Citat:
Ursprungligen postat av
sofiaxx
Hej,
Varje månad överför jag en del av min lön från mitt Swedbank konto till mitt ISK-konto på Avanza, och jag undrar om detta kommer att påverka skatten jag måste betala senare. Läste att man skattar för varje insättning som man gör? Ska jag fortsätta föra över en liten summa pengar varje månad, eller ska man undvika att föra över pengar alltför ofta (1 gång/månad)?
Tack!
Hur ofta du gör överföringar spelar ingen roll utan du det är beloppens sammanlagda storlek som avgör beskattningen av insättningarna. När väl pengarna finns inne på din ISK blir de sedan beskattade efter värdet vid varje kvartalsskifte.
Skatten för insättningen är lika hög som skatten när de finns på din ISK under 1 kvartal och därför kan du tänka att skatten på insättningen egentligen är ett sätt att göra så att pengarna blir beskattade under hela det kvartal då pengarna sätts in.
Detta innebär att det är osmart att stoppa in pengar strax innan ett kvartalskifte, eftersom pengarna då blir beskattade under hela det kvartalet även om det bara är några dagar kvar av kvartalet. Möjligen kan du därför överväga att stoppa in pengar en gång per kvartal istället och då i början av kvartalet, t.ex. 1:a januari, april, juli eller oktober.