Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-22, 13:08
Medlem
Citat:
Godkväll!

Under mina år som medborgare i detta land så har jag under ett flertal gånger uppmärksamt hur Svenskar kallar andra Svenskar för horungar, utan att det sker någon som helst respons från den andra parten.

En kraftig majoritet utav dessa Svenskar verkar inte ta till sig när man får höra detta ord, utan man ser det snarare som vilket skällsord som helst.

Är det att man inte fattar innebörden av vad ordet betyder eller är det helt enkelt som så att man inte bryr sig när någon säger att man är son till en hora? Någon som kan förklara hur det ligger till eller någon som har upplevt liknande upplevelser?
I Sverige är alla människor jämnlika och ska värderas lika mycket. Det är alltså ingen skillnad på kunga barn och hor barn. Däremot så anses det dåligt att inte ha ett vårdat språk. Om man yttrar termen horunge så säger man något skamligt och skammen faller på den som säger orden. För det är yttrandet av orden som är skamligt. Att det inte sker någon som helst respons ifrån den andra partern är hedervärt. Att inte bli provocerad utan att kunna behålla ett lugn är sånt som är respektingivande. Det är djur som gapar, skriker och slåss. Vem vill vara ett djur?
2011-05-22, 13:12
Medlem
ray_jones_IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Lite grejer

Det kanske låter översittande men jag tror faktiskt att svenskar inte reagerar så starkt för att vår kultur är högre stående än de kulturer där "horunge" kräver en våldsam respons. I en tillräckligt civiliserad kultur behöver folk inte reagera som apor på förolämpningar utan har istället förmågan att istället använda sin hjärna till att bearbeta informationen och ta ställning till om den verkligen kräver handgemäng eller ej. I de flesta fall är detta inte nödvändigt och därför låter vi saken bero.

Om en blatte kallar mig för horunge betraktar jag det således som att ett litet barn skulle förolämpa mig. Då blatten och det lilla barnet befinner sig på samma utvecklingsnivå tar jag det för vad det är, ett känslouttryck från en inferior, och besväras därför inte av det.

På samma sätt skulle t.ex. japaner, kineser, koreaner och samtliga germanska folk reagera då även dessa folk befinner sig högre upp på utvecklingsstegen än de flesta andra folk. För personen från den underlägsna kulturen yttrar sig detta som likgiltighet eller kanske tom. feghet. Inte för oss dock som med ro i sinnet kan betrakta blattar som, likt en fiskhane som ser sin spegelbild i akvariet, måste visa upp sin dominans inför det inbillade hotet och hetsar upp sig i onödan.

Svarade detta på din fråga?
2011-05-22, 13:14
Medlem
Visdomsmannens avatar
När någon säger: "Du är [insert någonting elakt]" brukar jag kontra med: "Aha, är du? Det visste jag inte, tack för upplysningen." Fungerar alldeles utmärkt, rekommenderas starkt.
2011-05-22, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Godkväll!

Under mina år som medborgare i detta land så har jag under ett flertal gånger uppmärksamt hur Svenskar kallar andra Svenskar för horungar, utan att det sker någon som helst respons från den andra parten.

En kraftig majoritet utav dessa Svenskar verkar inte ta till sig när man får höra detta ord, utan man ser det snarare som vilket skällsord som helst.

Är det att man inte fattar innebörden av vad ordet betyder eller är det helt enkelt som så att man inte bryr sig när någon säger att man är son till en hora? Någon som kan förklara hur det ligger till eller någon som har upplevt liknande upplevelser?
Vi Svenskar ser det som så att när någon säger fula saker skällsord eller förolämpningar så är det personen som säger det som gör bort sig och som det är nåt fel på. Därför ignorerar vi sådant. Vi vet också i vår kultur att en människa som använder fula ord i stället för ett intelligent samtal och lösa konflikten eller en situationen med intellektet, är männsikor som vi ser ner på lite och som vi vet vill trigga till bråk. Svenskar vill inte ha bråk så det undviker vi genom att känna vår egen stolthet inuti.

När någon använder sådana ord mot oss så tänker Svensken automatiskt att det är inte jag som är fel utan det är den som säger det som är i underläge har ett lågt beteende osv.. Vi ser ner på en person som använder sådana ord. Dessutom om någon säger att du är en horunge eller mamma knullare eller vad du vill så tycker svensken att det är ord som användes på medeltiden och inte i ett modernt samhälle. Det finns inga sådana benämningar längre i vårt Svenska moderna samhälle.

Det finns något i vår kultur som vi uppskattar högt och det är tystnaden och frid. Därför vi inte talar med folk på bussen och därför vi inte vill bråka.
2011-05-22, 13:21
Medlem
Den verkliga innebörden:

http://i54.tinypic.com/34dlzq8.jpg
2011-05-22, 13:28
Medlem
HarmonicAces avatar
TS stör sig på att svenskar inte är lättkränkta? Det är civilicerat att inte bemöta allt med våld din testosteron- gorilla.
2011-05-22, 13:29
Medlem
Varför ska man ta till sig av ett ord som har tom innebörd? Sen kanske TS mor är en hora, och då kan jag förstå din irritation.. Vi andra viftar bara bort sådant tomt nonsen.
2011-05-22, 13:31
Bannlyst
Det är ett urvattnat skällsord.. Ingen bryr sig.
Motherfucker är ett annat...

Det är ingen skillnad på invandrare heller direkt. Nämnde en gång för nån blatte att hans mamma var ett slöjbeklätt luder som gillade att vara förtryckt... Han tog det ganska bra...

(jag vann slutdiskussionen på KO)
2011-05-22, 13:33
Medlem
Har aldrig hört en svensk använda ordet "horunge", dock så umgås inte jag med blatte-skadade förorts-kids.
2011-05-22, 13:37
Medlem
Sawi9s avatar
Men herregud, är vi fega för att vi inte bryr oss om opersonliga saker?

Bara för att vi är mogna nog att inte bry oss om vad någon random säger på stan.

Känns ju mer som om DU reagerar typ: "vaaah, är min mamma en hora? neeeeh, dumma dej, nu blir jag arg" som om han visste det.

Det är ungefär så vi svenskar skulle reagera om någon klankar ner på vår morsa för att hon jobbar på mcdonalds. DÅ blir det personligt.

I andra fall är vi svenskar helt enkelt för mogna och moraliskt så förbannat mycket längre fram i tiden än er för att bry oss om något så töntigt. Jag vet ju att jag själv inte är son till en hora, så varför skulle jag bli sur om någon sa det?

äeh låter som något som hör hemma på låg/mellanstadiet, men ni grabbar verkar ju växar upp med det och inte släppa det. Blanda inte ihop feghet med mognad tack.
2011-05-22, 13:43
Medlem
Flippkids avatar
Är väl i princip som vilket skällsord som helst, gör ju ingen större skillnad om någon säger horunge eller fitta. Så du tar det som en förolämpning mot din mamma om någon kallar dig horunge?
2011-05-22, 13:45
Medlem
Horunge är en typografisk term för en ensam och ofullständig textrad eller ett ensamt ord, i början eller slutet av ett stycke, som hamnat på annan sida eller i annan spalt än resten av stycket.

-wikipedia

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in