2016-03-09, 12:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag undrar om det finns något sätt att få "Mitt innehav" på börsskärmen att uppdateras i realtid. Känns ju som att syftet med börsskärmen är att kunna samla många olika saker och se hur de uppdateras löpande.

Hej!

I nuläget uppdateras inte kontoöversikten automatiskt, varken under mina sidor eller på börsskärmen. jag kan hålla med om att det vore praktiskt med pushkurser på börsskärmen men under kontoöversikten på mina sidor har vi aktivt valt bort den eftersom det lätt blir oöverskådligt om man har många värdepapper. Jag för vidare din input!

Återkom gärna med fler frågor och förslag.

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-03-09, 13:27
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Är rookie på detta så har som sagt ingen koll.

Men skattar jag på mitt belopp jag har på kontot tre ggr om året eller på summorna jag har satt in?

Ex om jag har totalt saldo på 10000 och av dessa har jag satt in tre tusen, skattar jag då schablon på 10000 eller de tre tusen?

Hej!

Här kommer ett utdrag från vår information om beskattning på ISK, jag hoppas den kan reda ut lite frågetecken.

"Skatten beräknas årligen utifrån en fjärdedel av summan för:

Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
Insättningar till kontot (utdelningar räknas inte som insättningar)
Överföringar av värdepapper.
Detta kapitalunderlag multipliceras sedan med (statslåneräntan per 30 november året före beskattningsåret + ett tillägg på 0,75 procentenheter)

Summan du får fram beskattas med 30 %.

Avanza kommer att räkna ut schablonintäkten och lämna kontrolluppgift till Skatteverket. Schablonintäkten är förtryckt i din deklaration."

Återkom gärna om du har fler frågor kring det här!

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-03-10, 18:10
Medlem
Tack för svaret Avanza! Fattar inte helt hundra ändå men det lär jag mig säkert senare.

Dock undrar jag om jag köper aktier för 1000 kr, betalar jag isåfall 2,5kr på det köpet?
Alltså kan jag bara köpa för 997,5kr om jag inte ska komma minus på kontot?

Sen undrade en vän, om man kunde bli skyldig pengar om ens aktier går ner... Det kan man väl inte? Investerar jag för en krona kan man väl aldrig bli skyldig tre t ex?
Citera
2016-03-10, 19:12
Medlem
Citat:
Dock undrar jag om jag köper aktier för 1000 kr, betalar jag isåfall 2,5kr på det köpet?
Alltså kan jag bara köpa för 997,5kr om jag inte ska komma minus på kontot?

Ja, om du har courtagklass Mini.

Citat:
Sen undrade en vän, om man kunde bli skyldig pengar om ens aktier går ner... Det kan man väl inte? Investerar jag för en krona kan man väl aldrig bli skyldig tre t ex?
Nej, du kan bara förlora den summa du satsat.
Citera
2016-03-11, 16:55
Medlem
Hej Avanza,

Jag har öppnat konto åt min pappa dit jag sätter in lite födelsedags- och julklappspengar och handlar lite olika aktier åt honom i småposter. Idag sålde jag på hans konto 5 st Castellum (=650 kr) och upptäckte nu när jag gick in att han fått ett meddelande om "Otillbörlig marknadspåverkan". Det står visserligen högst upp i meddelandet att det inte är riktat till honom personligen utan är "allmän information" men det känns ändå som att det hänger ihop med den order om 5 st aktier som jag la. Är det här någonting som skickas ut automatiskt när man gör avslut på mindre summor? Ordern var trots allt hela hans innehav i Castellum och gick till avslut mitt emellan spreaden, så det var inte direkt något försök till att påverka kursen.
Citera
2016-03-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hej Avanza,

Jag har öppnat konto åt min pappa dit jag sätter in lite födelsedags- och julklappspengar och handlar lite olika aktier åt honom i småposter. Idag sålde jag på hans konto 5 st Castellum (=650 kr) och upptäckte nu när jag gick in att han fått ett meddelande om "Otillbörlig marknadspåverkan". Det står visserligen högst upp i meddelandet att det inte är riktat till honom personligen utan är "allmän information" men det känns ändå som att det hänger ihop med den order om 5 st aktier som jag la. Är det här någonting som skickas ut automatiskt när man gör avslut på mindre summor? Ordern var trots allt hela hans innehav i Castellum och gick till avslut mitt emellan spreaden, så det var inte direkt något försök till att påverka kursen.
Blir intressant att höra vad Avanza säger.
Citera
2016-03-11, 18:36
Medlem
Fick också det där meddelandet

Det jag har hittat som jag tror är orsaken till detta meddelande är att i en av mina certifikat så gjordes ett väldigt konstigt köp igår, certifikatet låg kring 0,80 o sen utan några köp i mellan så gjordes ett köp på runt 1,30, några affärer gjordes där uppe innan det senare sjönk ner till mer vanlig nivå igen.

Jag tycker det låter ganska mycket som det avanza påpekade, att man inte får göra en "enpetare" dvs försöka höja certifikatet till högre en dess naturliga värde genom att göra ett köp till väldigt mycket högre än vad värdet vanligtvis borde ligga på.

Va tror ni om det? Har jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?
Citera
2016-03-11, 18:46
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Hej Avanza,

Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Blir intressant att höra vad Avanza säger.

Citat:
Ursprungligen postat av VictorvonW
Fick också det där meddelandet

Det jag har hittat som jag tror är orsaken till detta meddelande är att i en av mina certifikat så gjordes ett väldigt konstigt köp igår, certifikatet låg kring 0,80 o sen utan några köp i mellan så gjordes ett köp på runt 1,30, några affärer gjordes där uppe innan det senare sjönk ner till mer vanlig nivå igen.

Jag tycker det låter ganska mycket som det avanza påpekade, att man inte får göra en "enpetare" dvs försöka höja certifikatet till högre en dess naturliga värde genom att göra ett köp till väldigt mycket högre än vad värdet vanligtvis borde ligga på.

Va tror ni om det? Har jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?

Allt handlar givetvis om ditt uppsåt. Det är klart att du får göra mindre affärer, du får göra hur små affärer du vill. Men om du gör en mindre affär med avsikt att påverka, det är då det faller inom otillbörlig marknadspåverkan. Detsamma gäller om du snabbt drar tillbaka ordrar; med andra ord placerar ordrar bara för den sakens skull och helt saknar avsikt att ordern ska gå till avslut.

Alla banker och mäklare är under ständig press att hålla ned saker som smutsig handel och penningtvätt m.m. Jag har själv fått meddelandet. Antagligen skickas det ut till väldigt många kunder i hopp om att få någon som sysslar med detta att sluta.
Citera
2016-03-11, 21:08
Medlem
Nästa noobie-fråga... Om jag köper aktier i t ex Manchester U. då handlar jag i USD ju, betalar man nåt extra för det? Iom att det är dollar? Är det samma courtage som om jag handlar svenska bolag?
Citera
2016-03-11, 21:12
Medlem
Citat:
Nästa noobie-fråga... Om jag köper aktier i t ex Manchester U. då handlar jag i USD ju, betalar man nåt extra för det? Iom att det är dollar? Är det samma courtage som om jag handlar svenska bolag?

Ja, du betalar ett högre courtage för utländska aktier:
https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/oversikt/handel-utland.html

Sen betalar du även en växlingsspread på 0,25% per växling.

Tänk också på att du får valutaexponering mot innehavet. Du påverkas alltså inte bara av hur bra det går för aktien, utan också hur växelkursen USD/SEK rör sig.

Aktien kan alltså stiga men du gå back ändå, för att växelkursen gått i fel riktning.
Citera
2016-03-11, 21:50
Medlem
Citat:
Hej Avanza,

Jag antar att alla fått samma meddelande så det finns ingen anledning att överreagera Möjligen har det kommit i samband med en order. Gjorde nämligen själv en liknande liten affär hos Avanza idag, vid större affärer så använder jag mig av Nordnet såklart.

Varför säljer du Castellum är väl den stora frågan här?
Citera
2016-03-12, 21:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
Har ni på Avanza någon kommentar angående kritiken ni fick i senaste avsnittet av Börspodden, gällande era affärsförslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in