2016-10-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag skulle vilja börja spara hos någon. Men alltid när man är färsk så vet man inte vart man ska vända sig. Vad finns det för för/nack-delar med att använda Avanza istället för Nordnet?

Det jag gillar starkt är att man får handla aktier gratis på Stockholmsbörsen upp till 50.000 i eget sparande. Dock har Nordnet en gräns på 80.000.

På det stora hela är de rätt lika och du kommer vara nöjd oavsett vilken du väljer.

Avanza
Fördelar: Modernare, renare hemsida, pushkurser (alltså att kurserna uppdateras automatiskt utan att du behöver ladda om sidan manuellt)
Nackdelar: Lägre gräns för courtagefri handel, sämre belåningsvillkor, hemsidan kraschar ibland.

Nordnet
Fördelar: Högre gräns för gratishandel, courtagefritt månadssparande i ETF:er, bättre villkor vid belåning
Nackdelar: Föråldrad och betydligt sämre hemsida, man måste själv uppdatera sidan för att få senaste kursen.
Citera
2016-10-22, 15:15
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
På det stora hela är de rätt lika och du kommer vara nöjd oavsett vilken du väljer.

Avanza
Fördelar: Modernare, renare hemsida, pushkurser (alltså att kurserna uppdateras automatiskt utan att du behöver ladda om sidan manuellt)
Nackdelar: Lägre gräns för courtagefri handel, sämre belåningsvillkor, hemsidan kraschar ibland.

Nordnet
Fördelar: Högre gräns för gratishandel, courtagefritt månadssparande i ETF:er, bättre villkor vid belåning
Nackdelar: Föråldrad och betydligt sämre hemsida, man måste själv uppdatera sidan för att få senaste kursen.
Tack! Då föredrar jag nog hellre en uppdaterad hemsida med en bra layout.
Citera
2016-10-22, 15:23
Medlem
Kan vara värt att tillägga att du måste också aktivera ett Shareville konto om du ska ta del av Nordnets erbjudande (var så när de startade med erbjudandet iallafall).
Citera
2016-10-22, 15:29
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Kan vara värt att tillägga att du måste också aktivera ett Shareville konto om du ska ta del av Nordnets erbjudande (var så när de startade med erbjudandet iallafall).
Shareville såg rätt läckert ut! Vad är det som skiljer Shareville från NordNet?
Citera
2016-10-22, 15:32
Medlem
Citat:
Shareville såg rätt läckert ut! Vad är det som skiljer Shareville från NordNet?
Shareville var från början ett eget bolag men köptes av Nordnet. Så i nuläget är det en social plattform som ägs av Nordnet.
Citera
2016-10-22, 16:00
Medlem
Typemynames avatar
Kör både Avanza och Nordnet. Varför välja en när man kan ha båda?
Citera
2016-10-22, 17:00
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Kör både Avanza och Nordnet. Varför välja en när man kan ha båda?
Där har du faktiskt en poäng. Dock tycker jag det är skönt som nybörjare att ha allt på ett ställe. Men om det är som ni säger att skillnaden nästan ligger på hur hemsidorna är uppbyggda så lutar det åt NordNet. Då dom har avgiftsfritt upp till 80.000. Och det tycker jag är väldigt viktigt när man handlar med låga summor. Annars äter avgifterna upp vinsterna
Citera
2016-10-22, 19:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Där har du faktiskt en poäng. Dock tycker jag det är skönt som nybörjare att ha allt på ett ställe. Men om det är som ni säger att skillnaden nästan ligger på hur hemsidorna är uppbyggda så lutar det åt NordNet. Då dom har avgiftsfritt upp till 80.000. Och det tycker jag är väldigt viktigt när man handlar med låga summor. Annars äter avgifterna upp vinsterna
Avanza har courtagefritt till 50 K (har säkert nämnts i tråden, okar inte kolla) så finns inget hinder att bli kund hos båda bankerna. Då kan du även handla det som ligger på Avanza markets courtagefritt (undantag för ordrar under 1000 kr).

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/om-avanza-markets.html

Ytterligare en fördel med att ha båda bankerna är om du vill teckna dig i IPO via båda.

Vad gäller hemsidorna är det givetvis en smaksak. Jag föredrar Avanzas, realtid, börsskärm och mer logiska menyer med smartare funktioner.
Citera
2016-10-30, 15:07
Avslutad
Öppnade ett konto hos Avanza idag. Helt färsk på allt med sparande/aktier och fonder. Blir väl att sätta in 1000:- och testa mig fram för att lära mig hur det fungerar.

Det jag egentligen undrar är hur lång tid det tar för kontot att aktiveras? Jag skapade det med mobilt bankID och det står det ska ta några minuter, sedan ska jag kunna göra snabbinsättning etc.

Nu har det gått ca 40 minuter, och det står fortfarande "konto aktiveras". Behöver jag vänta till nästkommande vardag tror ni?

Ha en fin Söndag.
Blomkossan
Citera
2016-10-30, 15:25
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Öppnade ett konto hos Avanza idag. Helt färsk på allt med sparande/aktier och fonder. Blir väl att sätta in 1000:- och testa mig fram för att lära mig hur det fungerar.

Det jag egentligen undrar är hur lång tid det tar för kontot att aktiveras? Jag skapade det med mobilt bankID och det står det ska ta några minuter, sedan ska jag kunna göra snabbinsättning etc.

Nu har det gått ca 40 minuter, och det står fortfarande "konto aktiveras". Behöver jag vänta till nästkommande vardag tror ni?

Ha en fin Söndag.
Blomkossan
Härligt! Då sitter vi i samma båt!

Väntar själv på att mina fonder ska föras över till dom, men efter som min efterblivna bank inte tillhandahöll elektronisk överföring så fick det bli via snigelpost.
Citera
2016-10-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan

Ha en fin Söndag.
Blomkossan

Det blir aktiverat imorgon. Det finns för övrigt inget du kan handla idag.
Citera
2016-10-30, 21:42
Medlem
deadhead.s avatar
Om jag nu sätter in en mindre summa hos Avanza och och provar och handla lite aktier för att se hur systemet fungerar så blir det ingen avgift om jag nu vill sälja aktierna då jag inte uppkommer till 50.000:-?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in