Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-05-22, 13:45
Medlem
colonendbrackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Förstår inte varför ni hela tiden ska ta upp massa tillhyggen från ingenstans. Kan bara inte förstå varför Svenskar tar så himla milt på detta ord. Att svenskar har varit fega sedan tidernas begynnelse har nog ingen gått miste om men att man inte besitter någon som helst heder är för mig helt obegripligt.

Snälla, kan du inte generalisera lite mer, tack.
Naturligtvis finns det svenskar som bryr sig och så finns de dem som inte gör det. Samma gällar danskar, norskar, finnar, amerikanare eller folk från vilket land som helst världen över.

Jag tillhör dock en utav dem som inte kunde bry mig mindre, varför skulle jag? Bara för att någon kallar dig eller någon i din familj för någonting gör det inte mer sant. Lyckas någon provocera dig så himla lätt med ett simpelt ord som "horunge" tycker jag väldigt synd om dig.
2011-05-22, 13:46
Medlem
Att många svenskar inte tar åt sig särskilt av skällsord är troligtvis på grund av att vi i vår kultur inte är så hetlevrade utan med ro kan förstå när någon slänger ur sig ett skällsord på ett ironiskt sätt. Jag vet i alla fall en person som är kines som överhuvudtaget inte verkar förstå ironi. Jag vet inte om det bara är han, eller om det är så att man i kina inte använder ironi lika mycket som här.

Jag tycker i alla fall att det är bra att vi förstår när skällsord används på ett ironiskt sätt och när det är frågan om en allvarlig provokation. Så ts, mentaliteten i Sverige är alltså att det är stor skillnad på när någon nära vän säger "men din horunge", på när en nära vän säger "Jag tycker seriöst att du är dum i huvudet" och på när en random fyllerist/provokatör på andra sidan gatan står och skriker "Hörru din horunge". I dessa nyss nämnda fall är det alltså bara exempel nummer två som är värt att ta på allvar.

P.S. Är det så här ts som du tycker att vi bör reagera? http://www.youtube.com/watch?v=0mkBUnJrcf8
Senast redigerad av qpasatiabuena 2011-05-22 kl. 13:52.
2011-05-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Godkväll!

Under mina år som medborgare i detta land så har jag under ett flertal gånger uppmärksamt hur Svenskar kallar andra Svenskar för horungar, utan att det sker någon som helst respons från den andra parten.

En kraftig majoritet utav dessa Svenskar verkar inte ta till sig när man får höra detta ord, utan man ser det snarare som vilket skällsord som helst.

Är det att man inte fattar innebörden av vad ordet betyder eller är det helt enkelt som så att man inte bryr sig när någon säger att man är son till en hora? Någon som kan förklara hur det ligger till eller någon som har upplevt liknande upplevelser?

Förstår DU innebörden av ordet "Horunge"? Ordet betyder inte "son till en hora" utan är en teknisk term som används inom typografin och betecknar ett styckes första rad som börjar på en sidas sista rad. Att folk använder det som ett skällsord beror nog mest på att man inte vet vad det betyder. (Sorry om någon redan påtalat detta. Jag orkade inte läsa igenom hela tråden.)

OnT:
Att folk inte reagerar på att någon indirekt kallar någons mor för en hora beror förmodligen på att man inte bryr sig om skällsord som inte innehåller något uns sanning. Det finns väl två anledningar att bli upprörd över en förolämpning. Antingen är det själva förolämpandet som är svårt att acceptera, till exempel om någon gör bort en eller sänker ens status inför andra, och då kvittar det ju vad förolämpningen består av, eller så innehåller förolämpningen en sanning om en själv och då kan man till en början bli upprörd när man tvingas inse detta och tvingas konfronteras med sanningen.
Senast redigerad av torg 2011-05-22 kl. 14:00. Anledning: själsord->skällsord :skamsen:
2011-05-22, 13:54
Medlem
Citat:
Kan det ha något och göra med att svenskar är väldigt fega av sig, som jag tidigare nämnde så är det väl känt sen tidigare att svenskar är ett fegt folk.

En annan punkt som ytterliggare stödjer detta påstående är att svenskar är förmodligen i särklass i dagsläget bäst på att skriva av sig bakom skärmen samt att dryga runt på nätet, men när det kommer till att uträtta något IRL så är man väldigt tyst och tillbakadragen och här visas knappast den kaxiga sidan upp som man tenderar att bevittna ute på nätet i diverse forum.
Ditt största problem är att du inte ser konsekvenserna av ett sånt beteende.
Sverige är ett land där de flesta har mat, bostad och skolgång. Vi har en fungerande ekonomi och en fungerande politik. Människor invandrar hit för att det är så bra här.
De länder som invandrarna kommer ifrån har krig, kaos, bråk och ingenting fungerar.

Vilken strategi fungerar bäst för att bygga upp det som du vill ha? Svenskarnas strategi eller invandrarnas strategi? Svenskarnas, annars hade du inte invandrat hit. Då hade du bott kvar i dit födelseland och varit nöjd där! Det är korkat att klaga på ett folk och deras kultur när det är det folket och den kulturen som har byggt upp det som du vill ha.
2011-05-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.

-wikipedia
Den wikipediasidan borde någon redigera då den baserar sig på en felaktighet i Hellmarks bok. Horunge avser endast första raden i ett stycke. Sista raden i ett stycke som hamnar på en annan sida kallas änka.
2011-05-22, 14:08
Medlem
RexUniversitass avatar
Det är så opersonligt som någon sa, de som säger det vet ju NOLL om ens mor så jag förstår inte hur man ens NÄSTAN skulle kunna ta åt sig.

Om man nu gör det måste man ju ha en jävligt låg intelligensskvot.
2011-05-22, 14:17
Medlem
Weeping.Angels avatar
Varför skulle man ta illa upp, det är ju inte sant. Så den enda anledningen att ta illa upp är om ens mor verkligen är en hora, vilket min i alla fall inte är.
2011-05-22, 14:24
Medlem
PlaysTooMuchs avatar
Dom Svenska grisarna är för fega för att göra något åt saken när dom blir kallade horungar. Det är nästan så att dom njuter utav förolämpningarna som konstant skickas mot dom.
2011-05-22, 14:25
Medlem
högstadieduskussion
2011-05-22, 14:27
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaysTooMuch
Dom Svenska grisarna är för fega för att göra något åt saken när dom blir kallade horungar. Det är nästan så att dom njuter utav förolämpningarna som konstant skickas mot dom.
Varför kallar du svenskar för grisar när det är folk som du som beter er som djur?

Det är lite lustigt faktiskt. I många länder är det en kraftig förolämpning att bli kallad hund, men folk från dessa länder anser att det är fegt att inte bete sig som en hund. Hur går det ihop?

Att bete sig som ett djur är patetiskt och förnedrandre, det är pinsamt och jag skulle skämmas om jag inte hade bättre kontroll över mig själv än att jag skulle bete mig som en lägre stående varelse. Det jag ser när jag ser folk bete sig "som att de har ryggrad" enligt din definition så ser jag bara en grupp djur som står och skäller, låter och går på alla fyra. Visar kuken och försöker skrämma varandra. Jag bara skakar på huvudet. Det är fan tragiskt att se människor bete sig som råttor
2011-05-22, 14:28
De som kontrollerar sinnesintrycken, för att kunna
förfina sina insikter och bibehålla rätt perspektiv på världen.
En kakafoni av ljud och synintryck tillsammans med ett
accelererande bekräftelsebehov hindrar självutveckling.
För att kunna lyssna inåt begränsar insiktsfulla individer
begären. Att frigöra sig ifrån behovet
av bekräftelse, bidrar starkt till karaktärsutveckling. Harmoni
kommer ej ur att ha, utan att vara. Uttrycker "Insiktsfulla Individer"
"de vise", "de mäktiga"!
Senast redigerad av HalloBaby 2011-05-22 kl. 14:30.
2011-05-22, 14:30
Medlem
Cunt.Draculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxsuger
MEN ÅK HEM DÅ!

ne men allvarligt, skulle du säga det till mig hade ja skrattat å sagt exakt samma sak tebax speciellt eftersom att du är blatte å skulle reagera så jävla kul på det

Vilka fördomar mot danskar du har... Föresten, hur känns det att du skriver sämre än dom flesta blattar?
Senast redigerad av Cunt.Dracul 2011-05-22 kl. 14:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in