2007-03-08, 00:29
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
jag kan agera domare i den här fighten eftersom jag är neutral, har inte ägt en konsoll sen supernintendo fast spelat en del på alla konsoler. jag har inte läst, sett, hört eller spelat något från varken ps3, wii eller 360 men jag skulle utan tvekan välja ps3!
PS2 hade dom bästa spelen, bästa kontrollen som kändes solid, kraftig och rätt liten jämfört med xbox ömtåliga, enorma rymdraket till handkontroll.
Ifall inte minnet sviker mej så hade Xbox bäst grafik dock efterson den kom väll så mycket senare än dom andra ?
Hursomhelst gamecuben kan vem som helst räkna bort för grafiken var dålig, spelen var dåliga fast väldigt barnvänliga och i stort sett allting var sämre än hos sina konkurenter förrutom att den var väldigt rapp på att starta upp spelen.

Jag spelade bara sport, racing, action och fightingspel så därför passade kanske PS2 bäst för mej.

Nja egentligen hade Gamecube bättre grafik än ps2 (några av senaste tidens ps2 spel inte medräknade), dock var den konsollens största problem litet stöd från 3:e parts tillverkarna. Egentligen ska man ha alla 3, det kommer skitbra spel till alla som är helt exklusiva och de är bakotkompatibla så du kan köra i princip allt som är av värde från förra generationen (xbox saknar dock några, och det verkar som PAL-ps3 kommer sakna det chipp som finns i de andra regionernas version som skötte emuleringen, vilket gör att alla spel måste mjukvaruemuleras som på 360. Troligen leder detta till begränsad funktionalitet, iallafall i början).
Citera
2007-03-08, 00:29
Medlem
Lesseitss avatar
Haha, den här tråden borde nog hamna i humorforumet snart...

En fråga angående vissas argumentationsteknik. Låt oss säga (detta kan ifs diskuteras, men låt oss säga det för denna frågan) att Wii-spelen är generellt sett "barnsligare" jfr med 360. Men varför skulle detta då tala för 360? Väldigt många verkar tycka om att spela barnsliga spel (speciellt mtp Nintendos framgång) och då borde det istället tala för Wii. Själv vet jag inte hur mycket tid jag lagt på barnsliga Mario-spel tex. Eller är det så att man måste spela riktigt coola spel som gör att håret på bröstet växer snabbare och så att man får en större kuk. Är det det som skiljer en äkta gamer från dom barnsliga spelarna?

Tilläggas kan att jag har ingendera av de nämnda konsollerna.
Citera
2007-03-08, 01:34
Bannlyst
...

Förstår inte hur folk kan bli så engagerade^^ Låt han väljs själv istället..
Ganska humoristiskt att folk verkligen lägger ner all sin energi till att försvara den bästa konsollen. Det är en smaksak helt enkelt. Och jag gillar xbox360, men wii är också ball. Även om just jag föredrar xbox.
Citera
2007-03-08, 03:09
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Ok, avsaknandet av HD känns som ett ganska tomt argument, likaså att det bara är barn som inte vill använda sin konsoll till mediacenter. Vill jag det köper jag en ps3, dock går det helt utanför Wii´s syfte och är således inget som är direkt värt att kommentera, är ps2 också för barn?
Sen din definition av ett nintendospel är ungefär lika mycket vulgärexempel som att det enbart finns hjärndöda fps till 360. Behöver knappast kommentera hur fel det är va? Länka gärna tillnågot annat argument jag kan ha missat.

Varför är avsaknadet av HD ett tomt argument? Var och varannan svenson har eller funderar på att skaffa en platt tv med HD. Med mediacenter menar jag givetvis sparfiler, patchar, extramaterial, cache osv. Vad får man med Wii? Jo ett jävla flashminne. Och så kommer du att det inte är värt att kommentera, vadå Wii's syfte? Det är ingen jävla poesibok vi talar om, Wii är en spelkonsol en underhållnings maskin, den har i syfte att underhålla med målgruppen alla åldrar vilket den har misslyckats med.

Du kan inte jämföra med PS2 efterssom det är en helt annan generation, men om vi jämför med PS2 iaf, vad har Wii som inte PS2 har? Eller varför inte ta Xbox som ex?
Du har ungefär samma datorkraft såg efter lite snabb googeling att xboxens klockfrekvenser är snäppet högre, du har stöd för 5.1, dvd-läsare och möjlighet att s lagra film i form av dvd på enheten, utbytbar hårddisk (idag upp till 750gb?), fruktansvärt enkelt för att ladda ner spel och lägga in på hårddisken alternativt bränna ut, väldigt många speltitlar, den har dessutom möjlighet att utnyttja HDTV, du har även grafikchip från Nvidia (mot Wii's ATI) och Nvidia är allmänt känt steget före sin konkurrent ATI, Behöver jag nämna 4 usb ingångar, xbox live och streaming över nätverk ifrån din persondator?

Lägg där till priskillnaden, en snabb sökning på blocket och högst upp ser jag.
Xbox med 8 spel, CHIPPAD och en handkontroll 1500:- inte illa pinkat.
Vad kostar en Wii? Jo nästan 3000 kronor och då är det väldigt lång leveranstid.

Vad har då Wii som inte Xbox har? Wiimote, öhm hmm ja Zelda?

Jag har ägt alla nintendos stationära konsoler från NES till N64, jag tänkte köpa gamecube vid release men insåg redan då vilken flopp det var och nöjde mig med mitt dreamcast (som är min senaste konsol och som jag fortfarande är mycket nöjd med).

Jag har gett gamecube åtskilliga chanser, men den är helt enkelt värdelös, samtliga titlar som inte varit nintendo exklusiva har varit bättre till xbox eller ps2. Jag tänkte nu när Wii kommer, jävlar detta kan bli något REVOLUTION som var det påtänkta namnet från början det kunde bli något. Men det blev en Wii.

Varför är Wii bäst lämpad för barn? Jo därför att kontra Mario och Zelda så är HDTV, DOLBY Surround, urstarka processorer och gpu's, tunga actionspel, rpg's, racingspel, seriösa sportspel, hårddisk, lan funktioner, urläcker grafik och grymt ljud helt enkelt prioriterat från ungdom och uppåt, undantag finns såklart antagligen överrepresenterat utav folk som spenderar större delen utav sin tid med huvudet på sned och tungan hängades ur munnen.... ja och du förstås.

En intressant fråga, jag äger ingen utav konsolerna, vilken äger du?
Citera
2007-03-08, 03:22
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Haha, den här tråden borde nog hamna i humorforumet snart...

En fråga angående vissas argumentationsteknik. Låt oss säga (detta kan ifs diskuteras, men låt oss säga det för denna frågan) att Wii-spelen är generellt sett "barnsligare" jfr med 360. Men varför skulle detta då tala för 360? Väldigt många verkar tycka om att spela barnsliga spel (speciellt mtp Nintendos framgång) och då borde det istället tala för Wii. Själv vet jag inte hur mycket tid jag lagt på barnsliga Mario-spel tex. Eller är det så att man måste spela riktigt coola spel som gör att håret på bröstet växer snabbare och så att man får en större kuk. Är det det som skiljer en äkta gamer från dom barnsliga spelarna?

Tilläggas kan att jag har ingendera av de nämnda konsollerna.

Du har helt klart en poäng där, grejen är att de barnsliga mariospelen kanske du spelade när du var yngre?
Men om du väl ska gå och köpa en spelkonsol så är du såklart spelintresserad, den här diskussionen har inget med manlighet att göra eller hardcoreness att göra, inte från min sida iaf, jag kan inte svara för alla andra.
Om du nu är spelintresserad och 18+ väljer du att springa runt som mario i en miljö som kunde skapas för 7 år sedan eller väljer du att tex sätta dig bakom ratten i en glänsande ferrari i knivskarp nästan fotorealistisk grafik, höra motorn vina och växlarna klaffa i 200 km/h när du kör runt efter något som liknar franska rivieran under en fin solig dag. Eller varför inte ta på sig uppdraget att rädda världen med hagelbrak, raketgevär och kulsprutor i fullt surround med subwoofern mullrandes höra fienderna springa och tassla bakom dig i högupplöst nextgen grafik.

Det enda jag kan se som + hos Wii är de exklusiva speltitlarna, Zelda blev en succé och Mario kan säkert bli ett riktigt guldlir men hur bra var Mario till Gamecube? Och är det värt att lägga pengarna på en konsol för ett par få titlar när man kan få så mycket mer för nästan samma pris och uppåt utav en annan konsol?

Jag har varit nere på spelaffären och tittat efter Wii och tur att dom inte hade det inne, för vid närmare eftertanke så är det inte värt pengarna.
Jag har lånat en polares 360 under ett par veckor förut och det enda jag kunde hitta som negativt var väl ljudet på fläkten, och det kan väl knappast vara helt omöjligt att modifiera, med Wii'n känns det inte som att man kan göra så mycket.

Det roliga är att anhängare utav Wii tar det lite som en religion, vi har tv-spels talibaner här på forumet.
Jag hoppas att jag kunnat ge dig den minsta klarhet i dina funderingar.

// stR
Citera
2007-03-08, 09:20
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Du har helt klart en poäng där, grejen är att de barnsliga mariospelen kanske du spelade när du var yngre?
Men om du väl ska gå och köpa en spelkonsol så är du såklart spelintresserad, den här diskussionen har inget med manlighet att göra eller hardcoreness att göra, inte från min sida iaf, jag kan inte svara för alla andra.
Om du nu är spelintresserad och 18+ väljer du att springa runt som mario i en miljö som kunde skapas för 7 år sedan eller väljer du att tex sätta dig bakom ratten i en glänsande ferrari i knivskarp nästan fotorealistisk grafik, höra motorn vina och växlarna klaffa i 200 km/h när du kör runt efter något som liknar franska rivieran under en fin solig dag. Eller varför inte ta på sig uppdraget att rädda världen med hagelbrak, raketgevär och kulsprutor i fullt surround med subwoofern mullrandes höra fienderna springa och tassla bakom dig i högupplöst nextgen grafik.
Jag upptäckte Mario i 13-årsåldern då jag skaffade mig ett NES. Några år senare hamnade det på hyllan när det kom schyssta spel till PCn, machospelet DOOM tex. Sen spelade jag bara på PCn tills för några år sedan, då jag bestämde mig för att skaffa lite gamla begagnade konsoller. Och idag (är i 30-årsåldern) spelar jag gladeligen vissa Mario-spel framför att rädda världen från utomjordingar med mitt ultra-super-duper-mega-lasergevär i högsta hugg. Machospel tilltalar nog mest ynglingar som börjar bli vuxna män och där hormonerna sprutar. Missförstå mig inte, jag kan också spela ett häftigt actionspel ibland, men jag tycker det är så jävla lätt att tröttna på dom, iaf single player spelen, det är ju mest same same. Och vill jag spela högupplösta action/krigsspel så gör jag det på datorn. Har tex lagt alldeles för mkt tid på BF2.

Citat:
Det enda jag kan se som + hos Wii är de exklusiva speltitlarna, Zelda blev en succé och Mario kan säkert bli ett riktigt guldlir men hur bra var Mario till Gamecube? Och är det värt att lägga pengarna på en konsol för ett par få titlar när man kan få så mycket mer för nästan samma pris och uppåt utav en annan konsol?
Det är i min mening nästan bara titlarna som avgör. Grafiken är sämre än vad den är på datorn vilken konsoll du än väljer. Ta den konsoll som har spelen som tilltalar dig. Sen om man gillar barnspel eller mustiga machospel är upp till var och en. Objektivt sätt är inget bättre än det andra.

Citat:
Det roliga är att anhängare utav Wii tar det lite som en religion, vi har tv-spels talibaner här på forumet.
Jag hoppas att jag kunnat ge dig den minsta klarhet i dina funderingar.

Håller med, men sen finns det ju dom som har teknologin som religion på motsvarande sätt. Lika skrattretande båda två.
Citera
2007-03-08, 14:18
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Varför är avsaknadet av HD ett tomt argument? Var och varannan svenson har eller funderar på att skaffa en platt tv med HD. Med mediacenter menar jag givetvis sparfiler, patchar, extramaterial, cache osv. Vad får man med Wii? Jo ett jävla flashminne. Och så kommer du att det inte är värt att kommentera, vadå Wii's syfte? Det är ingen jävla poesibok vi talar om, Wii är en spelkonsol en underhållnings maskin, den har i syfte att underhålla med målgruppen alla åldrar vilket den har misslyckats med.

Kan inte hålla med att den misslyckats med att underhålla målgruppen alla åldrar. Framförallt har den fått massor av folk som aldrig skulle rört en konsoll att vilja ha en. På spelforum är det betydligt fler än nintendotallibanerna som är lyriska över den. Men självklart finns det folk som inte tycker om den också, men det är ju väntat. Ingenting kan glädja alla, men försäljningsiffrorna talar sitt tydliga språk.

Citat:
Du kan inte jämföra med PS2 efterssom det är en helt annan generation, men om vi jämför med PS2 iaf, vad har Wii som inte PS2 har? Eller varför inte ta Xbox som ex?
Du har ungefär samma datorkraft såg efter lite snabb googeling att xboxens klockfrekvenser är snäppet högre, du har stöd för 5.1, dvd-läsare och möjlighet att s lagra film i form av dvd på enheten, utbytbar hårddisk (idag upp till 750gb?), fruktansvärt enkelt för att ladda ner spel och lägga in på hårddisken alternativt bränna ut, väldigt många speltitlar, den har dessutom möjlighet att utnyttja HDTV, du har även grafikchip från Nvidia (mot Wii's ATI) och Nvidia är allmänt känt steget före sin konkurrent ATI, Behöver jag nämna 4 usb ingångar, xbox live och streaming över nätverk ifrån din persondator?

Hmm de flesta av gamla xboxens mediecenter funktioner har ju uppkommit genom homebrew, och även nertankning av spel är ju inte något som stödjs av konsollen i grundutförande. Kanske lite orättvist om du ska jämmföra konsollerna med de förutsättningarna. Wii säljer framförallt

Citat:
Lägg där till priskillnaden, en snabb sökning på blocket och högst upp ser jag.
Xbox med 8 spel, CHIPPAD och en handkontroll 1500:- inte illa pinkat.
Vad kostar en Wii? Jo nästan 3000 kronor och då är det väldigt lång leveranstid.
Vad har då Wii som inte Xbox har? Wiimote, öhm hmm ja Zelda?

Den är ju iofs 6år gammal, gamla konsoller har alltid haft fördelar över helt nya då de har enorma spelbibliotek.
Zelda är en exklusiv titel som säljer konsoller precis som Halo och Final fantasy.

Citat:
Jag har ägt alla nintendos stationära konsoler från NES till N64, jag tänkte köpa gamecube vid release men insåg redan då vilken flopp det var och nöjde mig med mitt dreamcast (som är min senaste konsol och som jag fortfarande är mycket nöjd med).
Dreamcast är en trevlig konoll, där kan jag iallfall hålla med dig. Gamecube var väl ingen flopp direkt, den sålde ju hyfsat även om det kanske var något mindre än förväntat (mycket på grund av nintendos oförmåga att hantera tredjepart spelföretag)

Citat:
Jag har gett gamecube åtskilliga chanser, men den är helt enkelt värdelös, samtliga titlar som inte varit nintendo exklusiva har varit bättre till xbox eller ps2. Jag tänkte nu när Wii kommer, jävlar detta kan bli något REVOLUTION som var det påtänkta namnet från början det kunde bli något. Men det blev en Wii.
Resident evil 4, Killer7, två ganska stora spel som helt klart var bäst på Gamecube. Finns säkert andra men överlag var det ganska jämt mellan de tre.

Citat:
En intressant fråga, jag äger ingen utav konsolerna, vilken äger du?

Båda (har jag väl sagt tre gånger redan i tråden), kommer förmodligen även köpa en Ps3 för final fantasy 13 och bluray nästa år nån gång. Förvånad?
Citera
2007-03-08, 15:24
Medlem
klos_s avatar
AARRGH, Ni skriver för mkt, han frågade ju bara om det var en bra deal, och ja det är det, Har inte spelat Wii, men jag gillar Xbox, och Wii verkar coolt, Så ja, gillar du inte Wii så byt till 360!!! =)

/Mvh Klos
Citera
2007-03-08, 15:28
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
AARRGH, Ni skriver för mkt, han frågade ju bara om det var en bra deal, och ja det är det, Har inte spelat Wii, men jag gillar Xbox, och Wii verkar coolt, Så ja, gillar du inte Wii så byt till 360!!! =)

/Mvh Klos

mm, men saken är det att det är så besvärligt att dra på sig linser eller glasögon.. men jag vet inte om det är värt å byta för den sakens skull.. sen måste man sitta ganska långt bort från TVn också.. man kan inte sitta så nära som ja vill
Citera
2007-03-08, 15:33
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
mm, men saken är det att det är så besvärligt att dra på sig linser eller glasögon.. men jag vet inte om det är värt å byta för den sakens skull.. sen måste man sitta ganska långt bort från TVn också.. man kan inte sitta så nära som ja vill

Den generella frågan är ju igentligen: vill du sitta ner lr vill du skpringa omkrng framför tv:n?

/Mvh Klos
Citera
2007-03-08, 15:34
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Jag upptäckte Mario i 13-årsåldern då jag skaffade mig ett NES. Några år senare hamnade det på hyllan när det kom schyssta spel till PCn, machospelet DOOM tex. Sen spelade jag bara på PCn tills för några år sedan, då jag bestämde mig för att skaffa lite gamla begagnade konsoller. Och idag (är i 30-årsåldern) spelar jag gladeligen vissa Mario-spel framför att rädda världen från utomjordingar med mitt ultra-super-duper-mega-lasergevär i högsta hugg. Machospel tilltalar nog mest ynglingar som börjar bli vuxna män och där hormonerna sprutar. Missförstå mig inte, jag kan också spela ett häftigt actionspel ibland, men jag tycker det är så jävla lätt att tröttna på dom, iaf single player spelen, det är ju mest same same. Och vill jag spela högupplösta action/krigsspel så gör jag det på datorn. Har tex lagt alldeles för mkt tid på BF2.

Det är i min mening nästan bara titlarna som avgör. Grafiken är sämre än vad den är på datorn vilken konsoll du än väljer. Ta den konsoll som har spelen som tilltalar dig. Sen om man gillar barnspel eller mustiga machospel är upp till var och en. Objektivt sätt är inget bättre än det andra.

Håller med, men sen finns det ju dom som har teknologin som religion på motsvarande sätt. Lika skrattretande båda två.

Du missar ett par saker.

1. Du kan inte jämföra PC med konsol i den här frågan, anledningen är självklar.
2. De "enklare" spelen "barnspelen" tycker även jag är underhållande, men dessa kan man spela på äldre konsoler och pc. Men när man köper en ny konsol så vill man ju ha något nytt, N64 köpte man ju för grafikens skull annars kunde man ju lika gärna ha spelat SNES. Samma med Gamecube (även om den floppade).
I all evighet så har ny generation inneburit ny teknik ända tills nu och så börjar man försvara det utan argument. Affärsetik.
Du kan kolla mitt tidigare inlägg där jag opartiskt jämför xbox med Wii tex.
3. Jag hoppas du inte kallar mig för teknik-taliban.
Citera
2007-03-08, 15:43
Medlem
stRs avatar
Citat:
Kan inte hålla med att den misslyckats med att underhålla målgruppen alla åldrar. Framförallt har den fått massor av folk som aldrig skulle rört en konsoll att vilja ha en. På spelforum är det betydligt fler än nintendotallibanerna som är lyriska över den. Men självklart finns det folk som inte tycker om den också, men det är ju väntat. Ingenting kan glädja alla, men försäljningsiffrorna talar sitt tydliga språk.

Grejen är att jag också är nintendotaliban men är sjukt besviken på Wii.
Det enda vi har är handkontrollen och Zelda i dagsläget samt leveransproblem och prishöjningar.

Citat:
Hmm de flesta av gamla xboxens mediecenter funktioner har ju uppkommit genom homebrew, och även nertankning av spel är ju inte något som stödjs av konsollen i grundutförande. Kanske lite orättvist om du ska jämmföra konsollerna med de förutsättningarna. Wii säljer framförallt

Såklart man kan räkna med homebrew, det är ju konsolen i helhet vi tänker på.
Isåfall kan du inte räkna med Wii's handkontroll för eventuella personer som inte kan nyttja den pga handikapp eller dyl.

Citat:
Den är ju iofs 6år gammal, gamla konsoller har alltid haft fördelar över helt nya då de har enorma spelbibliotek.
Zelda är en exklusiv titel som säljer konsoller precis som Halo och Final fantasy.

Haha nu slår du dig själv på fingrarna, ja självklart har gamla konsoler övertag med titlar, men denna 6 år gamla spelkonsol piskare Wii även i teknik. Vad är det du inte förstår? Xbox är så mycket mer än Wii för en bråkdel utav priset.

Citat:
Dreamcast är en trevlig konoll, där kan jag iallfall hålla med dig. Gamecube var väl ingen flopp direkt, den sålde ju hyfsat även om det kanske var något mindre än förväntat (mycket på grund av nintendos oförmåga att hantera tredjepart spelföretag)

Handkontrollen var usel och själva konsolen var föråldrad, PS2 hade sina lir, xbox hade sin teknik, gamecube var efterbliven helt enkelt. Det gamecube hade var Zelda och ja som du nu säger 2 spel till.
Saken är väl den att Xbox och PS2 var/är hästlängder bättre.

Citat:
Resident evil 4, Killer7, två ganska stora spel som helt klart var bäst på Gamecube. Finns säkert andra men överlag var det ganska jämt mellan de tre.

Det var knappast jämt.

Citat:
Båda (har jag väl sagt tre gånger redan i tråden), kommer förmodligen även köpa en Ps3 för final fantasy 13 och bluray nästa år nån gång. Förvånad?

Ah jag missade det, nej varför skulle jag vara det? Jag var bara nyfiken.
Men om du fick välja en utav konsolerna? Alla 3 då. (även fast du inte äger ps3 ännu) Skulle du välja Wii? Och motivera ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in