2017-10-13, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi har nu emitterat Bull och Bear omx x18 via Avanza Markets! Du hittar dem här:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-certifikat.html?name=&leverages=18.0&sortField=TOT AL_VALUE_TRADED&sortOrder=DESCENDING

/Florence, Avanza

Whaoo, Va snabba ni var !!
Skall provas i dessa Bull tider !
Citera
2017-10-13, 16:12
Medlem
RetchingHorrors avatar
Hur ser inloggningen ut på Avanza? Är det bara användarnamn och lösenord som gäller eller kan man få någon säkrare lösning typ dosa eller SMS-kod?
Citera
2017-10-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetchingHorror
Hur ser inloggningen ut på Avanza? Är det bara användarnamn och lösenord som gäller eller kan man få någon säkrare lösning typ dosa eller SMS-kod?

Jag loggar in med mobilt BankID
Citera
2017-10-13, 17:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetchingHorror
Jag har för mig att man kan säkra upp sitt konto genom att "misslyckas" med inloggning via lösenord och därefter fungerar bara bankID.
Citera
2017-10-14, 14:40
Medlem
Vad händer med mina aktier om Avanza skulle konka?
Citera
2017-10-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Vad händer med mina aktier om Avanza skulle konka?

Har du aktier på en vanlig depå eller ISK så står du som direkt ägare till aktierna och påverkas inte av att banken du har dem hos går i konkurs.

Har du aktier i en kapitalförsäkring så äger du inte själv aktierna direkt utan de ägs av banken och du har sedan en fordran mot banken. Men det finns enormt mycket regler runt detta från myndigheternas sida, bland annat om att aktierna ska ligga separerat från bankens verksamhet så risken att det skulle bli problem i ett sånt fall är i praktiken noll.
Citera
2017-10-14, 16:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har du aktier på en vanlig depå eller ISK så står du som direkt ägare till aktierna och påverkas inte av att banken du har dem hos går i konkurs.

Har du aktier i en kapitalförsäkring så äger du inte själv aktierna direkt utan de ägs av banken och du har sedan en fordran mot banken. Men det finns enormt mycket regler runt detta från myndigheternas sida, bland annat om att aktierna ska ligga separerat från bankens verksamhet så risken att det skulle bli problem i ett sånt fall är i praktiken noll.

Jag trodde som du, men vet inte vad jag ska tro efter att jag just såg detta på Avanzas hemsida:

Citat:
Aktuellt från Avanza

9 okt 2017, kl 09.15
Visste du att...?

Insättningsgarantin är ett skydd som innebär att du får ersättning av staten om den bank eller det institut där du har dina pengar går i konkurs. Skyddet ersätter upp till 950 000 kr per person och institut och gäller bara rena pengar. Om du har investeringar i värdepapper och du inte kan få ut dessa vid en konkurs är de skyddade av investerarskyddet upp till 250 000 kr per kund och institut.

Det skadar ju inte med en kommentar från Avanza, eftersom de svarar i denna tråd. Jag kände obehag när jag läste det där.
Citera
2017-10-14, 16:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag trodde som du, men vet inte vad jag ska tro efter att jag just såg detta på Avanzas hemsida:

Det skadar ju inte med en kommentar från Avanza, eftersom de svarar i denna tråd. Jag kände obehag när jag läste det där.

Ja det finns ett investerarskydd för aktier men i praktiken behövs inte detta pga av det som Baste skrev, mer som hängslen och livrem alltså.
Citera
2017-10-14, 18:53
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det finns ett investerarskydd för aktier men i praktiken behövs inte detta pga av det som Baste skrev, mer som hängslen och livrem alltså.

När kan man inte få ut sina aktier då, vid en konkurs, som Avanza skriver i sin info? Om det i praktiken inte kan hända?
Citera
2017-10-14, 19:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
När kan man inte få ut sina aktier då, vid en konkurs, som Avanza skriver i sin info? Om det i praktiken inte kan hända?

Jag delar Bastes uppfattning att risken i praktiken är noll även om banken går i konkurs.
Citera
2017-10-15, 10:57
Medlem
Hej,

Varje månad överför jag en del av min lön från mitt Swedbank konto till mitt ISK-konto på Avanza, och jag undrar om detta kommer att påverka skatten jag måste betala senare. Läste att man skattar för varje insättning som man gör? Ska jag fortsätta föra över en liten summa pengar varje månad, eller ska man undvika att föra över pengar alltför ofta (1 gång/månad)?

Tack!
Citera
2017-10-15, 11:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej,

Varje månad överför jag en del av min lön från mitt Swedbank konto till mitt ISK-konto på Avanza, och jag undrar om detta kommer att påverka skatten jag måste betala senare. Läste att man skattar för varje insättning som man gör? Ska jag fortsätta föra över en liten summa pengar varje månad, eller ska man undvika att föra över pengar alltför ofta (1 gång/månad)?

Tack!

Hur ofta du gör överföringar spelar ingen roll utan du det är beloppens sammanlagda storlek som avgör beskattningen av insättningarna. När väl pengarna finns inne på din ISK blir de sedan beskattade efter värdet vid varje kvartalsskifte.

Skatten för insättningen är lika hög som skatten när de finns på din ISK under 1 kvartal och därför kan du tänka att skatten på insättningen egentligen är ett sätt att göra så att pengarna blir beskattade under hela det kvartal då pengarna sätts in.

Detta innebär att det är osmart att stoppa in pengar strax innan ett kvartalskifte, eftersom pengarna då blir beskattade under hela det kvartalet även om det bara är några dagar kvar av kvartalet. Möjligen kan du därför överväga att stoppa in pengar en gång per kvartal istället och då i början av kvartalet, t.ex. 1:a januari, april, juli eller oktober.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-10-15 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in