2010-01-29, 17:20
Medlem
Shenaniganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har inget behov av att veta i vilka fall det rör sig om skitig import eller kärlek.
Det finns och jag tar avstånd från det.
Vilken typ det troligen är kan man troligen utröna enbart visuellt.

Det jag menade är att stigmatiseringen du talade om inte bara grundar sig i ekonomi. Thaiimporten blir mer laddad eftersom många anser att asiaterna även har ett kulturellt underläge. Kvinnorna har redan i bagaget med sig att de ska bete sig på ett sätt vilket gör att de redan är underordnade mannen.

Det kulturella du pratar om kallas Kreng Jai, vore väldigt interessant att höra vad du vet om det eftersom du får det att låta negativt?
Citera
2010-01-29, 20:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jo, men då är det som jag skrev inte ekonomi som är problemet för dig (eftersom fattiga länder var okej) utan att du anser att man ska hålla sig till sin kultur när man dejtar.
Vilka kulturer utöver den asiatiska (Asien är för övrigt stort med många olika kulturer) är no-no enligt dig?

När du skrev om stigmatiseringen gällande JUST kvinnor från Asien så trodde jag att du talade om aspekten utifrån generell basis och inte från mig personligen. Därför skrev jag att det inte ENBART handlade om ekonomi utan även om andra aspekter som gör att många människor just hänger upp sig på asienimporter.

Jag har inga issues gällande vare sig kultur eller ekonomi så länge som det handlar om kärlek och inte konvenans där en part kan välja en annan pga den andres beroendeställning.
Citera
2010-01-29, 20:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shenanigans
Det kulturella du pratar om kallas Kreng Jai, vore väldigt interessant att höra vad du vet om det eftersom du får det att låta negativt?

Vad jag vet om vad?

Jag ogillar allt som handlar om att människor uppfostras in i roller istället för att följa sin inre vilja.
Spelar ingen roll ifrån vilket samhälle eller land man kommer ifrån.

Innan tjatet kommer upp om att vi alla är fast i roller så är det skillnad på att uppfostras in i en stereotyp roll utan rättighet att ifrågasätta och bryta mönstret mot att omedvetet präglas med möjlighet att påverka.

Det är även stor skillnad när två olika kulturer möts.
Ex har jag sett hur svenska män utnyttjar det faktum att deras importer har en annan kultur och bortsett från ekonomin tror jag många av importerna skulle fått det bättre med en vettig man "hemifrån".
Att det uppkommer kulturkrockar i relationer är knappast något nytt begrepp.
Citera
2010-01-30, 01:31
Medlem
Citat:
Fetstilta tar oss tillbaka till påståendet att det är något mentalt fel på denna typ av män.

För att man bryr sig om en som har det sämre?

Ok, då har jag lärt mig något nytt idag med då...

Tror vi är lite väl mycket så att vi alltid ska se någon vinning i allt i det här landet som inte kanske finns i lika hög grad annars...?

Citat:
Det här var verkligen supermuppigt skrivet.

Tack!
Citera
2010-01-30, 01:34
Medlem
Något som thai- och öststatsbrudar har gemensamt är väl synen på ålder i många fall, de vill ha lite äldre män. Inte 20 - 70-kombo men lite äldre, antagligen för att de männen har lyckats skrapa ihop ett bra liv. De utgår väl från det enda de vet från sina hemtrakter/hemland antar jag.
Citera
2010-01-30, 13:39
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermuppen
För att man bryr sig om en som har det sämre?

Jag tror inte på relationer som bygger på den helige samaritprincipen, martyrprincipen och ömkansprincipen.

Därtill:
Det finns både män och kvinnor som stolt slår sig för bröstet med att de ser att deras partner behöver dem, att de är sin partners räddning osv.
Ynkliga människor utan uns av aktning och självständighet, de dryper av behovet av att vara behövda.*Ynk ynk blääää*
Citera
2010-01-30, 16:25
Medlem
Citat:
Jag tror inte på relationer som bygger på den helige samaritprincipen, martyrprincipen och ömkansprincipen.

Därtill:
Det finns både män och kvinnor som stolt slår sig för bröstet med att de ser att deras partner behöver dem, att de är sin partners räddning osv.
Ynkliga människor utan uns av aktning och självständighet, de dryper av behovet av att vara behövda.*Ynk ynk blääää*

Ja, det är ju att stå längst ut på plankan åt ena sidan.
Och vi i det här landet står väl på andra sidan nu, INGEN ska tro att jag behöver dem det minsta lilla..."kan själv"...

Men så är 85% singlar på Kungsholmen med.

Tycker det har gått lite till överdrift.

Att sätta på sig kläder för att man vet att man fryser ihjäl är självbevarelsedrift.
Att sätta på sig lika mycket kläder på sommaren med för att det är trend är INTE självbevarelsedrift, det är en roll man klär på sig för att passa in.

Vi lägger ju mer bara mer och mer fokus på att vara självständiga...så mycket att jag tror många väntar på att bli kära i huvudet och inte i hjärtat, för man tillåter sig inte falla. Man är för rädd för att bli beroende av någon...för det får man inte.
Citera
2010-01-30, 16:27
Medlem
Citat:

Därtill:

Tror en thaitjej inte direkt har det fetstilta i fokus, hon vill nog mer överleva.

Verkar inte som du har så stor koll på hur det funkar utan pratar ur din egna synvinkel bara.
Har man inte varit i den sitsen så är det väl svårt, jag vet inte heller eftersom jag inte är en fattig thaitjej, men det säger ju sig själv att om något är det sista en SVENSK brud skulle göra...som att gå på gatan, men de där borta gör det ändå så måste ju nåt vara RIKTIGT illa? Eller är det för att det är roligt som de gör det?
Citera
2010-01-31, 10:23
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
finns det några bra kostnadsfria dejtingsajter med asiatiska tjejer?.

http://www.dateinasia.com/
Citera
2010-01-31, 10:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Tror en thaitjej inte direkt har det fetstilta i fokus, hon vill nog mer överleva.

Verkar inte som du har så stor koll på hur det funkar utan pratar ur din egna synvinkel bara.
Har man inte varit i den sitsen så är det väl svårt, jag vet inte heller eftersom jag inte är en fattig thaitjej, men det säger ju sig själv att om något är det sista en SVENSK brud skulle göra...som att gå på gatan, men de där borta gör det ändå så måste ju nåt vara RIKTIGT illa? Eller är det för att det är roligt som de gör det?

Jag talade inte om thaitjejer specifikt utan människor, vilka som helst, som är torskar på hållhakar och som gärna ser att partnern har en beroendeställning.

"Därtill:
Ynkliga människor utan uns av aktning och självständighet, de dryper av behovet av att vara behövda.*Ynk ynk blääää"

Självklart har importerna ett skitliv, annars skulle de väl inte nappa på de i regel sunkiga och knepiga män som importerar dem.
Det är bara att hoppas att deras läskiga svenska män uppträder föredömligt genom att uppmuntra och hjälpa sina importer till utbildning, arbete och knyta kontaktnät.
Så hon efter några år kan välja om hon vill stanna hos honom eller lämna honom.
Citera
2010-01-31, 13:20
Medlem
Citat:
Jag talade inte om thaitjejer specifikt utan människor, vilka som helst, som är torskar på hållhakar och som gärna ser att partnern har en beroendeställning.

"Därtill:
Ynkliga människor utan uns av aktning och självständighet, de dryper av behovet av att vara behövda.*Ynk ynk blääää"

Självklart har importerna ett skitliv, annars skulle de väl inte nappa på de i regel sunkiga och knepiga män som importerar dem.
Det är bara att hoppas att deras läskiga svenska män uppträder föredömligt genom att uppmuntra och hjälpa sina importer till utbildning, arbete och knyta kontaktnät.
Så hon efter några år kan välja om hon vill stanna hos honom eller lämna honom.

Jo, på sätt och vis så vet jag även att det finns de du beskriver vilket är jävligt synd. För att de inte får nåt annat osv...men samtidigt är det ju självklart att de åker och träffar en. Patetiskt? Ja, kanske. Lathet? Säkert det också. Prestige? Ja, man slipper göra sig till för en svensk kvinna vilket säkerligen är det man får göra om man ska ha tag i en sån. Där det däremot är tvärtom i många fall. Kvinnor föraktar de män som skapar en beroendeställning till sig för andra kvinnor, men hemma ska man nästan krypa och allt ska vara tip-top för att man ska kunna få tag i en vanlig tjej? Och det finns hur många singlar som helst...det tycker ju på nåt.

Sista meningen där låter bara lite konstig för mig...som om man vet innan att hon kommer säkert inte att stanna men det är ju min plikt att klä på henne med utbildning och allt hon behöver så hon kan dra sen?

Tror du att de män som åker till Thailand för att få tag i en tjej tänker så? Att de redan från början VILL att hon drar?
Citera
2010-01-31, 13:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Sista meningen där låter bara lite konstig för mig...som om man vet innan att hon kommer säkert inte att stanna men det är ju min plikt att klä på henne med utbildning och allt hon behöver så hon kan dra sen?

Tror du att de män som åker till Thailand för att få tag i en tjej tänker så? Att de redan från början VILL att hon drar?

Om han hjälper henne till självständighet och ger henne valmöjligheter så kommer han bli varse vad han betyder för henne.
Att inte vilja ge henne den möjligheten utan vingklippa för att säkra att hon blir kvar är ju inget annat än sjukt.

Vill hon bara gå hemma och bli försörjd so fine, du har hon själv valt och han fick ju verkligen vad han ville ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in