Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Mitt hetaste tips till SAMTLIGA arbetssökande i Sverige som inte lyckas få jobb.
Skaffa någon form av utbildning istället för att hänga på arbetsförmedlingen.
En utbildning på två veckor är längre än ingen alls. Du blir helt plötsligt mer eftertraktad och har någonting att lyfta fram i din CV.
Du kanske får pröjsa 5000:- eller mer för en kortare utbildning men det tjänar du lätt tillbaka.
Själv jobbat sedan jag var 16, är 24 idag och jobbat HELA tiden sedan dess.
Har tre "småutbildningar" vilket gör att jag har lite att välja på om jag skulle bli arbetslös idag.
Nu håller jag samtidigt på att plugga upp mina gymnasiebetyg, men inte betygen jag fick IG i utan gymnasieämnen som ger jobb och samtidigt är lite intressant istället för trista nobodyämnen.
Bilmekaniker i mitt fall
Du måste själv se till att bli eftertraktad!!!
Håller helt med!
Kan berätta lite om min väg till jobben
Jag har jobbat på extra på en idrottshall, ishall och ett utebad sedan jag var 16 år, nu 22. Jobbet på idrottshallen och utebadet var genom kontakter och extrajobbet på ishallen fick jag genom mitt goda rykte från de andra ställerna. Arbetsgivaren för samtliga var en kommun.
Jag avslutar min 3-åriga högskoleingenjörsutbildning i juni som jag halkade in på ett bananskal på och har den turen att jag har jobb direkt efter.
Det jag gjorde var att jag ringde runt till en massa företag och frågade om jag fick komma förbi och prata lite om framtiden. Alla var positiva och bokade in ett möte. Under mötet lämnade jag cv och personligt brev som vi gick igenom under mötet. Det är många företag som säger att man ska söka tjänsterna på deras hemsida, men jag känner att man har större chans om man får en personlig kontakt istället.
Jag tror man har större chans att få jobb om man är lite aktiv själv och bokar möten osv än att sitta på arbetsförmedlingen
Men först plugga klart! Annars blir det nog svårt att få något jobb.
Sedan ut och gör reklam för dig hos olika företag