2014-06-03, 20:15
Bannlyst
Är missnöjd och besviken. Det tar en timme eller så innan man ens känner något, och tre timmar efter det börjar effekten avta. Efter ytterligare en timme har man ingen effekt alls längre och jag kan i alla fall varken plugga eller jobba då.
Citera
2014-06-03, 22:37
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Är missnöjd och besviken. Det tar en timme eller så innan man ens känner något, och tre timmar efter det börjar effekten avta. Efter ytterligare en timme har man ingen effekt alls längre och jag kan i alla fall varken plugga eller jobba då.

Fylla på? Har du någon annan medicin samtidigt? Dricker du alkohol ibland? [inte nödvändigtvis samtidigt som du äter medicinen]

Jag tror att ni "känner efter" för mycket ni som inte "känner någon effekt".

Själv så känner jag ingen effekt men fungerar som jag vill. Jag är jättenöjd med att inte känna någon ruseffekt. Det är det sista jag vill känna. Jag vill bara få saker gjorda och må bra.
Citera
2014-06-03, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StraightToHail
Fylla på? Har du någon annan medicin samtidigt? Dricker du alkohol ibland? [inte nödvändigtvis samtidigt som du äter medicinen]

Jag tror att ni "känner efter" för mycket ni som inte "känner någon effekt".

Själv så känner jag ingen effekt men fungerar som jag vill. Jag är jättenöjd med att inte känna någon ruseffekt. Det är det sista jag vill känna. Jag vill bara få saker gjorda och må bra.
Nej, jag har medicinerat mot ADHD i många år nu och vet precis hur det ska fungera (Concerta, Ritalin/Medikinet, Metamina). Hade en 30 mg över idag som jag provade tidig e.m, utöver 70 mg i morse, men jag kände inte mycket... Min kropp omsätter i regel läkemedel fort. Fick ingenting gjort efter 13-tiden trots att jag verkligen försökte. Tar inga andra läkemedel och dricker inte alkohol.
Citera
2014-06-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Är ju exakt samma substans. Troligen kom det lite fukt i det och det kanske försämrar.

Ja, det är egentligen den eventuella försämringen av den aktiva substansen jag undrar över. Jag har i skrivande stund inte tillgång till bipacksedeln, men vill minnas att det där står att man ska dricka direkt då man blandar ut innehållet i kapseln i vatten. Vilket skulle kunna tyda på snabb nedgång av effekt. Min läkare vet inte riktigt hur det ligger till med detta. Och jag tycker att ibland känner jag av de extra 10 mg från dagen innan, ibland inte alls. Därav funderingarna kring detta. Ska dock även testa att slänga i några riskorn för att se om det blir jämnare.

För övrigt tycker jag att det enda som är sämre med Elvanse jämfört med metylfenidat är större inverkan på hungerkänslan. Det är betydligt svårare att äta med Elvanse, i alla fall med någon form av lust eller njutning. Men ack så viktigt att äta ofta. Nu går jag på klockan istället för (ickeexisterande) hungerskänslor. Och då blir effekten, och dagen extremt mycket jämnare. Annars way, way better på alla plan.
Citera
2014-06-04, 00:53
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Nej, jag har medicinerat mot ADHD i många år nu och vet precis hur det ska fungera (Concerta, Ritalin/Medikinet, Metamina). Hade en 30 mg över idag som jag provade tidig e.m, utöver 70 mg i morse, men jag kände inte mycket... Min kropp omsätter i regel läkemedel fort. Fick ingenting gjort efter 13-tiden trots att jag verkligen försökte. Tar inga andra läkemedel och dricker inte alkohol.

Okok!

Jag tar en 70 på "morgonen" och sen fyller jag på med 30 under dagen när jag känner att det börjar dala.
Dock så blir jag sååå trött precis innan det börjar verka på morgonen. Sen sover jag som en klubbad säl på kvällen.
Citera
2014-06-04, 08:55
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Har svårt att se att elvanse skulle tappa i effekt pga lite fukt. Vet folk som löser upp en kapsel för att enkelt dosera en mindre mängd sen sparar över natten i kylen. Att det står i bipack. att man ska dricka på en gång inbillar jag mig är för att minska risken att obehörig dricker av misstag. .. ?

Som nån skrev så ska man inte känna av elvanse nåt särskilt, det ska bara fungera. Värdelöst att knarka på men det ser jag som enbart positivt då vi som behöver den kanske får ha vår medicin kvar. Plus att jag är missbrukare in i själen, hade inte funkat för mig med nåt man kan må bra på..

Mat, vatten och sömn är viktigt för en jämn effekt för mig. Har sänkt till 70 + 50 nu funderar att dela upp det på tre tillfällen ( 70 - 25 - 25 ) kan ta min 50 vid 20.00 o sova vid tolv utan problem
Citera
2014-06-04, 11:25
Medlem
Okej. Tack, bra info.
Jag är inte heller på något sätt ute efter att ta Elvanse för skojs skull. Den enda gång jag (på läkarens ordination) tog 50 mg vid ett och samma tillfälle blev det helt fördjävligt i minst 4 h. Vilket var ganska skönt att upptäcka, då det verkligen blev tydligt att detta preparat inte lämpar sig för missbruk. Har tidigare haft svårt att hålla mig till måttliga doser av alkohol och cannabis och var därför på förhand lite orolig huruvida jag skulle kunna ha ett sunt förhållande till denna för mig nya sorts medicinering. Jag fick nyligen min ADD diagnostiserad, och i samband med ett högst otrevligt tillstånd av utmattningssyndrom, eller "utbrändhet". Utan medicinering kommer jag bokstavligen inte upp ur sängen, och även med effektiv sådan så är mitt liv för tillfället mycket begränsat, näst intill handikappat. Inte mycket jag klarar av nu, som jag gjorde innan jag gick in i väggen. Därför är det tror jag, för min del, extra svårt att hitta rätt dosering. Min arbetskapacitet och koncentrationsförmåga är helt körd i botten, oavsett ADD eller inte. Men med rätt medicinering blir jag bättre och kan återhämta mig i extremt mycket högre takt än utan. Vilket gör mig extra mån om att hitta rätt dos, med maximal "effekt", utan att det slår över och tar för hårt.

Jag har för övrigt tidigare ägnat mig en hel del åt meditation, och kan lite likna effekten av Elvanse med den sorts harmoni och närvaro man erfar efter en timmes koncentrerad och "lyckad" meditation. Bara att effekten av Elvanse sitter i otroligt mycket längre.
Citera
2014-06-08, 15:06
Medlem
Det var inte meningen att döda den här tråden med ett offer-inlägg.

Fråga: Hur funkar Elvanse för er som medicinerat ett tag, typ 2-3 månader? Jag hade mycket bra effekt av metylfenidat de första veckorna, men sen smög sig allt mer illasinnade biverkningar på allt eftersom. Min förhoppning är givetvis att få höra att Elvanse "stays the same", även på sikt. Låt höra!
Citera
2014-06-13, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2aChansen
Det var inte meningen att döda den här tråden med ett offer-inlägg.

Fråga: Hur funkar Elvanse för er som medicinerat ett tag, typ 2-3 månader? Jag hade mycket bra effekt av metylfenidat de första veckorna, men sen smög sig allt mer illasinnade biverkningar på allt eftersom. Min förhoppning är givetvis att få höra att Elvanse "stays the same", även på sikt. Låt höra!

Det varierar, men biverkningarna brukar vara mildare, och kanske inte fullt lika påtagliga på lång sikt heller, men att effekten varar helt intakt på lång sikt är inte särskilt troligt.
Citera
2014-06-18, 17:15
Medlem
Loquitas avatar
Citat:

Precis samma för mig men jag har ADD och har provat alla mediciner.. Äter nu 6*30 mg elvanse om dagen (och tar metamina lite då och då för att fylla på) men ändå så är jag så otroligt trött hela tiden! Och jag somnar också, hur lätt som en plätt på soffan, till och från under dagen.. Ska det verkligen vara såhär? Jag blir fan förbannad när inget funkar..
Citera
2014-06-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraightToHail

Hur påverkas Elvanse med alkohol? Nu när det är sommar så dricks det ju en del öl på kvällstid.
Citera
2014-06-29, 16:04
Medlem
Är det någon mer än mig som får extrem trötthet på Elvanse?
Jag sover över 12 timmar per natt, somnar sent och sover fram på eftermiddagen och är som en zombie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in