Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Enligt Jehovas vittnen är erkända synder förlåtna, när de blir döpta vittnen.

Nej, inte erkända synder, men uppriktig ånger och omvändelse från det onda.

Citat:
De säger att vännerna är så förlåtande och kärleksfulla, att vid sammankomster, där gamla nazister mötte sådana som de plågat under förintelsen, så var de som bror och syster.

Det är så det ska vara, Jesus sade att man ska förlåta dom som uppriktigt ångrar sig och med sina gärningar visar omvändelse.
Citera
2016-12-01, 22:26
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man får tänka själv, men man kan inte som enskild person försöka tvinga organisationen sina egna åsikter. Det kan man inte heller göra i Socialdemokraterna eller Moderaterna, utan att man blir utesluten från partiet.

Skillnaden mellan politiska partier och JV org är väl att i den ena är man tillåten att framföra sina åsikter och idéer och påpeka fel utan att bli straffad. Vilket inte är detsamma som att "tvinga".

I JV org är självständigt tänkande straffbart om du framför dom. Det finns inget utrymme för kritik även om felen som påpekas är uppenbara. I JV org är det förbjudet att "skynda före ledningen" och det förväntas att alla tänker/resonerar lika, dvs upprepar den föda de får av ledningen i rättan tid, hur felaktig den än må vara. Det är bara att vänta på nytt ljus så fel kan korrigeras, vilket framförs inom sinom tid då de blir ohållbara eftersom tiden bevisar dom vara felaktiga utom all tvivel.
Senast redigerad av Vasectomater 2016-12-01 kl. 22:30.
Citera
2016-12-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Nej, det är inte det dom tror. Däremot så påstår dom att döden förlåter synden. Det är endast de 144 tusen som kan bli pånyttfödda och få den garanterade frälsning Jesus pratade om så att de får komma direkt till himlen när dom dör eller blir uppryckta "snart" när Harma kommer.

Iom att resten, den stora skaran inte har samma garanti, så är det knegandet som gäller. Arbeta, arbeta, arbeta så har du en chans att få frälsning OM du lyckas överleva Harma OCH inte bli frestad av djävulen i slutet på tusenårsriket.
Hela deras liv är som en hinderbana, som om dom är deltagare i "Survivors".

Det är ju därför dom lever i total ångest sen barnsben och blir hela tiden utsatta för färgglada apokalyptiska bilder där folk springer i panik när det regnar eldklot från himlen, byggnader rasar, döda kroppar ligger på marken osv.

Jag menar inte att det är vittnena själva som ger förlåtelse.
Utan att de förlåter vad andra har gjort mot dem, de får inte hysa agg till andra.

Jag studerade med vittnena för många år sedan, med en helt fantastisk människa. Så det jag vet, är det de sa för ungefär 30 år sedan.

De vet inte vilka som blir förlåtna för sina synder eller vilka som får leva i paradiset.
För mig är det konstigt att någon som begått hemska brott och sen blir ett Jehovas vittne, anses mer värd än gamla Agda.

Sen tror de inte att alla vittnen kommer att klara sig under Harmagedon utan många ska falla för frestelser och lämna sanningen.

Jag fick aldrig ihop varför de bara tog ett bibelcitat eller några rader och på det sättet ville visa att deras sak var rätt, läste man hela stycket så kunde det betydda något annat.

Förstod aldrig heller hur gud kunde kallas kärleksfull, när han dödade en hel släkt för att de stal något i ett "tempel" där han tillbads.
Inte kunde barn eller gamla farmor hjälpa det.
Citera
2016-12-01, 23:08
Medlem
Citat:
Man får tänka själv, men man kan inte som enskild person försöka tvinga organisationen sina egna åsikter. Det kan man inte heller göra i Socialdemokraterna eller Moderaterna, utan att man blir utesluten från partiet.

Som mycket som är fel nu. De säljer Rikes sal, de förvarar pedofiler och slutet kom inte 1975 och inte nu heller som utlovats.
Många borde lämna när de borde förstå att det inte är Sanningen.
Citera
2016-12-01, 23:16
Medlem
Citat:
Som mycket som är fel nu. De säljer Rikes sal, de förvarar pedofiler och slutet kom inte 1975 och inte nu heller som utlovats.

Du svarade inte på sakfrågan.

Det du nämner nu, är också förvrängt. Men jag misstänker att du inte bryr dig. Ha ett bra liv.
Citera
2016-12-01, 23:22
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det de erbjuder är halvsanningar och direkta lögner under täcknamnet "sanning".

Om du ser på JW broadcast för november 2016 så kan du höra hur styrande kretsenmedlemmen Gerrit Lötch definierar en lögn. "Det är när man inte talar sanning till en som förtjänar att få veta den. Deras definition av lögn och sanning är väldigt annorlunda mot resten av världen, inklusive Bibeln. De skapar, medvetet, ett "loophole" så de (ledningen) kan ljuga för glatta livet. VEM avgör vem som "förtjänar att veta sanning"??

En lögn är alltid en lögn, oavsett vem man delger den till.

Och många har förstått att detta inte är sanningen, men många kan inte lämna eftersom det är en fängslande religion som håller deras familjemedlemmar/livslånga vänner och även arbeten som gisslan. Lämnar du förlorar du allt.
Citera
2016-12-01, 23:31
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det du nämner nu, är också förvrängt. Men jag misstänker att du inte bryr dig. Ha ett bra liv.

Hur är det förvrängt? Precis hur är dessa ovan påståenden falska? Är det inte sant att dom säljer församlingars rikets salar och huvudkontor världen över? Är det inte sant att dom skyddar pedofiler före offren med sin tvåvittnesregel? Är det inte sant att dom inte viglade upp för Harmageddon som skulle ske 1975?

Är det inte så att det enda du gör är att avleda fakta utan bevis genom att komma med falska personliga påhopp?
Citera
2016-12-02, 10:22
Medlem
Citat:

Nej. Det är sant.
Det som hände 1975 har jag fått berättat av vittnen. Inte nog med att de räknat fel på året.

En hel del vittnen sålde sina ägodelar till världsliga eftersom slutet skulle komma.
Inte ens de vittnena som berättade det, kunde förstå varför.

Jag förstår inte varför du förnekar det. Det blir inte sanning för det.
Det är hur lätt som helst att kontrollera informationen.
Har du tvivel angående den rikets sal jag nämnt, så kan du få veta vilken jag menar.
Citera
2016-12-02, 14:17
Medlem
Citat:
Nej. Det är sant.
Det som hände 1975 har jag fått berättat av vittnen. Inte nog med att de räknat fel på året.

En hel del vittnen sålde sina ägodelar till världsliga eftersom slutet skulle komma.
Inte ens de vittnena som berättade det, kunde förstå varför.

Jag förstår inte varför du förnekar det. Det blir inte sanning för det.
Det är hur lätt som helst att kontrollera informationen.
Har du tvivel angående den rikets sal jag nämnt, så kan du få veta vilken jag menar.

Jag förnekar inte, jag sade att det var förvrängt, så som du nu förvränger vad jag egentligen sade.
Citera
2016-12-02, 15:34
Medlem
Citat:
Jag förnekar inte, jag sade att det var förvrängt, så som du nu förvränger vad jag egentligen sade.

Hur är det förvrängt menar du?
Citera
2016-12-02, 16:21
Medlem
Citat:
Hur är det förvrängt menar du?

Du har tagit upp flera saker, vilken fråga tänker du på?
Citera
2016-12-02, 18:05
Medlem
Citat:
Du har tagit upp flera saker, vilken fråga tänker du på?

Allt som är förvrängt naturligtvis.
Studerar du med något vittne?

Ett döpt vittne får inte hålla på diskutera med världsliga så det borde du inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in