Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Svaret står som sagt i Rom 9, som du inte ens förstår om du läser. JVs tolkning är påhittad.
Du, stackars människa (Rom 9:20), vill inte erkänna Guds makt som skapare.
Jaså?
Det är ju din tolkning som är helt påhittad.
Hänvisningen i Romarbrevet handlar om när Moses begärde att få se Guds härlighet som bekräftelse på att Gud fortfarande följde Israeliterna trots att episoden med Guldkalven just hade skett och Moses bett Gud om förbarmande, vilket är det förbarmande som avses. Trots folkets uppror med guldkalven och de svårigheter han mötte så sökte Moses en större uppenbarelse av Guds väsen – inte bara för sin egen skull utan för hela folkets bästa. Detta möte skulle också tjäna som en bekräftelse av det förbund Gud hade med Israel och som ett tecken på Guds fortsatta trofasthet, trots folkets brister.
Guds svar till Moses, där Han säger att ingen kan se Hans ansikte och leva, men att Han ska låta sin godhet passera förbi Moses medan Han täcker honom i en bergsklyfta visar både Guds barmhärtighet och den helighet som omger Hans väsen. Det betonar också Guds nåd och suveränitet i hur Han väljer att uppenbara sig för sina utvalda samtidigt som Han säger att bara Han kan bestämma vem som Han ska straffa eller benåda när Han säger "Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot, och jag skall visa barmhärtighet mot den jag vill visa barmhärtighet."
Sammanhanget för citatet är alltså att Moses bett om nåd mot folket, och Gud svarar med att han är nådig och barmhärtig mot dem han vill vara nådig och barmhärtig mot, alltså i betydelsen att "Jag väljer att vara nådig, oavsett om ni förtjänar det eller inte." Och i detta fall ansåg Gud alltså att de inte förtjänade det, men att Han gav med sig infor Moses böner.
Det är sammanhanget i GT. Moses räddade en stor del av sitt folk genom att han fungerade som medlare mellan Gud och folket. Moses vädjade till Gud att inte förstöra dem. Gud lät sig bevekas av Moses bön och drog tillbaka sitt hot om att förgöra folket helt och hållet, även om Han straffade dem på andra sätt.
Nu har du hittat på att citatet egentligen gäller något annat.