Citat:
Ursprungligen postat av
Jorja
Klart alla får fira som de vill. Men nog är det lite ovanligt att lägga sig redan vid 22 trots ledighet och högtid. Men det är väl inte så mycket att yvas över, alla är olika.
Sedan behöver man ju inte överdriva åt andra hållet och låtsas som att nyårsfirande automatiskt innebär skrikande (?!) och maniska leenden. De flesta vuxna skålar väl i lite bubbel och äter kex och ost med de närmaste. Inte mer än så.
Nyår är ju en jättestor press att man ska vara lycklig med kompisar! Julen är familjens högtid, nyår kompisarnas. Men så klart mattas det av i takt med att alla blir äldre, men fortfarande är det ju norm att vänner (med familjer) träffas och firas nyår tillsammans.
Många är också fulla på nyår. Fulla människor är ofta skrikiga och högljudda utan att förstå det själva, ja. (Just fylla brukar dock avta med åren, tack och lov, när det är barn inblandade.)
Elsa har ju skrivit under flera år om sina nyår? De brukar träffa kompisar, som sagt var, och fira tillsammans. I år var de med Sigges svärföräldrar i en liten fransk lant/bergsby och hade dessutom ett spädbarn med sig. Inga officiella firanden på orten enligt byns hemsida. Dagarna fyllda av promenader i bergen.
Ser inte det minsta spektakulära eller koketterande i att under dessa omständigheter gå och lägga sig 22.
I dag skriver Elsa:
Citat:
Jag vaknade på nyårsdagen prick klockan åtta noll bakis. Har man knäckt koden med nyår tänkte jag? Göra det till en helt vanlig mysig helgdag, utan extrema förväntningar eller mängd vin.
Det antyder ju starkt att nyår för henne brukar innebära stor mängd förväntningar och mycket alkohol. (Vilket jag alltså också upplever är det ”normala” även för andra 80-talister.)
Sjukt skönt med någon i samma ålder som inte lajvar att nyår är årets mest festliga och lyckliga dag med press att dricka och festa och krama och pussa hela sällskapet vid 0-slaget.
Btw, Sandra gick också och la sig vid 22-tiden på nyårsafton. Har för mig att hon gjorde det förra året också. Koketterar hon också?