Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-28, 15:15
  #2473
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
De allra flesta som börjar med lchf får sluta med insulin.


Inte lchf och kolhydrater. Läs på.



Lol

Vadå sluta med insulin? du får förklara bättre.
Citera
2016-05-28, 15:16
  #2474
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
så det funkar mao inte så bra för dom flesta då?

Funkar om det endast är viktnedgång vi pratar om. Sen hur du mår är en annan sak
Citera
2016-05-28, 15:54
  #2475
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
De allra flesta som börjar med lchf får sluta med insulin.



Inte lchf och kolhydrater. Läs på.



Lol

Det är inte de allra flesta som börjar med lchf som får sluta med insulin.

Jo lchf och kolhydrater. En relativt hög andel fett och en hög andel kolhydrater med en relativt låg andel protein, det är så en traditionell kost ser ut.

Du får fortfarande bemöta mina övriga frågor jag ställt till dig
Citera
2016-05-28, 16:01
  #2476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Funkar om det endast är viktnedgång vi pratar om. Sen hur du mår är en annan sak
jaha, jo. Dock så kan man ju inte gå ner i vikt om man är död :P
Citera
2016-05-28, 16:54
  #2477
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
jaha, jo. Dock så kan man ju inte gå ner i vikt om man är död :P


Nej men det va ju inte frågan frågan va om du kan gå ned i vikt på hallonbåtar och svaret är ja. Sen kan man ju diskutera hur optimalt det är
Citera
2016-05-28, 18:28
  #2478
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jo det gör man. Det kallas vanlig kost och det är vad de flesta använder sig av vid viktnedgång. Det går alldeles utmärkt.

"Vanlig kost" som uttryck slängs ofta omkring rätt vårdslöst. Faktum är att det kan vara ganska stora skillnader i olika människors definition av det begreppet. Sen att viktnedgång i största allmänhet går alldeles utmärkt för gemene man håller jag inte riktigt med om. De allra flesta i västvärlden lägger på sig något enstaka oönskat kilo per ett par år vilket ackumuleras till en betydande övervikt i medelåldern. Försök till viktnedgång mha kalorirestriktion har snarast visat sig ge högre, inte mindre, risk för fetma på lång sikt.

Jag följer inte för tillfället en lchf diet eftersom jag upplevde något sämre explosivitet vid träning. Äter fortfarande inte pasta och bröd dock, vilket gör att jag har lite svårt att inte gå ner i vikt över tid. Att äta raffinerade mjölprodukter/stärkelse tillsammans med fett verkar vara ett bra recept på viktuppgång.

Grattis ConGOAT till din stora viktnedgång!
Citera
2016-05-28, 18:54
  #2479
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
"Vanlig kost" som uttryck slängs ofta omkring rätt vårdslöst. Faktum är att det kan vara ganska stora skillnader i olika människors definition av det begreppet. Sen att viktnedgång i största allmänhet går alldeles utmärkt för gemene man håller jag inte riktigt med om. De allra flesta i västvärlden lägger på sig något enstaka oönskat kilo per ett par år vilket ackumuleras till en betydande övervikt i medelåldern. Försök till viktnedgång mha kalorirestriktion har snarast visat sig ge högre, inte mindre, risk för fetma på lång sikt.

Jag följer inte för tillfället en lchf diet eftersom jag upplevde något sämre explosivitet vid träning. Äter fortfarande inte pasta och bröd dock, vilket gör att jag har lite svårt att inte gå ner i vikt över tid. Att äta raffinerade mjölprodukter/stärkelse tillsammans med fett verkar vara ett bra recept på viktuppgång.

Grattis ConGOAT till din stora viktnedgång!
Det kan ju bero på att dessa personer inte äter för en viktnedgång, det är inte riktigt samma sak....
De äter i blindo, förmodligen i vad som deras kroppar antar är en energibalans.
Citera
2016-05-28, 20:27
  #2480
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det kan ju bero på att dessa personer inte äter för en viktnedgång, det är inte riktigt samma sak....
De äter i blindo, förmodligen i vad som deras kroppar antar är en energibalans.

Jag tror nog de flesta med mage som hänger ner över jeansen gärna skulle bli av med fetman, men lyckas inte.

Problemet är ju att deras kroppar räknar fel. Inte mycket fel heller, utan typ 100 kcal per dag för mycket. Hos barn fungerar hungerregleringen i allmänhet väldigt bra och exakt förutom gällande sockrade drycker. Hos vuxna blir det lite sämre med tiden.

Klart verkar vara att vissa livsmedel tenderar att driva oss till att överäta. Att medvetet lägga upp en dietplan med ett underskott fungerar för att tappa vikt på kort sikt men har visat sig ge ytterligare förhöjd risk för fetma på längre sikt. Gällande "en kalori är en kalori" så är det ju bara sant om man tänker sig att man ska räkna 100% av sitt kaloriintag resten av sitt liv.
Citera
2016-05-28, 20:57
  #2481
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
Jag tror nog de flesta med mage som hänger ner över jeansen gärna skulle bli av med fetman, men lyckas inte.

Problemet är ju att deras kroppar räknar fel. Inte mycket fel heller, utan typ 100 kcal per dag för mycket. Hos barn fungerar hungerregleringen i allmänhet väldigt bra och exakt förutom gällande sockrade drycker. Hos vuxna blir det lite sämre med tiden.

Klart verkar vara att vissa livsmedel tenderar att driva oss till att överäta. Att medvetet lägga upp en dietplan med ett underskott fungerar för att tappa vikt på kort sikt men har visat sig ge ytterligare förhöjd risk för fetma på längre sikt. Gällande "en kalori är en kalori" så är det ju bara sant om man tänker sig att man ska räkna 100% av sitt kaloriintag resten av sitt liv.

Det handlar om okunskap och ingenting annat.
Citera
2016-05-28, 21:05
  #2482
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det handlar om okunskap och ingenting annat.
Menade ju inte att personerna räknar fel i sina kaloriberäkningar, menar att deras naturliga hungerreglering "räknar fel"!
Citera
2016-05-28, 21:14
  #2483
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
Menade ju inte att personerna räknar fel i sina kaloriberäkningar, menar att deras naturliga hungerreglering "räknar fel"!

Har du källa på det?
Citera
2016-05-28, 21:31
  #2484
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
Jag tror nog de flesta med mage som hänger ner över jeansen gärna skulle bli av med fetman, men lyckas inte.

Problemet är ju att deras kroppar räknar fel. Inte mycket fel heller, utan typ 100 kcal per dag för mycket. Hos barn fungerar hungerregleringen i allmänhet väldigt bra och exakt förutom gällande sockrade drycker. Hos vuxna blir det lite sämre med tiden.

Klart verkar vara att vissa livsmedel tenderar att driva oss till att överäta. Att medvetet lägga upp en dietplan med ett underskott fungerar för att tappa vikt på kort sikt men har visat sig ge ytterligare förhöjd risk för fetma på längre sikt. Gällande "en kalori är en kalori" så är det ju bara sant om man tänker sig att man ska räkna 100% av sitt kaloriintag resten av sitt liv.

De skulle säkerligen vilja bli av med fetman, men det var inte det som diskuterades från början.
Ja precis, det är små felmarginaler. Det man sett är att sockersötade drycker har en tendens att inte ge någon hungerdämpande effekt, man äter alltså lika mycket men får i sig ett par kcal mer vid varje dryck och skulle kunna vara en av orsakerna till dessa felmarginaler. Detta gäller dock enbart sockersötade drycker och inte light-versioner.

Nej en kalori är en kalori fungerar alldeles utmärkt även om man inte räknar 100% av sitt energiintag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback