2012-07-20, 13:57
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Det kan tyckas som självklart men de flesta som går på en LCHF diet har garanterat INTE genomgått regelbundna undersökningar för att monitorera hur deras värden ändras.

Om jag har fel rörande vad du har fattat för beslut och att du är osäker så får du gärna ge mig en förklaring varför du svarar så aggressivt när jag inte på några som helst sätt försökt hetsa dig.
Jag manade till försiktighet för alla de som går på en LCHF diet, inget annat.
Om du finner det upprörande så är det ju dessvärre beklagligt.
Fast tänker man efter på vad man stoppar i sig behöver man det inte heller kom jag på.

Du sa att jag hade tagit något beslut. Jag funderade på vad du tror att jag tagit för beslut?

Citat:
Nej, det har jag i ärlighetens namn inte gjort. Jag skummade igenom sidan lite snabbt bara och var inte bekant med den sedan innan.
Jag betvivlar inte att sidan innehåller en massa bra fakta. Jag har inte sakgranskat någonting på den alls men som alla andra sidor på nätet så gäller det att samla fakta från olika håll för att ha möjlighet att bilda sig en uppfattning om saker och ting.
Det är därför jag säger till er som går på en LCHF diet att vara försiktiga då det finns undersökningar som pekar BÅDE på positiva samt negativa aspekter med just den dieten.
Fast det är ju det de gör bra på sidan. Diskuterar positivt och negativt så även vi efterblivna kan förstå.

Och såklart ska man vara kritisk. Det gäller att försöka förstå varför vissa rapporter visar som de gör också. Tydliga mönster kanske inte finns men brister har många rapporter.

Citat:
Eftersom det tidigare var mig du diskuterade med så gör jag antagandet att det är mig du kallar mongo. Personangrepp är futilt och gör dig knappast ansedd som en respektabel debattör i sakfrågan.
Jag kallade mig själv för mongo. Du ingick i gruppen dom vilket innefattar en stor del människor.
Citera
2012-07-20, 14:04
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast tänker man efter på vad man stoppar i sig behöver man det inte heller kom jag på.

Då det finns tecken som tyder på att dieten kan innebära problem så tycker jag att det kan vara ett klokt beslut att monitorera det hela.

Citat:
Du sa att jag hade tagit något beslut. Jag funderade på vad du tror att jag tagit för beslut?

Eftersom det är LCHF-dieter vi pratar som så gjorde jag ju det kanske förhastade antagandet att du går/har gått på eller förespråkar en sådan. Din aggression gentemot mig understödde denna teori.

Citat:
Fast det är ju det de gör bra på sidan. Diskuterar positivt och negativt så även vi efterblivna kan förstå.

Jag har inte sakgranskat den som sagt så det är mycket möjligt att så är fallet. Jag uppmanade enbart till källkritik, något som alltid är sunt.

Citat:
Och såklart ska man vara kritisk. Det gäller att försöka förstå varför vissa rapporter visar som de gör också. Tydliga mönster kanske inte finns men brister har många rapporter.

Visst är det så, men det svänger åt bägge hållen.

Citat:
Jag kallade mig själv för mongo. Du ingick i gruppen dom vilket innefattar en stor del människor.
Du vet hur du uttryckte dig och hur det rimligtvis uppfattades men jag låter det passera om vi håller oss till sakfrågan framöver.
Citera
2012-07-20, 14:32
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Då det finns tecken som tyder på att dieten kan innebära problem så tycker jag att det kan vara ett klokt beslut att monitorera det hela.
Vart hittar du tecken som visar att en bra ratio av omega-3 och -6 samt kcalunderskott innebär problem?

Citat:
Eftersom det är LCHF-dieter vi pratar som så gjorde jag ju det kanske förhastade antagandet att du går/har gått på eller förespråkar en sådan. Din aggression gentemot mig understödde denna teori.
Jag äter inte enligt LCHF. Jag kommer aldrig äta enligt LCHF. Jag kan rekommendera den till en viss typ av personer utan att må dåligt. Ingen aggresion mot dig personligen. Aggresion mot skräp som skrivs isf.

Citat:
Jag har inte sakgranskat den som sagt så det är mycket möjligt att så är fallet. Jag uppmanade enbart till källkritik, något som alltid är sunt.
Kolla sida, du kommer nog uppskatta den.

Citat:
Du vet hur du uttryckte dig och hur det rimligtvis uppfattades men jag låter det passera om vi håller oss till sakfrågan framöver.
Klart jag vet hur jag uttryckte mig, om inte har jag det ju på svart och vitt i ditt citat
Citera
2012-07-20, 15:03
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Vart hittar du tecken som visar att en bra ratio av omega-3 och -6 samt kcalunderskott innebär problem?
Den forskning som jag baserade mitt uttalande rörande ökad försiktighet på lät understryka att ökat intag av mättat fett kan leda till de komplikationer jag initialt nämnde dvs kardiovaskulära problem och höga kolesterolvärden.

Citat:
Jag äter inte enligt LCHF. Jag kommer aldrig äta enligt LCHF. Jag kan rekommendera den till en viss typ av personer utan att må dåligt. Ingen aggresion mot dig personligen. Aggresion mot skräp som skrivs isf.
Vi delar väl kanske inte riktigt uppfattning om vad som betecknas som skräp.

Citat:
Kolla sida, du kommer nog uppskatta den.
Jag ska vid tillfälle undersöka den lite mer noggrant.
Citera
2012-07-20, 15:08
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Den forskning som jag baserade mitt uttalande rörande ökad försiktighet på lät understryka att ökat intag av mättat fett kan leda till de komplikationer jag initialt nämnde dvs kardiovaskulära problem och höga kolesterolvärden.
Och när blir det ett problem? Alltid? Vid överkonsumption av mättat fett?

LCHF är i de flesta fall till för viktnedgång. Visa rapporter som säger att man får sämre blodvärden vid kcalunderskott, aldrig sett det men har heller aldrig kollat.

Citat:
Vi delar väl kanske inte riktigt uppfattning om vad som betecknas som skräp.
Skräp = Uttalanden vid avsaknaden av helhetsbild/tänk i detta fall.

Citat:
Jag ska vid tillfälle undersöka den lite mer noggrant.
Du kommer inte att ångra det.
Citera
2012-07-20, 15:14
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Det kan tyckas som självklart men de flesta som går på en LCHF diet har garanterat INTE genomgått regelbundna undersökningar för att monitorera hur deras värden ändras.

När jag käkade LCHF så hade jag optimala vitamin- och mineralnivåer, optimalt blodtryck, optimal mängd röda och vita blodkroppar, finfina njur- och levervärden samt en subjektivt ökad energinivå och mådde bättre överlag. Gick även ner några överflödiga kilon. Tog prover 2 gånger om året, vilket borde sluta på 3 provtillfällen under LCHF sammanlagt om jag tänker rätt.

Nu mätte jag visserligen inte mitt kolesterol... Men jag är å andra sidan 20 år för ung för att ens bekymra mig över det.

Citera
2012-07-20, 15:46
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Och när blir det ett problem? Alltid? Vid överkonsumption av mättat fett?
Jag har inga siffror tillhands så jag kan inte svara exakt på det dessvärre.
Citera
2012-07-20, 15:47
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
När jag käkade LCHF så hade jag optimala vitamin- och mineralnivåer, optimalt blodtryck, optimal mängd röda och vita blodkroppar, finfina njur- och levervärden samt en subjektivt ökad energinivå och mådde bättre överlag. Gick även ner några överflödiga kilon. Tog prover 2 gånger om året, vilket borde sluta på 3 provtillfällen under LCHF sammanlagt om jag tänker rätt.

Nu mätte jag visserligen inte mitt kolesterol... Men jag är å andra sidan 20 år för ung för att ens bekymra mig över det.

Vad bra för dig och vad skönt att du var så klok så du valde att kontrollera dina värden!
Citera
2012-07-21, 14:21
Medlem
Första kolhydratsfria dagen gick fantastiskt. Jag åt grönsaker, sallad m.m och jävligt mycket kött och fett, och är mätt och glad. Dock så vet jag inte om jag ska äta frukt eller inte? Jag äter ganska mycket frukt, men vet inte vad jag ska ersätta det med ifall jag sållar bort det också.

En annan fundering jag har är att jag har alltid gått upp i vikt när jag käkat innan jag går och lägger mig. Är det lika farligt fortfarande med LCHF?
Citera
2012-07-21, 14:37
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Första kolhydratsfria dagen gick fantastiskt. Jag åt grönsaker, sallad m.m och jävligt mycket kött och fett, och är mätt och glad. Dock så vet jag inte om jag ska äta frukt eller inte? Jag äter ganska mycket frukt, men vet inte vad jag ska ersätta det med ifall jag sållar bort det också.

En annan fundering jag har är att jag har alltid gått upp i vikt när jag käkat innan jag går och lägger mig. Är det lika farligt fortfarande med LCHF?

Du ska inte äta frukt överhuvudtaget. Vissa bär är OK.

Du har heller inte gått upp i i vikt för att du ätit innan läggdags. Du har gått upp i vikt för att du har ätit mer än vad du har gjort av med. Det spelar ingen roll när eller hur ofta du äter. Det som spelar roll är hur mycket du äter.
Citera
2012-07-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Du ska inte äta frukt överhuvudtaget. Vissa bär är OK.

Du har heller inte gått upp i i vikt för att du ätit innan läggdags. Du har gått upp i vikt för att du har ätit mer än vad du har gjort av med. Det spelar ingen roll när eller hur ofta du äter. Det som spelar roll är hur mycket du äter.
Ok, men vad ska man äta istället för frukt då? En banan eller ett äpple är ju gott efter en måltid, men nu när man inte får äta det så känns det lite tomt, haha.
Citera
2012-07-21, 19:35
Medlem
MissFitt73s avatar
Jag börjar idag men ska bara gå ner 5-6 kg. Det jag märker direkt är att man är fruktansvärt mätt och inte sugen på att småäta alls. För mig verkar denna diet vara enkel och inte tidskrävande plus att man slipper vara hungrig. Är sjukt taggad iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in