Citat:
Ursprungligen postat av
Hannypannymanny
Aldrig hört någon säga champangE, reagerade inte heller på Elsas uttal när jag lyssnade på senaste avsnittet. Däremot känns väl ändå arKitekt som det etablerade. Alla arkitekter jag känner (jag känner minst en handfull i olika generationer) skulle aldrig använda she-ljudet.
Arkitekt med K-ljud är det etablerade bland personer vars föräldrar är välutbildade. Iaf om föräldrarna är 40- 50-talister eller äldre. Faktum är att det aldrig slagit fel, man kan utläsa en hel del om föräldrarnas utbildningsnivå beroende på om vederbörande säger arkitekt eller arschitekt. Sorry, jag inser att jag låter oerhört snobbig på ett trist sätt och har aldrig vågat säga det högt men det har alltid visat sig stämma…
När jag läste konstvetenskap tog t.o.m. föreläsaren upp det - han var arkitekturhistoriker och för övrigt en väldigt trevlig man.
Han berättade att han i början av sin akademiska bana kände sig mycket underlägsen - han kom från en arbetarfamilj där ingen studerat vidare och alla sa arschitekt - medan de andra eleverna kom från övre medelklass och uttalade arkitekt med K. (Och ja - han gav alltså just detta exempel med utbildningsnivån och uttalet av arkitekt.)
Men om tillräckligt många uttalar fel anses det som korrekt - språk är ju trots allt levande (även om jag som sagt var tycker det låter förjävligt att uttala med sje-ljud och jag kommer alltid att anse det vara feluttal…).
Men: Elsa: älskade hennes örhängen från Ole Lynggaard och tänkte att jag kanske kunde ha råd med ett par likadana - yeah right, de kostade nästan 50 000! 🤯
Fattar ju att hon är rik men varje gång jag ser vad något hon har på sig kostar blir jag alltid lite häpen.
Dock skrev hon senare i inlägget att hon är ”ambassadör” för dem, så hon kanske har lånat eller fått dem.
https://elsa.elle.se/elsa-billgren/sa-var-arets-elle-gala/
https://www.olelynggaard.com/en-se/p/shooting-stars-earring-pendant-a2863-401
Detta att hon är rik… fattar att jag låter trist igen, men blir avis på hennes second hand-fynd och tycker att hon kan lämna dem till personer som inte har råd att köpa nytt eller på auktioner. (Där det kan bli svindyrt.)
Alltså - fattar ju att tanken är ”dum” - självklart ska alla få köpa begagnat och det är bra att hon bidrar med så mycket inspiration inom ämnet och lika självklart ska hon inte behöva avstå från något hon tycker är vackert men ja, jag kan ändå inte komma bort från tanken att hennes köpande av något hon skulle ha råd att köpa till fullpris gör att någon som inte är rik aldrig kommer att kunna saken i frågan. Som den här skålen:
https://www.royalcopenhagen.com/en-se/collections/all-collections/blue-fluted-plain/blue-fluted-plain-bowl-on-high-foot-80-cl-1016762
Kostar över 3000 i nyskick, kommer inte ihåg vad hon hittade den för på Stadsmissionen (?), var det 200 pix?
(Och åter igen - mm, jag tycker att min tanke är orimlig men jag känner den ändå… 🤷♀️ )
Men apropå de vackra örhängena: älskar också hennes underbara vita hy. Få människor har den nyansen, det där skira porslinaktiga, även om man är ”vit” är man ju oftare snarare beigerosa typ…