2011-05-09, 19:40
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Började 2-årig KY-utbildning, var rätt så låg nivå på klassen så jag blev placerad i de bättre företagen under praktikperioderna. Ett halvår innan skolgången var över fick jag jobb och tjänar nu dubbelt så mycket som mitt skitjobb på lager innan studierna.

Rekommenderar verkligen en kort specialinriktad KY-utbildning, inte projektstyrbing eller något sådant som alla andra redan läst.
Citera
2011-05-09, 19:44
Medlem
melhalts avatar
Hamnade i samma problem och gjorde då så enkelt att istället för att ta mer lån för att kunna plugga eller sitta arbetslös så flyttade jag utomlands och skaffade jobb, fick direkt jobb och har ut bra med pengar, ett av europas varmaste länder så man kan ej klaga
Citera
2011-05-09, 19:50
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaBoy
Trodde du skulle bryta ut i en rapp-låt eller något. Kan du utveckla det där lite är du snäll, det lät nämligen rätt "intressant". Skulle gärna veta lite mer specifikt vad du menar med att man ser var man går, ifall man tillhör den skara människor som inte utbildar sig för att de är så smarta

Tack för mig, hej svej, yo boy.
HAHAHA Precis när jag läste din fetmarkerade quote så stannade en bil utanför på gatan med nån rapplåt på högsta volym, så jag fick musiken till texten.
Citera
2011-05-09, 19:58
Medlem
grejigabosses avatar
Mitt hetaste tips till SAMTLIGA arbetssökande i Sverige som inte lyckas få jobb.

Skaffa någon form av utbildning istället för att hänga på arbetsförmedlingen.
En utbildning på två veckor är längre än ingen alls. Du blir helt plötsligt mer eftertraktad och har någonting att lyfta fram i din CV.

Du kanske får pröjsa 5000:- eller mer för en kortare utbildning men det tjänar du lätt tillbaka.

Själv jobbat sedan jag var 16, är 24 idag och jobbat HELA tiden sedan dess.
Har tre "småutbildningar" vilket gör att jag har lite att välja på om jag skulle bli arbetslös idag.

Nu håller jag samtidigt på att plugga upp mina gymnasiebetyg, men inte betygen jag fick IG i utan gymnasieämnen som ger jobb och samtidigt är lite intressant istället för trista nobodyämnen.
Bilmekaniker i mitt fall

Du måste själv se till att bli eftertraktad!!!
Senast redigerad av grejigabosse 2011-05-09 kl. 20:01.
Citera
2011-05-09, 20:10
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Gör om, gör rätt.

1. Plugga klart.
2. Eventuellt plugga ännu mer.
3. Skaffa ett jobb.

Å för 5hundrade gången, gör inte av med pengar du inte har tjänat.

Håller med. Detta är enda vägen att gå.... och du kom ihåg.. det är ingen som sagt att livet är lätt!
Citera
2011-05-09, 20:13
Medlem
Mr-andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Mitt hetaste tips till SAMTLIGA arbetssökande i Sverige som inte lyckas få jobb.

En utbildning på två veckor är längre än ingen alls. Du blir helt plötsligt mer eftertraktad och har någonting att lyfta fram i din CV.

Du kanske får pröjsa 5000:- eller mer för en kortare utbildning men det tjänar du lätt tillbaka.

Har tre "småutbildningar" vilket gör att jag har lite att välja på om jag skulle bli arbetslös idag.

Nu håller jag samtidigt på att plugga upp mina gymnasiebetyg, men inte betygen jag fick IG i utan gymnasieämnen som ger jobb och samtidigt är lite intressant istället för trista nobodyämnen.
Bilmekaniker i mitt fall

Håller med dig. Utbildning behöver inte nödvändigtvis betyda "plugga på högskolan i 5år"!
Citera
2011-05-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse

Bilmekaniker i mitt fall

Håller helt med!

Kan berätta lite om min väg till jobben

Jag har jobbat på extra på en idrottshall, ishall och ett utebad sedan jag var 16 år, nu 22. Jobbet på idrottshallen och utebadet var genom kontakter och extrajobbet på ishallen fick jag genom mitt goda rykte från de andra ställerna. Arbetsgivaren för samtliga var en kommun.

Jag avslutar min 3-åriga högskoleingenjörsutbildning i juni som jag halkade in på ett bananskal på och har den turen att jag har jobb direkt efter.
Det jag gjorde var att jag ringde runt till en massa företag och frågade om jag fick komma förbi och prata lite om framtiden. Alla var positiva och bokade in ett möte. Under mötet lämnade jag cv och personligt brev som vi gick igenom under mötet. Det är många företag som säger att man ska söka tjänsterna på deras hemsida, men jag känner att man har större chans om man får en personlig kontakt istället.

Jag tror man har större chans att få jobb om man är lite aktiv själv och bokar möten osv än att sitta på arbetsförmedlingen

Men först plugga klart! Annars blir det nog svårt att få något jobb.
Sedan ut och gör reklam för dig hos olika företag
Citera
2011-05-09, 21:06
Medlem
Som många skriver, försök sänka alla dina utgifter och plugga klart. Lägg all skit bakom dig och fokusera fullt ut på skolan, det kommer löna sig i långa längden.

Ta inga sms lån, det är det absolut dummaste du kan göra.
Citera
2011-05-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpen
Håller helt med!

Kan berätta lite om min väg till jobben

Jag har jobbat på extra på en idrottshall, ishall och ett utebad sedan jag var 16 år, nu 22. Jobbet på idrottshallen och utebadet var genom kontakter och extrajobbet på ishallen fick jag genom mitt goda rykte från de andra ställerna. Arbetsgivaren för samtliga var en kommun.

Jag avslutar min 3-åriga högskoleingenjörsutbildning i juni som jag halkade in på ett bananskal på och har den turen att jag har jobb direkt efter.
Det jag gjorde var att jag ringde runt till en massa företag och frågade om jag fick komma förbi och prata lite om framtiden. Alla var positiva och bokade in ett möte. Under mötet lämnade jag cv och personligt brev som vi gick igenom under mötet. Det är många företag som säger att man ska söka tjänsterna på deras hemsida, men jag känner att man har större chans om man får en personlig kontakt istället.

Jag tror man har större chans att få jobb om man är lite aktiv själv och bokar möten osv än att sitta på arbetsförmedlingen

Men först plugga klart! Annars blir det nog svårt att få något jobb.
Sedan ut och gör reklam för dig hos olika företag

Oj, bra jobbat! Hur gick det till? Vad sa du när du ringde? Ville alla ta sig tid till att träffa dig trots att du inte sökte en specifik tjänst? Jag skulle varit rädd att jag störde om jag ringde runt så
Citera
2011-05-09, 21:45
Medlem
erra62s avatar
Men sluta gå in på flashback och whina om dina problem, du vet ju själv hur du ska ta dig ur problemet.

Citera
2011-05-09, 22:03
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Sluta ta lån. Min kompis har ett lån på 70k, han får ut runt 12k efter skatt och lever med sin tjej, gissar hur kul det är för han att betala tillbaka den summan? Och nu ska han ta ett lån på 50k.
Citera
2011-05-09, 22:17
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Men sluta gå in på flashback och whina om dina problem, du vet ju själv hur du ska ta dig ur problemet.

Loser*

OnT: Ta vilket skitjobb som helst, städare, donken, pantsamlare - anything. Du får rutin och bygger upp ett kontaktnät som både är bra för den sociala biten och den professionella. Bara vetskapen om att du jobbar kommer göra dig mer motiverad till att styra upp livet. Om du har möjlighet ska du självklart plugga vid sidan av (behöver inte vara någon flashing 4-års utbildning).

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in