2025-01-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Alltså, det är väl inte det minsta töntigt? Alla barn orkar inte vara uppe till midnatt och många vuxna bryr sig inte, helt ärligt.
Hon nämner ju väldigt mycket som de gör, utan att för den sakens skull försöka skryta om det. Var väl bara ett konstaterande, de hade ju redan firat på dagen. SÅ jäkla magiskt är väl ändå inte 12-slaget?
Elsa har väl dessutom alltid varit tydlig med att hon är kvällstrött och morgonpigg.
Men jag kollade naturligtvis upp det, just for you. 😂
Nej, det verkade inte alls varit några fyrverkerier där, de har enligt samhällets hemsida fyrverkerier en gång om året, på augustifesten.
Däremot fyrverkerier i grannbyarna några kilometer bort.
Men jag är säker på att hon skrivit om nyårsfirande förr i bloggen, tror inte alls att hon ”dissar” det för att vara cool, de är två barnfamiljer som firat på dagen och går och lägger sig i normal tid i ett litet franskt bergssamhälle som ändå inte firar gemensamt vid 12-slaget.
Personligen tycker jag det är jätteskönt att slippa nyårshetsen och allt drickande och skrikande och maniska glättighet. Tycker Elsas firande låter vuxet, moget och härligt.
Vi tycker olika. Jag och flera med mig tycker det är töntigt att kokettera med att man är så himla speciell som exempelvis äter skaldjur på julafton och firar nyår så himla annorlunda (Obs ironi).
Citera
2025-01-05, 10:46
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Vi tycker olika. Jag och flera med mig tycker det är töntigt att kokettera med att man är så himla speciell som exempelvis äter skaldjur på julafton och firar nyår så himla annorlunda (Obs ironi).
Men jag menar att hon faktiskt inte koketterar. De hade ju firat under dagen. Det var inga officiella festligheter på orten. De gick och la sig i normal tid. Är inget mer med det. Elsa kan ju inte ens nämna helt vardagliga saker utan att folk blir upprörda. Tror dessutom att många tycker det är väldigt skönt att höra att de inte var de enda som inte var uppe vid 12-slaget tipsy, överlyckliga, lyckade (med härliga recaps om allt fantastiskt som hänt en -24 )och med maniska leenden. Har hört många som tycker att nyårsafton är en av årets absolut jobbigaste dagar.
Kan inte folk få fira den hur de vill? Skaldjur och lugn dag och afton med sin familj på landet låter väl utmärkt. Hade Lynn önskat se fyrverkerierna hade säkert Pontus skjutsat honom till närmsta bergsby.
Citera
2025-01-05, 10:59
Medlem
Klart alla får fira som de vill. Men nog är det lite ovanligt att lägga sig redan vid 22 trots ledighet och högtid. Men det är väl inte så mycket att yvas över, alla är olika.
Sedan behöver man ju inte överdriva åt andra hållet och låtsas som att nyårsfirande automatiskt innebär skrikande (?!) och maniska leenden. De flesta vuxna skålar väl i lite bubbel och äter kex och ost med de närmaste. Inte mer än så.
Citera
2025-01-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Vad gör du ens här om du tycker att tråden har spårat ur? Håll dig till bloggen istället. Håller däremot med dig om kropps och viktkommentarer så där skriver du svar under fel kommentar.
Håller med, detta är Flashback=Högt i tak & fritt spelrum för folk som säger rakt ut vad dom tycker & FB är inte tillhåll för PK maffian som är här med andra okritiska Elsa försvarare. Gå till bloggen istället.
Citera
2025-01-05, 11:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Klart alla får fira som de vill. Men nog är det lite ovanligt att lägga sig redan vid 22 trots ledighet och högtid. Men det är väl inte så mycket att yvas över, alla är olika.
Sedan behöver man ju inte överdriva åt andra hållet och låtsas som att nyårsfirande automatiskt innebär skrikande (?!) och maniska leenden. De flesta vuxna skålar väl i lite bubbel och äter kex och ost med de närmaste. Inte mer än så.

Nej det är inte det minsta ovanligt om man har barn och/eller är vuxen. Senast jag var vaken till 12-slaget var när jag var 24. Sedan fick man barn och prioriterade sömn och tidiga mornar. Kex och ost äter man väl innan midnatt. Förstår inte hur detta ens kan vara en diskussion. Jag känner knappt någon över 30 som är uppe till midnatt om de inte måste.
Citera
2025-01-05, 11:12
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Nyår är ju en jättestor press att man ska vara lycklig med kompisar! Julen är familjens högtid, nyår kompisarnas. Men så klart mattas det av i takt med att alla blir äldre, men fortfarande är det ju norm att vänner (med familjer) träffas och firas nyår tillsammans.
Många är också fulla på nyår. Fulla människor är ofta skrikiga och högljudda utan att förstå det själva, ja. (Just fylla brukar dock avta med åren, tack och lov, när det är barn inblandade.)
Elsa har ju skrivit under flera år om sina nyår? De brukar träffa kompisar, som sagt var, och fira tillsammans. I år var de med Sigges svärföräldrar i en liten fransk lant/bergsby och hade dessutom ett spädbarn med sig. Inga officiella firanden på orten enligt byns hemsida. Dagarna fyllda av promenader i bergen.
Ser inte det minsta spektakulära eller koketterande i att under dessa omständigheter gå och lägga sig 22.
I dag skriver Elsa:

Citat:
Jag vaknade på nyårsdagen prick klockan åtta noll bakis. Har man knäckt koden med nyår tänkte jag? Göra det till en helt vanlig mysig helgdag, utan extrema förväntningar eller mängd vin.

Det antyder ju starkt att nyår för henne brukar innebära stor mängd förväntningar och mycket alkohol. (Vilket jag alltså också upplever är det ”normala” även för andra 80-talister.)
Sjukt skönt med någon i samma ålder som inte lajvar att nyår är årets mest festliga och lyckliga dag med press att dricka och festa och krama och pussa hela sällskapet vid 0-slaget.
Btw, Sandra gick också och la sig vid 22-tiden på nyårsafton. Har för mig att hon gjorde det förra året också. Koketterar hon också?
Citera
2025-01-05, 11:21
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dressingdress
Håller med, detta är Flashback=Högt i tak & fritt spelrum för folk som säger rakt ut vad dom tycker & FB är inte tillhåll för PK maffian som är här med andra okritiska Elsa försvarare. Gå till bloggen istället.
Fattar inte varför du gång på gång upprepar att de som inte håller med om ert skitsnack om Elsa är okritiska? Vi lär ha minst (!) lika bra förmåga till kritiskt tänkande men håller helt enkelt inte med er.
Sen när innebär skvallertrådar att man måste skriva negativt? Sen när innebär skvallertrådar att man inte får säga emot andra? Vadå Flashback är inte tillhåll för PK-maffian? Vem som helst får hålla till här. Det här är ett diskussionsforum.
Självklart får ni tycka att Elsas medfödda vadmuskler är fula och att det är oerhört att på semester i bergsby med spädbarn gå och lägga sig 22 på nyårsafton men andra har lika stor rätt att säga emot.
Citera
2025-01-05, 13:02
Medlem
Jag tror att många här som känner sig nödgade att försvara att man minsann kan fira nyår på olika sätt lite missar poängen hos oss som kritiserar Elsas blogginlägg. Vi stör oss, inte jag iaf, inte mest på vilken tid hon lägger sig eller på hur hon ser ut - utan på att hon skapar en image om hur fantastiskt hennes liv är (som de flesta influencers) och att vi ser igenom dessa ofta fejkade foton och även text ibland.
Senast redigerad av Fridafogel99 2025-01-05 kl. 13:10.
Citera
2025-01-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men jag menar att hon faktiskt inte koketterar. De hade ju firat under dagen. Det var inga officiella festligheter på orten. De gick och la sig i normal tid. Är inget mer med det. Elsa kan ju inte ens nämna helt vardagliga saker utan att folk blir upprörda. Tror dessutom att många tycker det är väldigt skönt att höra att de inte var de enda som inte var uppe vid 12-slaget tipsy, överlyckliga, lyckade (med härliga recaps om allt fantastiskt som hänt en -24 )och med maniska leenden. Har hört många som tycker att nyårsafton är en av årets absolut jobbigaste dagar.
Kan inte folk få fira den hur de vill? Skaldjur och lugn dag och afton med sin familj på landet låter väl utmärkt. Hade Lynn önskat se fyrverkerierna hade säkert Pontus skjutsat honom till närmsta bergsby.

Jag upplever att hon ofta koketterar med sin präktighet, hon är alltid så noga med att påpeka att hon går hem tidigt från fester, events, middagar etc. och att hon alltid lägger sig tidigt. Inget fel med det egentligen men kan hon släppa loss någon liten gång någonsin? Allt ska vara så perfekt, tillrättalagt och präktigt jämt. Där uppskattar jag Sandra, att hon kan vara lite sjavig ibland.
Citera
2025-01-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej det är inte det minsta ovanligt om man har barn och/eller är vuxen. Senast jag var vaken till 12-slaget var när jag var 24. Sedan fick man barn och prioriterade sömn och tidiga mornar. Kex och ost äter man väl innan midnatt. Förstår inte hur detta ens kan vara en diskussion. Jag känner knappt någon över 30 som är uppe till midnatt om de inte måste.

Lite menlös diskussion, men jo det är lite ovanligt att lägga sig vid 22 på nyårsafton. Inte mer med det.
För övrigt ser nog vår umgängeskrets relativt olika ut, kanske beroende på arbetstider vad vet jag, men till och med min 80-åriga mor brukar vara uppe till midnatt på vardagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Cleolina
Många är också fulla på nyår. Fulla människor är ofta skrikiga och högljudda utan att förstå det själva, ja. (Just fylla brukar dock avta med åren, tack och lov, när det är barn inblandade.)
Elsa har ju skrivit under flera år om sina nyår? De brukar träffa kompisar, som sagt var, och fira tillsammans. I år var de med Sigges svärföräldrar i en liten fransk lant/bergsby och hade dessutom ett spädbarn med sig.
Varför i hela friden skulle alternativet vara att befinna sig på en fyllefest där det skriks när hon är med sitt barn? Fattar inte ditt resonemang att man (som snart 40-åring!) har att välja på att lägga sig vid 22 eller vara på fest där folk är fejkglada och skriker.
Citera
2025-01-06, 10:10
Medlem
https://www.norstedts.se/bok/9789113130101/sommarhemmet Ny bok som släpps under våren. Kände väl snark spontant, känns som samma bok om och om igen..?
Citera
2025-01-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frimlov
https://www.norstedts.se/bok/9789113130101/sommarhemmet Ny bok som släpps under våren. Kände väl snark spontant, känns som samma bok om och om igen..?

Jodå.Man ser redan fotot av den hemgjorda granolan i keramikskål i närbild på ett träbord,i bakgrunden en stor sommarblombukett i en glasvas (kanske den Elsa designat) Elsa står (på tå) i filmiskt solljus iförd en kort vippig vit sommarklänning på en veranda o håller i en korg med nybakat hälsosamt bröd,och en flaska hemmagjord härlig äppelcider...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in