Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-25, 23:05
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Självklart är det fler faktorer. Men om jag inte är överviktig, jag rör på mig och jag röker inte; då ser jag inget annat jag kan göra än att sluta med kolhydrater. Jag behöver de inte och jag mår bra utan.

En enskild faktor som betyder så mycket? Jag tror, utan att ta arsenik på det att det ökade kolhydratintaget och då främst processade kolhydrater som smugit sig in i kosten och att vi idag har godisavdelningar i livsmedelsbutikerna som är lika stora som en lanthandel har en stor del av skulden. Rökningen har om jag inte är helt fel ute minskat.

Att vi rör på oss mindre känns konstigt med tanke på att minsta lilla by har ett gym idag, småstäder oftast fler. Men jag är nog beredd att hålla med om att vi generellt rör på oss mindre.

Processerade kolhydrater? En kolhydrat är för i helvete en kolhydrat, gör ingen skillnad om den gått genom 17 provrör eller om du käkar den från en sockerplanta.

Att godisavdelningarna kan påverka köper jag helt dock. Vad gäller att folk rör sig handlar det mer om aktivitetsnivån sett över dagen än om folk går på gym. Människor idag har mer stillasittande jobb jämfört med förr och det drar ner aktivitetsnivån rejält.
Citera
2012-07-26, 08:03
  #374
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Ja, fast är de verkligen så många? Trådstarten antyder ju att det skulle gälla många, men där är jag inte med riktigt.
Om vi antar att det i runda slängar är 500K som kör med LCHF, hur många av dessa är extrema fanatiker? Jag har sett liknande antydningar i andra trådar också, men köper inte riktigt påståendet.

Som jag sade innan tror jag motståndarna både är fler och desto mer fanatiska.

Jag har inte stött på förespråkare från andra dieter som på samma missions-lika sätt som LCHF-förespråkare ska övertyga sin omgivning om att LCHF är den enda rätta läran.
Det betyder naturligtvis inte att alla LCHF-anhängare sticker ut, men de som sticker ut (och i min värld så finns det typ minst en vid varje fikabord) gör det på ett så religiöst och fanatiskt sätt att jag tycket det är anmärkningsvärt.

Mvh
Citera
2012-07-26, 08:14
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Då är vi lite mer överens . Fast jag kan fortfarande inte se hur en cancercell skulle gynnas mer av rött kött än vilket annat födoämne som helst bortsett från mättat fett.

http://62.181.218.130/forum/showthre...103956&page=41

http://www.scielo.br/scielo.php?scri...rm=iso&tlng=en

Sedan hur det fungerar rent fysiologiskt kan jag inte svara på, men verkar som det ökar risken på något sätt.
Citera
2012-07-26, 08:16
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Ja, fast är de verkligen så många? Trådstarten antyder ju att det skulle gälla många, men där är jag inte med riktigt.
Om vi antar att det i runda slängar är 500K som kör med LCHF, hur många av dessa är extrema fanatiker? Jag har sett liknande antydningar i andra trådar också, men köper inte riktigt påståendet.

Som jag sade innan tror jag motståndarna både är fler och desto mer fanatiska.

Många är de säkert inte, men högljudda som alla "fanatiker" alltid är, sedan får tyvärr även dessa människor mest mediatid och därmed så snedvrider de synen på dieten och människorna som använder den.
Citera
2012-07-26, 08:26
  #377
Medlem
MassiveBs avatar
Någon som har exempel på den påstådda fanatismen?
Citera
2012-07-26, 08:33
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Någon som har exempel på den påstådda fanatismen?

Räcker väl att nämna Dahlqvist
Citera
2012-07-26, 09:39
  #379
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Någon som har exempel på den påstådda fanatismen?

http://www.kostdoktorn.se/ är samlingsplatsen för LCHF-fanatiker.
Citera
2012-07-26, 11:45
  #380
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är inte det här väldigt lätt? LCHF-förespråkare är fanatiska därför de försvarar sin rätt att käka bacon och goda ostar med gott samvete?

Att äta massor av fett och samtidigt vara hälsosam/gå ned i vikt, den övertygelsen måste man ju ha rätt mycket känslor investerade i.
Citera
2012-07-26, 12:22
  #381
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Processerade kolhydrater? En kolhydrat är för i helvete en kolhydrat, gör ingen skillnad om den gått genom 17 provrör eller om du käkar den från en sockerplanta.

Att godisavdelningarna kan påverka köper jag helt dock. Vad gäller att folk rör sig handlar det mer om aktivitetsnivån sett över dagen än om folk går på gym. Människor idag har mer stillasittande jobb jämfört med förr och det drar ner aktivitetsnivån rejält.

Japp, Sverige var ett arbetarland i den traditionella bemärkelsen för inte så länge sedan, fabriken, varvet, skogsbruket, etc. Nu jobbar fler och fler människor inom tjänstesektorn istället, man sitter stilla i kombination med att folk tjänar mer pengar och därmed att råd att övergöda sig själva.
Vad gäller fördelningen kolhydrater/fett/protein förr i tiden så kan man ju snabbt konstatera att den dyra komponenten allt som oftast var just kött. Påminner mig om en anekdot som en äldre släkting tycker om att dra, när hon och hennes kompis delade på något hyrrum i Stockholm och käkade fläsk med löksås till middag. Förutom att de var så fattiga att de fick låtsas fläsket.
Citera
2012-07-26, 13:23
  #382
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Kanske för att många märker att de mår såpass mycket bättre. För egen del så har jag lidit av magont i stort sett hela mitt liv och detta är puts väck. Jag är övertygad om att det är kolhydraterna som varit boven i dramat. Åt väldigt mycket bröd innan tex.

inte funderat på om du kanske är glutenintolerant snarare än har ett behov av att skippa kolhydaterna?
kvastskaft!
Citera
2012-07-26, 13:45
  #383
Medlem
Jag går på LCHF dieten större delen av året, dvs banta sig inför sommaren och sedan få bort alla sommarkilon.
När jag var yngre så var man en elitidrottsutövare och tränade 6 gånger i veckan 11 månader om året.
Kunde äta vad som helst, mega menyn, pizza i XXL model till lunch, dubbla fulla tallrikar i plugget om det serverades god käk, utan att man blev nämnbart fetare.
Så fort jag la ner med elitsatsningen vart man plufsig som Brolin och har därefter brottats med viktproblem.
Som ett exempel, ett gäng grabbar åker till Sydostasien i 3 månader, alla går ner i vikt förutom jag som lägger på mig ett halvt kilo i veckan. Kom hem efter vart utomlands i 4 månader, 8 kg tyngre och andra i mitt sällskap förlorar vik.
Uppenbarligen är det något fel på mig, tidigare har jag fått plåga mig riktigt hårt på gymmet för att bli av med vikten som jag lagt på mig då jag inte gick på diet, utan ätit samma skit som andra i min närhet.
Med lchf kan jag äta samma mängd protein, ta bort pastan/potatisen/ris och ersätta det med lite mer fett, går ner eller håller min vikt beroende på hur strikt jag följer dieten(bärtzar, fyllekäkar, äter ute).
Känner mig i princip aldrig hungrig så länge jag äter lchffrukost, lchflunch och lchfmiddag.
Har säkert något med blodsockret att göra och när jag inte är vrålhungirg till lunch/middag äter jag nog inte lika mycket heller, således går ner i vikt.

Och nej, jag är inte fanatiskt och nämner inte LCHF om inte någon frågar.
Citera
2012-07-26, 13:56
  #384
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
LCHF-hatarna i denna tråd har inget att komma med. Bry dig inte om dem. De är fåniga och avundsjuka, helt enkelt

Avundsjuka på att ni är så tjocka att ni inte kan äta kolhydrater?

Nej nu ska jag käka lite godis och knäcka en cola. Fan vad nice.


Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Då är vi lite mer överens . Fast jag kan fortfarande inte se hur en cancercell skulle gynnas mer av rött kött än vilket annat födoämne som helst bortsett från mättat fett.

Kan du se hur en cancercell skulle gynnas mer av att man röker?

Att rött kött är cancerframkallande är inget nytt direkt.
__________________
Senast redigerad av mazdaq 2012-07-26 kl. 13:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback