2015-10-14, 18:02
Medlem
Existensens avatar
Jag använder en del racetamer och "tillskott" (lagligt) som får medicinen att fungera bättre och tar bort kraschen. Börjar äntligen hitta en fin plats utan en massa ångest och självhat där jag har mental/fysisk energi och välmående hela dagarna. Har ganska grov adhd+add (kombinerad), socialfobi, depression, ångest, panikångest och ptsd. Det är en lång väg att gå men jag känner att jag verkligen har hittat rätt verktyg nu så att jag kan jobba med mig själv på ett helt annat sätt. Tar förövrigt 80mg elvanse nu och ska höja till 100 snart.

Bara att pma om någon vill veta vad min "stack" består av. Kan säkert rekommendera något om ni förklarar vad problemet är eller vad ni vill bli bättre på.
Citera
2015-10-16, 01:09
Medlem
KorpChristers avatar
Hur går Elvanse och Tramadol ihop ifall man skippar Elvansen typ en-två dagar? Vet att det kan finnas kramprisk, men om man gör uppehåll några dagar så tänker jag att det borde minimeras?
Citera
2015-10-16, 09:02
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorpChrister
Hur går Elvanse och Tramadol ihop ifall man skippar Elvansen typ en-två dagar? Vet att det kan finnas kramprisk, men om man gör uppehåll några dagar så tänker jag att det borde minimeras?

ja efter 1-2 dagars uppehåll är lugnt. kör på du
Citera
2015-10-21, 17:09
Medlem
Bruce_Lees avatar
Nu har jag fått Attentin kombinerat med Elvanse och ser helt klart potential.
Däremot får jag en helt jävla sinnessjuk ångest när Attentinet går ur kroppen som påminner om en mindre AT från gatutjack.
Elvanse har aldrig gett mig någon större ångest när det gått ur och inte heller Ritalin men detta är fan jobbigt.
Kan det vara så enkelt att det bara är nu i början eller är det bara att ge upp direkt?
Citera
2015-10-23, 15:41
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Nu har jag fått Attentin kombinerat med Elvanse och ser helt klart potential.
Däremot får jag en helt jävla sinnessjuk ångest när Attentinet går ur kroppen som påminner om en mindre AT från gatutjack.
Elvanse har aldrig gett mig någon större ångest när det gått ur och inte heller Ritalin men detta är fan jobbigt.
Kan det vara så enkelt att det bara är nu i början eller är det bara att ge upp direkt?

Måste vara en underbar mix det där Jo jag tror det bara är så i början.
Citera
2015-10-23, 22:32
Medlem
smileos avatar
Får extrem ångest vid intag av en 30mg. Ska pröva ta en halv imorgon istället.

Men ni som säger att det bara är så ibörjan, hur kan det komma sig? har tagit amfetamin förut och inte fått ångest, aldrig hört att man får ångest av amfetamin första gången heller.

Någon som faktiskt har fått ångest i början och sedan blivit bättre här i tråden?
Citera
2015-10-24, 03:30
Medlem
LisbethSalamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smileo
Får extrem ångest vid intag av en 30mg. Ska pröva ta en halv imorgon istället.

Men ni som säger att det bara är så ibörjan, hur kan det komma sig? har tagit amfetamin förut och inte fått ångest, aldrig hört att man får ångest av amfetamin första gången heller.

Någon som faktiskt har fått ångest i början och sedan blivit bättre här i tråden?

Började med 30 mg, gick över till 50mg sedan 50mg 2 ggr per dag. 30mg gav mig deppighet och mild ångest efter ca 3 timmar, 50 mg efter ungefär 5 timmar ger mig svag deppighet och kan få panik lättare än utan medicin. Efter ett par månader med 50 mg ca varannan dag,1 gång per dag, så har alla dåliga känslor blivit mindre & mer kontrollerbara(Men i samband med kbt så det kan vara att andra stessnivåer har sänkts) Man får efter ett tag ett jämnt intag av elvansen och då går ångesten ner. Tänker också att man kanske blir mer van vid att dala lite & veta att det är medicininducerat, så man kan distansiera sig från känslan litegrann. Man får ju tolerans också såklart. Jag har add, asperger, ocd bland annat. Jag tror att om man i grunden har ångestproblematik eller stress så gör elvansen att man kan få lite extra pga hjärtfrekvensen & avtändningen, men man vänjer sig. Käka regelbundet och motionera(brukar springa en runda när det känns som att den går ur), det hjälper väldigt mycket, man kan glömma att man behöver energi i form av mat & släppa ut spänning eftersom man får så bra fokus av medicinen.
Om du får ångest av 30mg kan de vara för liten dos också. Får du ångest direkt eller efter ett par timmar?

Elvanse är dock det bästa som har hänt mig, fungerar i vardagen, får skit gjort, är mycket gladare.
Har märkt att jag fäller lite mer hår än vanligt, vet inte om det är för att jag pillar ut det själv eller om det lossnar, någon annan som märkt det?
Citera
2015-10-24, 03:40
Bannlyst
Har precis blivit diagnositerad med ADD och jag behöver veklirgen något som ger mitt ett ordentligt DRIV då jag inte ens orkar borsta tänderna eller duscha eller några hushållsysslor alls (har provat varenda antidepressiv men inte funkar något bra)

Tror ni elvanse kan hjälpa med drivet och med energin framförallt ? Eller är ritalin/concerta det absolut bästa mot det?

Mvh, en helt nybörjare
Citera
2015-10-24, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xodiac
Har precis blivit diagnositerad med ADD och jag behöver veklirgen något som ger mitt ett ordentligt DRIV då jag inte ens orkar borsta tänderna eller duscha eller några hushållsysslor alls (har provat varenda antidepressiv men inte funkar något bra)

Tror ni elvanse kan hjälpa med drivet och med energin framförallt ? Eller är ritalin/concerta det absolut bästa mot det?

Mvh, en helt nybörjare

Elvanse är enligt mig bättre eftersom den har lättare biverkningar. Den gör inte lika stor skillnad på sega dagar(men stoor skillnad ändå!) som på hyperdagar för mig, men föredrar definitivt mot ritalin & concerta som gav mig störd ångest, det är många som upplever samma. Elvanse håller i sig längst. Tar tag i saker som jag inte skulle gjort annars, kan fokusera på & förstå saker som är ointressanta annars. Genomför moment som jag just tänkte skulle behöva göras istället för att skjuta på det. Tror definitivt elvanse skulle hjälpa. Körde du antidepressiv före och/eller efter diagnos?
Citera
2015-10-24, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LisbethSalamander
Elvanse är enligt mig bättre eftersom den har lättare biverkningar. Den gör inte lika stor skillnad på sega dagar(men stoor skillnad ändå!) som på hyperdagar för mig, men föredrar definitivt mot ritalin & concerta som gav mig störd ångest, det är många som upplever samma. Elvanse håller i sig längst. Tar tag i saker som jag inte skulle gjort annars, kan fokusera på & förstå saker som är ointressanta annars. Genomför moment som jag just tänkte skulle behöva göras istället för att skjuta på det. Tror definitivt elvanse skulle hjälpa. Körde du antidepressiv före och/eller efter diagnos?

Har testat alla antidepressiva som finns i nästan 7 år utan större lycka tills dom gjorde en långfattad utredning där det var 100% klart att jag hade ADD, kan även varit det som var en del av boven i mitt depressiva beteende, att jag aldrig fått någon proper hjälp för ADDn

Misstänker att jag kommer få prova ritalin/concerta först, om den ger mig en sjuk ångest hoppas jag att jag kan få elvanse istället
Citera
2015-10-24, 15:19
Medlem
Mäkis avatar
Kör ett sista försök att få någon sorts input, läkaren jag har kan ingenting.

Elvanse ger mig ångest, i alla doser. En grej jag märkt är att jag blir täppt i näsan varje gång jag tar elvanse. Samt fryser om fötterna och ibland händerna. Överdriven vasokonstriktion? hört talas om kyla på händer och fötter men inte täppt i näsan... funderar på om vasokonstriktion kan vara orsaken till ångest?

En gång tog jag en 70mg, vart uppenbart påverkad och speedad utan ångest under ruset.
Vad kan man göra åt "överdriven" vasokonstriktion om det nu är det som är problemet?! och är det rimligt att det skulle vara orsaken till ångest?
Senast redigerad av Mäki 2015-10-24 kl. 15:27.
Citera
2015-10-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Kör ett sista försök att få någon sorts input, läkaren jag har kan ingenting.

Elvanse ger mig ångest, i alla doser. En grej jag märkt är att jag blir täppt i näsan varje gång jag tar elvanse. Samt fryser om fötterna och ibland händerna. Överdriven vasokonstriktion? hört talas om kyla på händer och fötter men inte täppt i näsan... funderar på om vasokonstriktion kan vara orsaken till ångest?

En gång tog jag en 70mg, vart uppenbart påverkad och speedad utan ångest under ruset.
Vad kan man göra åt "överdriven" vasokonstriktion om det nu är det som är problemet?! och är det rimligt att det skulle vara orsaken till ångest?

Dålig blodcirkulation & vätskebrist(nästäppan tänker jag orsakas av båda) kan göra att man mår psykiskt dåligt eftersom kroppen inte funkar optimalt. Motion, vatten & mat som hjälper allt detta gör ju också att magen funkar bättre, och då brukar man också känna sig lugnare. Får man igång blodet ordentligt av rörelse så trycks det ut i alla trånga kärl och symtomen borde bli bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in