verkliga tal och exakta tal,

Vakttornet har jo redan fått backa från Jehovas löfte om den sista generationen när verkligheten hann ikapp de, Gud straffar de för deras hybris , det står uttryckligen i bibeln att kristna ska inte ägna sig åt uträkningar,

Deras andra dogm om de 144.000 börjar också bli naggat i kanten och visar hur infantil deras teologi är, det börjar bli ont om platser i himlen

Vakktornet har räknat in alla bibliska och andra värdiga personer som levt de senaste 2000 åren + Jehovas vittnen och om det inte blir snart Armagedon då kommer det snart bli fullbokat i himlen

Allt fler jv känner sig värdiga att dricka vinet på åminnelsedagen , på detta sätt manifesterar de inför hela församlingen att de känner sig redo för det himmelska livet efter döden, att de tillhör de utvalda 144.000


PS

Vakttornet kritiserar att inom den katolska kyrkan finns helgon, men dessa personer blir helgonförklarade efter sin död medan levande jehovas vittnen går runt och säger sig vara "helgon" , snacka om hybris

Det hela är så komiskt sjukt och smulas så lätt sönder när det synas i sömmarna. Därför är det kul att syna och se när aktiva vittnen böjer sig på mitten i sina taffliga försök att rationalisera galenskaperna. De flesta vittnen flyr dock innan det gått för långt så de slipper bearbeta lögnen. Det finns ju faktiskt många människor som är nöjda med att leva i en hitta-på-fantasi. Vilket är helt ok för min del. Det är när människor och särskilt barn far illa som det är dags att protestera.
Citera
2017-03-31, 13:04
  #5183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Deras andra dogm om de 144.000 börjar också bli naggat i kanten och visar hur infantil deras teologi är, det börjar bli ont om platser i himlen


Kanske dags för nån i den sk kristna gemenskapen att förklara vad som menas med dom 144.000, för mig räcker det inte att bara säga "det iallafall inte som JV säger", hoppas på svar men det lär inte nog komma nåt.
Citera
2017-03-31, 20:29
  #5184
Medlem
rex144s avatar
man ska inte läsa Uppenbarelseboken bokstavligt, man ska inte ta symboliska tal för verkliga tal, det är det som har urholkat JV trovärdighet, visst har man med en sådan marknadsföringskampanj skapat Buzz... och värva nya medlemmar, men det skapar bara irritation, denna falska marknadsföring som Vakttornet ägnat sig i alla dessa år har skapat misstro och irritation,

det är som om när en butik lockar med en stor REA och väl i butiken visar det sig att det är lurenderi
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback