Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-09, 05:57
Medlem
]
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är det inte vilka människor som helst som skrivit detta.
Ett rimligt krav vore väl snarare att upplysa dopkandidater om det citerade.

Handen på hjärtat, broder Titties; hade du låtit döpa dig om du visste vad Cellskapet skulle komma att säga om det lämpliga att vara aktiv på diskussionsforum?😜😁

Handen på hjärtat destruktiva UschUsch, det förändrar inte bibelns budskap t.ex. om att endast fadern Jehova är Gud, och sonen är herre:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus " (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Det är i princip enbart Jehovas vittnen som lär ut denna sanna lära.

Och att Guds namn är Jehova:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James Version, exakt så som det står med Guds namn)

Trots att t.ex. Bibel2000 döljer Guds namn i deras översättning:

"Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?« Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.«

Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren
(Jehova), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:13-15 Bibel2000)

Det finns massor med sanningar som Jehovas vittnen lär ut, det förtar inte om dom gör misstag eller tidigare har lärt ut vissa läror som har varit fel. Det kanske kommer som en överraskning för dig, men Jehovas vittnen är helt vanliga ofullkomliga människor som försöker förstå och tolka bibeln. Visa mig vilken annan grupp är närmare bibelns sanningar än Jehovas vittnen, jag skulle inte ha något problem att gå över till den gruppen.

Tror du i din vildaste fantasi att jag skulle vara attraherad av att följa i dina fotspår och lyssna på dig som trakasserar Jehovas vittnen och mobbar mig personligen?
Vad är det för liv som du erbjuder? Bitterhet och att dag ut och dag in ägna sin vakna tid till att spy ut över Jehovas vittnen om hur dåligt du egentligen mår? Är det ett liv att sträva efter?
Citera
2023-11-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det låter lite som teater och drama, men i alla fall.

Varför tror du att det finns ett krav på dig att först läsa all litteratur sedan organisationens start, innan dop? Underligt. Menar du att du inte skulle ha överlämnat dig till Gud på grund av vad människor skrivit i litteraturen?

Av vilken anledning valde du att bli döpt?

Att inleda med att försöka trivalisera min reaktion är inte snällt av dig.
Eftersom att det uppenbarligen finns ett krav på mig att acceptera allt, oavsett vad det är, efter mitt dop. Jag menar att jag hade kunnat gjort ett mer korrekt val att döpa mig utifrån att jag faktiskt känner till dessa uppenbarligen dolda regler som inte står i bibeln.

Jag döpte mig pga min tro på Jehova Gud, Jesus Kristus, heliga anden och sanningen som består av Jesus och Guds ord bibeln. Vad säger bibeln om anledningen till att vi ska döpa oss?

Varför döpte du dig?
Senast redigerad av Visheten 2023-11-09 kl. 09:06.
Citera
2023-11-09, 09:04
Medlem
Hur många medlemmar finns det i Sverige inom JV?
Citera
2023-11-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Eftersom att det uppenbarligen finns ett krav på mig att acceptera allt, oavsett vad det är, efter mitt dop.

Var står det att det är ett krav att acceptera allt?

Citat:
Jag menar att jag hade kunnat gjort ett mer korrekt val att döpa mig utifrån att jag faktiskt känner till dessa uppenbarligen dolda regler som inte står i bibeln.

Vilka regler menar du att du måste följa som inte står i bibeln?

Citat:
Jag döpte mig pga min tro på Jehova Gud, Jesus Kristus, heliga anden och sanningen som består av Jesus och Guds ord bibeln. Vad säger bibeln om anledningen till att vi ska döpa oss?

Men du gav sken tidigare av att du hade valt att inte bli döpt på grund av vad människor skrivit i litteraturen.

Så hur vill du ha det? Blev du döpt på grund av vad som står i bibeln, eller på grund av vad människor säger?

Och om du hade vetat det du vet nu, så hade du alltså inte blivit döpt? Men säger inte bibeln att man ska bli döpt? Varför har du rätt i att inte bli döpt på grund av vad människor säger, är det inte Gud du ska rätta dig efter och stå till svars för?

Citat:
Varför döpte du dig?

Jag valde att bli döpt på grund av vad som står i bibeln, inte på grund av vad människor säger och påstår.
Citera
2023-11-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Hur många medlemmar finns det i Sverige inom JV?

Högsta antal förkunnare 2022 Sverige: 22 464

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Jehovas-vittnens-v%C3%A4rldsvida-tj%C3%A4nste%C3%A5rsrapport-2022/Statistik-f%C3%B6r-l%C3%A4nder-och-omr%C3%A5den-2022#p1927:~:text=Sverige,22%C2%A0464
Senast redigerad av ttsp 2023-11-09 kl. 09:41.
Citera
2023-11-09, 10:15
Medlem
Citat:
Högsta antal förkunnare 2022 Sverige: 22 464

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Jehovas-vittnens-v%C3%A4rldsvida-tj%C3%A4nste%C3%A5rsrapport-2022/Statistik-f%C3%B6r-l%C3%A4nder-och-omr%C3%A5den-2022#p1927:~:text=Sverige,22%C2%A0464

aha tack. I sverige är de ju inte en av de största församlingarna eller samfunden och det kommer nog bli mindre
Citera
2023-11-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
aha tack. I sverige är de ju inte en av de största församlingarna eller samfunden och det kommer nog bli mindre

Det är möjligt, det är ju inte så att dom flesta i Sverige älskar bibeln direkt. Dom flesta bryr sig inte om vad som står i bibeln, och så är det i hela världen också mer eller mindre. Men det är inte kvantiteten som är det viktiga, tvärtom så profeterar Jesus:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

"Någon frågade Jesus : »Herre, är det bara några få som blir räddade?« Han sade till dem: »Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas. " (Lukas 13:23-24 Bibel2000)

Det är bara dom döda fiskarna som följer strömmen, och följer den breda bekväma vägen.

Och att många hatar och ser ner på Jehovas vittnen gör inte saken enklare, det är nog inte många som väljer sanning och rättfärdighet framför ett bekvämt liv med materiella saker och sinnliga njutningar:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar;... De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

"Det som föll bland tistlarna, det är de som hör ordet men som längre fram kvävs av livets bekymmer, rikedomar och nöjen och aldrig ger mogen skörd. Men det som kom i den goda jorden, det är de som hör ordet och tar vara på det i ett gott och rent hjärta och genom uthållighet bär frukt." (Lukas 8:14-15 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2023-11-09 kl. 10:36.
Citera
2023-11-09, 12:14
Medlem
Citat:

Men du gav sken tidigare av att du hade valt att inte bli döpt på grund av vad människor skrivit i litteraturen.

Så hur vill du ha det? Blev du döpt på grund av vad som står i bibeln, eller på grund av vad människor säger?

Och om du hade vetat det du vet nu, så hade du alltså inte blivit döpt? Men säger inte bibeln att man ska bli döpt? Varför har du rätt i att inte bli döpt på grund av vad människor säger, är det inte Gud du ska rätta dig efter och stå till svars för?

Jag valde att bli döpt på grund av vad som står i bibeln, inte på grund av vad människor säger och påstår.

I s f kan du skita i precis allt vad yrande kretsen säger och organisationen låter publicera eftersom dessa utgörs av just människor. Det var ju bra att veta.
Enligt detta resonemang kan ju Visheten och alla andra JV på samma sätt högaktningsfullt strunta i det som organisationen säger och publicerar. Det är ju bara människoord.😃

Men det finns ett aber......alla vet vilket.
Citera
2023-11-09, 12:26
Medlem
Citat:
Att inleda med att försöka trivalisera min reaktion är inte snällt av dig.
Eftersom att det uppenbarligen finns ett krav på mig att acceptera allt, oavsett vad det är, efter mitt dop. Jag menar att jag hade kunnat gjort ett mer korrekt val att döpa mig utifrån att jag faktiskt känner till dessa uppenbarligen dolda regler som inte står i bibeln.

Varför döpte du dig?

Du vet att JVn (även ett sådant här i tråden) tenderar bagatellisera eller totalt avfärda människors känslor. Det är tråkigt att se sådant, men är man observant så märks det väldigt tydligt.

Sedan resonerar han väldigt märkvärdigt.....för att inte säga något värre. Han menar att artikeln vi läste är något som människor skrivit. Samtidigt är organisationen Guds jordiska organisation och yrande kretsen är han jordiska språkrör.
Citera
2023-11-09, 12:38
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Min teori är att de som kommer med från tjänsten på fältet ofta är lite kantstötta ensamma människor som ofta ger ett kufiskt intryck. Ofta gäller det ensamstående män.
Kvinnor som kommer med har i många fall fått törnar i livet och har haft problem med tillit och relationer. Kanske känner sig sådana hemma i en församling där alla får spela upp sitt bästa jag, dessutom iklädda propra kläder bland andra propert klädda. Det blir lite grand som en skyddad verkstad, en kontrast mot den tunga och grå vardagen. Spelar de sina roller bra blir de accepterade och en självklar del av gemenskapen.
Bland de infödda är det mer spretigt. En del från podiefamiljer kan jargongen och vet att föra sig i församlingen. Det är hemmaplan, de har naturlig status i församlingen,men av dem kan vissa också leva dubbelliv och tänka väldigt mycket på gränserna när det gäller nöjen, fester och liknande .
Sen har vi naturligtvis de duktiga som slutade skolan efter nian och blev pionjärer (ofta tjejer) tog städjobb på deltid och kanske gifte sig tidigt. Ibland gick detta bra, men ibland blev det realitetskrasch när livet blev som det blev.
Med andra ord söker sig människor ofta till något annat, kanske religion eller fest, när de är missnöjda med tillvaron eller bara uttråkade. Inget som direkt överraskar.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur ska jag kunna bevisa att Jesus är Mikael, att han valde ut Bibelforskarna år 1919 när det inte står i Bibeln? Det är ju din organisation som lär ut detta, den organisation du tror på och följer, bevisbördan faller ju på dig.
Det är bara att inse att det i stort sett inte finns något Jehovas vittne som intresserar sig får sådana detaljer. Lärorna har dessutom visat sig vara fel ett otaligt antal gånger och det känner många av de äldre medlemmarna till. Sedan är detta absolut inte något som är unikt med Jehovas vittnen. Alla religioner yrar runt med sina irrläror. Kräver man att religionen man engagerar sig i är helt fläckfri både gällande medlemmarna och teologin så gör man bäst i att hålla sig borta från religionsutövande.
Citera
2023-11-09, 12:52
Medlem
Citat:

Nu är du inte uppriktig gällande verkligheten inom våra församlingar. Människorna påverkar och styr och kontrollerar en. Om du följde min konversation i tråden så har de presenterat info från vår sida som jag reagerade på. Förresten vad tycker du om att vår organisation påstår sig vara profeter enligt denna paragraf i vår egen literatur https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1955364
Senast redigerad av Visheten 2023-11-09 kl. 12:54.
Citera
2023-11-09, 12:53
Medlem
Citat:
Du vet att JVn (även ett sådant här i tråden) tenderar bagatellisera eller totalt avfärda människors känslor. Det är tråkigt att se sådant, men är man observant så märks det väldigt tydligt.

Sedan resonerar han väldigt märkvärdigt.....för att inte säga något värre. Han menar att artikeln vi läste är något som människor skrivit. Samtidigt är organisationen Guds jordiska organisation och yrande kretsen är han jordiska språkrör.

Tänkte du på denna länk.
Där organisationen påstår sig vara profeter dessutom. https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1955364
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in