Den mångkulturella skolan.
Myser ni nu, PK?
Egentligen förtjänar Samtidens artiklar om den svenska skolans förfall (starkt präglat - bland annat - av massinvandringen) en egen tråd. Om någon känner sig manad, så.
https://samtiden.nu/2018/01/den-sven...nfor-vaggarna/
Citat:
En lärare på Göteborgs mångkulturella skolor berättar
Citat:
Mikael är lärare och arbetar i Göteborgs mest problemtyngda förorter. Trots att han älskar sitt jobb ser han skolan som förlorad. – Jag ger det fem år innan den långsamma kollapsen går mot en fullständig krasch.
Citat:
Vardag i de mångkulturella skolorna: Hot, våld och till och med våldtäkter.
– Jag har blivit knivskuren, hotad, slagen och fått bilen vandaliserad. Jag har haft elever som blivit bortgifta, misshandlade och sålt sex för cigg. Elever som blivit rånade, även på låg- och mellanstadiet. Jag har varit på skolor som haft skotthål i väggarna.
Samtiden möter Mikael på ett café i Göteborg. Han är i medelåldern och ger ett stabilt och tufft intryck. Han är inte rädd för att stå för sin berättelse.
– Men jag har en familj att tänka på och vill därför vara anonym.
Citat:
– Den kriminella världen har krupit in i skolans värld. Här talar vi om en klan som avrättar folk på fotbollsplaner.
Citat:
Polisen ser ofta ingen mening att gå in.
– De håller det clean, somalier plockar bort kroppen. Sedan kommer polisen och ser att det är lugnt.
Mikael har haft elever som varit med i skjutningarna på Vår krog och bar i Biskopsgården. Han lyfter handen och visar tre fingrar.
– TRE av dem. Kriminella och klanledare är redan innanför väggarna.
Citat:
En gång satt elever i uppehållsrummet och delade upp pengarna efter ett inbrott. En annan gång när polisen tillkallats kom det in 40-tal unga och började hoppa på polisbilen.
– Din jävla svenne gör inte om det, skrek de. De är vana vid att det aldrig blir konsekvenser när de gör något.
Situationen i dagens invandrartäta skola sammanfattar han:
– Fruktansvärd. Du måste ha ett psyke av stål. Jag vet inte hur många gråtande kolleger jag fått ta hand om. Psykologer som kommit in två lektioner och sedan sjukskrivit sig.
Citat:
Kaos
Det är kaos varenda dag.
– Elever slåss, skriker, knuffar, säger ”jag ska döda dig”, ”hora”. Vi som jobbat i många år är som krigsskadade. PTSD utvecklas efter två år. Man lever på konstant hög stressnivå.
Elever som tittar på IS-propaganda på lektionstid. Mammor som är oroliga men även föräldrar som är rena salafister.
– En tjej som skulle ha lektioner på en annan skola fick ha vakter med för att hon inte skulle bli indragen på en toalett och våldtagen.
Citat:
– Kulturen som har kommit är baserad på styrka. Det finns ingen rättvisa utan det som gäller är klantänkande.
För att klara sig måste man förstå de kulturella spelreglerna.
– Svenska regler och lagar gäller inte i de här områdena. Du måste kunna skapa relationer. Du kommer få höra kriminella och graverande uppgifter och allt är en balansgång.
För att få eleverna att berätta kan han säga att “sjuksyster har tystnadsplikt, men inte jag” eller att de säger att det handlar om en kompis.
– Det är på den nivån man måste ta det, säger han.
Den fina rasismen och det goda hatet från de rasistiska invällarna:
Citat:
Det är inte bara invandrarkillarna som är hårda, enligt Mikael. Tjejer beter sig på samma sätt, de sparkar och hotar. Han berättar om tjejgäng som åker spårvagn för att trakassera vita tjejer.
– De antastade i grupp, drog upp tröjorna på tjejer. Skrek, skrattade, filmade. De vill visa sin makt. Samtidigt är de livrädda om de är i “fiendeland”, de vita områdena.
Bokstavsbarnen:
Citat:
När hälften av eleverna är invandrare och hälften etniska svenskar fungerar undervisningen inte alls. Många invandrare är rena analfabeter och har bokstavskombinationer.
– Ofta har jag fyra olika planeringar. För svagbegåvade, analfabeter, högpresterande och en mellangrupp.
Familjerna har många barn som ofta inte blir sedda eller får det stöd de behöver. De har dålig studievana och en helt annan samhällsstruktur.