2010-03-30, 15:56
Medlem
Hur ligger Ekholmen till? Kanske ligger i något av nämnda områden i tråden?
Usel koll på Linköpings geografi.
Citera
2010-03-30, 16:37
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Hur ligger Ekholmen till? Kanske ligger i något av nämnda områden i tråden?
Usel koll på Linköpings geografi.

Ekholmen är en bra djävla bit från universitetet och vad jag vet finns det ingen linje som går därifrån till universitetet utan du måste antingen åka bil (enligt mig är det för långt för att cykla), eller ta bussen först in till stan och sen till universitet vilket säkert kan ta en timme vissa dagar. De smidigaste ställena för en student är antingen centrum eller Ryd.

Angående trygghet så är Ekholmen helt okej. Inget jag skulle välja att bo i då majoriteten är lågutbildat slödder, men samtidigt bör man inte behöva vara rädd om nätterna.
Citera
2010-03-30, 16:40
Medlem
Otroligs avatar
Bor själv i Flamman som ligger mitt i Gottfridsberg och området är nog ett av de lugnaste i hela Linköping. Runtomkring här bor det mestadels barnfamiljer och äldre av vad jag har sett.
Citera
2010-03-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Ekholmen är en bra djävla bit från universitetet och vad jag vet finns det ingen linje som går därifrån till universitetet utan du måste antingen åka bil (enligt mig är det för långt för att cykla), eller ta bussen först in till stan och sen till universitet vilket säkert kan ta en timme vissa dagar. De smidigaste ställena för en student är antingen centrum eller Ryd.

Angående trygghet så är Ekholmen helt okej. Inget jag skulle välja att bo i då majoriteten är lågutbildat slödder, men samtidigt bör man inte behöva vara rädd om nätterna.

Okej. Kollade hemnet och hittade två bostadsrätter för 225- och 255 000 för 1800 och 1400 i månaden.
Kollade Google Maps, det är 6,5km mellan Ekholmen och universitet. Det funkar för mig att cykla den biten, men hur är det med cykelväger i Lkpg? Man vet inte hur många rödljus man måste vänta vid... Nonstop bör cykelsträckan ta högst 30-40 minuter.
Ett stort + är att man inte behöver vara rädd att bli rånad eller misshandlad utanför porten.
Citera
2010-03-30, 22:21
Medlem
Citat:
Okej. Kollade hemnet och hittade två bostadsrätter för 225- och 255 000 för 1800 och 1400 i månaden.
Kollade Google Maps, det är 6,5km mellan Ekholmen och universitet. Det funkar för mig att cykla den biten, men hur är det med cykelväger i Lkpg? Man vet inte hur många rödljus man måste vänta vid... Nonstop bör cykelsträckan ta högst 30-40 minuter.
Ett stort + är att man inte behöver vara rädd att bli rånad eller misshandlad utanför porten.

Linkeboda är en utmärkt cykelstad. Finns cykelvägar exakt överallt. De flesta studenter klarar sig utmärkt endast med cykel. Cykelkarta finns här:
http://www.linkoping.se/sv/Trafik-resor/Cykling/
Citera
2010-05-08, 20:17
Medlem
Vad är att föredra av Björnkärrsgatan i Ryd och Tröskelgatan i Lambohov?
Citera
2010-05-08, 20:27
Medlem
Av polare har jag blivit rekommenderad Ryds allé för dom ska tydligen vara jättefräscha. Där är det flest nytt folk också så ganska lätt o lära känna folk. Sen skulle T1, flamman och corona va bra...
Citera
2010-05-08, 21:35
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Vad är att föredra av Björnkärrsgatan i Ryd och Tröskelgatan i Lambohov?
Jag skulle valt Björnkärrsgatan, har faktiskt själv bott där en gång i tiden. Nära till skolan, hemköp och är du student nära till polarna.

Lambohov ligger långt bort från allting och verkar allmänt rätt dött.
Citera
2010-05-09, 15:27
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavens
Av polare har jag blivit rekommenderad Ryds allé för dom ska tydligen vara jättefräscha. Där är det flest nytt folk också så ganska lätt o lära känna folk. Sen skulle T1, flamman och corona va bra...

Ryds allé är mycket riktigt det lite bättre området i Ryd, dock nästan uteslutande korridorsrum. Trevligt ställe om man vill landa lite och se sig om själv innan man skaffat lägenhet.
Citera
2010-05-09, 15:38
Medlem
Uhlvars avatar
Vart ska man ställa sig i kö till boende? Är det stångåstaden ? Då tänker jag mest på valla och sånna "finare" områden.
Citera
2010-05-10, 07:28
Medlem
_Cato_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Vart ska man ställa sig i kö till boende? Är det stångåstaden ? Då tänker jag mest på valla och sånna "finare" områden.

http://www.stangastaden.se/Pages/default.aspx

http://www.studentbostader.se/en/Pages/Start.aspx
Citera
2010-05-10, 07:47
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavens
Bodde i där min första tid i Linköping. Det blev renoverat runt '04 och är rätt fräscht. T1 och Colonia dock ett par snäpp vassare. Dyrare, men helt klart värt det om man har lite högre krav. Flamman är perfekt om du vill kröka ett år, annars skulle jag ta någon av de nämnde områdena ovan.

Sida där det mesta angående boende tas upp: http://www.liu.se/nystudent/bostad?l=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in