Citat:
Ursprungligen postat av
Mikaelviraa
Har ni märkt att Elsas kostymdesigndrömmar nämns ofta i hennes blogg nu? Jag har inte själv en bakgrund i den branschen, men är nyfiken på om någon här har koll på hur det funkar?
Jag tänker att det (ofta men kanske inte alltid) innebär en utbildning med en massa materialkunskap, mönsterkonstruktion osv. Portfolio, kontakter och så vidare. Overall ett väldigt creddigt och slitigt jobb.
Jag får känslan av att Elsa tänker att hon säger det högt tillräckligt många gånger (eller skriver) så kommer någon att nappa och ta in henne i deras team. Nu har hon ju körkort! Hon har ju skrivit att detta var en viktig del i hennes resa till detta drömjobb hon säger att hon så gärna vill ha. Det är väl lite så det gick till när hon fick sitt första tv-jobb efter gymnasiet.
Bloggen säger ju såklart inte allt, men jag får inte känslan av att Elsa har ett genuint intresse/ork för att hålla på med kosym/textil, utan att det är mer en romantiserad dröm. Kan hon ens sy? Eller vad är det exakt hon tänker att hon vill göra? Hon har beskrivit det någon gång som att "bygga världar", tror jag.
En genuin utbildning är guld när det gäller att få jobb inom det område man vill.Det finns flera högskoleutbildningar för kostymörer,t.ex Sthlms konstn.högskola 3-årigbutbildning inom scenkonst,inriktning kostymör,eller Yrkeshögskolan,el Tillskärarakademien för kostym inom film,teater och historiska dramer.Det krävs att du kan sy,konstruera mönster,mm.Om man saknar reell kompetens (betyg,kunskap,erfarenhet) för ansökan kan man få göra ett muntligt/praktiskt prov för att bevisa sin behörighet för ansökan. Om jag vore Elsa skulle jag börja med att gå kurser i sömnad och mönsterkonstruktion,ifa hon inte redan kan det,och först däreftet söka till högskoleutbildningar. Eller kanske hon hoppas kunna glida in på ett bananskal "vid sidan om" pga kontakter,och bli kostymör inom svensk film,bara sådär?