Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-09, 12:59
Medlem
Dessa verser nedan är tydliga. Guds ord är inristade, de består för evigt och de kommer aldrig att förändras. Allt som har behövt sägas för mänskligheten finns i skriften. Allt som kommer efteråt och utifrån är av djävulen själv.

Psalm 33:11
Psalm 119:89
Psalm 119:152
Jesaja 40:8
Jesaja 55:11
1 Pet 1:25
Citera
2023-11-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Dessa verser nedan är tydliga. Guds ord är inristade, de består för evigt och de kommer aldrig att förändras. Allt som har behövt sägas för mänskligheten finns i skriften. Allt som kommer efteråt och utifrån är av djävulen själv.

Psalm 33:11
Psalm 119:89
Psalm 119:152
Jesaja 40:8
Jesaja 55:11
1 Pet 1:25
Du har fel.

Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. 1Kor 13

Det profetiska är begränsat, därför är till och med apostelns kunskap begränsad. Om han inte har exakt kunskap, hur ska han ge oss exakt kunskap genom sina brev? Vi kommer att ha exakt kunskap I framtiden, i himlen, precis som Paulus skrev.
Citera
2023-11-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har fel.

Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. 1Kor 13

Det profetiska är begränsat, därför är till och med apostelns kunskap begränsad. Om han inte har exakt kunskap, hur ska han ge oss exakt kunskap genom sina brev? Vi kommer att ha exakt kunskap I framtiden, i himlen, precis som Paulus skrev.

Snälla kan du bara sluta tjafsa emot bibeln. Guds skrivna ord är sagt. Bibeln behöver inget komplement utifrån. Allt vi behöver är bibeln Guds skrivna ord. Håller du med eller ska du fortsätta tjafsa emot sanningen i bibeln?
Citera
2023-11-09, 13:24
Medlem
Citat:
Tänkte du på denna länk.
Där organisationen påstår sig vara profeter dessutom. https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1955364

Den ligger precis i linje med vad broder T nyss skrev till dig, men jag tänkte på att att påstod att du brydde dig om människors ord när du blev upprörd eller åtminstone häpen över förbudet av oberoende studier. Då var det "bara" människor ord, trots att han torde veta att organisationen förväntar sig lydnad gentemot det man publicerar. Det är precis samma dubbelhet i båda resonemangen.
Organisationen vill ha auktoritet men inte ta ansvar.
Citera
2023-11-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Precis så fick jag det förklarat för mig, men också att ordet inte används inom JV för att det används i så många andra kyrkor och man vill inte göra som dom.

Vilket jag tycker är konstigt då man hittar uttrycket överallt i bibeln

Sedan Rutherfords tid, fr a sedan man antog namnet JV 1931 har det varit en företagside att markant skilja sig från andra kyrkor.
Citera
2023-11-09, 13:32
Medlem
Citat:
Snälla kan du bara sluta tjafsa emot bibeln. Guds skrivna ord är sagt. Bibeln behöver inget komplement utifrån. Allt vi behöver är bibeln Guds skrivna ord. Håller du med eller ska du fortsätta tjafsa emot sanningen i bibeln?
Du har fel. Paulus skriver att det profetiska är begränsat, för det ger en otydlig bild av vad som komma skall. Jesus sa samma sak.

Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det. Matt 13:17

Profeterna före Jesus fick inte veta allt, så hur kan du tro att du vet allt och dessutom har sanningen när många av era doktriner har visat sig vara fel? Inte ens Paulus, en profet EFTER Jesus, trodde att han hade exakt kunskap. Varför tror du inte på vad profeterna Jesus och Paulus säger?
Citera
2023-11-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Jag kommer ihåg en gång för länge sedan. Det var en kille som efter en skada behövde blod.

Men enligt hans föräldrar som var Jehovas vittnen, gick det inte för sig. Andra personers blod osv..

Men det jag kommer ihåg allra mest, var att han inte kunde äta smågodis, eftersom det enligt hans föräldrar kunde innehålla spår av blod.

Det känner jag igen från min barndom. Smågodis sades innehålla billigt gelatin som gjordes av slaktavfall vilket kunde innehålla små mängder blod.
Citera
2023-11-09, 13:35
Medlem
Citat:
Du har fel. Paulus skriver att det profetiska är begränsat, för det ger en otydlig bild av vad som komma skall. Jesus sa samma sak.

Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det. Matt 13:17

Profeterna före Jesus fick inte veta allt, så hur kan du tro att du vet allt och dessutom har sanningen när många av era doktriner har visat sig vara fel? Inte ens Paulus, en profet EFTER Jesus, trodde att han hade exakt kunskap. Varför tror du inte på vad profeterna Jesus och Paulus säger?

Du talar om framtida profetior som människor ännu inte fick uppleva där och då. Jag talar om bibeln Guds ord.
Citera
2023-11-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Om vi lämnar det rent teologiska så är min erfarenhet att det finns väldigt trevliga individer som är Jehovas vittnen. Jag har haft JV både som klass- och arbetskamrater och de har varit goda sådana. Men - det har varit nära på omöjligt att umgås närmare med dem utanför skolan eller arbetet. För då har det handlat om att man skall följa med till Rikets sal eller andra JV-aktiviteter. Så det har inte gått att umgås på fritiden alls. Man kan ju undra varför det är så.

JVn avråds med skärpa från socialt umgänge med icke-JVn, sådana som går under benämningen"världsliga". Dessa anses vara dåligt umgänge, vilket faktiskt också JVn som är svaga i tron också anses vara.
Citera
2023-11-09, 13:46
Medlem
Citat:
Du talar om framtida profetior som människor ännu inte fick uppleva där och då. Jag talar om bibeln Guds ord.
Vilka då? Och vilka är profeterna som profeterat?

«Allt detta sade Jesus till folket i liknelser, och han talade enbart i liknelser till dem, för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse. Matt 13

Varför fick inte Mose veta det Jesus förkunnade? Varför väntade Gud med att avslöja delar av det som varit dolt sedan världens skapelse? Om nu hela bibeln är allt vi behöver veta och ingenting behöver tilläggas? Trots att Paulus säger att vår kunskap ännu är begränsad? Du är en grundlurad, indoktrinerad sektmedlem vars ledare har lurat dig med att du har sanningen, ett påstående som bibeln själv visar är en lögn.
Citera
2023-11-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Han citerade en bibelvers där det står om incestliknande förhållanden, surdeg och hur den påverkar hela degen osv, så jag förstår att det finns bibelstöd för att någon kan åka ut ur församlingen.

Sen stod det något om att inte ha samröre med denne och att inte äta med den.

Men ändå, jag såg en videosnutt på youtube från ett av deras möten - det handlade om ett par föräldrar som vägrade att svara i telefonen när deras dotter ringde, alltså uppmuntras det till utfrysning/behandla t.om familjemedlemmar som döda.

Hur rättfärdigar man detta, TTSP?

Jag försöker hitta info på jw.org, men det är väldigt ytligt.
Naturligtvis måste det finnas ett starkt fundament till detta i bibeln, för att behandla framför allt familjemedlemmar på detta sätt kan vara traumatiskt och farligt för alla inblandade?

Ändå har du gått tillbaka till denna traumatiska och farliga miljö, Mankers😜😁

Du vet att JV är besatta av att hålla församlingen ren, som de/ni kallar det. Men som du vet är det ett sätt att hålla medlemmarna i schack och kunna kontrollera dessa. Vem önskar bli totalt utfrusen av vänner och familj?
Citera
2023-11-09, 14:42
Medlem
Citat:
Vilka då? Och vilka är profeterna som profeterat?

«Allt detta sade Jesus till folket i liknelser, och han talade enbart i liknelser till dem, för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse. Matt 13

Varför fick inte Mose veta det Jesus förkunnade? Varför väntade Gud med att avslöja delar av det som varit dolt sedan världens skapelse? Om nu hela bibeln är allt vi behöver veta och ingenting behöver tilläggas? Trots att Paulus säger att vår kunskap ännu är begränsad? Du är en grundlurad, indoktrinerad sektmedlem vars ledare har lurat dig med att du har sanningen, ett påstående som bibeln själv visar är en lögn.

Blir lite nyfiken. Vart har du lärt dig diskutera utifrån skriften som du gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in