Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast Gud hade inte förkunskap om att Adam och Eva valde ondskan, på liknande sätt som föräldrar till ett barn inte vet att barnet blir ont.
Så du har fortfarande inga bra argument.
Återigen, vi talar inte om att Gud visste om tärningen skulle visa X eller Y. Utan snarare att gud visste att X och Y fanns som valmöjligheter. Eller snarare, han SKAPADE X och Y som valmöjligheter. Vilket du tydligt kan läsa om i bibeln när han sätter frukten i trädgården och talar om kunskapen om gott och ont. (X, Y)
Argumentet är att om Gud visste att hans skapelse kunde välja antingen ont eller gott, så är han inte bara ansvarig för utfallet utan är också arkitekten bakom ondska i sig självt eftersom han är början och slutet, och visste om konceptet ondska redan innan Adam & Eva syndade. Bibeln talar om ondska
innan den nämner Satan Djävulen. Det är bara ett logiskt korrekt antagande, oavsett om du vill det eller ej. Läs mitt tidigare inlägg om ont och gott om du vill veta vad jag tycker om saken. Jag försöker bara få dig att förstå hur jag resonerar, det är inget fel i det. Om du kan, försök följa det logiska resonemanget jag för ovan och se om det är korrekt eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
För det första, bra att du öppet erkänner att du är ett före detta Jv, många försöker dölja detta, det gjorde du initialt.
För det andra: Jo, det förklarar t.ex. att det är ni avfällingar som först vill vill motsäga Jehovas vittnen, trots att ni initialt vill dölja er bakom olika alias.
För det tredje: Det förklarar varför du har "dålig kunskap" om hur Jehovas vittnen tror.
Är du nöjd över dig själv när du missreprepresenterar Jehovas vittnens tro på saker och ting?
Jag har aldrig försökt dölja det, varför skulle någon? Du och jag har korsats tidigare på det här forumet.
Att motsätta sig Jehovas Vittnen innebär just det, att man motsätter sig Jehovas Vittnen, och det innebär per definition att man är avfälling från Jehovas Vittnens lära.
Def: person som har övergett sin lära, tro. Det betyder INTE att man övergett gud, är gudlös, otuktig, lögnare, drinkare, osv osv.
Precis som att en muslim som blir kristen är en avfälling enligt muslimerna. Så ja, jag är en avfälling, i ordets korrekta bemärkelse. Andra synonymer är även oliktänkare, avhoppare, dissident. Motståndare till nazismen i Tyskland var också avfällingar.