Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Lite grejer
Det kanske låter översittande men jag tror faktiskt att svenskar inte reagerar så starkt för att vår kultur är högre stående än de kulturer där "horunge" kräver en våldsam respons. I en tillräckligt civiliserad kultur behöver folk inte reagera som apor på förolämpningar utan har istället förmågan att istället använda sin hjärna till att bearbeta informationen och ta ställning till om den verkligen kräver handgemäng eller ej. I de flesta fall är detta inte nödvändigt och därför låter vi saken bero.
Om en blatte kallar mig för horunge betraktar jag det således som att ett litet barn skulle förolämpa mig. Då blatten och det lilla barnet befinner sig på samma utvecklingsnivå tar jag det för vad det är, ett känslouttryck från en inferior, och besväras därför inte av det.
På samma sätt skulle t.ex. japaner, kineser, koreaner och samtliga germanska folk reagera då även dessa folk befinner sig högre upp på utvecklingsstegen än de flesta andra folk. För personen från den underlägsna kulturen yttrar sig detta som likgiltighet eller kanske tom. feghet. Inte för oss dock som med ro i sinnet kan betrakta blattar som, likt en fiskhane som ser sin spegelbild i akvariet, måste visa upp sin dominans inför det inbillade hotet och hetsar upp sig i onödan.
Svarade detta på din fråga?