2011-05-09, 14:56
Medlem
Idagens läge är det fan inte lätt att få fram pengar. Att skaffa ett jobb utan arbetslivserfarenhet eller utbildning är INTE LÄTT.

1. Utbildning är fan nyckeln till Jobb i dagens läge.
2. Praktisera som fan och få bra refernser. Detta kan leda till jobb. Du får arbetslivsfarenhet på köpet.
3. Bli kriminell.

Det finns faktiskt ett par bra saker med arbetsförmedlingen. Ex att de ibland kan bevilja och bekosta vissa utbildningar som tex "truckkort" samt utbildningar inom nyföretagande. Samt att de kan hjälpa dig att skriva ett CV...
Citera
2011-05-09, 15:52
Medlem
Anser att arbetsförmedlingen är ett skämt. Anser också att man inte alls behöver en utbildning för att få det bra ställt. Det går att jobba sig uppåt på ett företag från botten. Finns många exempel på detta. Själv har jag inte ens gymnasiekompetens och tjänar mer än det flesta vänner jag har. Dessa vänner har utbildat sig till det ena och det andra i många år. Nu har dom studieskulder och vissa sitter till och med arbetslösa ändå. Själv har man inte en krona i lån och mår som en prins . Överskattat, det går om man vill.
Senast redigerad av Criminal 2011-05-09 kl. 15:56.
Citera
2011-05-09, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturgodis-org
Arbetsförmedlingen är till för individer som inte vet hur man söker jobb på egen hand och för att prångla ut bidrag!

Håller med till 100 %.
Citera
2011-05-09, 16:26
Medlem
marreparres avatar
Plugga klart för helvete, då blir du en vinnre. ta ett extra jobb på donken eller dylikt och betala dina skulder, sen är du på grön kvist mannen, lycka till, detta fixar du.
Citera
2011-05-09, 17:26
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dizastah
Har varit fattig hur länge som helst nu pga att de har förekommit lite lån här och var i familjen. Jag är snart 20 år. Varit utan gott ställt sedan 17 och vet fan inte vad jag ska göra!

Hoppat skolan och ska gå till arbetsförmedlingen men är det ett bra alternativ? Får man jobb lätt?
Kan man inte göra något annat för att tjäna snabba cash? MÅSTE HA PENGAR!!! Dessa lånen kan ju fan ta typ 2-3 år innan allt är betalt och de suger.

what to do?

Skaffa ett jobb- vilket i princip är omöjligt.
Sverige har extremt hög arbetslöshet. Hitta ett säkert svartjobb.
Citera
2011-05-09, 17:29
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majeztic
Slacker generationen börjar visa sig nu. Alla som tror att man inte alls behöver plugga, och som hellre lirar dataspel eller som vill chilla och lyssna på musik och hänga med polarna.

Dags att sätta dig ner och fundera på vad du vill göra med ditt liv. Sen börja plugga. Kommer kanske ta ett par år men det går fort. Dags att tänka vuxet nu.

Visst finns det enstaka 80-talister som är lata, men generellt sett så är de allt annat än lata.
Arbetslösheten bland 18-25 åringar är 27% i Sverige. 50% i flera europeaiska länder.

Skål
Citera
2011-05-09, 17:46
Medlem
Panta burkar...
Citera
2011-05-09, 17:53
Medlem
toby79s avatar
Som de flesta andra säger så ska du plugga klart.
Ingen vill ha dig som inte ens kunde gå klart skolan när det finns begåvade akademiker i drivor att välja mellan.
Visst, en utbildning är inte alltid en garanti, men nog är det mer värt att kliva upp ett pinnhål i jakten på ett jobb än att stanna kvar nere på botten bland allt patrask.
Citera
2011-05-09, 18:09
Bannlyst
Sälj din stjärt.
Citera
2011-05-09, 18:23
Medlem
bastard.s avatar
När jag var i samma ålder som dig fick jag ett jobb. Och det första jag tänkte var att detta jobb kommer jag bli av med inom någon månad bara. Så bäst att bunkra upp med pengar ifall att.

Det jag gjorde var att:
  1. Bestämma vad allt fick kosta, t.ex frukost 2 kr, middag 5 kr. Alltså mat 7 kr/dag.
  2. Inte köpa kläder.
  3. Inte resa.
  4. Inte festa.
  5. Aldrig unna mig något.
  6. Räkna på precis allt jag köper.
  7. Använde mindre tvättmedel, mindre sköljmedel.
  8. Ringde endast till de som jag pratade gratis med (har halebop)

Nu orkar jag inte dra upp allt. Jag fick ihop 96.000 kr på 18 månader och bodde hemma samtidigt och arbetade 75%, sedan flyttade jag hemifrån. Nu 2 år senare har jag ungefär samma summa som buffert, fast en stor del har jag "sparat tillbaka" sedan jag flyttade då en stor del gick till möbler och annat.

Sätter man sig ner och räknar på precis allt man köper och köper mat som man kanske inte gillar till 100% men som å andra sidan är 20% billigare så kan man spara en bra slant. Och att ha en fet buffert på kontot är väldigt avkopplande för själen. Man kan tänka att "vad som helst som händer klarar jag mig".

Ja just - skaffa dig ett jobb, vad som helst. Skit i om det är McDonallds. Så länge du får pengar!
Citera
2011-05-09, 18:38
Medlem
Utanbildnings avatar
Antingen hoppar du på plugget igen (komvux) eller så gör du det efter 10års skit kneg.
Ditt val min vän. Jag gjorde mitt val för ett år sen. Snart klar med utbildningen nu.
Jag vet känslan av att inte ha pengar. Haft känslan i 20år. Men mina barn ska inte
smittas av den. Lycka till.
Citera
2011-05-09, 19:38
Medlem
PizzaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag har också varit fattig länge och nu håvar jag in i snitt 24-30 tusen efter skatt per månad. Allt löser sig.. Ha tro på vad du kan och lita på dig, tro mig, det är det enda bästa tips som finns. Utbildning är för de som verkligen behöver det. Är man smart ser man var man går.

Trodde du skulle bryta ut i en rapp-låt eller något. Kan du utveckla det där lite är du snäll, det lät nämligen rätt "intressant". Skulle gärna veta lite mer specifikt vad du menar med att man ser var man går, ifall man tillhör den skara människor som inte utbildar sig för att de är så smarta

Tack för mig, hej svej, yo boy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in