2015-06-06, 14:27
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRADING
Är OKQ8 VISA fortfarande bästa betalkortet med de bästa förmånerna?

+1

Någon?
Citera
2015-06-07, 12:33
Medlem
finhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
+1

Någon?

Vad jag vet är det fortfarande det för de flesta. Spenderar du mer än 150tkr per år och gillar att resa är SAS Amex Eurobonus väldigt bra då det ger en 2-4-1 voucher (halva pris på en bonusresa).
Citera
2015-06-07, 14:03
Medlem
Använder Statoils Master Card, ingen årsavgift vilket flertalet av de övriga vill ha, ofta med första året fritt.
Citera
2015-06-07, 14:23
Medlem
Ett kort med 2 % valutakurs-påslag kan knappast vara bland de bästa. Så fort man handlar på internet utomlands eller reser, så förlorar man snabbt pengar. Dessutom kostar kontantuttag 35 kr (minst) utomlands.

http://www.okq8.se/kort/visa/fakta-villkor/

Det finns bättre kort.
Citera
2015-06-07, 14:32
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Ett kort med 2 % valutakurs-påslag kan knappast vara bland de bästa. Så fort man handlar på internet utomlands eller reser, så förlorar man snabbt pengar. Dessutom kostar kontantuttag 35 kr (minst) utomlands.

Det finns bättre kort.

Vilka kort är bättre?

Om man ska ut och resa då tar man tex Santander-kort.
Citera
2015-06-07, 14:39
Medlem
Citat:

Det finns bättre kort.

Man reser inte med ett sådsnt kort.

Vilket är bättre och varför?
Citera
2015-06-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man reser inte med ett sådsnt kort.

Vilket är bättre och varför?

Ett exempel på ett bättre kort är Coop Med Mera Mer, men det förutsätter att man handlar på Coop (precis som att OKQ8-kortet förutsätter att man handlar på OKQ8). Dock får man precis som OKQ8:s kort bonus även utanför kedjan. Det kortet är även mycket förmånligt för utlandshandel och resor. För en familj som handlar på Coop är det ett mycket bra kort.

https://www.coop.se/Betalkort-och-ba...t/MedMera-Mer/
Citera
2015-06-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ett exempel på ett bättre kort är Coop Med Mera Mer, men det förutsätter att man handlar på Coop (precis som att OKQ8-kortet förutsätter att man handlar på OKQ8). Dock får man precis som OKQ8:s kort bonus även utanför kedjan. Det kortet är även mycket förmånligt för utlandshandel och resor. För en familj som handlar på Coop är det ett mycket bra kort.

https://www.coop.se/Betalkort-och-ba...t/MedMera-Mer/

Nja för det första har du en årsavgift på 249:- året (0:- på OKQ8) sedan verkar det som om man inte får någon sparränta på Coops kort?

Sedan verkar det vara nån sorts poängshop på Coops kort, på OKQ8 får du cash.

Utomlands är säkert Coop bättre men tror nog ICA-banken har det bästa kortet för utlandsköp och uttag (0:-), jag hade de förr men numera har jag ett norskt Visa och ett thailändskt Visa eftersom det är i de 2 länder jag reser (reser iofs via Kastrup men fösöker hålla i plånboken när jag är där).
Citera
2015-06-07, 17:58
Medlem
Mekhs avatar
Jag ansökte själv om Coop Medmera mera här om dagen. I alla fall för mig verkar det vara det klart bästa.

OKQ8 har ju 2 % valutaväxlingsavgift och 3 % för kontantuttag. För Coop är allt detta 0 %. Med coop kan man betala räkningar med kortet genom appen Betala kostnadsfritt och därigenom samla på sig bonuspoäng. Man får dubblabonuspoäng om man betalar med kortet på coop men även poäng om man handlar någon annanstans. Försäkringarna är väldigt bra, bl.a. finns det köp- och prisskydd.

Sen kostar ju kortet 249 kr/år men bara genom att betala räkningarna genom Betalo räknar jag med att få tillbaka typ 800 kr i rabattcheckar på coop, så jag tar igen avgiften. Bonuspoängen man samlar på sig använder man i coops poängshop, där det massa prylar, bl.a. rabattcheckar på coop där 1000 poäng=10 kr rabatt.

Sen finns det dessutom samarbete med SAS EuroBonus så att man kan konvertera poäng systemen emellan.
Citera
2015-06-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh
Jag ansökte själv om Coop Medmera mera här om dagen. I alla fall för mig verkar det vara det klart bästa.

OKQ8 har ju 2 % valutaväxlingsavgift och 3 % för kontantuttag. För Coop är allt detta 0 %. Med coop kan man betala räkningar med kortet genom appen Betala kostnadsfritt och därigenom samla på sig bonuspoäng. Man får dubblabonuspoäng om man betalar med kortet på coop men även poäng om man handlar någon annanstans. Försäkringarna är väldigt bra, bl.a. finns det köp- och prisskydd.

Sen kostar ju kortet 249 kr/år men bara genom att betala räkningarna genom Betalo räknar jag med att få tillbaka typ 800 kr i rabattcheckar på coop, så jag tar igen avgiften. Bonuspoängen man samlar på sig använder man i coops poängshop, där det massa prylar, bl.a. rabattcheckar på coop där 1000 poäng=10 kr rabatt.

Sen finns det dessutom samarbete med SAS EuroBonus så att man kan konvertera poäng systemen emellan.

Man tar inte ut pengar med ett OKQ8kort inte heller handlar man i utlandet med det.Man får även 1 poäng var man än handlar, så 1000 poäng är även här 10 kr.

SAS Eurobonus vet jag inte om man kan kombinera med OKQ8, det hade varit bra, skall kolla upp.

Men har svårt att tro att Coopkortet gått om OKQ8 som vann alla tester jag kollade när jag själv valde det för ett par år sedan.
Citera
2015-06-07, 23:00
Medlem
Citat:
Man tar inte ut pengar med ett OKQ8kort inte heller handlar man i utlandet med det.Man får även 1 poäng var man än handlar, så 1000 poäng är även här 10 kr.

SAS Eurobonus vet jag inte om man kan kombinera med OKQ8, det hade varit bra, skall kolla upp.

Men har svårt att tro att Coopkortet gått om OKQ8 som vann alla tester jag kollade när jag själv valde det för ett par år sedan.

Coopkortet har väl knappt funnits i ett år, så om testerna gjordes för ett par år sedan är de inaktuella.
Citera
2015-06-07, 23:11
Medlem
Citat:

Sedan verkar det vara nån sorts poängshop på Coops kort, på OKQ8 får du cash.
.

Normalt sett handlar alla mat och då kan du lika gärna använda poängen till det och använda din cash till något annat. Men som sagt, kortet förutsätter att man handlar på Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in