2016-01-27, 20:40
Medlem
jag vill köpa och gå bull i olja, hävstång kanske x15. vilken ska jag välja?

tänkte sätta in 10000kr

om den går ner 1% förlorar jag 15% korrekt?

Vad händer när den går ner 15% alltså hela mitt innehav + mer?

Tack för era svar
Citera
2016-01-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
jag vill köpa och gå bull i olja, hävstång kanske x15. vilken ska jag välja?

tänkte sätta in 10000kr

om den går ner 1% förlorar jag 15% korrekt?

Vad händer när den går ner 15% alltså hela mitt innehav + mer?

Tack för era svar

Utifrån din fråga framgår det att du har alldeles för låg kunskap för att det ska vara ett lämpligt köp. Oljan är volatil och kan stiga/sjunka 7% på en dag, och då ryker hela din summa. Du skulle aldrig satsa 10 000 på roulette, eller hur? Så varför satsa 10 000 i ett hävstångscertifikat som du inte vet hur det fungerar och med en underliggande tillgång som du inte har en aning om hur den kommer utvecklas?

Läs på om urholkningseffekten så kommer du att förstå varför det är en dålig idè.
Citera
2016-01-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utifrån din fråga framgår det att du har alldeles för låg kunskap för att det ska vara ett lämpligt köp. Oljan är volatil och kan stiga/sjunka 7% på en dag, och då ryker hela din summa. Du skulle aldrig satsa 10 000 på roulette, eller hur? Så varför satsa 10 000 i ett hävstångscertifikat som du inte vet hur det fungerar och med en underliggande tillgång som du inte har en aning om hur den kommer utvecklas?

Läs på om urholkningseffekten så kommer du att förstå varför det är en dålig idè.
Tack baste som hjälper oss som är lite vilsna!
Citera
2016-01-28, 00:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej igen,

Det stämmer, aktieförsäljningarna beskattas som på en vanlig depå, alltså 30% av vinsten. Du kan även kvitta vinster med förluster som i en vanlig depå. Kan tyvärr inte säga varför det skiljer mellan KF och ISK i det avseendet men kan tänka mig att det har med det som _Baste_ skriver, att ISK togs fram som ett alternativ till KF utan försäkringsdelen och då ändrades den här delen av villkoren.

/Arvid, Avanza
Ok, tänkte att ni på Avanza översiktligt kunde beskriva lagstiftarens motiv, att ni var insatta i formuleringarna i propositionen, i kommentarer till regelverk och annat, eftersom ni förmodligen lämnade kommentar när propositionen var ute på remiss. Därutöver lär det väl ha skrivits en del i efterhand, så tänkte att ni kanske var insatta i det material som finns.
Citera
2016-01-28, 09:54
Medlem
Är det möjligt att ha olika courtageklasser på olika konton?
Isf, hur går jag tillväga?
Citera
2016-01-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Är det möjligt att ha olika courtageklasser på olika konton?
Isf, hur går jag tillväga?
Nope!
Citera
2016-01-28, 10:37
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ok, tänkte att ni på Avanza översiktligt kunde beskriva lagstiftarens motiv, att ni var insatta i formuleringarna i propositionen, i kommentarer till regelverk och annat, eftersom ni förmodligen lämnade kommentar när propositionen var ute på remiss. Därutöver lär det väl ha skrivits en del i efterhand, så tänkte att ni kanske var insatta i det material som finns.

Jag förstår, sammanfattningsvis kan man säga att syftet med investeringssparkontot är att ge fysiska personer möjlighet att på ett enkelt sätt spara i finansiella instrument. Anledningen till att beskattningen skiljer sig mellan ISK och KF för utlandsboende beror till största del på att det ena är en bankprodukt och den andra är en försäkring. För mer ingående information till lagstiftarnas motiv och kommentarer på formuleringar i propositionen måste jag hänvisa till skatteverket eller till lagtexten. Vi har tyvärr ingen sådan sammanfattning färdigställd.

Om vi lämnar kommentarer på kommande lagförslag sker det genom, och tillsammans med, intresseföreningar som fondbolagens förening (http://www.fondbolagen.se/) eller Svenska Bankföreningen (http://www.swedishbankers.se/)
eftersom vi inte har resurser för att följa och kommentera alla kommande lagförslag.

Vänligen
Arvid
Citera
2016-01-28, 22:01
Medlem
Jag har hört att ni även håller på med bi ära optioner och kallar det för ÖverUnder, men vart kan jag hitta det?
Citera
2016-01-29, 00:41
Medlem
Undrar lite med det här över beskattningen av amerikanska aktier och utdelningar. Köpte i samband med eran Black Friday kampanj.

För W-8BEN avtalet står bland annat följande: I och med detta får du direktnedsättning med amerikanska skatten på utdelningar, du betalar därmed 30 % i skatt i stället för 45 %.

Kollade mitt konto nyss och hade då fått mina första utdelning och att skatten hade dragits. Men istället för att 30% drogs hade bara 15% dragits. Är det pga av att jag har aktierna i kapitalförsäkring istället för en ISK eller vanligt gammaldags aktiekonto? Eller kan jag ha fyllt i fel i själva avtalet och att det påverkar beskattningen? Nu är det förvisso småsummor men är alltid skönt att ha allt som har med skatt att göra i ordning.
Citera
2016-01-29, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurre111
Undrar lite med det här över beskattningen av amerikanska aktier och utdelningar. Köpte i samband med eran Black Friday kampanj.

För W-8BEN avtalet står bland annat följande: I och med detta får du direktnedsättning med amerikanska skatten på utdelningar, du betalar därmed 30 % i skatt i stället för 45 %.

Kollade mitt konto nyss och hade då fått mina första utdelning och att skatten hade dragits. Men istället för att 30% drogs hade bara 15% dragits. Är det pga av att jag har aktierna i kapitalförsäkring istället för en ISK eller vanligt gammaldags aktiekonto? Eller kan jag ha fyllt i fel i själva avtalet och att det påverkar beskattningen? Nu är det förvisso småsummor men är alltid skönt att ha allt som har med skatt att göra i ordning.

Det är som det ska vara. Förenklat: I en Kapitalförsäkring så dras 15% källskatt som du senare får tillbaka när Avanza får pengarna tillbaka från skatteverket. Detta tar ett par år dock. Det är alltså i princip 0% skatt på utdelningar i en kapitalförsäkring.
Senast redigerad av Instruisto 2016-01-29 kl. 07:12.
Citera
2016-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Det är som det ska vara. Förenklat: I en Kapitalförsäkring så dras 15% källskatt som du senare får tillbaka när Avanza får pengarna tillbaka från skatteverket. Detta tar ett par år dock. Det är alltså i princip 0% skatt på utdelningar i en kapitalförsäkring.

Aha då är jag med. Så antar att infon om att man betalar 30% istället för 45% gäller på det "vanliga" aktiekontot.

Tack för svaret iallafall
Citera
2016-01-29, 17:50
Medlem
-
Senast redigerad av asd44 2016-01-29 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in