2025-12-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
Är det denna?
https://us.sophiebillebrahe.com/products/cellophane-sky-vase
Ja det måste det vara, den finns i Lubarols onlineshop. Hon måste helt klart haft denna i åtanke när hon "designade" sin vas. Jag spelade dum och skrev en kommentar under blogginlägget från Köpenhamn, och frågade om hennes vas säljs i Danmark med, följt av Grattis. Men kommentaren publicerades förstås inte.
Senast redigerad av Fridafogel99 2025-12-20 kl. 15:14.
Citera
2025-12-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Ja det måste det vara, den finns i Lubarols onlineshop. Hon måste helt klart haft denna i åtanke när hon "designade" sin vas. Jag spelade dum och skrev en kommentar under blogginlägget från Köpenhamn, och frågade om hennes vas säljs i Danmark med, följt av Grattis. Men kommentaren publicerades förstås inte.
Haha!
Citera
2025-12-20, 18:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misirlouie
Hahaha ja att hon inte skäms? Det är ju pinsamt att livnära sig på att inspirera andra men inte ha en enda originell idé i sig. Också kul att hon skriver att det inte varit en enda soltimme i december i Stockholm men att hon ändå trippar runt i solglasögon varje dag. Gud hon är en sån löjlig människa.

Kanske en protest, för önskar att vädret kunde vara annorlunda
Citera
2025-12-21, 08:46
Medlem
Från dagens inlägg:
Citat:
Supermineraligt vitt vin från Sicilien till, som smakar som att slicka på en sten och ha en citrongodis i munnen samtidigt. Det bästa!

Detta är exakt hur Sofia beskrev en champagne hon rekommenderade för några år sedan. Sedan kanske Sofia stulit den formuleringen från nån vinkännare, men är inte första gången jag sett Elsa upprepa något som Sofia tidigare sagt. Alltid roligt när hon gör det i podden och berättar för Sofia hur fantastisk nån färgkombo, smak eller inredningsdetalj är trots att det var Sofia som tog upp det först ett par veckor eller månader tidigare.
Citera
2025-12-22, 07:48
Medlem
Det ska bli spännande att se hur julmaten blir i år. Med tanke på att hon gjorde reklam för julskinka som hon sa att hon "alltid" köper från något märke. Men det kanske blir skaldjur ändå. Som det faktiskt alltid är under deras jular. Kanske borde hon gjort reklam för det istället. Så hade det varit ärlig marknadsföring och reklam
Citera
2025-12-23, 10:36
Medlem
Dagens copy var iaf ärlig med länk t.o.m! Dubbelsnäckan som hon köpt för att hon sett en i en bok om Mallings sommarhus,och ville ha en precis likadan,för att placera i gotlandshuset exakt som i boken.
Citera
2025-12-24, 12:16
Medlem
Har ni märkt att Elsas kostymdesigndrömmar nämns ofta i hennes blogg nu? Jag har inte själv en bakgrund i den branschen, men är nyfiken på om någon här har koll på hur det funkar?

Jag tänker att det (ofta men kanske inte alltid) innebär en utbildning med en massa materialkunskap, mönsterkonstruktion osv. Portfolio, kontakter och så vidare. Overall ett väldigt creddigt och slitigt jobb.

Jag får känslan av att Elsa tänker att hon säger det högt tillräckligt många gånger (eller skriver) så kommer någon att nappa och ta in henne i deras team. Nu har hon ju körkort! Hon har ju skrivit att detta var en viktig del i hennes resa till detta drömjobb hon säger att hon så gärna vill ha. Det är väl lite så det gick till när hon fick sitt första tv-jobb efter gymnasiet.

Bloggen säger ju såklart inte allt, men jag får inte känslan av att Elsa har ett genuint intresse/ork för att hålla på med kosym/textil, utan att det är mer en romantiserad dröm. Kan hon ens sy? Eller vad är det exakt hon tänker att hon vill göra? Hon har beskrivit det någon gång som att "bygga världar", tror jag.
Citera
2025-12-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Har ni märkt att Elsas kostymdesigndrömmar nämns ofta i hennes blogg nu? Jag har inte själv en bakgrund i den branschen, men är nyfiken på om någon här har koll på hur det funkar?

Jag tänker att det (ofta men kanske inte alltid) innebär en utbildning med en massa materialkunskap, mönsterkonstruktion osv. Portfolio, kontakter och så vidare. Overall ett väldigt creddigt och slitigt jobb.

Jag får känslan av att Elsa tänker att hon säger det högt tillräckligt många gånger (eller skriver) så kommer någon att nappa och ta in henne i deras team. Nu har hon ju körkort! Hon har ju skrivit att detta var en viktig del i hennes resa till detta drömjobb hon säger att hon så gärna vill ha. Det är väl lite så det gick till när hon fick sitt första tv-jobb efter gymnasiet.

Bloggen säger ju såklart inte allt, men jag får inte känslan av att Elsa har ett genuint intresse/ork för att hålla på med kosym/textil, utan att det är mer en romantiserad dröm. Kan hon ens sy? Eller vad är det exakt hon tänker att hon vill göra? Hon har beskrivit det någon gång som att "bygga världar", tror jag.
En genuin utbildning är guld när det gäller att få jobb inom det område man vill.Det finns flera högskoleutbildningar för kostymörer,t.ex Sthlms konstn.högskola 3-årigbutbildning inom scenkonst,inriktning kostymör,eller Yrkeshögskolan,el Tillskärarakademien för kostym inom film,teater och historiska dramer.Det krävs att du kan sy,konstruera mönster,mm.Om man saknar reell kompetens (betyg,kunskap,erfarenhet) för ansökan kan man få göra ett muntligt/praktiskt prov för att bevisa sin behörighet för ansökan. Om jag vore Elsa skulle jag börja med att gå kurser i sömnad och mönsterkonstruktion,ifa hon inte redan kan det,och först däreftet söka till högskoleutbildningar. Eller kanske hon hoppas kunna glida in på ett bananskal "vid sidan om" pga kontakter,och bli kostymör inom svensk film,bara sådär?
Citera
2025-12-24, 20:48
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa

Inom kostym finns det ju olika områden. En del är ju mer stylister, dvs de designar inte så mycket själva, utan letar upp kläder som passar. Tex filmer som skildrar en modern vardag. Då köps mycket second hand och i vanliga klädbutiker.

Tror Elsa som mest kan jobba som assistent/stylist med sin nuvarande kompetens. Hon lyckades ju inte heller ta sig in på scenografilinjen och arbetsproverna hon visade var väl rätt taffliga?

Men hon kan väl teckna någorlunda så med hjälp av ett team kanske hon kan designa plagg också?
Citera
2025-12-24, 20:55
Medlem
Public Enemys avatar
hon kanske skulle ha en lite bättre of-sida?
Citera
2025-12-25, 07:51
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
En genuin utbildning är guld när det gäller att få jobb inom det område man vill.Det finns flera högskoleutbildningar för kostymörer,t.ex Sthlms konstn.högskola 3-årigbutbildning inom scenkonst,inriktning kostymör,eller Yrkeshögskolan,el Tillskärarakademien för kostym inom film,teater och historiska dramer.Det krävs att du kan sy,konstruera mönster,mm.Om man saknar reell kompetens (betyg,kunskap,erfarenhet) för ansökan kan man få göra ett muntligt/praktiskt prov för att bevisa sin behörighet för ansökan. Om jag vore Elsa skulle jag börja med att gå kurser i sömnad och mönsterkonstruktion,ifa hon inte redan kan det,och först däreftet söka till högskoleutbildningar. Eller kanske hon hoppas kunna glida in på ett bananskal "vid sidan om" pga kontakter,och bli kostymör inom svensk film,bara sådär?

Sy kan hon ju och hon har hyfsad koll på tidstypiska kläder. Dessutom hade hon ju någon slags praktik (?) som kostymör (det var då hon förstod att hon behöver körkort) så en fot har hon redan inne. Hon kan nog få ett jobb som assistent och sedan jobba sig uppåt. Utbildning är bra men sanningen är trots allt att kontakter alltid väger tyngre. Jag tror på henne!
Citera
2025-12-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sy kan hon ju och hon har hyfsad koll på tidstypiska kläder. Dessutom hade hon ju någon slags praktik (?) som kostymör (det var då hon förstod att hon behöver körkort) så en fot har hon redan inne. Hon kan nog få ett jobb som assistent och sedan jobba sig uppåt. Utbildning är bra men sanningen är trots allt att kontakter alltid väger tyngre. Jag tror på henne!
Taskigt ändå mot de som går en flerårig högsskoleutbildning för scenkonst med kostymörinriktning,att hon glider förbi pga sitt namn och kontakter.Det krävs lite mer än att ha hyfsad koll på historiska kläder.Vore kul att se ett plagg hon har sytt från scratch förresten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in