2012-06-14, 20:28
Medlem
Nalle-Puhs avatar
Är det någon här som bor på Irrblosset, möjligtvis Vallavägen 4, som skulle kunna beskriva hur området är och trivseln där? Har nämligen fått ett bostadserbjudande på en etta på 27 kvm.
Ska tydligen se ut något som detta
http://fast2.studentbostader.se/Fast...Kv_27,6kvm.pdf
Just nu bor jag på Flamman i korridor ( http://fast2.studentbostader.se/Fast...F_1_19_6_B.pdf ), på tredje våningen ovanför krogen med pub och disco som de har liggandes nere i källaren där. Det som överväger för flytt är att det kan bli rätt så tröttsamt att höra musiken till 3 på natten och sedan en massa fylleskrik utanför på området i kanske en timme till. Nu innan sommarlovet började hade de ett band som spelade i över en timme på uteserveringen och det var riktigt högljutt och jobbigt. Det grisiga köket, är också en faktor, som lätt uppstår av folk som inte är redo att flytta hemifrån som inte lärt sig att göra rent efter sig. En och annan incident då folk bränt sönder mikron eller fyllon som slängde ut sopor över hela köket har inträffat. ICA Nära som ligger precis gatan nedanför är ju inte heller den allra största affären i storlek eller utbud av mat.
Det positiva är att man kan träffa sina grannar i köket och prata med och vara social på så sätt. Samt att man inte spenderar all sin tid inom rummets fyra väggar utan är tvungen att gå ut till köket om man vill göra något att äta. Samt det studentboende som ligger närmast stan om man vill dit ner och göra ärenden, eller bion och alla uteställen om dom lockar, fast det har bara hänt en gång under detta år.
Och den stora frågan är det värt att gå från 2875 kr/mån till 4470 kr/mån, dvs 16000 kr mer om året för det nya boendet om man tänker på dessa för och nackdelar.
Citera
2012-06-14, 23:36
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Mig veterligen är det väldigt få, dessutom är nästan allt studentliv lokaliserat kring de västra delarna av stan (johannelund/berga ligger en bra bit öster ut) så du kommer få mycket motion. Jag ser ingen anledning att flytta dit om det int är som tillfällig lösning innan du hittar något bättre. I alla fall om du skall plugga på campus valla för det är ju något närmare till HU
Vad säger ni andra? Kanske någon som bor i berga som kan säga vad ni tycket. Kan ju vara värt att bo en bit bort då jag faktiskt har råd med bostad där. Dock vill man ju inte vara enda studenten på lång väg. Går det kommunaltrafik på natten dit?
Kan ju säga att jag planerat att köpa en bostadsrätt och har ca 600 000kr. Är sugen på att faktiskt ha en egen lägenhet och att inte bo i en studentkorridor.
Senast redigerad av Ghost-Division 2012-06-15 kl. 00:24.
Citera
2012-06-15, 12:08
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieya
Jag har en fråga. Jag har precis ställt mig i kön (vet ännu inte om jag kommer att plugga i Linköping i framtiden men ställde mig i kön i alla fall).

Säg om man har 2-3 år i kötid vad för lägenhet i vilket område har man chans på då? Jag vill gärna bo så centralt som möjligt, "bästa tänkbara läget" bara det inte blir för dyrt. Nära skolan också om det är möjligt. Dock så ska kunna klara sig bra med studielånet och ha pengar över till annat såklart. Jag vill helst bo bland så mycket folk som möjligt då jag hoppas på att lära känna lite trevligt folk, eftersom jag i nuläget inte har något socialt liv. Vilket område passar mig bäst tror ni? Och vad kan jag få med 2-3 år i kö? Jag är vet inget..

Edit: Antingen blir det läkareprogrammet om jag nu kommer in, eller så blir det en civ. ing (om det spelar någon roll, är nog olika områden beroende på vad man pluggar kan jag tänka mig). Har inte planerat något eftersom det är såpass långt in i framtiden och just nu så vet man inte hur det ska gå i framtiden på högskoleprovet osv. Men skulle jag gärna vilja ha tips om vilket område ni tror passar mig bäst och om jag har chans att få boende där med 2-3 år i kötid. Är nyfiken.

Tack på förhand!

Har du ställt dig i kö på Studentbostäder kommer du vara förpassad till stadens västra delar, dvs Gottfridsberg (Flamman, Fjärilen), Valla (Irrblosset)/T1, Ryd, Lambohov. Av dessa är Flamman/Fjärilen mest centralt, men enligt mig är Irrblosset eller T1 det du bör satsa på. Dessa ligger mitt mellan Campus Valla (där huvuddelen av studenterna läser) och centrum, och inte heller alltför långt från Campus US (där läkarna läser). Med 3 års kötid kommer du nog ha svårt att få en etta där, då det krävs bra många köpoäng, men en korridor på Irrblosset är inte alls helt fel. Bodde själv så mitt första år och det var en grymt bra upplevelse. Som ny student utanför Östergötland har du förtur på alla korridorsrum vid höstterminens start. Korridorerna på Irret är fräscha och koncentrationen av festglada utbytesstudenter är mindre än i Ryd. Dessutom stans bästa läge enligt mig, och Valla är ett mysigt område.
Citera
2012-06-15, 12:16
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Puh
Är det någon här som bor på Irrblosset, möjligtvis Vallavägen 4, som skulle kunna beskriva hur området är och trivseln där? Har nämligen fått ett bostadserbjudande på en etta på 27 kvm.
Ska tydligen se ut något som detta
http://fast2.studentbostader.se/Fast...Kv_27,6kvm.pdf
Just nu bor jag på Flamman i korridor ( http://fast2.studentbostader.se/Fast...F_1_19_6_B.pdf ), på tredje våningen ovanför krogen med pub och disco som de har liggandes nere i källaren där. Det som överväger för flytt är att det kan bli rätt så tröttsamt att höra musiken till 3 på natten och sedan en massa fylleskrik utanför på området i kanske en timme till. Nu innan sommarlovet började hade de ett band som spelade i över en timme på uteserveringen och det var riktigt högljutt och jobbigt. Det grisiga köket, är också en faktor, som lätt uppstår av folk som inte är redo att flytta hemifrån som inte lärt sig att göra rent efter sig. En och annan incident då folk bränt sönder mikron eller fyllon som slängde ut sopor över hela köket har inträffat. ICA Nära som ligger precis gatan nedanför är ju inte heller den allra största affären i storlek eller utbud av mat.
Det positiva är att man kan träffa sina grannar i köket och prata med och vara social på så sätt. Samt att man inte spenderar all sin tid inom rummets fyra väggar utan är tvungen att gå ut till köket om man vill göra något att äta. Samt det studentboende som ligger närmast stan om man vill dit ner och göra ärenden, eller bion och alla uteställen om dom lockar, fast det har bara hänt en gång under detta år.
Och den stora frågan är det värt att gå från 2875 kr/mån till 4470 kr/mån, dvs 16000 kr mer om året för det nya boendet om man tänker på dessa för och nackdelar.

Ettorna på nya irret är sjukt fräscha. Ganska effektiv planlösning tycker jag, men det kan vara svårt att få in ett annat matbord om man inte gillar den "bardisk" som finns inbyggd. Riktigt sjyssta badrum, fransk balkong, stans bästa läge (enligt mig). Jag ska själv flytta in i en etta där i höst och ser väldigt mycket fram emot det! Hyran är ju som sagt en aning hög jämfört med en korridor, men du kan ju alltid prova söka bostadsbidrag. Området som sådant är betydligt lugnare än Flamman. Har bott på irret i två år (visserligen gamla) och har aldrig upplevt störande ljud utifrån. Som boende på irret har du även tillgång till gym, replokal och en liten idrottshall lämplig för innebandy/pingis.

Som sagt, det är ju upp till dig om du tycker att ökningen i hyra är värt det, men enligt mig är ettorna på nya irret det bästa studentbostäder har att erbjuda.
Citera
2012-06-16, 15:35
Medlem
Nalle-Puhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsonite
Ettorna på nya irret är sjukt fräscha. Ganska effektiv planlösning tycker jag, men det kan vara svårt att få in ett annat matbord om man inte gillar den "bardisk" som finns inbyggd. Riktigt sjyssta badrum, fransk balkong, stans bästa läge (enligt mig). Jag ska själv flytta in i en etta där i höst och ser väldigt mycket fram emot det! Hyran är ju som sagt en aning hög jämfört med en korridor, men du kan ju alltid prova söka bostadsbidrag. Området som sådant är betydligt lugnare än Flamman. Har bott på irret i två år (visserligen gamla) och har aldrig upplevt störande ljud utifrån. Som boende på irret har du även tillgång till gym, replokal och en liten idrottshall lämplig för innebandy/pingis.

Som sagt, det är ju upp till dig om du tycker att ökningen i hyra är värt det, men enligt mig är ettorna på nya irret det bästa studentbostäder har att erbjuda.

Du vet inte vart det kan finnas bilder så man kan få se lite hur det ser ut inne i denna typ av lägenhet? Vet du hur många plattor spisen har? Har den ugn? Är det en fullstor kyl/frys, dvs övre delen kyl och nedre halvan frys. Finns det cykelparkering med tak över (tänkte på vintern så cykeln inte blir översnöad som det blir på flamman)? Blir rummen som en bastu när det är varmt ute på senvår/sommar/tidig höst? Har haft det problemet på andra ställen.
Hur lång tid tar det att gå resp cykla till campus valla? Finns någon bra matbutik i närheten? Såg på karta att coop konsum låg i närheten, hur stor är en konsum-butik? Finns en Ica Nära där jag bor och det var ofantlig liten och trång samt dåligt utbud av varor.

Många frågor men du kanske har några svar på några av dem i alla fall.
Citera
2012-06-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Puh
Du vet inte vart det kan finnas bilder så man kan få se lite hur det ser ut inne i denna typ av lägenhet? Vet du hur många plattor spisen har? Har den ugn? Är det en fullstor kyl/frys, dvs övre delen kyl och nedre halvan frys. Finns det cykelparkering med tak över (tänkte på vintern så cykeln inte blir översnöad som det blir på flamman)? Blir rummen som en bastu när det är varmt ute på senvår/sommar/tidig höst? Har haft det problemet på andra ställen.
Hur lång tid tar det att gå resp cykla till campus valla? Finns någon bra matbutik i närheten? Såg på karta att coop konsum låg i närheten, hur stor är en konsum-butik? Finns en Ica Nära där jag bor och det var ofantlig liten och trång samt dåligt utbud av varor.

Många frågor men du kanske har några svar på några av dem i alla fall.

Det är en Coop Nära, liten som fan och dyr. Tyvärr.
Citera
2012-06-16, 17:16
Medlem
DaGirafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Vad säger ni andra? Kanske någon som bor i berga som kan säga vad ni tycket. Kan ju vara värt att bo en bit bort då jag faktiskt har råd med bostad där. Dock vill man ju inte vara enda studenten på lång väg. Går det kommunaltrafik på natten dit?
Kan ju säga att jag planerat att köpa en bostadsrätt och har ca 600 000kr. Är sugen på att faktiskt ha en egen lägenhet och att inte bo i en studentkorridor.

Syrran bor i Berga. Enl. henne så är fördelarna med Berga:
* Bra Ica-affär, med stort utbud
* Hyror
*Nära om man pluggar på HU

Nackdelar:
* Långt till campus Valla
* Inte så många studenter
* Bussen till skolan tar även den lång tid
* Stökigt from time to time
Citera
2012-06-16, 19:37
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGiraft
Syrran bor i Berga. Enl. henne så är fördelarna med Berga:
* Bra Ica-affär, med stort utbud
* Hyror
*Nära om man pluggar på HU

Nackdelar:
* Långt till campus Valla
* Inte så många studenter
* Bussen till skolan tar även den lång tid
* Stökigt from time to time
Tycker hon att det är värt att bo i Berga?
Citera
2012-06-16, 20:20
Medlem
Berga är helt okej, nära till HU och bra affärer, ett stort Coop och ett ICA, resten av stan lider brist på mataffärer enligt mig. Området är även grönt och fint på sommaren och lugnt och trevigt skulle jag vilja påstå, springer omkring en del invandrarkids som dock är små och totalt harmlösa.
Citera
2012-06-17, 00:59
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Berga är helt okej, nära till HU och bra affärer, ett stort Coop och ett ICA, resten av stan lider brist på mataffärer enligt mig. Området är även grönt och fint på sommaren och lugnt och trevigt skulle jag vilja påstå, springer omkring en del invandrarkids som dock är små och totalt harmlösa.
Tycker snarare tvärt om, känner mig mer osäker i Berga på nätterna än i Ryd. Jag och kompisarna brukar säga att Berga är som Ryd som inte erkänt problemen de uppenbarligen har. Samma stök och bus men inte lika hårdbevakat och allt som kommer med ryd.

Annars inget större fel, inte SÅ hemskt långt till skolan. Hade hellre bott i Berga än i Lambohov åtminstone. Samma avstånd till att roligt.
Citera
2012-06-17, 11:12
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Tycker snarare tvärt om, känner mig mer osäker i Berga på nätterna än i Ryd. Jag och kompisarna brukar säga att Berga är som Ryd som inte erkänt problemen de uppenbarligen har. Samma stök och bus men inte lika hårdbevakat och allt som kommer med ryd.

Jag tycker att Ryd är på bättringsvägen, tycker det är sällan man hör något. Tycker man ser polisen titta förbi rätt ofta också, så buset har kanske börja lugna ner sig.
Citera
2012-06-17, 11:35
Medlem
Hur mkt kostar en liten tvåa (runt 45 kvadrat) i innerstan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in