2025-11-21, 08:01
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Instämmer. Men hon klarade uppkörningen! Kul! Blev genuint glad!
Jag känner tvärtom. 😬 Vidhåller att hon har en personlighet som inte känns som den mest trafiksäkra. (För spontan, impulsiv, flamsig, känslostyrd/hysterisk.) (Obs! Jo, jag gillar Elsa! Men alla har väl sidor som inte är de mest optimala i alla sammanhang? Jag med förstås.) Vet också att jag är nojig men blir i stället för genuint glad genuint orolig. Inte bara sin egen säkerhet man ansvarar för som förare utan även diverse medtrafikanters i bil, på cykel, till fots…
Men jag ska inte måla fan på väggen utan försöka anamma lite hamsterbollpepp: kul! 🤩
Citera
2025-11-21, 08:38
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Jag känner tvärtom. 😬 Vidhåller att hon har en personlighet som inte känns som den mest trafiksäkra. (För spontan, impulsiv, flamsig, känslostyrd/hysterisk.) (Obs! Jo, jag gillar Elsa! Men alla har väl sidor som inte är de mest optimala i alla sammanhang? Jag med förstås.) Vet också att jag är nojig men blir i stället för genuint glad genuint orolig. Inte bara sin egen säkerhet man ansvarar för som förare utan även diverse medtrafikanters i bil, på cykel, till fots…
Men jag ska inte måla fan på väggen utan försöka anamma lite hamsterbollpepp: kul! 🤩

Haha. Tror inte hon är någon större fara i trafiken faktiskt. Eller i alla fall inte med tanke på alla andra - framförallt unga män med för stort självförtroende. Alltså visst, hon är virrig och stissig, men tror faktiskt hon skärper sig på vägen. Dessutom lär hon mest köra på Gotland och där är det ju inte många trafiksituationer direkt. Så ja, hurra för henne som klarade det! Trodde jag faktiskt inte (med tanke på just hennes stissighet).
Citera
2025-11-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Tror nog att det finns betydligt mer farliga förare därute, unnar henne körkort. Hon kommer sannolikt köra betydligt lugnare än många manliga förare med förstorad självbild.
Citera
2025-11-21, 12:29
Medlem
Duktigt av Elsa att klara körkortet på första försöket!
Själv är jag dock så gammal så jag anser att tar man körkort på automatbil så har man inte ett riktigt körkort, utan en form av mupp-variant. Verkar som att de flesta tar på automat idag, så det är väl bara jag som är gammalmodig.
Citera
2025-11-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Själv är jag dock så gammal så jag anser att tar man körkort på automatbil så har man inte ett riktigt körkort, utan en form av mupp-variant. Verkar som att de flesta tar på automat idag, så det är väl bara jag som är gammalmodig.

Ja, det var väl för väl. Hon hade nog aldrig kommit över det annars. Tänkte på det där med att inte kunna lägga upp förrän en vecka i efterhand, kul om körkortet i själva verket togs förra året. Kommentarerna på bloggen får det att låta som hon utfört stordåd men alltså.....hon har tagit automatkörkort och det är typ det enda hon inte fått serverat rakt av i hela hennes liv.
Citera
2025-11-21, 23:09
Medlem
Citat:

Jo så är det, det är ju utan tvekan en gammalmodig åsikt, de enda gångerna man numera eventuellt kör med manuell växling är
om man hyr bil på på någon semesterort (och även då kan man alltid välja bort det) så det är en inställning som åldras snabbt.

Ibland funderar jag på om mina barn kommer att behöva ta körkort över huvud taget när de har åldern inne om 8-14 år, dvs är det självkörande bilar för hela slanten då?
Citera
2025-11-22, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Var har du läst det? Är det inlägget för 1,5 år sedan som du tänker på, där hon resonerar lite fritt kring hur man hittar vad som passar familjen och barnet? Där nämnde hon för övrigt att han går på simning.

Nej, nu i oktober om uppfostran och aktiviteter.

Hon skriver ordagrant: ”jag orkar heller inte vara logistiskt intrasslad heller om jag ska vara ärlig”.

Intressant. Jag känner precis tvärtom vad gäller mina barn.
Citera
2025-11-22, 08:32
Medlem
Citat:
Låter märkligt att han inte får ha aktiviteter. Var har ni läst detta?
Blir mycket besviken på Elsa om detta stämmer. Att låta barn gå på aktiviteter är viktigt för såväl fysiken som det sociala. Han behöver ju inte gå på fem aktiviteter i veckan, men något bör han gå på.

Hon skrev det i bloggen i oktober. Att hon inte orkar med logistiken. Tänk dig själv, skulle hon kunna offra sina promenader på Djurgården varje helg för att Lynn skulle få spela matcher någonstans? Ha.
Citera
2025-11-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Nej, nu i oktober om uppfostran och aktiviteter.

Hon skriver ordagrant: ”jag orkar heller inte vara logistiskt intrasslad heller om jag ska vara ärlig”.

Intressant. Jag känner precis tvärtom vad gäller mina barn.

Men hon som inte har något annat alls i livet att passa ?
Citera
2025-11-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Ja, det var väl för väl. Hon hade nog aldrig kommit över det annars. Tänkte på det där med att inte kunna lägga upp förrän en vecka i efterhand, kul om körkortet i själva verket togs förra året. Kommentarerna på bloggen får det att låta som hon utfört stordåd men alltså.....hon har tagit automatkörkort och det är typ det enda hon inte fått serverat rakt av i hela hennes liv.
När jag skulle ta körkort rekommenderades Automatkörkort=Lättare, går snabbare då man slipper läran om att kunna växla, billigare, men sedan fick jag höra att det inte räknas då riktigt körkort skall vara att man växlar manuellt, så det tog jag!
Citera
2025-11-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Jo så är det, det är ju utan tvekan en gammalmodig åsikt, de enda gångerna man numera eventuellt kör med manuell växling är
om man hyr bil på på någon semesterort (och även då kan man alltid välja bort det) så det är en inställning som åldras snabbt.

Ibland funderar jag på om mina barn kommer att behöva ta körkort över huvud taget när de har åldern inne om 8-14 år, dvs är det självkörande bilar för hela slanten då?
Fast det där stämmer inte riktigt. Vid utlandstjänstgöring krävs vid ansökan körkort B på manuell bil. Senast på Greklandssemestern så var det även endast manuella bilar som hyrdes ut i den lilla staden vi befann oss i.
Har hört i evigheter att manuella bilar snart kommer försvinna, men än har det inte hänt.
Citera
2025-11-22, 16:53
Medlem
Citat:
Fast det där stämmer inte riktigt. Vid utlandstjänstgöring krävs vid ansökan körkort B på manuell bil. Senast på Greklandssemestern så var det även endast manuella bilar som hyrdes ut i den lilla staden vi befann oss i.
Har hört i evigheter att manuella bilar snart kommer försvinna, men än har det inte hänt.

Manuella bilar finns fortfarande kvar, särskilt i billigare modeller, men nyare modeller, hybrider och elbilar är nästan uteslutande automatiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in