Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Människor har helt uppenbart levat och lever längre än 120 år efter det uttalandet, så då måste det förstås på ett annat sätt.
Om Gud skulle bestämt att människor inte skulle leva längre än 120, skulle dom inte göra det heller.

Den logiska slutsatsen är därför att 1 Moseboken 6:3 uppenbarar Guds beslut att tillintetgöra den moraliskt fördärvade världsordningen.
Gud bestämde att det skulle gå 120 år innan han gjorde det, något som Noa ännu inte kände till.
Den rätta tolkningen är förstås att Gud i sin barmhärtighet kan skänka någon ett långt och välsignat liv.

Romarbrevet 9
[14] Vad innebär nu detta? Kan Gud göra orätt? Naturligtvis inte. [15] Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill. [16] Alltså kommer det inte an på människans vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande.

Därför sa Jesus:

Lukas 12
[25] Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd?

Ditt önsketänkande ändrar inte evangeliets budskap.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga (kött) kan inte ärva oförgänglighet.

Detta kan inte misstolkas. Kött och blod kan inte leva för evigt.
Citera
2025-10-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den rätta tolkningen är förstås att Gud i sin barmhärtighet kan skänka någon ett långt och välsignat liv.

Ok, Så alla människor som lever och levt längre än 120år, har gjort det tack vare Guds barmhärtighet !
Står det någonstans i Bibeln om varför han visade dessa människor extra barmhärtighet och hur går det ihop med Guds rättvisa ?
Citera
2025-10-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ok, Så alla människor som lever och levt längre än 120år, har gjort det tack vare Guds barmhärtighet !
Står det någonstans i Bibeln om varför han visade dessa människor extra barmhärtighet och hur går det ihop med Guds rättvisa ?
Du borde läst bibeln i stället för JV propaganda!

Romarbrevet 9
[20] Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? [21] Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? [22] Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? [23] Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet?
Citera
2025-10-05, 16:25
Medlem
DrJolls avatar
Nja hur ser ni på potentiella biosignaturer och intelligent utomjordiskt liv utanför jorden!? Har de också guds godhet och beskydd. Eller är ni egoistiska. Ni vet väl att de främsta forskarna numera anser att utomjordiskt liv förmodligen är en realitet. Kanske Jesus Kristus var en utomjording.

Är Gud universell -- eller lokalpatriot?”
Senast redigerad av DrJoll 2025-10-05 kl. 16:29.
Citera
2025-10-05, 19:30
Medlem
Citat:
Du borde läst bibeln i stället för JV propaganda!

Romarbrevet 9
[20] Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? [21] Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? [22] Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? [23] Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet?

Prova att ge en logisk förklaring istället.
Citera
2025-10-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Nja hur ser ni på potentiella biosignaturer och intelligent utomjordiskt liv utanför jorden!? Har de också guds godhet och beskydd. Eller är ni egoistiska. Ni vet väl att de främsta forskarna numera anser att utomjordiskt liv förmodligen är en realitet. Kanske Jesus Kristus var en utomjording.

Är Gud universell -- eller lokalpatriot?”

Gud, hela andevärlden och Jesus är utomjordiska.
Gud skapade hela universum och vet hur det fungerar, även mörk materia och mörk energi, samt gravitationen och allt annat som vi människor inte förstår ännu.

Jesus var en ängel, som fick födas i en mänsklig kropp, så han var en utomjordling, kan man säga.

Jag personligen tror att vi kommer att befolka hela universum på sikt.

Den som lever får se
Citera
2025-10-05, 20:14
Medlem
Citat:
Prova att ge en logisk förklaring istället.
Jag varnar dig för sektens propaganda. Varför läser du inte Rom 9? Varför förstår du inte bibeln?
Citera
2025-10-05, 20:36
Medlem
Citat:
Jag varnar dig för sektens propaganda. Varför läser du inte Rom 9? Varför förstår du inte bibeln?

Berätta du, varför jag "enligt dig" inte förstår Bibeln !

Jag är en person som alltid velat och vill ha logiska svar på frågor.
När jag började undersöka Bibeln, frågade jag en kompis som är präst om sånt jag undrade över.
Det var mycket svävande svar om att Herrens vägar är outgrudliga och att saker inte kunde förstås.

Har bara fått logiska svar och förklaringar från Jehovas vittnen och man blir heller inte idiotförklarad när man ställer frågor.
Citera
2025-10-05, 21:52
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Gud skapade hela universum och vet hur det fungerar, även mörk materia och mörk energi, samt gravitationen och allt annat som vi människor inte förstår ännu.

Jesus var en ängel, som fick födas i en mänsklig kropp, så han var en utomjordling, kan man säga.

Den som lever får se
Har väl också en slags gudstro. Men handlar ingenting om religion eller bibeln. Utan en gud som gör att allting fungerar. En gud som är oändligheten. Som då alltid har funnits. Ibland brukar jag skifta mellan att tro på en personlig gud, Ibland en objektiv, Ibland både och. Tror att gud finns i allt, i varenda partikel och molekyl. Dvs även i allt levande, även i materia. Stenar, stjärnor etc. Ni vet väl att Jesus kom från himlen ner till jorden, alltså är han en utomjording. Men angående universum, ni menar då vårt universum. Finns flera. Ett oändligt antal universum. Och även andra dimensioner. Som våra sinnen inte kan uppfatta precis som mörk materia. Exempelvis. Och faktum är att vi allaredan är i paradiset, det är bara det att vi inte ser det.
Citera
2025-10-06, 00:22
Medlem
Citat:
Berätta du, varför jag "enligt dig" inte förstår Bibeln !

Jag är en person som alltid velat och vill ha logiska svar på frågor.
När jag började undersöka Bibeln, frågade jag en kompis som är präst om sånt jag undrade över.
Det var mycket svävande svar om att Herrens vägar är outgrudliga och att saker inte kunde förstås.

Har bara fått logiska svar och förklaringar från Jehovas vittnen och man blir heller inte idiotförklarad när man ställer frågor.
För att du kräver svar trots att du fått svar.

Så du tycker fortfarande din förklaring av 1Mos 6:3 är logisk trots avsaknaden av bevis?

Tillåt mig småle...

Kolosserbrevet 2
[8] Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus.

Johannes 8
[32] Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«

Sanningen skall göra dig fri, inte en sektmedlem!

Så Noa fick inte veta att domen skulle dröja 120 år? I call BS!

Amos 3
[7] Herren Gud gör aldrig något
utan att avslöja sina planer
för sina tjänare profeterna.
[8] Vem kan höra Herren Gud tala
utan att bli hans profet?

Du blir, enligt dig, "idiotförklarad" för att du kommer med idiotförklaringar, konspirationsteorier utan bevis!
Senast redigerad av DindooNuffin 2025-10-06 kl. 00:33.
Citera
2025-10-06, 04:04
Medlem
Citat:

Den som lever får se

Jag har aldrig förr läst/hört att Jesus kan kallas för utomjording. Varför gör du det?

I regel inom den kristna tron brukar man använda sig av ordet andeväsen. Både för änglar och demoner. Inklusive de änglar som kan uppenbara sig i mänsklig gestalt. Samt den helige anden. Demoner kallas oftare för onda andar.

Det finns även Jehovas vittnen som kallar Jesus för ett andeväsen eller himmelskt andeväsen (det första främst när han var på jorden efter uppståndelsen, det andra efter himmelsfärden).

Så jag är lite förvånad över att se Jesus kallad för utomjording i princip. Det var något nytt för min del. Jag vet inte om Gud och hela andevärlden normalt räknas in i vad vi brukar kallar utomjordingar eller utomjordiskt liv. Då tänker jag inte bara på science fiction (filmer och litteratur), vilket kanske är det som folk brukar tänka på. Utan även tex astrobiologi och biokemi, för att försöka utreda om det finns liv på annat håll utöver jorden etc.

Jag är nyfiken. Så förklara gärna hur du resonerar.
Citera
2025-10-06, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Jag har aldrig förr läst/hört att Jesus kan kallas för utomjording. Varför gör du det?

I regel inom den kristna tron brukar man använda sig av ordet andeväsen. Både för änglar och demoner. Inklusive de änglar som kan uppenbara sig i mänsklig gestalt. Samt den helige anden. Demoner kallas oftare för onda andar.

Det finns även Jehovas vittnen som kallar Jesus för ett andeväsen eller himmelskt andeväsen (det första främst när han var på jorden efter uppståndelsen, det andra efter himmelsfärden).

Så jag är lite förvånad över att se Jesus kallad för utomjording i princip. Det var något nytt för min del. Jag vet inte om Gud och hela andevärlden normalt räknas in i vad vi brukar kallar utomjordingar eller utomjordiskt liv. Då tänker jag inte bara på science fiction (filmer och litteratur), vilket kanske är det som folk brukar tänka på. Utan även tex astrobiologi och biokemi, för att försöka utreda om det finns liv på annat håll utöver jorden etc.

Jag är nyfiken. Så förklara gärna hur du resonerar.
Det som inte kommer från jorden är väl utomjordiskt per definition.
Jag menar inte utomjordlingar som i science fiction.

Jag omtalar inte heller om Jesus, änglar mm som utomjordlingar till vardags, men det kan vara intressant att lyfta det perspektivet när man träffar på människor som tror på utomjordlingar i någon form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in