2025-12-25, 09:06
Medlem
Vad jag minns består hennes sykunskap av att skapa en klänning som ser ut som ett örngott med puffärm. Det är alldeles för låg nivå för ett sånt jobb tyvärr. Men man blir ju nyfiken på hur hon tänker. Vi här har ju naturligtvis inte tänkt på det här drömyrket ens en hundradel så mycket som hon, men en enkel googling bort ser vi att det krävs gedigen utbildning och/eller begåvning inom hantverk. Vad vet hon som inte vi vet? Är det hennes föräldrars mantra ”du kan bli precis vad du vill” som hon tolkat fel haha? Har hennes jobb hittills i livet fixat sig så smidigt att hon tror att det gäller i alla lägen? Hon verkar ju inte ens vara särskilt intresserad av film eller teater? Allt handlar bara om image.
Citera
2025-12-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Taskigt ändå mot de som går en flerårig högsskoleutbildning för scenkonst med kostymörinriktning,att hon glider förbi pga sitt namn och kontakter.Det krävs lite mer än att ha hyfsad koll på historiska kläder.Vore kul att se ett plagg hon har sytt från scratch förresten!

Men alltså, har väldigt svårt att se Elsa jobba något som liknar hel eller ens halvtid även bara under ett projekt. Kanske något då och då där hon får bestämma mycket själv. Sen tror jag hon kan ta sig långt på kontakter men att slå sig fram utan utbildning eller reell erfarenhet tror jag inte hon har pannben för.
Citera
2025-12-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Har ni märkt att Elsas kostymdesigndrömmar nämns ofta i hennes blogg nu? Jag har inte själv en bakgrund i den branschen, men är nyfiken på om någon här har koll på hur det funkar?

Jag tänker att det (ofta men kanske inte alltid) innebär en utbildning med en massa materialkunskap, mönsterkonstruktion osv. Portfolio, kontakter och så vidare. Overall ett väldigt creddigt och slitigt jobb.

Jag får känslan av att Elsa tänker att hon säger det högt tillräckligt många gånger (eller skriver) så kommer någon att nappa och ta in henne i deras team. Nu har hon ju körkort! Hon har ju skrivit att detta var en viktig del i hennes resa till detta drömjobb hon säger att hon så gärna vill ha. Det är väl lite så det gick till när hon fick sitt första tv-jobb efter gymnasiet.

Bloggen säger ju såklart inte allt, men jag får inte känslan av att Elsa har ett genuint intresse/ork för att hålla på med kosym/textil, utan att det är mer en romantiserad dröm. Kan hon ens sy? Eller vad är det exakt hon tänker att hon vill göra? Hon har beskrivit det någon gång som att "bygga världar", tror jag.

När det gäller Elsas första TV-jobb så fick hon det för att hennes storasyster under den här perioden var tillsammans med chefen för en tv-kanal, som på den vägen
fixade in Elsa. Kontakter spelar större roll än kompetens i många fall, tyvärr.
Citera
2025-12-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sy kan hon ju och hon har hyfsad koll på tidstypiska kläder.

Citat:
Vore kul att se ett plagg hon har sytt från scratch förresten!

Citat:
Ursprungligen postat av Misirlouie
Vad jag minns består hennes sykunskap av att skapa en klänning som ser ut som ett örngott med puffärm. Det är alldeles för låg nivå för ett sånt jobb tyvärr.

Här är klänningen hon sydde för 5 år sedan. Mönstret var sedan med i hennes bok om sitt sommarhus. Minns inte några andra syprojekt eller ens ändringar på plagg hon nämnt att hon gjort iaf. Hon har ju sin skräddare som hon aaaalltid gått till 😉

Hon har redan fått ett kostymörjobb, ska jobba på nån kortfilm. Kommer dock inte ihåg om hon kommer vara assistent igen eller leda arbetet.
Citera
2025-12-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Här är klänningen hon sydde för 5 år sedan. Mönstret var sedan med i hennes bok om sitt sommarhus. Minns inte några andra syprojekt eller ens ändringar på plagg hon nämnt att hon gjort iaf. Hon har ju sin skräddare som hon aaaalltid gått till 😉

Hon har redan fått ett kostymörjobb, ska jobba på nån kortfilm. Kommer dock inte ihåg om hon kommer vara assistent igen eller leda arbetet.

Just det, ja den klänningen landar nog inga jobb.
Citera
2025-12-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB

Tack för länken! Saknar ord för hennes skapelse,m klänningen var väl s.a.s en väldigt typisk Elsaklänning!
Citera
2025-12-25, 13:10
Medlem
Jag frågade henne för ett tag sedan i bloggen vad hon hade för planer vad gäller utbildning och liknande för att nå sin kostymör-dröm. Jag skrev att om hon hade högre ambitioner än att bara släpa kassar med second-handkläder så behöver hon nog en gedigen utbildning. Då svarade hon att släpa kassar är en dröm. Typ.

Så. Elsa har nog inga högtflygande drömmar om att ”bli något” eller vara kreativt ansvarig i yrket. Bara hon får vara med och hänga med de riktiga i branschen i tillfälliga projekt så nöjer hon sig nog med att assistera dvs släpa kassar. Då får hon lite nytt content till bloggen som fortsättningsvis kommer vara det som drar in pengar.
Citera
2025-12-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Jag frågade henne för ett tag sedan i bloggen vad hon hade för planer vad gäller utbildning och liknande för att nå sin kostymör-dröm. Jag skrev att om hon hade högre ambitioner än att bara släpa kassar med second-handkläder så behöver hon nog en gedigen utbildning. Då svarade hon att släpa kassar är en dröm. Typ.

Så. Elsa har nog inga högtflygande drömmar om att ”bli något” eller vara kreativt ansvarig i yrket. Bara hon får vara med och hänga med de riktiga i branschen i tillfälliga projekt så nöjer hon sig nog med att assistera dvs släpa kassar. Då får hon lite nytt content till bloggen som fortsättningsvis kommer vara det som drar in pengar.

Allt är verkligen bara kulisser och på låtsas i Elsas liv. Liksom lajva att hon jobbar istället för någon som verkligen lägger ned sig och har en ambition och kan bidra med något.
Citera
2025-12-25, 20:17
Medlem
Citat:
Tack för länken! Saknar ord för hennes skapelse,m klänningen var väl s.a.s en väldigt typisk Elsaklänning!

"Klänning nummer 1. Men troligtvis inte den sista."

Haha, jag tror inte hon sytt en klänning sedan dess och jag har aldrig sett henne i den.
Citera
2025-12-27, 11:53
Medlem
fast nu får hon faktiskt ge sig. jag må fultolka men hon ger ju i princip sonen skulden för att de senaste dagarna "inte varit några höjdare". han är sjuk och behöver vabbas men hon berättar ju om frisören och shopping så hon lever ju uppenbarligen ändå på som vanligt i sitt världsfrånvända influenserliv. obs jag är övertygad om att hon är en jättebra mamma men jag tycker att hon ska hålla sonen utanför bloggen
Citera
2025-12-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
fast nu får hon faktiskt ge sig. jag må fultolka men hon ger ju i princip sonen skulden för att de senaste dagarna "inte varit några höjdare". han är sjuk och behöver vabbas men hon berättar ju om frisören och shopping så hon lever ju uppenbarligen ändå på som vanligt i sitt världsfrånvända influenserliv. obs jag är övertygad om att hon är en jättebra mamma men jag tycker att hon ska hålla sonen utanför bloggen
Jag fattar inte ens varför hon kallar det att vabba,hon har ju inget kneg eg. med förlorad arbetsinkomst,hon tar hand om sitt barn som är sjukt,eller missuppfattar jag vad vabba betyder?
Citera
2025-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie

"De sista dagarna innan jul var inga höjdare. Lynn var sjuk och istället för att njuta av julledigheten tillsammans vabbade vi och höll tummarna att det skulle bli friskt hemma till julafton"

Det är SÅ roligt att hon inleder ett inlägg såhär för att sedan gå vidare till att visa alla saker hon gjort, frisör, shopping, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in